Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Topic gesloten, alleen lezen

1472 berichten ...

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: MrAnMo op 2019-02-06 20:45:47

Ondertussen zit de powermeter bijna een maandje op mijn fiets, helaas laat het weer niet al te veel toe om buiten te fietsen (tenminste dat vind ik) maar heb ik wel a; een aantal dingen geconstateerd waar ik soms niet helemaal vrolijk van wordt.

Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.

In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Pino op 2019-02-06 20:58:04

Uiteraard moet je meer vermogen leveren dan je 20 cm kleinere rotgenoten. Daar staat tegenover dat je meer spieren hebt.

Van de wind af is het inderdaad (vooral psychisch) lastig om hogere vermogens te leveren. Je hebt ontdekt hoe je uitstekend op het klimmen kunt trainen door tegen de wind in te trainen.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: NielsH op 2019-02-07 07:42:45

[=MrAnMo post_id=491826 time=1549482347 user_id=2823] Ondertussen zit de powermeter bijna een maandje op mijn fiets, helaas laat het weer niet al te veel toe om buiten te fietsen (tenminste dat vind ik) maar heb ik wel a; een aantal dingen geconstateerd waar ik soms niet helemaal vrolijk van wordt.

Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.

In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.
Wat jij schrijft zijn inderdaad de "normale" waardes die bij ons postuur komen kijken. Ik ben zelf ruim 1.90 en weeg 82 tot 82,5 kg. Deze wattages zijn voor mij heel herkenbaar. Hierin ga je niet zoveel veranderen. Behalve dan dat je misschien zelf sterker wordt :-)
Ik rijd regelmatig tijdritten en daarin wordt het misschien nog wel pijnlijker duidelijk. Als je ziet wat ik aan netto snelheid overhoud van mijn wattages, word ik daar ook niet echt vrolijk van.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Goudhaantje op 2019-02-07 11:27:34

Grappig. Ik vind het juist vaak lastiger om hoge vermogens te leveren met tegenwind. Maar dat zal wel mentaal zijn.

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-02-07 12:00:40

Ik vind het ook juist weer makkelijker met tegenwind, of beter gezegd met weerstand in het algemeen.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-02-07 12:11:45

[=Pino post_id=491828 time=1549483084 user_id=26] Uiteraard moet je meer vermogen leveren dan je 20 cm kleinere rotgenoten. Daar staat tegenover dat je meer spieren hebt.
En een wat grotere hefboom.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Pino op 2019-02-07 12:37:55

[=Alexander post_id=491844 time=1549537905 user_id=64]
[=Pino post_id=491828 time=1549483084 user_id=26] Uiteraard moet je meer vermogen leveren dan je 20 cm kleinere rotgenoten. Daar staat tegenover dat je meer spieren hebt.
En een wat grotere hefboom.
Hefboom maakt voor vermogen geen zak uit.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Dingo op 2019-02-07 12:47:58

Ik heb een hefboom in de tuin, heeft een vermogen gekost. Dus dat.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: GoodRiddance op 2019-02-07 13:52:18

Toen ik nog studeerde was mijn boek in het engels dus mijn vertaling zet ik tussen haakjes.

Torque (torsie) = kracht * lever (hefboom!)

Power (vermogen) = torque * angular velocity (hoeksnelheid?)

Hefboom is dus wel degelijk relevant. In die zin heeft Alexander gelijk.

Geldt langere benen -> meer vermogen?

Helaas. Je hoeksnelheid gaat door je langere benen omlaag en dus is het netto (ongeveer) nul.

Dus ja, meer hefboom. Maar nee, niet meer vermogen.


Misschien dat langere benen van zichzelf wel meer spieren hebben en daardoor meer vermogen, dat weet ik eigenlijk niet. Dan zouden langere benen leiden tot meer kracht, meer hefboom, minder hoeksnelheid en in totaal meer vermogen.

Is er een bioloog in de zaal?

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: GoodRiddance op 2019-02-07 13:56:25

[=NielsH post_id=491832 time=1549521765 user_id=40712]
[=MrAnMo post_id=491826 time=1549482347 user_id=2823] Ondertussen zit de powermeter bijna een maandje op mijn fiets, helaas laat het weer niet al te veel toe om buiten te fietsen (tenminste dat vind ik) maar heb ik wel a; een aantal dingen geconstateerd waar ik soms niet helemaal vrolijk van wordt.

Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.

In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.
Wat jij schrijft zijn inderdaad de "normale" waardes die bij ons postuur komen kijken. Ik ben zelf ruim 1.90 en weeg 82 tot 82,5 kg. Deze wattages zijn voor mij heel herkenbaar. Hierin ga je niet zoveel veranderen. Behalve dan dat je misschien zelf sterker wordt :-)
Ik rijd regelmatig tijdritten en daarin wordt het misschien nog wel pijnlijker duidelijk. Als je ziet wat ik aan netto snelheid overhoud van mijn wattages, word ik daar ook niet echt vrolijk van.
Je frontaal oppervlak is groter. Daar kun je wel wat aan verbeteren maar als een klein menneke (of vrouwke) datzelfde doet, blijf je meer vermogen moeten leveren.

Je bovenlichaam is natuurlijk breder. Je ligt wel zo plat mogelijk maar de breedte doe je weinig aan. Je schouders kun je iets kantelen en zorgen dat je heel plat ligt.

Waar je niks aan kunt doen is je benen. Die hangen als enorme windvangers naast je frame en zijn voor grote meneren ook breder en langer. Dat is frontaal oppervlak dat je nauwelijk kunt verkleinen want zonder benen fietsen heeft enorme nadelen.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Pino op 2019-02-07 14:27:24

“Geef me een steunpunt en ik beweeg de aarde” zei Archimedes

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-02-07 14:28:56

[=GoodRiddance post_id=491851 time=1549543938 user_id=12001] Misschien dat langere benen van zichzelf wel meer spieren hebben en daardoor meer vermogen, dat weet ik eigenlijk niet. Dan zouden langere benen leiden tot meer kracht, meer hefboom, minder hoeksnelheid en in totaal meer vermogen.

Is er een bioloog in de zaal?
Ik ben geen bioloog maar ik zou eerder verwachten dat je deze vraag zou moeten stellen aan een natuurkundige.

Wel kan ik mijn boerenverstand gebruiken en zien dat de hoeksnelheid wat complexer is bij een been met een gebogen knie dan bij een cranckarm, welke dus ook als hefboom gezien kan worden.

De kracht die geleverd wordt komt met name uit de heup en uit het bovenbeen welke afhankelijk van de stand van het pedaal op de crankarm uitgeoefend wordt. De beweging van het been lijkt me te complex om eenduidig te stellen dat hefboom en hoeksnelheid elkaar op zouden heffen. Mijn gevoel zegt me wel dat een langer bovenbeen voordeel zal hebben.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Pino op 2019-02-07 15:08:22

Oppervlakte neemt kwadratisch toe met de afmeting, inhoud (+ gewicht-kracht) met de derde macht.
Dus hoe groter, hoe gunstiger de kracht/oppervlakte verhouding wordt.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: GoodRiddance op 2019-02-07 15:23:17

Ik vind een inhoudelijke discussie best leuk maar als argument kan ik heel weinig met ' mijn gevoel zegt ' .

De beweging van het been is nihil. Je heup doet de beweging, het enige dat echt verandert is je kniehoek. Tenzij je met je tenen omlaag fietst (op het laagtepunt) maar dat is al bewezen minder efficient vanwege je spieropbouw aldaar.

Sterker nog, deze formule is tot in den treure getest bij de O-rings. In feite is dat precies waar je naar zoekt: heeft de hefboom nu echt effect. Er zijn veel onderzoeken naar geweest maar in de praktijk zijn de positieve effecten (die bijvoorbeeld Rotor graag vertelt) enorm klein (verwaarloosbaar) en zijn er even veel studies die stellen dat je dode punt weliswaar korter wordt maar de variabiliteit van je vermogen groter en daarmee je efficiency juist kleiner. Dus langer vermogen, minder efficient, geen voordeel. Die studies eindigen steevast met: het moet bij je passen. Als je je vermogen egaler overbrengt met een fijne trapfrequentie, dan is voor jou je vermogensoverbrenging optimaal. Dat geldt weer niet voor de buurman dus het is enorm persoonlijk.

Stellen dat je gevoel zegt dat de hefboom een positief effect heeft, is niet te staven met onderbouwing. En praten over gevoelens moet ik thuis al af en toe, dat laat ik hier even lopen.

Overigens is deze wel aardig voor Andre en Niels: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3558226

Als grote meneer heb je een lager O2 verbruik waardoor je zuurstofverbruik per kilogram lager ligt dan bij kleinere meneren. Netto gaan grote meneren dus SNELLER op een vlakke weg. Daarom zijn tijdrijders vaak ook geen dwergen maar relatief grote wielrenners. Enig nadeel is dat ze ook een klim op moeten kunnen...

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-02-07 15:33:15

Ik heb het over de hefboom van het bovenbeen, niet over de hefboom van de crankarm of het voorblad.

Stellen dat voor de hefboom van het bovenbeen dezelfde regels gelden als voor de hefboom van cranckarm/voorblad en dan verwijzen naar allerlei onderzoeken naar dat laatste kan ik weer weinig mee. Een ieder kan toch zien dat de beweging van een crankarm totaal anders is dan de beweging van het bovenbeen.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: GoodRiddance op 2019-02-07 15:42:10

Mijn gevoel zegt van wel.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Pino op 2019-02-07 16:11:26

Een versnellingsapparaat functioneert volgens het principe van hefbomen en uiteindelijk schakel je op gevoel. Dus... :ass:

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-02-07 16:23:45

Net met een collega kunnen spreken die natuurkunde gestudeerd heeft. Iemand met korte bovenbenen zal bij gelijke spierkracht juist meer kracht op de pedalen uitoefenen. Alleen bij iemand met langere bovenbenen zal de efficientie wat hoger liggen omdat de hoeken in de buiging van de knie kleiner zijn. Welk effect groter is kan hij zo geen antwoord op geven. Hij vond het wel erg interessant om er over na te denken.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Goudhaantje op 2019-02-07 20:54:22

[=GoodRiddance post_id=491858 time=1549549397 user_id=12001] Ik vind een inhoudelijke discussie best leuk maar als argument kan ik heel weinig met ' mijn gevoel zegt ' .
[…]
En praten over gevoelens moet ik thuis al af en toe, dat laat ik hier even lopen.
[...]
:lol: :lol: :lol: :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Goudhaantje op 2019-02-07 20:55:15

[=Alexander post_id=491863 time=1549553025 user_id=64] Net met een collega kunnen spreken die natuurkunde gestudeerd heeft. Iemand met korte bovenbenen zal bij gelijke spierkracht juist meer kracht op de pedalen uitoefenen. Alleen bij iemand met langere bovenbenen zal de efficientie wat hoger liggen omdat de hoeken in de buiging van de knie kleiner zijn. Welk effect groter is kan hij zo geen antwoord op geven. Hij vond het wel erg interessant om er over na te denken.
Wordt vervolgd dus?

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-02-07 22:00:19

[=Goudhaantje post_id=491872 time=1549569315 user_id=39180]
[=Alexander post_id=491863 time=1549553025 user_id=64] Net met een collega kunnen spreken die natuurkunde gestudeerd heeft. Iemand met korte bovenbenen zal bij gelijke spierkracht juist meer kracht op de pedalen uitoefenen. Alleen bij iemand met langere bovenbenen zal de efficientie wat hoger liggen omdat de hoeken in de buiging van de knie kleiner zijn. Welk effect groter is kan hij zo geen antwoord op geven. Hij vond het wel erg interessant om er over na te denken.
Wordt vervolgd dus?
Wat mij betreft niet. Uit zijn verhaal kan ik opmaken dat het verschil niet significant zal zijn en dat heeft helemaal niets te maken met hoeksnelheid vs hefboom maar blijkbaar met de koppel waarbij een kortere afstand tussen krachtbron en scharnierpunt gunstiger is voor de krachtoverbrenging.

Maar atijd wel prettig om met iemand een discussie te voeren op de inhoud ipv argumenten in de zin van het lijkt op het andere dus het zal precies werken als het andere.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: MrAnMo op 2019-05-28 23:23:57

Dit topic lijkt een beetje dood te zijn, tijd voor een update. Ik heb de pm nu ondertussen een paar maanden op de fiets zitten en ben nog steeds lekker bezig met data te verzamelen. Zeker in deze periode is het een leuk hebben ding. De cijfers die er uit komen zijn namelijk keihard en reflecteren het gevoel van de koers perfect. Voel ik me goed in een koers en zit ik vaak mee in de aanval! Dan laat de PM en analyse tools goede waardes op de korte intervals zien. Heb ik mijn dag niet en is elke aanval van een tegenstander te veel dan laat de vermogen vs hartslag inderdaad zien dat ik die dag geen deuk in een pakkie boter trapte.

Langzaam gebruik ik hem ook waar voor die bedoeld is. Blokjes trainen op vermogen. Maar dat valt niet mee. 5 minuten aan een stuk doortrappen is op de meeste wegen hier gans onmogelijk. Laat staan 20 minuten, dat gaat binnen zo veel makkelijker, buiten veranderen de condities continue waardoor je in 1 keer 70 watt minder trapt dan geplant omdat een rij bomen de wind blokt. Binnen zorgt die tacx wel voor een gelijke weerstand.

De waardes binnen vs buiten liggen nog steeds uit elkaar. Op de korte blokken (5,10,15,20,25,30 t/m 60s) zijn de buiten waardes veel beter. Op de lange blokken vanaf een minuut of 5 heb ik nog steeds betere waardes op de Genius. Nou weet ik wel dat die waarschijnlijk heeft overdreven. Op 20 minuten is het nu 354 voor binnen en 325 voor buiten. De moeilijkheid hierin is gewoon dat je buiten niet contant kan blijven stampen, de wegen zijn hier rond Den Haag gewoon te kort (en mijn benen toch minder als ik zelf inschat waarschijnlijk)

Nou ja, conclusie, Pm doen? Ja, alleen al voor de cijfertjes.

Nieuwe poll opvoeren

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Alexander op 2019-08-20 11:56:25

Het gemak van vermogens meting in de pedalen: Je demonteert ze van je fiets. Stopt de pedalen in een koffer. Vliegt een eindje de wereld over. Haalt de pedalen uit de koffer. Je monteert je pedalen aan je andere fiets. En...fietsen maar...

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: Sicillian op 2019-08-20 21:04:56

Wil de pret niet drukken Alexander, maar totdat je een keer op je bek gaat. Dan zijn die vermogensmeter niet meer accuraat 😜

Nieuwe poll opvoeren

Sicillian

Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

door: chinook op 2019-08-20 21:48:03

Twee keer onderuit gegaan met de bepro favero. werken nog steeds prima. Met de dynamic load test gecontroleerd zoals in het troubleshoot manual staat.

Nieuwe poll opvoeren
   

1472 berichten ...


Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging