Srm Powermeter, of Power2Max

Topic gesloten, alleen lezen

143 berichten

door: WWWebber op 2016-01-06 21:14:26

Ok, ik ben onvolkomen geweest, ik heb de vector 2s. Wordt alleen gemeld dat je ze niet te los aan moet draaien, maar te strak kan niet. Volgens mij heb jij het over de oude vectors....

Ik heb verder geen zin om hier een heel pleidooi te gaan houden(ik heb geen aandelen), ik geef alleen aan wat mijn gebruikers ervaringen zijn.... En ik ben er voor mijn huis, tuin en keuken gebruik tevreden mee..... ;)

edit: nog even ter aanvulling. Ik registreer alle ritten in verschillende programma's(TP, GC en strava) en heb daarin nog nooit gekke schommelingen gezien.....

WWWebber

door: GoodRiddance op 2016-01-06 23:21:34

Even ter verduidelijking: ik bedoelde de mobiliteit van de cranks bij L/R meting. Als je het op een andere fiets wilt zetten, moet je al snel klooien met kettingbladen en dergelijke. Een crank is dan qua portabiliteit beter en een pedaal is nog sneller verwisseld en die werken op alle fietsen.

De L/R meting was bij mij prima, ik heb de data vergeleken met die van de hometrainer waar wel L/R gemeten werd en dat was hetzelfde. Zowel qua verhouding als qua absolute waarden. Dat geldt voor de hometrainer en sinds ik over ben op de Kickr is mijn ervaring hetzelfde al kan ik daar alleen absolute waarden vergelijken en geen L/R.

Dat het niet bij iedereen zo is, geloof ik best. Voor mijn doel was het prima.

Overigens heb ik alleen ervaring met de Stages en de wattages die de hometrainer en de KickR me geven. Ik ken de Vector/Power2Max/SRM/etc/etc dus alleen van de verhalen en wilde mijn keuze daarin onderbouwen. Dat is wel al anderhalf jaar geleden en bijvoorbeeld de Pioneer was er toen nog niet.

GoodRiddance

door: Ace op 2016-01-07 10:04:45

Ik heb zelf ervaring met Powertap's en Quarq's en die laatste bevallen me veel beter dan de naven van Powertap. Best storingsgevoelig en daar heb ik bij Quarq nog nooit last van gehad. Pas een demonstratie gekregen van Mathieu Heijboer van Pioneer en hoewel het natuurlijk een typisch gevalletje 'wij van WC eend adviseren WC eend' was, moet ik zeggen dat ik wel onder de indruk was van het systeem. Als ik nu zou moeten kiezen dan zou ik dat overwegen, echter ben je dan wel aan Shimano gebonden (en dat heb ik dus niet).

Ace

door: Rob T op 2016-01-07 11:53:14

Wat is nu een goed systeem voor Campa rijders? Zonder een ander merk crank te kopen. Alleen Pedaal varianten?

Rob T

door: GoodRiddance op 2016-01-07 12:09:13

Stages plaatst de strip op een standaard crank.

Powertap en Garmin pedalen werken prima.

En een wiel kan natuurlijk ook nog (Powertap).

GoodRiddance

door: Alexander op 2017-02-23 14:20:31

[="The Boss"]
- Trainingschema's zijn zwaar over-rated wat mij betreft. Je moet gewoon bepaalde inspanningen iedere week doen, je moet genoeg uren maken. Maar of blokjes nu 4 of 6 minuten zijn, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het ene beter is dan het andere. Je moet gewoon je verstand gebruiken en vervolgens doen waar je je goed bij voelt. Voor de één zal dat zijn om te trainen met een strak trainingsschema (Gesink bijv), voor een ander is dat gewoon vrijheid blijheid (bijv Valverde). Ik heb zelf niet bepaald een vast ritme in m'n werkzaamheden, met daarnaast het wisselvallige weer in Nederland zie ik weinig heil in een trainingsschema.
Even een oude discussie boven water halen...

Bovenstaande geeft eigenlijk precies aan wat ik destijds aangaf en wat ik nog steeds betoog. Als er geen sprake is van een trainingsschema dan is er ook niets om bij te sturen. Maar uiteraard kun je wel nagaan of je progressie geboekt heb, tenminste bij voldoende bruikbare relevante gegevens. Dat heb je in iets mindere mate ook als je enkel hartslag en snelheid registreert. Dat is nu eenmaal de wet van de grote aantallen. Echter hoeveel de progressie nu is, waar het door komt en hoe je dit verder uit kunt bouwen kun je verder geen uitspraak over doen. Iemand die er voor geleerd heeft kan dat zeker wel, denk aan sportartsen in een prof wielerteam.

Het voordeel van een vermogensmeter is dat je meer gegevens hebt en daardoor een totaalplaatje kunt maken. Maar zelf vind ik het grootste voordeel van een vermogensmeter dat je instant data hebt. Je weet op elk moment precies wat je aan vermogen wegtrapt.

Ik ben en blijf van mening dat verbeterde motivatie de grootste drijfveer is achter de progressie. De progressie is niet geheel dankzij de vermogensmeter maar voornamelijk dankzij je motivatie. Echter ben je nu wel in staat iets beter in te schatten hoe zwaar de inspanning was en hoeveel rust je moet hebben en dat hiervoor ook tooling beschikbaar is. Maar dat belang moet je denk ik weer niet teveel overschatten. Er zijn zoveel andere factoren die van invloed zijn op je prestatie en je welzijn.

Alexander

door: Alexander op 2017-02-23 14:28:23

[="Rob T"]
Wat is nu een goed systeem voor Campa rijders? Zonder een ander merk crank te kopen. Alleen Pedaal varianten?
Qua pedalen de Powertap P1 en de Favero BePRO. Zelf zou ik niet voor de Garmin Vector kiezen.

Ook zou ik niet kiezen voor een systeem waarbij een unit wordt aangebracht op een crankarm. Overigens ken ik iemand waarbij het (zowel 4iiii als Stages) in combinatie met schijfremmen niet past.

Als je minimaal het niveau hebt dat je voor een compact kunt kiezen (>4watt/kg) dan zou ik voor een crankstel gaan en dan bij voorkeur de Power2Max.

Alexander

door: Kluus op 2017-02-23 15:18:13

[="Alexander"]
[="Rob T"]
Qua pedalen de Powertap P1 en de Favero BePRO. Zelf zou ik niet voor de Garmin Vector kiezen.

Ook zou ik niet kiezen voor een systeem waarbij een unit wordt aangebracht op een crankarm. Overigens ken ik iemand waarbij het (zowel 4iiii als Stages) in combinatie met schijfremmen niet past.

Als je minimaal het niveau hebt dat je voor een compact kunt kiezen (>4watt/kg) dan zou ik voor een crankstel gaan en dan bij voorkeur de Power2Max.
Voor een campa gebruiker is een power2max inderdaad ook een goede keuze. Maar ik weet niet wat destijds Rob's vereisten waren...

Wat is er mis met een stages, mits er een bewuste keuze gemaakt wordt voor een single sided systeem? 4iiii was sowieso geen optie omdat die (nog) niet op campa plaatsen. Ik vind het namelijk geen argument dat het op sommige fietsen niet past, op de meeste fietsen past het makkelijk en dit is gewoon vooraf te checken (4iiii laat de besteller dit ook expliciet verifieren voordat ze de veredere procedure in gaan).

Kluus

door: Alexander op 2017-02-23 15:28:12

[="Kluus"]
Wat is er mis met een stages, mits er een bewuste keuze gemaakt wordt voor een single sided systeem? 4iiii was sowieso geen optie omdat die (nog) niet op campa plaatsen.
Geen, louter persoonlijke voorkeur. Ik vind zo'n unit lelijk en voor een beetje meer geld heb je een mooie Power2Max. Vandaar. Net zoals ik de Powertap C1 lelijk vind.

Alexander

door: Kluus op 2017-02-23 16:06:28

[="Alexander"]
[="Kluus"]
Wat is er mis met een stages, mits er een bewuste keuze gemaakt wordt voor een single sided systeem? 4iiii was sowieso geen optie omdat die (nog) niet op campa plaatsen.
Geen, louter persoonlijke voorkeur. Ik vind zo'n unit lelijk en voor een beetje meer geld heb je een mooie Power2Max. Vandaar. Net zoals ik de Powertap C1 lelijk vind.
Stages moet je van houden ja, maar hoewel ik de P2M ook mooi vind zal dat ook persoonlijk zijn. 4iiii zie je nauwelijks, die valt niet meer op dan een cadanssensor. Maar goed, 4iiii heeft dan weer niets voor campa ;).

Kluus

door: Rob T op 2017-02-23 16:35:15

Omdat ik voor de nieuwe Piton eens van Campa ben afgestapt, was de keuze wat groter. Heb gekozen voor een Quarq Dzero crankstel.

Rob T

door: Alexander op 2017-02-23 17:01:15

[="Kluus"]
[="Alexander"]
[="Kluus"]
Stages moet je van houden ja, maar hoewel ik de P2M ook mooi vind zal dat ook persoonlijk zijn. 4iiii zie je nauwelijks, die valt niet meer op dan een cadanssensor. Maar goed, 4iiii heeft dan weer niets voor campa ;).
De 4iiii is inderdaad wat subtieler. Dat zou ik wel weer kiezen voor op een mtb. Dat is ook weer persoonlijk ;)

ps. Ik zou zelf voor pedalen gaan op een racefiets omdat er geen crankstel voor mij beschikbaar is waarmee ik uit de voeten kan en ik beslist bij Campa blijf. En voor de mtb zou ik weer voor Shimano kiezen en dan wordt de 4iiii een mooie optie. Dat wat betreft de persoonlijke keuze.

Alexander

door: who cares op 2017-02-23 19:42:47

[="Alexander"]

ps. Ik zou zelf voor pedalen gaan op een racefiets omdat er geen crankstel voor mij beschikbaar is waarmee ik uit de voeten kan en ik beslist bij Campa blijf. En voor de mtb zou ik weer voor Shimano kiezen en dan wordt de 4iiii een mooie optie. Dat wat betreft de persoonlijke keuze.
Pioneer schijnt bezig te zijn met een crank en powermeter , zowel Campagnolo en Cannondale etc :

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Press-Room/Cycle+Sports/Pioneer+Expands+Power+Meter+Kit+Line-Up+to+Include+More+Crankset+Options+with+Campagnolo,+Cannondale,+FSA,+and+Shimano+XTR+and+XT+Compatibility

who cares

door: Kluus op 2017-02-23 21:43:04

Ja, een powermeter is eigenlijk altijd een persoonlijke keuze, zoals de Regenmaker al zegt in zijn [url=https://www.dcrainmaker.com/2016/09/power-meters-buyers-guide2016-edition.html]guide:

[]The goal of this post is NOT to give you a final answer that says ‘this is the power meter to buy’. If there’s anything I want to change in the industry it’s the mindset that there is a single perfect power meter for every consumer. Thus, if you ask someone for “the best power meter”, and they give you any answer other than “it depends”, don’t trust that person. That person should be asking you your specific use case, bike placement limitations, and how much you want to spend.

Kluus

door: Alexander op 2017-02-24 10:29:57

[="who cares"]
[="Alexander"]

Pioneer schijnt bezig te zijn met een crank en powermeter , zowel Campagnolo en Cannondale etc :

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Press-Room/Cycle+Sports/Pioneer+Expands+Power+Meter+Kit+Line-Up+to+Include+More+Crankset+Options+with+Campagnolo,+Cannondale,+FSA,+and+Shimano+XTR+and+XT+Compatibility
Het lijkt allemaal vrij exclusief te zijn qua compatibiliteit. De grote merken als Campagnolo en Shimano doen al jaren de triple in de ban, en wat mij betreft is dat volledig onterecht. Het schijnt wel zo te zijn dat een Power2Max FSA double met een adapter om te bouwen is tot een (mini-)triple, maar dat is weer afhankelijk van de ruimte tussen je crank en bracket. De fijne details weet ik niet maar hier hier staat wat info
[]Is there a triple variant for road bikes?
It is possible to build up a power2max as a triple crank set. However, this is only possible if you use a square taper bottom bracket since it allows you to use a longer axle. You need the following:
- power2max power meter with 130mm BCD, for square taper
- The right crank (TA Carmina or Vega)
- An adapter for the small chain ring (see here))

You can install the following chain ring sizes:
- Small ring: 24 to 30 teeth
- Medium ring: 38 to 42 teeth
- Large ring: 46 to 56 teeth

When mounting the crank set one has to ensure that there is sufficient space between the small chain ring and the frame. Compared to other triple cranks the chain line is 1.75mm closer to the frame.
Mocht ik een nieuwe fiets kopen dan is dit voor mij een aandachtspunt en als het past dan is de kans groot dat het een Power2Max/FSA wordt. De huidige mini-triple ben ik zeer tevreden over dus ik zag voor mijn huidige fiets geen aanleiding om eea aan te passen.

Overigens heb ik onlangs definitief de keuze gemaakt voor de PowerTap P1 pedalen. Dat lag denk ik in de lijn met de verwachtingen gezien mijn recente posts. In het andere topic noemde ik "verbeterde motivatie". En ook deze "verbeterde motivatie" in het vooruitzicht gaf mij weer extra motivatie. Wat dat betreft brengt Zwift daar weer een nieuwe dimensie in. Nu leg ik ruim 1000 euro neer voor een setje pedalen, komende winter leg ik wellicht weer 1000 euro neer zodat ik ook ook aan de Zwift ga en dan all the way met een direct drive.

@Kluus. Het kiezen van een vermogensmeter is inderdaad zo persoonlijk als het maar zijn kan. Zie ook bovenstaande ;)

Alexander

door: indobesar op 2017-02-24 11:01:28

Stages komt ook met een versie voor Campa. Naar aanleiding van deze pagina(https://stagescycling.com/us/stages-for-campagnolo/) op de Stages website heb ik contact gezocht. Hieronder het antwoord:

[]Thanks for your email and interest in Stages. Stages Power meters for Campagnolo carbon cranks were delayed due to previously unseen production challenges. Stages Cycling’s development team has been working diligently on the issues surrounding accurately and consistently measuring deflection through the Campagnolo carbon arm. Currently Stages is field-testing new designs for Campagnolo with positive results. We do not have an ETA for the product at this point, but we are inching closer to a production solution and will continue to focus on this product in order to bring it to market.

indobesar

door: Niels op 2017-02-24 18:24:09

[="indobesar"]
Stages komt ook met een versie voor Campa. Naar aanleiding van deze pagina(https://stagescycling.com/us/stages-for-campagnolo/) op de Stages website heb ik contact gezocht. Hieronder het antwoord:
[]Thanks for your email and interest in Stages. Stages Power meters for Campagnolo carbon cranks were delayed due to previously unseen production challenges. Stages Cycling’s development team has been working diligently on the issues surrounding accurately and consistently measuring deflection through the Campagnolo carbon arm. Currently Stages is field-testing new designs for Campagnolo with positive results. We do not have an ETA for the product at this point, but we are inching closer to a production solution and will continue to focus on this product in order to bring it to market.
Daar wacht ik al een tijdje op.

Niels

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging