Voeding voor, tijdens en na het fietsen

Topic gesloten, alleen lezen

49 berichten

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Gewoon Paul op 2014-08-15 19:14:33

[="Thierry le Brun"]
ik ben waarschijnlijk de enige hier die alles op bruine boterhammen doet? wedstrijd, toertocht, training, in principe (als het lukt) altijd 2 uur van te voren 4 sneeën brood. 2x chocopasta met hagelslag en 2x jam of honing. Maar dat eet ik ook 's ochtends voor ik naar m'n werk ga :-?
. verder op de fiets 99 van de 100x gewoon water of hooguit aangemengd met roosvicee/karvan cevitam. bij langere ritten de bekende Aldi '8 voor een Euro' mueslirepen erbij en recentelijk zelfs aardbei-melkbiscuits die eigenlijk voor de kinderen bedoeld zijn.
Verder na afloop gewoon normaal eten wat de pot schaft, en alles wat ik verder nog in allerlei kastjes, kelders e.d. tegenkom (en dat is soms best veel). Herstelshakes of hoe die dingen ook mogen heten zijn volgens mij de beste marketingtrucs ooit bedacht.
enkel met Transalp had ik een pot voeding( of dorstlesser?) en wat gelletjes en 'echte' repen bij. Die gelletjes vind ik overigens helemaal niks. na 1x slurpen is dat ding leeg maar ik heb dan totaal niet het gevoel iets naar binnen gekregen te hebben. Verder voor een langere rit zeker niet heel veel meer eten dan normaal. heb je alleen maar last van. Gewoon doen wat je altijd doet en niet hysterisch in 1x veel meer willen eten dan normaal.

o ja, ondanks dit alles gaat het fietsen me de laatste maanden bijzonder goed af. Hard , zacht, lang, kort, bergop , berg af, 7 dagen na elkaar, maakt allemaal niet uit.;-)
Je bent niet de enige hoor ;-) Ik eet ook gewoon brood voor het fietsen, maar niet alles met zoet beleg. Ik ben eiersalade liefhebber. Verder als ik 's-ochtends fiets nog wel een bak yoghurt met cruesli, vooral omdat dat lekker is! En als ik 's-avonds fiets, dan gewoon wat de pot schaft. Da's overigens dan meestal wel wat mager (rijst/pasta).
Verder ook altijd 1 bidon water en 1 ranja. Bij een rit tot 3 uur een pakje sultana of gelijksoortig product. Voor een 2-uurs ritje neem ik niets mee.
Wellicht niet altijd even verantwoord: een keer of 5 per jaar komt de man met de hamer langs of zit hij me op de hielen... Dit is meestal als ik de dag er voor weinig voedzaam heb gegeten.
Na het fietsen meestal een glas water en een lekkere bak (ijs)koffie.
Wedstrijden rijden doe ik niet. Maar ik kan met mijn voedingspatroon de mensen voor me prima bijhouden of inhalen :D


Gewoon Paul

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Ronald8 op 2017-06-06 10:55:18

Ik ben ook van de bruine boterhammen en kan tamelijk goed tegen niet eten of drinken. 150km (30-32 gemiddeld) kan met 4 boterhammen kaas, twee grotere bidons water (zonder toevoeging), 1x mars of snicker en een flesje fris zonder hongerklop worden afgelegd. Wel vooraf normaal ontbijt en iets meer drinken. Ik heb dan geen spierpijn en kan de dag verder normaal functioneren.
Bij 200km+ gaat de vlieger niet meer op heb ik gemerkt en afhankelijk van de wind/mijn snelheid gaat het kaarsje na 170-190km langzaam uit en is deze proviand onvoldoende. Je komt dan gebroken thuis aan met spierpijn en kan verder niet zo veel meer, dat lijkt me niet nodig omdat het niet de benen zijn die over grenzen heen zijn gegaan.
Om de hongerklop te voorkomen zal ik eerder in de rit daarnaast gelijkmatig repen moeten eten. Het is een kwestie van voor je zelf uitzoeken wat voor jouw werkt. Daarnaast zal ik na 100km beginnen met een isotone drank ipv frisdrank. (ook al heb ik totaal geen last van frisdrank). Een derde of vierde water bidon is voor 150km-250km wel nodig.
Eenmaal thuis is het voor mij zaak (ik merk dat dat goed uitpakt voor het herstel) om in het eerste uur flink te eten en te drinken.


Ronald8

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: lindaf op 2017-06-07 05:47:46

Ik eet altijd een normaal ontbijt.


lindaf

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Rob T op 2017-06-08 20:49:46

[=lindaf post_id=479666 time=1496807266 user_id=40653] Ik eet altijd een normaal ontbijt.
Wat is een normaal ontbijt? Voor <100km of >150km maak ik wel wat verschil tussen het ontbijt


Rob T

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: PrinceHeerlijk op 2017-06-08 21:43:45

In de ochtend neem ik vlak voor de rit een grote pot roomyoghurt net voor de inschrijving eet ik die leeg.
Tijdens het fietsen gewoon iets van koekreepjes snelle jelle of vlugge japie en bananen en gewoon bruine bollen met kaas.

Na het fietsen en een lange rit, en een hele dag zoetigheid, graag wat hartigs.
In Belgie hebben ze dat goed begrepen, een heerlijke vette worst van de BBQ met ketchup of mosterdsaus.


PrinceHeerlijk

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Rob T op 2017-06-08 22:23:24

yoghurt of kwark eet ik ook graag van te voren . Of havermout.

Voor ritjes van <100km hoef ik niet echt wat te eten, behalve als het een TT is met CTWT Ehv.


Rob T

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: RoyS op 2017-06-08 22:37:42

Eet elke ochtend cocosmelk alpro soja met brinta, 25oml en 40gr. Ritten langer dan 100km iets meer en een bidon isotone drank van aptonia (decatlon) en een snelle jelle of reepjes/gelletjes van aptonia. Ritten langer dan 150km 3/4 aptonia reepjes per uur (+-100 kcal p/st). Na altijd kwark met fruit en eventueel wat noten.


RoyS

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: marcello op 2017-06-09 07:23:12

Voor een rit neem ik altijd 250ml melk met Brinta met daardoor een banaan.
Onderweg verschilt het qua afstand / intensiteit, maar meestal een snelle jelle / krentebolletje / gelletje / appelpuntje ;-)
Na het fietsen 250gr kwark en 250 ml cho­co­la­de­drink.


marcello

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: wgb op 2017-06-10 09:38:47

[=marcello post_id=479717 time=1496985792 user_id=900]
Na het fietsen 250gr kwark en 250 ml cho­co­la­de­drink.
Hebben ze mij ook geadviseerd helpt het bij jou?


wgb

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Marcel3204 op 2017-06-10 10:52:15

Trainingen tot 2 uur (interval/tempoduur): niks speciaals tevoren; water en banaantje mee; bij thuiskomst altijd meteen een harinkje of bak yoghurt.
Lange ritten: gewoon ontbijtje (3 boterhammen met kop koffie); mee op de fiets: 2 bidons Maaza vruchtensap aangevuld met maltodextrine, fructose en bij warm weer zout, krentenbolletjes, Snickertjes en banaantje; bij thuiskomst een Supermalt biertje.


Marcel3204

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: marcello op 2017-06-10 12:08:41

[="wgb"]
[=marcello post_id=479717 time=1496985792 user_id=900]
Na het fietsen 250gr kwark en 250 ml cho­co­la­de­drink.
Hebben ze mij ook geadviseerd helpt het bij jou?
Ik merk absoluut het verschil als ik dit niet na een zware rit, training of wedstrijd neem.


marcello

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: wgb op 2017-06-10 12:16:06

Bij mij niet dus. Het werd tegen kramp in mijn benen geadviseerd.


wgb

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: marcello op 2017-06-10 16:10:54

Is dat tijdens of na de rit, want kramp is vaak een te kort aan vochtopname. Ik neem de kwark + chocomelk puur voor het herstel.


marcello

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: wgb op 2017-06-10 19:04:56

Nee, het zou erna ook helpen. In de nacht erna kreeg ik soms kramp meestal het rechterbeen.


wgb

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Rob T op 2017-06-15 17:34:53

[=wgb post_id=479779 time=1497114296 user_id=4995] Nee, het zou erna ook helpen. In de nacht erna kreeg ik soms kramp meestal het rechterbeen.
Ik ken dat, krampen in de nacht of al s'avonds op de bank.

Volgende keer als je kramp hebt, een flinke theelepel mosterd eten. Heb er nog niet veel ervaring mee, maar het leek gister geholpen te hebben.


Rob T

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: gios op 2017-06-15 20:29:27

[="Rob T" post_id=479950 time=1497540893 user_id=12]
[=wgb post_id=479779 time=1497114296 user_id=4995] Nee, het zou erna ook helpen. In de nacht erna kreeg ik soms kramp meestal het rechterbeen.
Ik ken dat, krampen in de nacht of al s'avonds op de bank.

Volgende keer als je kramp hebt, een flinke theelepel mosterd eten. Heb er nog niet veel ervaring mee, maar het leek gister geholpen te hebben.
Ja, maar die bitterballen erbij zijn zo slecht. :P


gios

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Dingo op 2017-07-23 18:42:41

[="Rob T" post_id=479950 time=1497540893 user_id=12]

Ik ken dat, krampen in de nacht of al s'avonds op de bank.

Volgende keer als je kramp hebt, een flinke theelepel mosterd eten. Heb er nog niet veel ervaring mee, maar het leek gister geholpen te hebben.
JokkekRob ! :)

Hij heeft bij Les Negociantes in Bourg d oisans ALLE tafeltjes beroofd van alle zakjes mosterd die hij kon vinden en toen 8u-nog-wat op de Marmotte gereden.

'nuff said......


Dingo

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Rob T op 2017-07-23 19:01:23

Ja ik heb er nu veel meer ervaring mee.

Tijdens de Marmotte 5 keer een zakje mosterd gegeten toen ik kramp voelde opkomen. En kramp gelijk weg. Marmotte gerede zonder kramp en ook geen kramp daarna.

Het werkt echt.


Rob T

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Thierry le Brun op 2017-07-23 20:30:56

Weten we eindelijk wie die Abraham nu eigenlijk is


Thierry le Brun

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Rob T op 2017-07-24 07:01:38

:lol:


Rob T

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Marcel3204 op 2019-02-16 20:18:54

[=Joostje post_id=445362 time=1408107208 user_id=39766] Sinds de tip van de krentebollen van Concorde hier ergens op het forum voorbij kwam, heb ik dit in de praktijk gebracht tijdens L3B (ja, ik weet het...nooit iets voor het eerst proberen in een wedstrijd, maar ja...). Ik wil nooit meer anders! Ging uitstekend icm wat gelletjes.
Sportdrank maak ik zelf van maltodextrine, fructose, water en zout.
Jaarbestelling maltodextrine en fructose is weer binnen. Andere leverancier, mijn oude adres is ermee gestopt. Komt uiteindelijk uit de UK dit spul; waarschijnlijk moet ik na de Brexit weer op zoek naar een ander adresje. Anyway, voor 20 Euri incl. verzending kan ik er weer een jaar tegenaan. In combinatie met een krentenbol van de kwaliteitsbakker onverslaanbaar duo.


Marcel3204

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: Niels op 2019-02-16 21:42:43

https://www.creanite.com/

Ook voor andere doeleinden, maar voor poeders een van de beste adressen in NL.


Niels

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

door: skippy op 2019-11-27 11:45:50

Hallo, hier ben ik weer. Na jaren afwezig te zijn geweest, toch weer eens gekeken op het forum.
Wat de voeding betreft, s' morgens voor het fietsen neem ik zoals elke dag een bakje havermout met melk en honing. Eigenlijk zou ik daar de eerste twee uur genoeg mee hebben. Verder nog een snee brood met kokosbrood. Een kop koffie om het door te spoelen en gaan. Onderweg neem ik een bidon met water en één lepel ISO star erin. Voor de veiligheid neem ik nog een pakje krentenbiscuits mee. Vaak zitten die bij terugkomst nog in mijn zak of als ik met mijn zoon meega in zijn maag.
S' avonds eet ik gewoon warm en ga dan fietsen. Heb ik altijd gedaan. Het eerste half uur gaat wat moeilijk. Daarna is het gassen. Drinken weer met Isostar en water.
Ik kan wel zeggen dat ik nadat ik met eten van havermout ben begonnen voor twee jaar, zeer gemakkelijk afval. Erg handig op een ander forum topic.


skippy

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging