Sprinttraining

Topic gesloten, alleen lezen

17 berichten

Sprinttraining

door: El Andres op 2012-05-19 19:45:26

Na vele uren in D1 gefietst te hebben om een basisconditie op te bouwen ben ik nu begonnen met wat zwaarder te trainen. Één training waar ik nog op vastloop is de sprinttraining. Alles wat ik hierover terug kan vinden is de tijdsindeling van een training. :-( Hoe lang ik moet in- en uitfietsen en hoeveel minuten ik rust tussen de series moet nemen weet ik nu wel, dus ik zoek de echte techniek.

Kan iemand mij bijvoorbeeld vertellen in welke versnelling je zou moeten zitten voordat je echt gaat stampen, tot ongeveer welke cadans je moet blijven staan en of de versnelling nog voortduurt als je weer in het zadel zit? Alle andere informatie is natuurlijk meer dan welkom!

El Andres

Sprinttraining

door: El Andres op 2012-05-21 19:31:56

Zoveel toprenners hier en HE-LE-MAAL niemand? Nada? :shock:

El Andres

Sprinttraining

door: gios op 2012-05-21 19:52:21

Toprenners? Wie dan? :)

gios

Sprinttraining

door: El Andres op 2012-05-21 20:56:22

Laat ik het downscalen naar deelnemers aan wedstrijden. :oeps:

Ik zou toch echt wel graag wat advies ontvangen...

El Andres

Sprinttraining

door: Sicillian op 2012-05-21 21:01:16

Ik kan me voorstellen dat er geen goude regel is. Wel weet ik dat Cavendish een enorm omwentelingsritme staand aankan, waardoor zijn versnelling vaak groter is dan zijn concurrenten. Denk dat je zelf een beetje zult moeten experimenteren met wat je fijn vindt. Daarnaast denk ik dat de koers niet toelaat om je sprinttechniek continu toe te passen. Er zullen ongetwijfeld momenten zijn waar je het beste sprint op de 11, of momenten waar je het beste kunt sprinten op de 13. Of misschien wel op de 11,5 (wordt lastig dan in de praktijk).

In de praktijk kun je moeilijk zeggen, ik ga naar een cadans van x en ga dan sprinten. Training op een hoog omwentelingsritme tijdens sprinten lijkt me in ieder geval nuttig.

(Ik behoor overigens niet onder de categorie kleppers die wedstrijden weet uit te rijden, laat staan iemand die deelneemt in sprints :p)

Sicillian

Sprinttraining

door: Thierry le Brun op 2012-05-21 22:12:12

specifieke sprinttraining doe ik eigenlijk niet aan. In een wedstrijd kijk ik sowieso niet welke versnelling ik heb staan. Hangt van de snelheid af, bocht wel/niet voor finish, wind mee, wind tegen enz. Puur kwestie van gevoel. Let eigenlijk de gehele wedstrijd niet op m'n versnelling. Gaat het hard schakel ik bij, gaat het langzamer schakel ik terug. Klinkt simpel maar is het ook. 1 voordeel, ik kan (en durf) al staande zwaarder te schakelen en dat zie ik er toch niet veel doen. Soms kan ik 500 meter voluit staande sprinten, soms moet ik na 100-200 meter gaan zitten en doorharken ri. aankomst.
Heb sprints gewonnen (en verloren) op de 13 en 11.
kortom, aan mij heb je ook niks ;-)

Thierry le Brun

Sprinttraining

door: El Andres op 2012-05-21 23:19:41

Bedankt voor de reacties. Maar naar nu blijkt heb ik mij wellicht niet helemaal goed uitgedrukt. :oops:
Ik was niet op zoek naar de eindsprints of tussensprints, maar meer die vanaf lage snelheden of zelfs stilstand. Zeg maar aan de start.

Lijkt me dat 53*13 geen goede startversnelling is of schort het bij mij gewoon aan power? :D

El Andres

Sprinttraining

door: Alwin op 2012-05-22 10:37:04

Of het goed is weet ik niet maar ik doe wel eens een intervaltraining op m'n zwaarste verzet (50x13). Afremmen tot sur place en dan aanzetten tot voluit. Dat een paar keer doen en dan voel je het wel in je benen.

Alwin

Sprinttraining

door: el_loco op 2012-05-22 11:38:14

[="El Andres"]
Bedankt voor de reacties. Maar naar nu blijkt heb ik mij wellicht niet helemaal goed uitgedrukt. :oops:
Ik was niet op zoek naar de eindsprints of tussensprints, maar meer die vanaf lage snelheden of zelfs stilstand. Zeg maar aan de start.

Lijkt me dat 53*13 geen goede startversnelling is of schort het bij mij gewoon aan power? :D
Vanuit stilstand wel een beetje zwaar vind ik, maar als je genoeg power hebt geen probleem natuurlijk. Je kunt ook gewoon wat harder doortrekken na de `natuurlijke` stops in een training (wachten voor een auto/stoplicht/overstekende blonde dame) Ik zelf zou daar geen tijdsintervallen en dergelijke aan vastbinden, gewoon doen als je er zin in hebt...

el_loco

Sprinttraining

door: El Andres op 2012-05-22 20:03:30

Bedankt voor de tips.
Niet teveel filosoferen, een hoge versnelling inzetten en stampen dus. Duidelijk. :lol:

El Andres

Sprinttraining

door: El Escalador op 2012-05-22 20:15:11

[="El Andres"]

Wat wil je hiermee bereiken?

El Escalador

Sprinttraining

door: El Andres op 2012-05-22 21:34:24

Explosiviteit en snelheid. Ik ben van plan om ook eens aan een paar (oefen)wedstrijden mee te doen. Van verslagen op deze site heb ik begrepen dat er direct vanaf de start flink geknald wordt en ik wil niet beginnen met achterblijven natuurlijk.

El Andres

Sprinttraining

door: Admin op 2012-05-22 22:06:54

Ik zie je streven als niet erg zinvol.
Meekomen in een koers heeft weinig tot niets met explosiviteit te maken en veel meer met een hoog (aeroob) duurvermogen, en in mindere mate met anaeroob duurvermogen, dat laatste voor gaten dichtrijden e.d.
Slechts bij de kilometer met staande start kan je iets aan hebben aan sprinttraining.....

Mafkees, 16 jaar gekoerst en dus geen beginner.

Admin

Sprinttraining

door: El Escalador op 2012-05-22 22:09:40

[="El Andres"]
Explosiviteit en snelheid. Ik ben van plan om ook eens aan een paar (oefen)wedstrijden mee te doen. Van verslagen op deze site heb ik begrepen dat er direct vanaf de start flink geknald wordt en ik wil niet beginnen met achterblijven natuurlijk.
Daarvoor hoef je niet vanuit (bijna) stilstand te versnellen. Versnellen vanuit normale snelheden of na bochten. Kies versnelling op gevoel, versnellen met hoge tot maximale inzet. Verder snelle groepstrainingen en trainingswedstrijden rijden.

El Escalador

Sprinttraining

door: indobesar op 2018-07-10 21:35:18

Ik misbruik dit topic even omdat ik niet een ander topic kon vinden.

Ik heb onlangs een sprintje getrokken om een gat naar een passerende scooter te dichten. 8)
Tijdens de sprint had ik het gevoel 'uit de pedalen' te schieten. Ik gebruik speedplay pedalen met maximale vrijheid. Sinds ook geen knieproblemen meer. :oke:

Mijn dilemma/vragen:
1) is het gevoel dat je uit de pedalen schiet normaal?
2) Is het verstandig met de bewegingsvrijheid van het pedal te beperken tbv het sprint gevoel?
3) Kwestie van accepteren? :lol:

Bedankt!

indobesar

Sprinttraining

door: marcello op 2018-07-11 07:31:12

[=indobesar post_id=488056 time=1531251318 user_id=40091] Ik misbruik dit topic even omdat ik niet een ander topic kon vinden.

Ik heb onlangs een sprintje getrokken om een gat naar een passerende scooter te dichten. 8)
Tijdens de sprint had ik het gevoel 'uit de pedalen' te schieten. Ik gebruik speedplay pedalen met maximale vrijheid. Sinds ook geen knieproblemen meer. :oke:

Mijn dilemma/vragen:
2) Is het verstandig met de bewegingsvrijheid van het pedal te beperken tbv het sprint gevoel?

Bedankt!
Hoi,

Ik trek ook vaak sprintjes, dus kan wel antwoord geven ;-)

Nee, dat is zeker niet normaal, dat is trouwens ook wel het laatste wat je wilt (spreek uit ervaring...)
Ik heb de veer van mijn pedalen (Shimano's) vrij strak zitten en rij nu met de gele plaatjes (voorheen blauwe), dus ik heb nu meer bewegingsvrijheid. Denk zelf dat teveel speling niet efficiënt voor een sprint is.
Misschien wel ;-) , of gewoon wat kleine aanpassingen doen en uitproberen

marcello

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging