119 berichten
ik vroeg me inderdaad al af of het wel 1,5m is als je in elkaars wiel rijdt. Lijkt me niet.[="Jan Willem" post_id=496987 time=1589274609 user_id=1038]
met 4 personen op pad en dan onderling afstand houden is echt onzin. Of je blokkeert de hele weg of je kan die afstand tot elkaar niet houden.
[=Proeme post_id=496986 time=1589218349 user_id=40100]
nieuwe richtlijnen:
maximaal 4 personen. Onderling 1,5m afstand houden. En natuurlijk ook tot andere weggebruikers.
Met deze regels kun je niet naast elkaar rijden, alleen achter elkaar. In theorie kan dat nog wel maar in de praktijk valt dat nauwelijks na te leven, laat staan te handhaven. Bovendien ontgaat de ratio me: je rijdt door de adem van je voorligger dus overbrenging van virussen is gegarandeerd.[=Proeme post_id=496995 time=1589282789 user_id=40100]
ik vroeg me inderdaad al af of het wel 1,5m is als je in elkaars wiel rijdt. Lijkt me niet.
[="Jan Willem" post_id=496987 time=1589274609 user_id=1038]
met 4 personen op pad en dan onderling afstand houden is echt onzin. Of je blokkeert de hele weg of je kan die afstand tot elkaar niet houden.
[=Proeme post_id=496986 time=1589218349 user_id=40100]
nieuwe richtlijnen:
maximaal 4 personen. Onderling 1,5m afstand houden. En natuurlijk ook tot andere weggebruikers.
Ik blijf wel solo rijden, dan valt mijn beroerde vorm ook niet zo op
Ja, en wat is dan je conclusie... ok of niet ok?[=Ronald post_id=496997 time=1589288646 user_id=14]
Ik heb even met wat plaatjes zitten meten. Als je een wiel ruimte laat tussen jou en degene die voor je rijdt, is de afstand van je neus tot zijn billen 1,5 meter.
Dat is dus wettelijk toegestaan. Doe er je voordeel mee. Maar je zult het mij niet snel zien doen, ik fiets liever alleen. Het voordeel van samen fietsen (beetje ouwehoeren) is dan weg. Naast elkaar fietsen zodat je links van de weg terecht komt en bij een tegenligger voor gevaar en hinder zorgt vind ik sowieso geen optie.[=Joseba post_id=497000 time=1589289686 user_id=277]
Ja, en wat is dan je conclusie... ok of niet ok?
[=Ronald post_id=496997 time=1589288646 user_id=14]
Ik heb even met wat plaatjes zitten meten. Als je een wiel ruimte laat tussen jou en degene die voor je rijdt, is de afstand van je neus tot zijn billen 1,5 meter.
Precies mijn idee. Daarom vind ik het vanuit de NTFU ook een vreemde interpretatie van de richtlijnen. Nu vind ik bij de NTFU wel meer dingen vreemd.[=Ronald post_id=497002 time=1589291844 user_id=14]
Dat is dus wettelijk toegestaan. Doe er je voordeel mee. Maar je zult het mij niet snel zien doen, ik fiets liever alleen. Het voordeel van samen fietsen (beetje ouwehoeren) is dan weg. Naast elkaar fietsen zodat je links van de weg terecht komt en bij een tegenligger voor gevaar en hinder zorgt vind ik sowieso geen optie.
Klinkt een stuk beter maar ook het concept van een bike buddy vind ik vreemd als je wel anderhalve meter afstand moet houden. Krijgen we dan Marokkaanse gezinstoestanden op het fietspad?[="Jan Willem" post_id=497003 time=1589293487 user_id=1038]
die klinkt beter, dan het advies van de NTFU.
het maximum van 4 personen is hier niet, maar de 1,5m staat er net zo goed in. Waarom is dit dan beter?[="Jan Willem" post_id=497003 time=1589293487 user_id=1038]
Ze herhalen meerdere keren #ridesolo. Dat is de kernboodschap wmb.[=Proeme post_id=497006 time=1589297846 user_id=40100]
het maximum van 4 personen is hier niet, maar de 1,5m staat er net zo goed in. Waarom is dit dan beter?
[="Jan Willem" post_id=497003 time=1589293487 user_id=1038]
Bovendien als je 1½ meter achter iemand fietst, fiets je precies volgens mij nog steeds in diens 'adempluim'. Is een tijdje geleden ook onderzoek naar gedaan. Ieder moet voor zichzelf weten wat 'ie doet, maar ik blijf voorlopig alleen fietsen en ga ook niet bij iemand in het wiel hangen.
Maar dat terzijde, eigenlijk wilde ik hier posten dat ik bericht heb gekregen dat de Münsterlandgiro (3 oktober) dit jaar niet doorgaat. Niet dat ik concrete plannen had om die te rijden (maar stond wel met klein potlood in mijn agenda). Het is wel tekenend dat een dit evenement nu al gecancelled wordt.
nouja, ik blijf voorlopig ook veel alleen fietsen. Wellicht een enkele uitzondering nu dat in principe weer mag, want ik heb sinds kort een wielrennende "zwager" (zo noem ik de vriend van mn zusje maar gewoon).
Mijn eigen opgelegde regel om me te beperken tot 50-55km is er al wel af. Ik vertrouw het weer wat meer én het weer is een stuk mooier dus pauzeren op een bankje langs de kant van de weg hoort weer tot de mogelijkheden (nou ja, vandaag dan weer niet, maar vandaag moest ik toch werken).
Onze MTB-club heeft de ritten maar afgelast. Want als je met 4 gaat en daar een voor- en achterrijder bij wilt hebben, wordt het beroep op begeleiding wel erg groot :-), de helft van de groep is dan voor- of achterrijder.
Mijn ego is voorlopig goed en groot genoeg gezelschap.
Als ze dat ook bij wielrenners handhaven worden dat heel wat boetes vermoed ik.
Omdat hier wordt geadviseerd solo te rijden of op een aangewezen parcours waar je wel met meer kan rijden.[="Proeme"]
het maximum van 4 personen is hier niet, maar de 1,5m staat er net zo goed in. Waarom is dit dan beter?[="Jan Willem" post_id=497003 time=1589293487 user_id=1038]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee, de noodverordeningen zijn aangepast en er wordt nu een uitzondering gemaakt voor sporten.[=Proeme post_id=497010 time=1589309127 user_id=40100]
Komt trouwens nog bij dat het samenscholingsverbod nog steeds geldt. Ben je met 3 of meer en hou je je niet aan de 1,5m dan kun je daar nog steeds een boete voor krijgen.
ja, ik had het inmiddels gezien en ben het met je eens dat dit beter klinkt.[="Jan Willem" post_id=497012 time=1589351635 user_id=1038]
Omdat hier wordt geadviseerd solo te rijden of op een aangewezen parcours waar je wel met meer kan rijden.
[="Proeme"]
als je bij dat sporten geen 1,5m afstand houdt maakt het niet meer uit dat je aan het sporten bent. Die 1,5m moet gewoon.[=Ronald post_id=497014 time=1589353367 user_id=14]
Nee, de noodverordeningen zijn aangepast en er wordt nu een uitzondering gemaakt voor sporten.
[=Proeme post_id=497010 time=1589309127 user_id=40100]
Komt trouwens nog bij dat het samenscholingsverbod nog steeds geldt. Ben je met 3 of meer en hou je je niet aan de 1,5m dan kun je daar nog steeds een boete voor krijgen.
Ik zou het raar vinden als bij sporten die regel van 1,5m ook bestaat maar ineens niet meer beboet kan worden.
Antwoord was dit:
Dus je mag hoe dan ook met meer dan 3 mensen naar buiten. Ook als je niet sport. Pas als je de 1,5m niet meer houdt is het strafbaar.[]Hi, er geldt geen maximaal aantal personen. Wel is het zo dat er altijd 1,5 meter afstand gehouden moet worden. Vanaf 3 personen kan er ook hierop gehandhaafd worden als je niet uit hetzelfde huishouden komt.
Sporten wordt in dat antwoord niet genoemd. Maar het zou best raar zijn als je aan de ene kant gewoon met een groep naar buiten mag en een boete kunt krijgen als je niet genoeg afstand houdt en als je aan de andere kant bij het sporten ook een 1,5m-regel hebt maar ineens geen boete meer kunt krijgen...
Ik wil er geen wedstrijdje van maken wie het meest eigenwijs is [=Proeme post_id=497040 time=1589441708 user_id=40100]
dat klopt niet. Ik vond het ook nogal onduidelijk en heb nagevraagd bij de Rijksoverheid (niet met sporten in gedachten, maar met het doen van een fotoshoot. Ik als fotograaf en 2 modellen = 3 personen. Mag dat?)
Antwoord was dit:
Dus je mag hoe dan ook met meer dan 3 mensen naar buiten. Ook als je niet sport. Pas als je de 1,5m niet meer houdt is het strafbaar.[]Hi, er geldt geen maximaal aantal personen. Wel is het zo dat er altijd 1,5 meter afstand gehouden moet worden. Vanaf 3 personen kan er ook hierop gehandhaafd worden als je niet uit hetzelfde huishouden komt.
Sporten wordt in dat antwoord niet genoemd. Maar het zou best raar zijn als je aan de ene kant gewoon met een groep naar buiten mag en een boete kunt krijgen als je niet genoeg afstand houdt en als je aan de andere kant bij het sporten ook een 1,5m-regel hebt maar ineens geen boete meer kunt krijgen...
er staat toch echt "Het is verboden zich in de publieke ruimte in een groep van drie of meer personen op te houden[=Ronald post_id=497044 time=1589443377 user_id=14]Maar afspreken met een groep om te lamlullen mag officieel nog steeds niet.
zonder tot de dichtstbijzijnde persoon in die groep en andere personen een afstand te houden
van ten minste 1,5 meter." (2.2.1)
dus MET die afstand mag het wel, ook als je niet sport. Waarom staat dat er anders bij?
Maar dan vraag ik me af wat het verschil is tussen een samenkomst in 2.1.1 en een groep in 2.1.2
Conclusie: ik vind het onduidelijk.
Wat mij betreft is het trouwens geen wedstrijdje eigenwijs zijn, maar ik wil gewoon graag weten wat er wel en niet mag. Mn gezonde verstand gebruiken kan ik zelf wel, maar daarbij per ongeluk toch tegen een boete aanlopen heb ik geen zin in.
Registeer als vriend van de vereniging |