Heartrate is what you feel, Power is what you do ?
door: MrAnMo op 2019-02-06 20:45:47
Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.
In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.