Trainen.

Topic gesloten, alleen lezen

11 berichten

Trainen.

door: Paolo86 op 2015-07-02 23:26:13

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij.
Sinds vorig jaar doe ik aan wielrennen.
Wat voor mij een hele goeie motivatie is dat ik er erg van ben afgevallen.
Begon simpel met fietsen en op een gegeven moment wil je steeds meer, nieuwe fiets, mooier pak, garmin fietscomputer enz enz enz.
Nu fiets ik zeker 3 x in de week en dan eigenlijk altijd net iets onder mijn max.
Is dat ook de goede manier om verder te werken aan conditie en nog wat meer af te vallen?
Sinds een paar weken dan in het bezit van de Garmin en dan ga je toch echt letten op je hartslag.
Heb bijvoorbeeld vanavond nog even een uurtje gefietst.
32,1 km met 31,8 km/h gemiddeld. Mijn hartslag was daarbij gemiddeld 159bpm met een max van 177.
Nu ben ik niet zo heel bekend of dit normaal of hoge waardes zijn ?!?
is het verstandig op zo'n manier te trainen of ook bijvoorbeeld te trainen met een hartslag verder onder je ''omslagpunt'' (+/- 180)
ik meen dit namelijk wel eens gehoord te hebben.
Ik wil eigenlijk de laatste 5 kilo er ook nog af hebben zodat ik aan me normale gewicht zit.
Ben benieuwd naar jullie reactie's


Paolo86

Trainen.

door: spokes op 2015-07-03 07:48:07

Volgens mij ben je aardig op de goede weg. Los van of je meer/minder afvalt, goed niet goed traint, na een jaar fietsen zo hard rijden vind ik erg netjes. Maar snelheid is niet alles. Het zijn juist de duursporten waarmee vetverbranding op gang komt. in plaats van 3 keer in de week kort, kan je ook 2 keer lang fietsen. Fietstochten van 80/100 kilometer of meer. Wil je van die 5 kilo afvallen echt specifiek een doel maken, dan "adviseer ik" je om een consult te doen bij een diëtist en een webtrainer. Goede voeding in combinatie met de juiste manier van bewegen levert veel meer resultaat op dan op de fiets stappen, zo hard mogelijk gaan rijden en na afloop je hartslag gaan vergelijken, al is het wel heel herkenbaar ;-). De meeste (aanvullende) zorgverzekeringen vergoeden een consult bij de diëtist.

Je kan ook kijken af andere sporten combineren helpt. Ik merk aan mijn fietsgedrag (in combinatie met een zwak voor alles wat bovenproportionele hoeveelheden calorieën bevat) dat alleen fietsen mij niet van de altijd aanwezige overtollige kilo's afhelpt. Door zo nu en dan iets anders te doen reageert mijn lichaam daar wel op. Ik zwem en loop regelmatig. Het leverde mij onlangs een compliment op van mrs. spokes op dat mijn 'tietjes' er na al dat sporten er een stuk beter uitzien. Mijn gewicht is nagenoeg hetzelfde maar blijkbaar wat beter in verhouding.


spokes

Trainen.

door: Ace op 2015-07-03 07:51:26

Volgens mij ligt de zone waarin je vet verbrandt in plaats van suikers (de snelle brandstof) ergens tussen 55-75 procent van je maximale hartslag.

Of je gemiddelde hartslag bij een bepaalde snelheid en lengte normaal is dat is per persoon verschillend. Focus je niet op die gemiddelde snelheid, maar op wat je voelt en wat je hartslag doet. Dan komen die gemiddeldes vanzelf. Pas je intensiviteit van fietsen aan je doel aan en ga er niet te krampachtig mee om. Vooral lekker fietsen!


Ace

Trainen.

door: Jan Willem op 2015-07-03 09:00:39

je moet vooral doen wat je leuk vindt.

als je wilt afvallen zal je meer moeten verbranden dan je tot je neemt. Volgens mij gaan veel mensen door sporten niet alleen meer verbranden, maar ook vaak wat bewuster letten op wat ze eten.
Daarentegen als je weer heel veel sport heb je gewoon een minimum hoeveelheid brandstof nodig om weer te herstellen. Bovendien doe je op de momenten dat je dan niet sport vaak niet zo veel (beetje op de bank liggen en de tour kijken). Dan verbrand je over de gehele dag genomen niet meer dan anders. Dus verder afvallen lukt dan niet altijd.
Bij een intensieve training verbrand je absoluut meer vet, maar bij een rustige training verbrand je relatief meer vet. Die laatste kan je dan weer langer volhouden.

Voor wat betreft trainingen is het ten eerste van belang dat je het leuk vindt en ten tweede probeer een beetje te varieren. Wissel intensief, rustig, lang, kort, etc. met elkaar af.

Hangt er ook een beetje vanaf of je fietst om te fietsen of voor een bepaald doel.


Jan Willem

Trainen.

door: vc-charlie op 2015-07-03 09:34:55

[="spokes"]
Het leverde mij onlangs een compliment op van mrs. spokes op dat mijn 'tietjes' er na al dat sporten er een stuk beter uitzien. /quote]

Geef je zelf ook nog borstvoeding? :lol:


vc-charlie

Trainen.

door: Paolo86 op 2015-07-03 10:05:27

Bedankt voor jullie reactie's!
Had ook nooit verwacht dat ik wielrennen zo leuk zou gaan vinden. Vorig jaar fanatiek begonnen en als ik zie dat ik dit jaar meer gefietst heb als heel vorig jaar :oeps: hoor bij de fietsclub ook dat ze het mooi vinden dat ik al zo goed mee kan komen onlangs dat ik de winter niet heb gefietst.
Ik heb zittend werk en merk gewoon dat het een heerlijke uitlaatklep is welke ik ook door mijn onregelmatige werktijden goed kan uitoefenen.
Meestal als ik ga fietsen fiets ik wel een uurtje of 2 a 3.
Dan zou ik dus beter de ene x trainen op conditie(lekker hard fietsen) en de andere keer meer op de verbranding en dus lager tempo aanhouden?
Mijn doel is om meer uit mijn fietsen te halen en dus sneller kunnen fietsen om zo wat beter te scoren op de tijdritten van de fietsclub. Die 5 kilo extra moet ik wel elke kilometer meenemen dus is het idd een idee om dan een balans te vinden tussen beide behoeftes. Hoe zouden jullie deze balans aanhouden?


Paolo86

Trainen.

door: Bas op 2015-07-03 11:37:44

[="Paolo86"]
Bedankt voor jullie reactie's!
Had ook nooit verwacht dat ik wielrennen zo leuk zou gaan vinden. Vorig jaar fanatiek begonnen en als ik zie dat ik dit jaar meer gefietst heb als heel vorig jaar :oeps: hoor bij de fietsclub ook dat ze het mooi vinden dat ik al zo goed mee kan komen onlangs dat ik de winter niet heb gefietst.
Ik heb zittend werk en merk gewoon dat het een heerlijke uitlaatklep is welke ik ook door mijn onregelmatige werktijden goed kan uitoefenen.
Meestal als ik ga fietsen fiets ik wel een uurtje of 2 a 3.
Dan zou ik dus beter de ene x trainen op conditie(lekker hard fietsen) en de andere keer meer op de verbranding en dus lager tempo aanhouden?
Mijn doel is om meer uit mijn fietsen te halen en dus sneller kunnen fietsen om zo wat beter te scoren op de tijdritten van de fietsclub. Die 5 kilo extra moet ik wel elke kilometer meenemen dus is het idd een idee om dan een balans te vinden tussen beide behoeftes. Hoe zouden jullie deze balans aanhouden?
Zoveel fietsers/wielrenners, zoveel verschillende trainingsmethoden zijn er. Als relatieve beginner kun je al veel vooruitgang boeken door variatie in je ritten aan te brengen, de frequentie van je trainingen of de duur wat op te voeren, afhankelijk van wat je lichaam aan kan en wat je wil bereiken.

Kijk eens op http://www.wielersportinfo.nl/fietsschema.htm daar kun je wat 'spelen' met trainingsdoelen. Er zijn nog veel meer van dit soort websites, met name Engelstalige, daar kun je je voordeel mee doen ;-)


Bas

Trainen.

door: JeroenB op 2015-07-03 16:12:23

[="Bas"]
Zoveel fietsers/wielrenners, zoveel verschillende trainingsmethoden zijn er. Als relatieve beginner kun je al veel vooruitgang boeken door variatie in je ritten aan te brengen, de frequentie van je trainingen of de duur wat op te voeren, afhankelijk van wat je lichaam aan kan en wat je wil bereiken.

Kijk eens op http://www.wielersportinfo.nl/fietsschema.htm daar kun je wat 'spelen' met trainingsdoelen. Er zijn nog veel meer van dit soort websites, met name Engelstalige, daar kun je je voordeel mee doen ;-)
Eens met wat Bas en anderen hiervoor al gezegd hebben. Toen ik een paar jaar geleden begon heb ik veel gehad aan http://doefiets.nl/training , vooral de uitleg over de basisprincipes. Voor mijzelf zit de kern vooral in:
- plezier hebben in wat je doet
- voldoende variatie in de trainingen
- goed trainen is ook op zijn tijd voldoende rust nemen
- leer luisteren naar je lichaam
- blijf flexibel

Veel plezier !


JeroenB

Trainen.

door: Paolo86 op 2015-07-04 17:21:39

Bedankt weer voor de reacties
Als ik jullie tips zo lees ben ik volgens mij al aardig bezig.
Het belangrijkste is natuurlijk dat je er plezier aan beleeft en dat heb ik zeker.
Woon in de mooie achterhoek met genoeg mogelijkheden voor variatie.
bedankt voor de tips iig


Paolo86

Trainen.

door: WimL op 2016-06-13 19:59:40

[="Paolo86"]
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij.
Sinds vorig jaar doe ik aan wielrennen.
Wat voor mij een hele goeie motivatie is dat ik er erg van ben afgevallen.
Begon simpel met fietsen en op een gegeven moment wil je steeds meer, nieuwe fiets, mooier pak, garmin fietscomputer enz enz enz.
Nu fiets ik zeker 3 x in de week en dan eigenlijk altijd net iets onder mijn max.
Is dat ook de goede manier om verder te werken aan conditie en nog wat meer af te vallen?
Sinds een paar weken dan in het bezit van de Garmin en dan ga je toch echt letten op je hartslag.
Heb bijvoorbeeld vanavond nog even een uurtje gefietst.
32,1 km met 31,8 km/h gemiddeld. Mijn hartslag was daarbij gemiddeld 159bpm met een max van 177.
Nu ben ik niet zo heel bekend of dit normaal of hoge waardes zijn ?!?
is het verstandig op zo'n manier te trainen of ook bijvoorbeeld te trainen met een hartslag verder onder je ''omslagpunt'' (+/- 180)
ik meen dit namelijk wel eens gehoord te hebben.
Ik wil eigenlijk de laatste 5 kilo er ook nog af hebben zodat ik aan me normale gewicht zit.
Ben benieuwd naar jullie reactie's
Koop een (of een paar) goed/goede boeken over trainingsleer o.a. Joe Friel en/of Hunter Allen, heb je meer aan.
Vraag je zelf af wat je wilt bereiken met sporten (fietsen), kunnen opscheppen dat je weer een enorm hoog gemiddeld hebt gereden op een rondje ergens achteraf of gewoon genieten en op een gezonde manier aan je conditie werken ;-)

Persoonlijk vind ik het boek: "Het geheim van wielrennen" van Hans van Dijk/Ron van Megen en Guido Vroemen wel een redelijk compleet werk om op een redelijk gerichte manier aan je fietsconditie/vorm te werken.


WimL

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging