Srm Powermeter, of Power2Max

Topic gesloten, alleen lezen

143 berichten

door: Thierry le Brun op 2014-08-21 21:18:13

[="Dingo"]
[="Goudhaantje"]
Maar is dat soms ook niet wat jammer? Nooit meer fietsen of gevoel maar alleen nog maar op cijfers.
Nee

Of om Powertap te citeren

Take the guesswork out of your training
gelukkig verschillen de meningen daarover nogal aardig ;-)

Thierry le Brun

door: GoodRiddance op 2014-08-22 08:40:09

Tjsa, "is het de investering waard" is natuurlijk persoonlijk.

Als het gratis op je fiets zou zitten, gingen de vermogenscijfers in iedere post van dit forum over en weer. Inclusief analyses en trainingsmethoden.

Voor iedereen heeft het "een" voordeel, varierend van leuke gadget tot waardevolle trainingsinput.

Als ik 80 miljoen per jaar verdiende, zou ik er niet over nagedacht hebben. Nu is dat helaas niet zo (het is maar de helft :lol:) dus heb ik iets langer gedaan over die afweging.

Mijn ervaring was dat ik hartslag alleen gebruikte om een rit in te delen bij een lange toertocht. In een training reed ik wel op hartslag maar ik had geen idee of het werkte. Nu kan ik gerichter op output trainen (met name intervallen) zodat ik ook de training kan doen die ik wil doen. Omdat hartslag vrij laat reageert, had ik er met korte intervallen niet zoveel aan.

Voor mij is dat de investering waard. Voor een ander kan die conclusie heel anders zijn.

GoodRiddance

door: Pino op 2014-08-24 22:23:01

[="Goudhaantje"]
[="The Boss"]
+1, voor mij is het veel meer dan een gadget. Met klimmen kan je direct het gewenste vermogen kiezen, terwijl bijna iedereen zonder vermogensmeter altijd te hard van stapel loopt.
Maar is dat soms ook niet wat jammer? Nooit meer fietsen of gevoel maar alleen nog maar op cijfers.
Dat zijn juist de mooiste trainingen: fietsen op gevoel met een (afgeplakte) vermogensmeter en na afloop analyseren. De feedback is waardevoller dan van welke trainer ook (als je een beetje hebt opgelet).

Pino

door: Menchov op 2014-08-24 22:59:19

Bij mij is 't inmiddels al zo erg dat ik zonder wattage niet meer kan fietsen :-?

Maar tijdens de koersen moet ik er niks van zien... Idd na afloop pas

Menchov

door: Goudhaantje op 2014-08-24 23:26:01

[="Menchov"]
Bij mij is 't inmiddels al zo erg dat ik zonder wattage niet meer kan fietsen [...]
Zonder wattage is het sowieso slecht fietsen. :lol: (flauw)

Goudhaantje

door: Niels op 2014-09-09 20:41:34

http://www.dcrainmaker.com/2014/09/4iiiis-introduces-precision.html

399 dollar

Niels

door: remko_B op 2014-09-10 13:43:49

[="Niels"]
http://www.dcrainmaker.com/2014/09/4iiiis-introduces-precision.html

399 dollar
de eerste resultaten zien er volgens mij best indrukwekkend uit. Lijkt erop dat de meting van vermogen zich goed kan meten de andere vermogensmeters. Ben benieuwd wanneer DCRainmaker een volledige artikel gaat doen over deze PM en de Watteam Powerbeat. de laatste zit ongeveer in dezelfde prijscategorie en meet links en rechts.

remko_B

door: Niels op 2014-09-21 11:16:42

[="remko_B"]
Ben benieuwd wanneer DCRainmaker een volledige artikel gaat doen over deze PM en de Watteam Powerbeat.
http://www.dcrainmaker.com/2014/09/watteams-powerbeat-prototypebeta.html

Niels

door: Rob T op 2014-09-22 22:11:33

Iemand al ervaring met de Garmin Vector?

Rob T

door: The Boss op 2014-09-23 09:46:43

Niet persoonlijk, maar ik hoor er weinig goeds over, bijv over afbrekende pods. Het feit dat de renners bij Garmin in de ploeg allemaal praktisch het hele jaar met SRM's rijden zegt mij persoonlijk wel genoeg.

The Boss

door: GoodRiddance op 2014-09-24 08:44:30

Pas geleden iemand gesproken die 'm sinds februari heeft.

Hij was best tevreden. Vond die pod wel lelijk maar ook in de twee valpartijen trokken die dingen het prima. Data is prima en betrouwbaar (geen lege plekken in de lijst wattages) en hij vond 't erg leuk.

Hij baalde alleen omdat zijn L/R verhouding eigenlijk nooit meer afweek dan 1% ten opzichte van 50/50. Ofwel; de volgende keer laat hij die feature schieten en kiest een goedkopere optie.

(Disclaimer: mijn L/R verhouding was ook structureel 50/50 dus heb ik een Stages op de fiets 8))

GoodRiddance

door: Goudhaantje op 2014-11-04 09:58:05

[="GoodRiddance"]

(Disclaimer: mijn L/R verhouding was ook structureel 50/50 dus heb ik een Stages op de fiets 8))
Hoe bevalt de Stages? Ik twijfel nog tussen de P2M en de Stages. Prijs, eenvoud en gewicht spreken mij wel aan van die laatste.

Hoe weet jij trouwens jouw L/R verhouding?

Goudhaantje

door: GoodRiddance op 2014-11-04 13:49:07

Mijn hometrainer (waar ik de komende periode weer wat tijd op zal spenderen) heeft wel een L/R meting. Gisteravond kwam die trouwens uit op 51/49 ;-).

De installatie van de Stages was prima. Crank eruit, crank erin en klaar. Kostte me maar liefst een minuut of twee. Werkte meteen met m'n Edge 500. Inmiddels ook (helaas) in de regen gereden en geen problemen gehad.

Enig nadeel is de batterij. Ze kostten niets (CR2032) maar bij kwam er na nog geen 100 uur al een 'Low Battery' signaal. Volgens de specs zou dat 250 uur moeten zijn. Het vervangen daarvan valt ook wel mee, maar toch.

Al met al best tevreden. Ik heb 'm sinds begin juli en heb al veel data dat me nieuwe inzichten gaf. Zo weet ik dat mijn sprint vrij goed is, tot een minuut kan ik tot 4 x toe flink hoge wattages trappen waarmee ik mezelf kan positioneren en dan de sprint kan inzetten. Van 5 minuten tot een minuut of 20 scoor ik relatief slecht en daarboven is het redelijk.

Dat soort info is leuk. Ook enigszins bevestigend van wat ik al weet, maar toch.

GoodRiddance

door: Ronald op 2014-11-04 14:01:31

[="GoodRiddance"]
Enig nadeel is de batterij. Ze kostten niets (CR2032) maar bij kwam er na nog geen 100 uur al een 'Low Battery' signaal. Volgens de specs zou dat 250 uur moeten zijn. .
De ene knoopcel is de andere niet: http://www.cr2032-knoopcel.nl/

Ronald

door: Alexander op 2014-11-05 08:45:56

[="Ronald"]
[="GoodRiddance"]
Enig nadeel is de batterij. Ze kostten niets (CR2032) maar bij kwam er na nog geen 100 uur al een 'Low Battery' signaal. Volgens de specs zou dat 250 uur moeten zijn. .
De ene knoopcel is de andere niet: http://www.cr2032-knoopcel.nl/
Bij de Hema zit een Varta in de verpakking maar je betaalt een stuk minder ;-)

Alexander

door: Jan Willem op 2014-11-05 09:04:58

goedkoper dan de hema:

http://www.batteryking.nl/products/knoopcellen/gp-cr2032-5-stuks.html

Jan Willem

door: Niels op 2015-12-27 20:32:13

Stages is er eindelijk voor Campa cranks, leverbaar in januari.
Als de prijs redelijk is misschien het overwegen waard.

Niels

door: Ken1984 op 2016-01-03 08:46:42

Hier ook een Stages. Over de investering: waarom investeert iedereen graag in de duurste groep, de lichtste of gaafste wielen, de laatste gps,...maar nog niet in iets wat je écht vooruit kan helpen. Train een jaar met een vermogensmeter en je compenseert ruimschoots je iets zwaardere groep, wielen,...

Ken1984

door: Zef op 2016-01-05 18:15:20

[="Rob T"]
Nee, maar veels te duur en lastig om in te stel. Ik zou naar de Powertap pedalen kijken. Veel eenvoudiger om te monteer.

Zef

door: Zef op 2016-01-05 18:20:52

[="GoodRiddance"]
Mijn hometrainer (waar ik de komende periode weer wat tijd op zal spenderen) heeft wel een L/R meting. Gisteravond kwam die trouwens uit op 51/49 ;-).

De installatie van de Stages was prima. Crank eruit, crank erin en klaar. Kostte me maar liefst een minuut of twee. Werkte meteen met m'n Edge 500. Inmiddels ook (helaas) in de regen gereden en geen problemen gehad.

Enig nadeel is de batterij. Ze kostten niets (CR2032) maar bij kwam er na nog geen 100 uur al een 'Low Battery' signaal. Volgens de specs zou dat 250 uur moeten zijn. Het vervangen daarvan valt ook wel mee, maar toch.

Al met al best tevreden. Ik heb 'm sinds begin juli en heb al veel data dat me nieuwe inzichten gaf. Zo weet ik dat mijn sprint vrij goed is, tot een minuut kan ik tot 4 x toe flink hoge wattages trappen waarmee ik mezelf kan positioneren en dan de sprint kan inzetten. Van 5 minuten tot een minuut of 20 scoor ik relatief slecht en daarboven is het redelijk.

Dat soort info is leuk. Ook enigszins bevestigend van wat ik al weet, maar toch.
Goed om te weet! Mijn Powertap is WEER stuk en gaan €475 kosten om te herstellen!!! Terwijl een nieuwe Stages voor Sram maar €469 koste. Nobrainer dus... Ik kan echt niet zonder power data

Zef

door: WWWebber op 2016-01-06 11:43:27

[="Zef"]
[="Rob T"]
Nee, maar veels te duur en lastig om in te stel. Ik zou naar de Powertap pedalen kijken. Veel eenvoudiger om te monteer.
Valt wel mee hoor, tov de powertap moet je het schroefje van de pod extra los/vast draaien. De powertaps zijn overigens ook niet goedkoop.....

WWWebber

door: GoodRiddance op 2016-01-06 12:03:05

Kort samengevat:

Bij het gebruik van vermogensmeting in de wielen, ben je afhankelijk van het gebruik van dat wiel.

Bij het gebruik van cranks heb je het voordeel dat je aan twee kanten vermogen kunt meten (L/R). Die is wel minder mobiel want je linkercrank kun je eenvoudig vervangen, bij de rechtercrank zitten je tandwielen en die gebruik je dan dus ook. Dat is meer gedoe.

Bij pedalen kun je L/R meten en die zijn vervangbaar. Ideaal dus want erg mobiel tussen fietsen.

Op de site van DC RainMaker worden de verschillende systemen getest. Eigenlijk zijn ze allemaal prima, ze vallen binnen 2,5% van elkaar. Welke 'juist' is, is daarmee niet te zeggen, wel dat ze niet allemaal heel erg fout zullen zijn.

Als je geen behoefte hebt aan L/R meting, is een crank het goedkoopste (4i, Stages).

Voor mij viel was de toegevoegde waarde van L/R meting erg gering omdat mijn waarden daar enorm dicht bij elkaar lagen. For what it's worth; ze stellen dat dit voor 99% van de fietsers geldt. Dus heb ik een Stages en ben daar erg tevreden over.

Bij L/R meting zou ik gaan voor pedal-based meting. Zelf heb ik geen voorkeur voor een systeem daar, maar mijn keuze zou gebaseerd worden op euro's.

L/R meting met cranks vind ik gedoe, dus dat valt af ten opzichte van de pedalen. Ze zijn ook niet echt substantieel goedkoper.

Een wiel heb ik nooit overwogen.

GoodRiddance

door: The Boss op 2016-01-06 17:02:03

Ik vind je overzicht niet erg accuraat. De Garmin pedalen zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor het aandraaimoment, wisselen kost aanzienlijk meer tijd dan een crankstel van de ene fiets naar de andere fiets verplaatsen. Persoonlijk doe ik dat al een paar jaar, vereiste is natuurlijk wel dat je op al je fietsen hetzelfde type bracket monteert. Een Quarq crank demonteren is 1 enkele bout losdraaien.

Enkel vermogen van één been meten en vervolgens met 2 vermenigvuldigen zou voor mij geen optie zijn. Natuurlijk is het nog altijd een stuk beter dan enkel op hartslag moeten trainen, maar je meet alsnog maar de helft. De verhouding tussen je linker en rechterbeen is echt geen 50/50% over je volledige vermogensrange of bijvoorbeeld als je vermoeid wordt. Dus veel belangrijker dan de vraag of je de links-rechts verhouding wilt weten is of dat je het acceptabel vind om het vermogen van één been met twee te vermenigvuldigen. Argument dat links-rechts meting met cranks een gedoe is snap ik overigens helemaal niets van, het systeem van bijv Pioneer werkt toch gewoon uitstekend? Het is echter hun computer die niet feilloos is tov bijv Garmin.

Power2Max blijft een ondergeschoven kindje, ik heb het vermoeden dat het gebrek aan retailers ze vrij veel klanten kost in Nederland. Objectief gezien rollen ze er toch veel beter uit. Betrouwbaarheid is veel beter dan Stages en bijv Garmin Vector, uitstekende service en garantie mocht er wel een keer wat zijn. De prijs-kwaliteit verhouding klopt alle andere aanbieders die in Europa actief zijn.

The Boss

door: WWWebber op 2016-01-06 18:52:10

Jouw overzichtje is accurater en gestaafd met feiten? :roll:

Lijkt me net zo subjectief als het stuk ervoor......

Ben geen expert op het gebied van vermogens meters, heb alleen de garmin vector gebruikt en kan men niet vinden in jouw verhaal. Verwisselen is in een paar minuten gebeurd en over gevoelig zijn voor aandraaimoment heb ik tot op heden nog niets van gemerkt....

WWWebber

door: The Boss op 2016-01-06 19:23:46

Als je niet eens weet dat je die dingen met een momentsleutel dient te monteren dan zal je data ook erg betrouwbaar zijn.

Maar omdat je graag een bron wilde hebben, voila: http://www.dcrainmaker.com/2013/09/garmin-vector-review.html

En dit is wat Ray er over te zeggen had in zijn best buy guide in oktober:

[]GARMIN VECTOR:
GarminVector

It’s funny to think that Garmin Vector has been out over two years now – well into the ‘mature’ product category from a power meter standpoint. In that time they’ve released a new v2 version, added in Cycling Dynamics (to both v1 & v2) and even started including the fabled crowfoot adapter for installation (which still requires a torque wrench, even on Vector 2). Finally, they introduced a Vector S option, which is a left-only unit that can be upgraded down the road to a complete dual-leg system.

While they’ve had some troubles this past summer with a firmware update that’s caused pain for some users, I think they’re out of the woods there with a beta going out two weeks ago that aimed to address that, and then another update planned for this week to (hopefully) finish off getting those with issues back to normal.

Garmin is the only company that offers Cycling Dynamics, which includes all assortment of metrics on your pedaling style. Some of these metrics can be interesting from a bike-fit standpoint, but many don’t yet have a specific training or racing purpose. Sometimes these metrics take time for the greater scientific community to figure out how to use. Unfortunately, Garmin believes that either the system or these metrics warrant a price far higher than it should be. Today it’s at $1,499USD, which is about $400-$500 more than the system is worth.

Advantages: Cycling Dynamics, full left/right power recording, somewhat-portable system between bikes (can be a bit finicky to install though)

Disadvantages: Pedal choice (just Look-compatible), price, and portability isn’t quite what it seems if you travel (you’ll need a torque wrench to really install properly), but within your house it’s really straightforward

Would I buy it: No, not at this price point. Garmin needs to reduce their prices – simple as that. It’s no longer valid to be priced at $1,499 when the P1’s are at $1,199 and have dual ANT+/BLE (Vector is ANT+ only). Further, the P1’s require no pods or finicky installs. On the flip side, the P1’s don’t have Cycling Dynamics. I think a fair price for Vector at this stage is between $999 and $1,099. Note on the Vector S system, I generally would just go with Stages unless you have specific plans to upgrade to a full complete dual-sensing Vector set later on. Otherwise the price there is out of line too.
Tot slot is het niet erg vreemd dat de door Garmin gesponsorde ploeg massaal gebruikt maakt van vermogensmeters die niet uit de stal van Garmin afkomstig zijn?

The Boss

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging