Zout tekort aanvullen

Topic gesloten, alleen lezen

25 berichten

Zout tekort aanvullen

door: Alwin op 2016-05-23 08:49:15

Afgelopen zaterdag viel het weer op. Bij flinke inspanning staat het zout op m'n voorhoofd en slaat m'n kleding wit uit. Ik verlies kennelijk bovengemiddeld zout e.d. Ik vermoed dat dit ook een van de oorzaken van m'n kramp is geweest. Ik ken de salty gel van Sponsor maar misschien zijn er nog wel meer middelen om dit aan te vullen. Weet iemand nog een alternatief. Of zijn er mogelijkheden om het verlies terug te dringen?

Alwin

Zout tekort aanvullen

door: spokes op 2016-05-23 08:58:21

ORS, gewoon verkrijgbaar bij de drogisterij. Is niets meer dan een zoutoplossing die je gewoon aan een bidon water kan toevoegen. Er zit wel een nasmaakje aan die ik persoonlijk niet zo prettig vind. Wordt veel gebruikt op lange duurevenementen. Als baby's vocht tekort komen krijgen ze via een infuus ook ors toegediend.

spokes

Zout tekort aanvullen

door: PrinceHeerlijk op 2016-05-23 11:21:24

Gewoon wat zoute drop in je zak stoppen, bij Belgische toertochten staan er vaak ook zoute pinda's of wat chips bij de controle's in plaats van alleen maar zoetigheid.

Zelf voeg ik bij warm weer een afgestreken theelepel zout toe aan mijn voeding in een 750 ml bidon.

PrinceHeerlijk

Zout tekort aanvullen

door: JAG op 2016-05-23 12:07:21

Het beperken van het verlies kun je alleen door een mindere inspanning te leveren ;-)

Het compenseren van het verlies vooral door goed op je voeding te letten tijdens de inspanning. Drinken moet bestaat uit isotone of hypertone sportdrank. Goed om vooraf te kijken of en hoeveel natrium (zout) er de sportdrank zit. Daarnaast goed om ook je vaste sportvoeding te bekijken. Ik weet dat door bv Sportvoedingwebshop een Salty Electrolyte sportsbar beschikbaar is. Ik ben hier erg tevreden over. Er zullen vast meerdere repen zijn waarin meer natrium en mineralen (zoals magnesium) zit die het verhoogde zoutverlies kunnen compenseren.

Zoute drop zoals Princeheerlijk voorstel is natuurlijk ook een goed (en lekker) alternatief. Ikzelf heb geen prettige ervaringen van zout in mijn bidon doen. Bij mij werkte het averechts (kreeg het niet naar binnen...)

Succes!

JAG

Zout tekort aanvullen

door: indobesar op 2016-05-23 15:07:17

Ik zelf "sportdrank" door ongeraffineerd zeezout te gebruiken. Vleugje karvan cevitam of roosvicee voor de smaak.

indobesar

Zout tekort aanvullen

door: Pino op 2016-05-23 16:06:26

Als je zout blijft zweten is dat een goed teken. Indicatief dat je genoeg zout in je lijf hebt en niet van zouttekort. Je moet je zorgen gaan maken als je geen zout meer zweet.
Dat aanvullen van zout is vooral een marketingpraat van sportdrankfabrikanten.

Kijk naar www.mysportscience.com voor veel goede en minder commerciele info over sportvoeding.

Kramp is in 99% van de gevallen een symptom van onvoldoende getraindheid voor de geleverde inspanning. Niet dat je slecht getraind hebt, maar je vraagt meer dan je lijf aankan.

Pino

Zout tekort aanvullen

door: PrinceHeerlijk op 2016-05-23 16:58:49

[="Pino"]

Kramp is in 99% van de gevallen een symptom van onvoldoende getraindheid voor de geleverde inspanning. Niet dat je slecht getraind hebt, maar je vraagt meer dan je lijf aankan.
Ben ik niet met je eens. Het is wel een oorzaak extreme vermoeidheid van de spieren kan inderdaad kramp veroorzaken maar omdat af te doen met 99% is onzin!

Ook gebrek aan vocht is vaak een belangrijke oorzaak, als het echt warm is en je verricht een zware inspanning is 2 liter vocht innemen per uur niets gek.
Ik denk echter dat de meeste van ons veel te weinig drinken en hier niet aan komen.

Maar ook het gebrek aan mineralen kan een oorzaak zijn. Zoutgebrek is hier in de westerse samenleving meestal niet aan de orde, maar als je extreem veel zweet kan het wel een oorzaak van kramp zijn.

Zelf had ik ook na mijn 45ste opeens veel last van krampen in beide benen tegelijk tijdens lange tochten, daarvoor geen last van gehad. Ik ben toen in fietsseizoen magnesium-pillen gaan slikken en rij nu probleemloos zonder krampen afstanden van 200+.

PrinceHeerlijk

Zout tekort aanvullen

door: Pino op 2016-05-23 18:10:32

Je hoeft het niet met me eens zijn, maar van N=1 onderzoek ben ik niet onder de indruk.
Je hebt ergens last van en gaat wat meer op je intake letten, logisch. Dat je fatsoenlijk mineralen moet binnen krijgen is " logisch".
En smaak (zout?) maakt het aantrekkelijker meer te drinken, waar het vaak in de min komt. Dus een win-win situatie.

Maar dat zoutkristallen op je lijf duidt aan onvoldoende intake van zouten is een onjuiste conclusie.

Pino

Zout tekort aanvullen

door: PrinceHeerlijk op 2016-05-23 18:46:53

[="Pino"]

Maar dat zoutkristallen op je lijf duidt aan onvoldoende intake van zouten is een onjuiste conclusie.
in de hele discussie heb ik ook nergens gelezen dat iemand dit beweert? :-?

PrinceHeerlijk

Zout tekort aanvullen

door: Pino op 2016-05-23 18:49:16

[="PrinceHeerlijk"]
[="Pino"]

Zie eerste post, waar het om begonnen is.

Pino

Zout tekort aanvullen

door: PrinceHeerlijk op 2016-05-23 19:14:24

[="Pino"]
[="PrinceHeerlijk"]
[="Pino"]

Zie eerste post, waar het om begonnen is.
[]Ik verlies kennelijk bovengemiddeld zout e.d. Ik vermoed dat dit ook een van de oorzaken van m'n kramp is geweest.
Het was een vermoedde van de TS dat een hij bovengemiddeld zout verliest en dat eventueel een oorzaak van zijn kramp geweest kan zijn.
Zoals eerder gezegd in de westerse samenleving krijgen we dagelijks genoeg zout binnen, eerder te veel dan te weinig.

Dus zoutkristallen op je lijf dat duidt op onvoldoende intake zout is inderdaad een onjuiste conclusie, en nogmaals niemand die dit heeft beweert.
Ik vermoed gezien de omstandigheden van zaterdag dat de oorzaak de vochtbalans is geweest.
De temperatuur (vochtig en drukkend) ook ik heb veel zweet en dus vocht verloren in combinatie met de wind verdampte dit snel op de huid en liet dus inderdaad zoutresten achter. Wat inderdaad niet duidt op een zout te kort.

PrinceHeerlijk

Zout tekort aanvullen

door: Alwin op 2016-05-23 21:00:43

Te weinig vocht zou het ook geweest kunnen zijn. Ik probeer er op te letten maar denk dat ik toch te weinig drink. Moest ook een stuk minder plassen dan mijn maatjes...

Alwin

Zout tekort aanvullen

door: Pino op 2016-05-23 21:14:59

[="Alwin"]
Te weinig vocht zou het ook geweest kunnen zijn. Ik probeer er op te letten maar denk dat ik toch te weinig drink. Moest ook een stuk minder plassen dan mijn maatjes...

Er wordt zelden genoeg gedronken.
Laatste een MTB-marathon gereden zuiver als test voor voeding, drinken. Leerzaam, je drinkt je te pletter. Ik ben net een kameel, 252 km op 2 bidons, een powerbar en een gel... (do not try this at home), het kan. Maar snel is het niet.

Pino

Zout tekort aanvullen

door: el_loco op 2016-05-24 09:04:31

Maxim heeft sportrepen met zout (salty nuts & almonds oid heet het) Gewoon te krijgen bij de Appie, ik vind het een aangename afwisseling van de zoete troep bij een lange tocht!

el_loco

Zout tekort aanvullen

door: Alwin op 2016-05-24 13:19:14

[="el_loco"]
Maxim heeft sportrepen met zout (salty nuts & almonds oid heet het) Gewoon te krijgen bij de Appie, ik vind het een aangename afwisseling van de zoete troep bij een lange tocht!
Dat klinkt goed! Ik ga eens kijken.

Alwin

Zout tekort aanvullen

door: PrinceHeerlijk op 2016-05-24 20:16:30

[="Alwin"]
[="el_loco"]
Ik denk persoonlijk niet dat je kramp is opgetreden door een te kort aan zout, in de hedendaagse westerse maatschappij krijgen we al veel meer zout dan goed voor je is. Gemiddeld is dat 9,9 gram per dag voor een volwassen man. Zout te kort door 1 dagje "extreem" zweten is dus erg onwaarschijnlijk. Wel is het belangrijk om veel water te drinken bij zweten, om de hoeveelheid vocht in het lichaam aan te vullen.

PrinceHeerlijk

Zout tekort aanvullen

door: Alwin op 2016-05-24 21:56:49

Ja, drinken kan zeker een oorzaak zijn. Ik moet daar meer op letten.

Die pindareep lijkt me ook een goede afwisseling op de zoete troep.

Alwin

Zout tekort aanvullen

door: Ronald op 2016-05-29 14:40:18

[="PrinceHeerlijk"]
[="Alwin"]
[="el_loco"]
Ik denk persoonlijk niet dat je kramp is opgetreden door een te kort aan zout, in de hedendaagse westerse maatschappij krijgen we al veel meer zout dan goed voor je is.
:) Het is net als op de rest van het forum. Je wacht tot je het antwoord krijgt dat je bevalt en dat moet het zijn. Moet zeggen dat een reep met salty nuts mij ook goed in de oren klinkt. Zelf vul ik zout vaak aan met een zak chips na afloop. Werkt ook uitstekend. (Voor het humeur vooral.)

Ronald

Zout tekort aanvullen

door: MJW op 2016-05-29 15:18:52

[="Ronald"]
:) Het is net als op de rest van het forum. Je wacht tot je het antwoord krijgt dat je bevalt en dat moet het zijn. Moet zeggen dat een reep met salty nuts mij ook goed in de oren klinkt. Zelf vul ik zout vaak aan met een zak chips na afloop. Werkt ook uitstekend. (Voor het humeur vooral.)
Precies en vergeet niet goed na te spoelen met koud bier en evt wat Haribos voor de koolhydraten ;-) .

MJW

Zout tekort aanvullen

door: Alwin op 2016-05-30 08:05:48

[="Ronald"]
:lol: :lol: Niet helemaal hoor. Realiseer me dat vochttekort wel degelijk een oorzaak kan zijn. Heb het tweede deel van de rit zeker minder gedronken. Daar moet ik meer op letten. Ik vergeet regelmatig te drinken.

Alwin

Zout tekort aanvullen

door: PrinceHeerlijk op 2016-05-30 19:49:15

[="Alwin"]
Ik vergeet regelmatig te drinken.
Alleen op de fiets neem ik aan? Tenminste die ervaring heb ik zelf, op feestjes en partijen overkomt me dit zelden. :D ;-)

PrinceHeerlijk

Zout tekort aanvullen

door: WimL op 2016-05-31 18:29:28

[="Alwin"]

Ik laat mijn Garmin om het kwartier een waarschuwing geven, pak dan de bidon en neem een slok, vergat het ook altijd.

WimL

Zout tekort aanvullen

door: Joostje op 2016-06-01 09:43:01

[="WimL"]
[="Alwin"]

Ik laat mijn Garmin om het kwartier een waarschuwing geven, pak dan de bidon en neem een slok, vergat het ook altijd.
Dat is slim!

Joostje

Zout tekort aanvullen

door: Alwin op 2016-06-06 11:26:12

[="Alwin"]
[="el_loco"]
Geprobeerd en voorlopig afgekeurd. Had toch flink wat moeite om het weg te krijgen. Ik heb nog een reep om het een tweede kans te geven maar wat zoute drop lijkt me een beter alternatief voor mij.

Alwin

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging