hulp bij trainingsschema beginner
door: Proeme op 2014-08-04 08:23:35
ik heb me op dit forum maar even aangemeld. Het ziet eruit alsof hier wel verstandige mensen zitten die me kunnen helpen...
Sinds heel kort heb ik een racefiets en dat bevalt uitstekend. En dan is het risico dat je te hard van stapel loopt, geblesseerd raakt (overbelasting) en dan een paar maand thuis zit. Toen ik begon met hardlopen is me dat overkomen, dat moet nu met fietsen niet weer gebeuren.
Nu zie ik op internet allerlei trainingen staan waar je begint met 30 minuten fietsen per keer, en dat wekenlang. Dat is dan wel weer erg weinig... Voor het beeld: gisteren 43 km gefietst met 24 km/h gemiddeld en dat ging vrij eenvoudig. En voorlopig vind ik dat ook wel een lekker tempo (buiten de stad en de dorpjes ging het uiteraard harder). Het gaat mij er vooral om om de afstand te verlengen. Heb dus ook niet zo'n zin in intervaltrainingen ofzo. Gewoon lekker 1 of 2x per week een rondje fietsen en daarbij dat rondje steeds groter maken. Maar wat is dan een goede opbouw?
Oh, misschien ook belangrijk: ik ben dus ook hardloper. Train 2 a 3 keer in de week. Ergens heeft mn lijf ook een keertje rust nodig natuurlijk, dus misschien is 2x per week fietsen ook wel wat veel. En hardlopen zal bij mij voor blijven gaan.
Nou ja, een hoop gedachtes, maar eigenlijk weet ik het dus gewoon niet... Kunnen jullie me aan een goede opbouw helpen?