hulp bij trainingsschema beginner

Topic gesloten, alleen lezen

35 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2014-08-04 08:23:35

Hoi,

ik heb me op dit forum maar even aangemeld. Het ziet eruit alsof hier wel verstandige mensen zitten die me kunnen helpen...
Sinds heel kort heb ik een racefiets en dat bevalt uitstekend. En dan is het risico dat je te hard van stapel loopt, geblesseerd raakt (overbelasting) en dan een paar maand thuis zit. Toen ik begon met hardlopen is me dat overkomen, dat moet nu met fietsen niet weer gebeuren.

Nu zie ik op internet allerlei trainingen staan waar je begint met 30 minuten fietsen per keer, en dat wekenlang. Dat is dan wel weer erg weinig... Voor het beeld: gisteren 43 km gefietst met 24 km/h gemiddeld en dat ging vrij eenvoudig. En voorlopig vind ik dat ook wel een lekker tempo (buiten de stad en de dorpjes ging het uiteraard harder). Het gaat mij er vooral om om de afstand te verlengen. Heb dus ook niet zo'n zin in intervaltrainingen ofzo. Gewoon lekker 1 of 2x per week een rondje fietsen en daarbij dat rondje steeds groter maken. Maar wat is dan een goede opbouw?

Oh, misschien ook belangrijk: ik ben dus ook hardloper. Train 2 a 3 keer in de week. Ergens heeft mn lijf ook een keertje rust nodig natuurlijk, dus misschien is 2x per week fietsen ook wel wat veel. En hardlopen zal bij mij voor blijven gaan.

Nou ja, een hoop gedachtes, maar eigenlijk weet ik het dus gewoon niet... Kunnen jullie me aan een goede opbouw helpen?

Nieuwe poll opvoeren

door: Thierry le Brun op 2014-08-04 09:02:19

je zegt ook dat je schaats en hardloopt. Hoe bouw je dat dan op/heb je dat dan opgebouwd? zou het met het fietsen dan niet heel veel anders doen.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Jan Willem op 2014-08-04 09:10:45

met fietsen is de kans op blessures wel iets kleiner dan bij lopen volgens mij. Wat wel belangrijk is dat je fiets enigzins goed af is gesteld / past. Gewoon lekker fietsen en luisteren naar je lichaam. Precies zoals bij lopen en schaatsen.

Let er wel op dat je niet alleen maar op een hele grote versnelling trapt.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Jan Willem op 2014-08-04 09:10:45

met fietsen is de kans op blessures wel iets kleiner dan bij lopen volgens mij. Wat wel belangrijk is dat je fiets enigzins goed af is gesteld / past. Gewoon lekker fietsen en luisteren naar je lichaam. Precies zoals bij lopen en schaatsen.

Let er wel op dat je niet alleen maar op een hele grote versnelling trapt.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Proeme op 2014-08-04 09:22:56

[="Thierry le Brun"]
je zegt ook dat je schaats en hardloopt. Hoe bouw je dat dan op/heb je dat dan opgebouwd? zou het met het fietsen dan niet heel veel anders doen.
hardlopen: dat is al wat jaartjes geleden, dus details weet ik niet meer. Maar dat ging dus eerst flink mis. Daarna een schema van de sportarts gekregen en me daar strak aan gehouden. Tegenwoordig train ik bij een loopgroep met een trainer die wel weet hoe het werkt.

schaatsen: na een uurtje op de ijsbaan ben ik wel moe. En dan heb ik tussendoor ook al rondjes rust gehad. Dat zal niet zomaar mis gaan, want te snel meer gaan doen is gewoon niet mogelijk :P. Ja, als er natuurijs ligt, want dan heb je die vervelende bochtjes niet. Dan ga ik ook ineens veel meer schaatsen. Zal strikt genomen niet het gezondst zijn (want geen goede opbouw), maar he, hoe vaak ligt er nou natuurijs? Voordat er overbelasting op kan treden is dat natuurijs ook al weer weg...

Dus "niet veel anders doen" is wat lastig :P

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2014-08-04 09:56:42

[="Proeme"]
Nu zie ik op internet allerlei trainingen staan waar je begint met 30 minuten fietsen per keer, en dat wekenlang. Dat is dan wel weer erg weinig... Voor het beeld: gisteren 43 km gefietst met 24 km/h gemiddeld en dat ging vrij eenvoudig. En voorlopig vind ik dat ook wel een lekker tempo (buiten de stad en de dorpjes ging het uiteraard harder). Het gaat mij er vooral om om de afstand te verlengen. Heb dus ook niet zo'n zin in intervaltrainingen ofzo. Gewoon lekker 1 of 2x per week een rondje fietsen en daarbij dat rondje steeds groter maken. Maar wat is dan een goede opbouw?
Welkom :)

Met een niet te hoog tempo en niet te zware versnelling (cadans van 90, liefst hoger maar dat is voor de meesten even wennen in het begin) kun je de ritjes al snel verlengen tot 2 uur à 3 uur en meer, zeker als je al een basisconditie hebt door het hardlopen. Schema´s zijn denk ik pas interessant als je een goede basisconditie hebt opgebouwd en je jezelf een specifiek doel gaat stellen (wedstrijd rijden of een cyclo o.i.d.). Sommige forumleden trainen volgens schema en die kunnen je daar veel over vertellen. Anderen trainen zonder schema en boeken ook heel wat progressie, dus afhankelijk van wat je wil kun je uiteindelijk kiezen voor het een of het ander.

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2014-08-04 10:00:40

mijn doel is om de 100km uiteindelijk goed aan te kunnen. Concreter dan dat is het niet.

wat bedoel je met 'cadans van 90'?

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2014-08-04 10:20:51

[="Proeme"]
mijn doel is om de 100km uiteindelijk goed aan te kunnen. Concreter dan dat is het niet.

wat bedoel je met 'cadans van 90'?
Met cadans wordt de trapfrequentie bedoeld. Een cadans van 90 betekent dat je in 1 minuut 90 volledige pedaalomwentelingen hebt. Zie http://www.fietsica.be/de_ideale_cadans.htm voor wat meer uitleg.

100 km fietsen met je huidige snelheid betekent 4 uurtjes fietsen. Ik denk dat je dat na een paar maanden al kunt, gesteld dat je het fietsen vooral naast het 2 à 3 keer hardlopen doet. Je imho geen schema nodig om dat trainingsdoel te bereiken :)

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2014-08-04 11:07:30

ok, dat klinkt positief. Maar om nou morgen al 60km te rijden, zaterdag 75 en dinsdag 100km (wat ik het liefst zou willen) lijkt me een beetje te fanatiek. Vandaar de vraag... Maar er begint helderheid te ontstaan. Dat is fijn :)

Nieuwe poll opvoeren

door: NK 2003 op 2014-08-04 23:22:34

[="Proeme"]
ok, dat klinkt positief. Maar om nou morgen al 60km te rijden, zaterdag 75 en dinsdag 100km (wat ik het liefst zou willen) lijkt me een beetje te fanatiek. Vandaar de vraag... Maar er begint helderheid te ontstaan. Dat is fijn :)
Luister vooral naar je lichaam. Begin niet meteen met 'volle bak' te rijden. Fietsen is in de eerste plaats ontspannen door inspannen.
Kijk hoe lang je rug het lekker vindt. Bepaal ook aan de hand van je leeftijd, gewicht en je eigen idee van je conditie wat je wel of niet aan zou kunnen.
Fiets 'gewoon' eens een keer 60 of 75 km, of - als dat eerder is- tot je lichaam zegt 'ho, nou is t genoeg'.
Ga daarom niet te ver van huis. Zoek een rondje van 10-20 km uit en rijdt dat een paar keer. Als je lichaam moe wordt ben je toch zo weer thuis.

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2014-08-06 17:01:22

[="NK 2003"]
Fiets 'gewoon' eens een keer 60 km
done. Ging lekker, maar het voelt niet alsof ik nog wel een eind door had gekund. Eerst nog maar een paar keer 60km doen, totdat dat redelijk makkelijk gaat. Doe ik er dan weer een stukje bij :)

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2014-11-09 15:07:57

goed, een trainingsschema heb ik nog altijd niet. Ik doe maar gewoon waar ik zin in heb. Rondjes zijn voorlopig zo'n 40km. En ik kan met trots melden dat ik vandaag voor het eerst in mijn eentje boven de 25km/h gemiddeld zat. Jaja :)

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2014-11-09 15:18:24

Mooi. Gewoon lekker fietsen en als je zin hebt uitbouwen naar wat langere duur.

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2014-11-09 17:13:56

Precies. Komt wel goed.

Bij de wintertriathlon in maart hoef ik maar 20km fietsen. Dat lukt wel (maarja, dan moet ik ook hardlopen en schaatsen. Met name dat laatste wordt een uitdaging)

Nieuwe poll opvoeren

door: Pietertje op 2015-06-18 17:57:57

Fietsen, fietsen, fietsen, fietsen, fietsen...........en je zult vanzelf sneller worden. Goed naar je eigen lichaam luisteren. Afgelopen maandag hebben we al even een rondje samen gereden, niet enorm snel, maar dat zal vanzelf meer worden. Ik had maandag wel het gevoel dat je meer in je benen had dan gevraagd. Op de finish na 65km lag je ook nog niet dood naast de fiets. De volgende keer een iets langer rondje en een iets hoger gemiddelde aanhouden. (Y)

Nieuwe poll opvoeren

Pietertje

door: Proeme op 2015-06-18 21:46:22

had inderdaad meer gekund, maar dat was achteraf. Had onderweg wel ergens het gevoel "dit moet niet te hard doorgaan" (kan me niet precies meer voor de geest halen waar dat was, zal na het stuk tegenwind zijn geweest) maar uiteindelijk viel het mee.

Sommige wegen waren ook niet echt handig om harder te gaan. Smal, onoverzichtelijke bochten, zoals dat stuk tussen Grijpskerk en Kommerzijl, of dat eerste stuk door de Onlanden.

Maar al met al een hoger gemiddelde zit er best in. Gewoon doen volgende keer. Evt ga ik achter je hangen ipv naast elkaar blijven rijden.
Al las ik dat jij ook wel boven de 40 km/h rijdt. Dat is me nog wat te gortig :P

en veel fietsen... graag, maar ik ben toch ook een hardloper én schaatser (in de winter) én een fotograaf én een muzikant én heb mijn werk. Blijft weinig tijd over voor lange tochten :P

Nieuwe poll opvoeren

door: Pietertje op 2015-06-18 23:49:40

Boven de 40 rijden lukt mij ook alleen in goede omstandigheden en zeker geen tientallen kilometers lang. Het zijn ook meer de pieken in het totaal, ik rijdt ook genoeg kilometers (ver) onder mijn gemiddelde snelheid. Je moet niet teveel kijken naar snelheden van anderen, misschien zelfs niet eens teveel naar je eigen, tijdens de rit althans.

Het gebruik van een goede fietsapp o.i.d. zoals Strava kan je een goed inzicht geven in je prestaties en je vooruitgang. Zelf ben ik ruim een jaar geleden begonnen met het bijhouden van een excel bestand, na iedere rit vul ik hier trouw de gegevens in. Ik haal de data hiervoor gewoon uit Strava en eerder Endomondo.

Als ik het excel bestand bekijk dan zie ik in een oogopslag dan ik beter presteer dan een jaar geleden, wat weer extra motivatie geeft om door te gaan op de manier zoals ik nu bezig ben. En zoveel bijzonders doe ik er eigenlijk niet voor.

Gewoon met regelmaat de fiets pakken en kilometers draaien. Soms ga ik de deur uit met het idee om 100km te maken en heb ik er na 50 meer dan genoeg van, soms ga ik voor een korte ronde en maak ik er toch een lange van. Zolang het leuk is, en het lichaam maakt geen tot weinig protest ben je goed bezig.

Wat je kunt doen zijn duurtrainingen; gewoon een comfortabele snelheid vinden en die zo constant mogelijk vast proberen te houden tijdens je rit. En welk tempo dat is verschilt per omstandigheden (je eigen gevoel, het weer, het parcours, enz)

Je kunt ook gaan intervallen, rustige stukken afwisselen met meer explosieve stukken.

En het belangrijkst: Kleine stapjes zijn ook stapjes. Plezier staat voorop.

Nieuwe poll opvoeren

Pietertje

door: who cares op 2015-06-18 23:53:45

Mij is verteld , dat je in de 1e 10 jaar progressie maakt ( maar er zullen genoeg voorbeelden zijn die dat betwisten )

Nieuwe poll opvoeren

who cares

door: Proeme op 2015-06-19 16:14:27

[="Pietertje"]
Boven de 40 rijden lukt mij ook alleen in goede omstandigheden en zeker geen tientallen kilometers lang. Het zijn ook meer de pieken in het totaal, ik rijdt ook genoeg kilometers (ver) onder mijn gemiddelde snelheid. Je moet niet teveel kijken naar snelheden van anderen, misschien zelfs niet eens teveel naar je eigen, tijdens de rit althans.
klopt. Alleen als ik in je wiel wil blijven hangen zal ik toch jouw snelheid moeten rijden ;)
[]Plezier staat voorop.
precies. :)

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2015-06-19 16:25:46

Snelheid zegt niets als je de omstandigheden niet kent. Het gaat om het vermogen dat je moet leveren om die snelheid te kunnen bijbenen (no pun intended). Hooguit zou je kunnen stellen dat je moet wennen aan het rijden van hogere snelheden (40+), omdat het ietwat 'vreemd' aanvoelt in het begin.

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2015-06-30 18:30:36

[="Pietertje"]
De volgende keer een iets langer rondje en een iets hoger gemiddelde aanhouden. (Y)
gelukt! :)

jij nog fatsoenlijk thuis gekomen?

Nieuwe poll opvoeren

door: Alexander op 2015-06-30 18:59:46

Over progressie en snelheid...zie mijn onderschrift ;-)

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

door: Pietertje op 2015-06-30 21:09:48

[="Proeme"]
[="Pietertje"]
De volgende keer een iets langer rondje en een iets hoger gemiddelde aanhouden. (Y)
gelukt! :)

jij nog fatsoenlijk thuis gekomen?

Uiteindelijk wel. Behoorlijk verbrand op de armen en benen trouwens.

Nieuwe poll opvoeren

Pietertje

door: Proeme op 2015-06-30 22:11:40

ik had me ingesmeerd. Op de benen niet goed genoeg ben ik inmiddels achter. Ik begrijp dus een beetje wat je bedoelt.

Nieuwe poll opvoeren

door: Pietertje op 2015-06-30 22:14:24

Ik had me ook flink ingesmeerd, toch verbrand. Ik had zelfs nog zonnebrand crème bij me.

Nieuwe poll opvoeren

Pietertje

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging