Proefpersonen gezocht: onderzoek VU Amsterdam

Topic gesloten, alleen lezen

19 berichten

door: Karlijn te Poele op 2018-04-13 13:44:43

Voor een onderzoek deze lente/zomer naar genexpressiepatronen bij wielrenners op de Vrije Universiteit Amsterdam worden getrainde wielrenners tussen de 18 en 50 jaar gezocht.
- Kan je 11 keer naar het laboratorium komen?
- Wil je 3 maanden lang professioneel getraind worden?
- Wil je meer inzicht in je eigen capaciteiten?
- Is je VO2max minimaal 55 ml/kg/min?

Interesse? Stuur voor meer informatie een e-mail naar: poele.te.k@hsleiden.nl

Bedankt alvast!

Karlijn te Poele

door: Jan Willem op 2018-04-13 15:53:39

Dat is een aardige VO2 max die gevraagd wordt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Willem

door: Bas op 2018-04-13 16:36:11

[="Jan Willem" post_id=486401 time=1523627619 user_id=1038] Dat is een aardige VO2 max die gevraagd wordt.

Valt wel mee toch? https://www.conditietesten.nl/vo2maxtabel.htm

Ze vragen om getrainde wielrenners dus kan ik me de waarde goed voorstellen.

Als 16-jarige heb ik een inspanningstest gedaan t.b.v. een onderzoek naar astma onder jongeren (ik hoorde bij de controlegroep). Toen kwam ik op 65 ml/kg/min, dat zal ik nu niet meer halen :knor: :knor:

Bas

door: NielsH op 2018-04-13 18:30:26

[=Bas post_id=486403 time=1523630171 user_id=33]
[="Jan Willem" post_id=486401 time=1523627619 user_id=1038] Dat is een aardige VO2 max die gevraagd wordt.

Als 16-jarige heb ik een inspanningstest gedaan t.b.v. een onderzoek naar astma onder jongeren (ik hoorde bij de controlegroep). Toen kwam ik op 65 ml/kg/min, dat zal ik nu niet meer halen :knor: :knor:
Je weet dat wanneer je ouder wordt je vo2 afneemt ? Als je renners zoekt tot 50 jaar is het niet zo vanzelfsprekend dat deze een vo2 van minimaal 55 hebben. Zeker niet met de vaak oplopende kilo's in de loop van de jaren.

NielsH

door: Jan Willem op 2018-04-13 22:25:53

Vanaf 35 jaar vallen die al in de categorie uitstekend volgens de tabel.

Jan Willem

door: Admin op 2018-04-14 12:23:36

Omdat het enige dat ik erover weet is dat LeMond een VO2 max van 92,5 had heb ik de Garmin alerts over dit onderwerp altijd als deprimerend ervaren en mij er nooit verder in verdiept :lol:

Hoe betrouwbaar is zo’n schatting/berekening (op basis van hartslag neem ik aan)? Volgens Garmin Connect zit ik met 49 jaar en een VO2 max van 58 in de leeftijdscategorie 40-49 in de bovenste 1%.

Admin

door: NielsH op 2018-04-16 18:12:33

[=geric post_id=486407 time=1523701416 user_id=40591]
Omdat het enige dat ik erover weet is dat LeMond een VO2 max van 92,5 had heb ik de Garmin alerts over dit onderwerp altijd als deprimerend ervaren en mij er nooit verder in verdiept :lol:

Hoe betrouwbaar is zo’n schatting/berekening (op basis van hartslag neem ik aan)? Volgens Garmin Connect zit ik met 49 jaar en een VO2 max van 58 in de leeftijdscategorie 40-49 in de bovenste 1%.
Geen idee, maar ik ga altijd uit van de uitslag van een inspanningstest met ademgas analyse. Voor zover mij bekend is dat de zuiverste meting. Ik kwam in maart uit op 59 en een beetje na 45 jaar slijtage.

NielsH

door: Goudhaantje op 2018-04-16 22:00:05

Maar heeft zich iemand inmiddels opgegeven? Of voldoet niemand aan de gestelde eisen? :lol: Ik zou het wel leuk vinden, maar heb al een hele goede trainer en vooral geen tijd over.

Goudhaantje

door: Wombcat op 2018-04-16 23:04:12

[=Goudhaantje post_id=486436 time=1523908805 user_id=39180] Maar heeft zich iemand inmiddels opgegeven? Of voldoet niemand aan de gestelde eisen? :lol: Ik zou het wel leuk vinden, maar heb al een hele goede trainer en vooral geen tijd over.
Ik heb wel informatie opgevraagd, maar vind het wat te tijdrovend. In drie maanden tijd 3x getest worden (en ik dacht nog eentje vooraf, maar zo scherp heb ik het niet meer). Daags na elke test nog een keer terugkomen voor bloedafname. En dat op werkdagen: vindt mijn werkgever denk ik niet zo heel leuk.
En als ik de info lees, dan moet moet je het trainingsschema wat je krijgt precies volgen. Dat is niet echt mijn favoriete hobby, fietsen omdat het moet. Ik fiets omdat ik het leuk vindt. Als het moet, wordt het (bij mij) minder leuk. Buiten dat ga ik b.v. in mei de Tour de Kaernten rijden en in juni twee weken op vakantie (en dat is veel fietsen bij mij). Dat gaat natuurlijk nooit in zo'n onderzoeksschema passen.

Wombcat

door: Alexander op 2018-05-03 19:15:11

[=NielsH post_id=486404 time=1523637026 user_id=40712]
[=Bas post_id=486403 time=1523630171 user_id=33]

Je weet dat wanneer je ouder wordt je vo2 afneemt ? Als je renners zoekt tot 50 jaar is het niet zo vanzelfsprekend dat deze een vo2 van minimaal 55 hebben. Zeker niet met de vaak oplopende kilo's in de loop van de jaren.
Ik denk dat die 55 op zich wel meevalt hoor. Zelf kom ik redelijk in de buurt en ik zie me mezelf op dit forum toch wel in de onderste regionen. Daarnaast is het heel erg afhankelijk van de vorm van de dag en van het protocol. Met een goede warming-up en een kort en steil protocol kun je een stuk hoger scoren.

edit: Gisteren gaf mijn Garmin na een veredelde herstelrit ook 52 aan.

Alexander

door: Alexander op 2018-05-21 21:34:01

Vandaag gaf mijn Garmin 54 aan. Mijn gewicht had ik nog niet aangepast. Gecorrigeerd naar het juiste gewicht zou ik nu op een krappe 55 zitten. Ofwel de gestelde ondergrens ligt helemaal niet zo hoog.

Alexander

door: Casper op 2018-05-22 19:47:52

[=Alexander post_id=487059 time=1526931241 user_id=64] Vandaag gaf mijn Garmin 54 aan. Mijn gewicht had ik nog niet aangepast. Gecorrigeerd naar het juiste gewicht zou ik nu op een krappe 55 zitten. Ofwel de gestelde ondergrens ligt helemaal niet zo hoog.
En je gelooft dus dat een fietscomputer kan bepalen wat jouw maximale zuurstof opname is?

Casper

door: Alexander op 2018-05-23 12:15:55

[=Casper post_id=487092 time=1527011272 user_id=40508]
[=Alexander post_id=487059 time=1526931241 user_id=64] Vandaag gaf mijn Garmin 54 aan. Mijn gewicht had ik nog niet aangepast. Gecorrigeerd naar het juiste gewicht zou ik nu op een krappe 55 zitten. Ofwel de gestelde ondergrens ligt helemaal niet zo hoog.
En je gelooft dus dat een fietscomputer kan bepalen wat jouw maximale zuurstof opname is?
Op zich zou een fietscomputer op basis van standaard tabellen en de verrichte arbeid een redelijke schatting kunnen geven van de VO2max.

Maar ik heb recent een test gehad en daar kwam 52 uit en bij die test kon ik vanwege het protocol niet het maximale uit mijzelf halen. Ook toen gaf de Garmin een paar dagen later bij vergelijkbare inspanning dezelfde waarde aan. Met nu een lager gewicht en een moment dat ik wel wat dichter nabij mijn maximum kwam denk ik dat de Garmin toch wel een redelijke indicatie geeft.

Bottomline, mijn mening blijft dat die 55 helemaal niet zo hoog gesteld is.

Alexander

door: Casper op 2018-05-24 20:53:49

Ik weet niet precies hoe een Garmin bedenkt wat je VO2 max is, maar bij mij gaf hij laatst een nieuwe PR aan na een rustig ritje en wat achter in een groep hangen. Voor mij een teken dat het nergens op slaat.

Casper

door: Alexander op 2018-05-24 22:17:43

[=Casper post_id=487195 time=1527188029 user_id=40508] Ik weet niet precies hoe een Garmin bedenkt wat je VO2 max is, maar bij mij gaf hij laatst een nieuwe PR aan na een rustig ritje en wat achter in een groep hangen. Voor mij een teken dat het nergens op slaat.
Nogmaals, zonder een zekere referentie kun je er waarschijnlijk ook geen volledige duiding en waardeoordeel aan hechten. Dat jij geen zekere referentie hebt hoeft niet te betekenen dat ik die referentie niet heb. Het enige wat ik kan zeggen is dat de getoonde waarde bij mij begin mei spot-on was, dat op basis van deze waarde ik gerust kan stellen dat eerdere getoonde waarden ook goed waren en dan de conclusie trek dat de nieuwe getoonde waarden ook wel goed zullen zijn. Zoveel magie is het ook weer niet hoor om verrichte arbeid om te zetten naar vermoedelijke VO2Max. Lees maar eens het boek "Het Geheim van Wielrennen", hierin wordt bijvoorbeeld op basis van een axioma's en formules aangetoond wat de maximale prestatie van een mens zou kunnen zijn op basis van de energie die vrijkomt bij een energiesysteem in een bepaald tijdseenheid. Het een en ander is allemaal al wetenschappelijk uitgewerkt en ik verwacht niet anders dat een vooraanstaand merk als Garmin van die kennis gebruik maakt.

Overigens nog ter info, volgens de geschatte V02Max zou ik volgens de formules in "Het Geheim van Wielrennen" naar een ADV van 230 watt kunnen. Nu is het zo dat ik begin mei een test gedaan heb en toen waren en twee duidelijke knikken waarneembaar, de eerste bij 220 watt en de tweede nabij 230 watt. Voor de FTP is de eerste knik genomen maar bij de tweede knik komt de hartslag precies overeen met wat ik zelf als omslagpunt voel.

Volgens de genoemde formules komt een VO2Max van 55 ongeveer overeen met 4 watt/kg.

Alexander

door: Alexander op 2018-07-24 11:37:46

Vorige week gaven beide Garmins een VO2max van 58 @ 59kg. Vanochtend na het ritje naar werk waar ik lekker doorgetrapt had zag ik 59 staan, waarbij ik moet melden dat inmiddels mijn gewicht weer 60kg is.

Alexander

door: Admin op 2018-07-26 13:11:57

[=Alexander post_id=488259 time=1532425066 user_id=64] Vorige week gaven beide Garmins een VO2max van 58 @ 59kg. Vanochtend na het ritje naar werk waar ik lekker doorgetrapt had zag ik 59 staan, waarbij ik moet melden dat inmiddels mijn gewicht weer 60kg is.
Da’s allemaal leuk, maar ik snap in de OP eigenlijk nog steeds de relevantie niet. :P

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.457.763&rep=rep1&type=pdf

Garmin berekent trouwens helemaal niets, daarom krijg je getallen ook van je devices met een Firstbeat licentie, en niet van het Connect platform. Voor de liefhebbers:

https://assets.firstbeat.com/firstbeat/uploads/2017/06/white_paper_VO2max_30.6.2017.pdf

Admin

door: Alexander op 2018-07-26 14:02:01

[=geric post_id=488274 time=1532603517 user_id=40591]
[=Alexander post_id=488259 time=1532425066 user_id=64] Vorige week gaven beide Garmins een VO2max van 58 @ 59kg. Vanochtend na het ritje naar werk waar ik lekker doorgetrapt had zag ik 59 staan, waarbij ik moet melden dat inmiddels mijn gewicht weer 60kg is.
Da’s allemaal leuk, maar ik snap in de OP eigenlijk nog steeds de relevantie niet. :P

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.457.763&rep=rep1&type=pdf

Garmin berekent trouwens helemaal niets, daarom krijg je getallen ook van je devices met een Firstbeat licentie, en niet van het Connect platform. Voor de liefhebbers:

https://assets.firstbeat.com/firstbeat/uploads/2017/06/white_paper_VO2max_30.6.2017.pdf
Interessant leesvoer.

TS heeft zich helaas niet meer gemeld na wat berichten. Daarna gaf ik aan dat ik vind dat de gestelde eis van 55 helemaal niet zo hoog ligt. Sindsdien heb ik dat proberen te staven met cijfers uit een sportmedisch onderzoek en uit de Garmin, waarbij uit genoemde artikelen blijkt dat de cijfers uit de Garmin als redelijk betrouwbaar bestempeld kunnen worden.

Alexander

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging