Hartslagmeter op pols... Welke is de beste
door: rtbrouwer op 2016-06-15 09:20:12Ik heb de TomTom Multisport Cardio. Het is een sporthorloge dat mij echt heel veel plezier bezorgd en die ik gebruik bij zowel het fietsen, lopen, zwemmen en zelfs om mijn hartslag te meten tijdens slaap. Vooral dat laatste is een handige functie van sporthorloges om je pols, erg boeiend om te zien wat je rustpols s'nachts je verteld over fitheid en herstel etc....
Ik heb het horloge 3 jaar geleden gekocht en in die periode fietste ik weinig/niet. Voor hardlopen is de functie van hartslag meten op je pols echt briljant, ik kan geen enkele afwijking ontdekken t.o.v. hartslag met een band, sterker nog, ik heb mijn garmin met polsband een aantal keren vergeleken met de TomTom en zowel op gemiddelde als maximale hartslag exact gelijke waarden... MAAR toen ik meer ging fietsen kwam ik tot de ontdekking dat hartslag meting op je pols tijdens fietsen slecht werkt, ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat je polsen onder een hoek staan omdat je je stuur vast hebt en ook nog wel eens van grip wisselt (op het stuur, in de beugels etc.)... Anyway, hartslag meting op je pols tijdens het fietsen doet het soms een paar minuten goed en daarna is mijn hartslag 5 minuten lang ineens 40 slagen lager om daarna weer omhoog te schieten.. Niet betrouwbaar dus waardoor ik uiteindelijk alsnog een bluetooth hartslag band heb aangeschaft om te koppelen met mijn TomTom.... Met hardlopen en in slaap gebruik ik de polsfunctie maar met fietsen nu dus altijd de band.
Verder qua gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit, functies etc. niets op aan te merken. Fijn apparaat!