SMA

Topic gesloten, alleen lezen

872 berichten ...

SMA

door: indobesar op 2015-10-29 20:32:39

Ok, resumé, die cijfers hoef ik mij niet druk om te maken. Gewoon zorgen voor pure explosiviteit max 5 min. :D
Dat past qua karakter ook bij mijn verleden als badminton speler.

@Dingo, lijkt me wel gaaf om een keer een testje te doen. Heb je een body geschikt voor Campa?
Deze maand nog even rust, volgende maand beginnen en kijken hoe knietje zich voelt. Stuur je tzt wel een berichtje. Thx :oke:

indobesar

SMA

door: Dingo op 2015-10-29 20:48:50

[="indobesar"]
Ok, resumé, die cijfers hoef ik mij niet druk om te maken. Gewoon zorgen voor pure explosiviteit max 5 min. :D

@Dingo, lijkt me wel gaaf om een keer een testje te doen. Heb je een body geschikt voor Campa?
Deze maand nog even rust, volgende maand beginnen en kijken hoe knietje zich voelt. Stuur je tzt wel een berichtje. Thx :oke:
Ow ja Campa..... :-?

Dingo

SMA

door: GoodRiddance op 2015-10-29 21:37:40

Dat is qua koersen natuurlijk wel een probleem, 90% van de wielen in volgwagens zijn Shimano :lol:

GoodRiddance

SMA

door: Jan Willem op 2015-10-29 22:00:13

[="GoodRiddance"]
Dat is qua koersen natuurlijk wel een probleem, 90% van de wielen in volgwagens zijn Shimano :lol:
in een koers kan je prima campa en shimi uitwisselen, mits het maar gewoon allebei 10 speed is.

Jan Willem

SMA

door: Thierry le Brun op 2015-10-29 22:13:59

[="Jan Willem"]
[="GoodRiddance"]
in een koers kan je prima campa en shimi uitwisselen, mits het maar gewoon allebei 10 speed is.
als je al een wiel krijgt maakt 9-10-11 speed niet meer uit/
als de 12-13-14 het maar doen...

Thierry le Brun

SMA

door: PFW op 2015-10-30 09:22:25

[="Jan Willem"]
[="GoodRiddance"]
11 speed wielen kun je prima uitwisselen, bij 10 speed werkt dat minder fijn?

PFW

SMA

door: Jan Willem op 2015-10-30 09:40:20

[="PFW"]
[="Jan Willem"]
[="GoodRiddance"]
11 speed wielen kun je prima uitwisselen, bij 10 speed werkt dat minder fijn?
10 speed op 10 speed werkt prima. Met 11 speed heb ik geen ervaring.

Jan Willem

SMA

door: Alexander op 2015-10-30 10:03:08

[="indobesar"]
Staar je niet blind op die explosiviteit van enkele minuten. Maar werk juist ook voor een goede basis. Uit de cijfers blijkt dat je 84kg weegt en dat er wellicht toch wel sprake is van wat overtollig vet. Ook al doet gewicht er niet zo veel toe bij koersen, het zit allemaal wel in de weg.

Mijn advies zou zijn: Werk de komende maanden goed aan je basis en train met variatie met ook wat explosieve blokken en zorg daarnaast dat je aan je gewicht werkt. Doe in maart/april weer een test en laat je dan door de experts hier op het forum adviseren hoe of wat mbt koersen. Dan kun je gericht gaan trainen en volgt de rest van zelf.

Alexander

SMA

door: Basje op 2015-10-30 10:20:19

[="Alexander"]
Staar je niet blind op die explosiviteit van enkele minuten. Maar werk juist ook voor een goede basis. Uit de cijfers blijkt dat je 84kg weegt en dat er wellicht toch wel sprake is van wat overtollig vet. Ook al doet gewicht er niet zo veel toe bij koersen, het zit allemaal wel in de weg.

Mijn advies zou zijn: Werk de komende maanden goed aan je basis en train met variatie met ook wat explosieve blokken en zorg daarnaast dat je aan je gewicht werkt. Doe in maart/april weer een test en laat je dan door de experts hier op het forum adviseren hoe of wat mbt koersen. Dan kun je gericht gaan trainen en volgt de rest van zelf.
Gewicht zegt ook niet alles hoor... Ronde van Hartje Baarn werd het volledige peloton geklopt door Harry van Pierre, en die stond niet bepaald scherp... En er reden toch nog wel wat echte kleppers op Amateur/Sportklasse niveau mee (zie hier de uitslag https://www.cyclingdatabase.com/race/9e-wielerronde-hartje-baarn/58625/c-sportklasse/2526 onder andere De Pruissenaere, Epping, Seuninga, De Jong hebben een prima palmares). Het gaat er ook echt om dat je dat piekvermogen eruit kan knallen na een 1.15 uur koersen. Dan moet je nog fris kunnen zitten.
En ook echt leren om heel erg hard te kunnen starten. Van alle koersen die ik heb gereden (niet zo heel veel) valt me op dat het de eerste 20 - 30 minuten knallen en overleven is. Dan komt er wel wat rust in het peloton, kopgroep is meestal weg dan, of komt niet meer weg, en dan is er altijd nog een keiharde finale, en die wisselt in de duur. Als je die eerste 20 - 30 minuten niet goed verwerkt, dan heb je op het eind weinig meer over.
Maar kies in het begin je rondjes uit waar je wilt gaan koersen die meer geschikt zijn om het koersen te leren. Ronde van Weesp vind ik persoonlijk echt heel erg zwaar, Ronde van De Meern en Ronde van Houten zijn weer veel snellere rondjes zonder scherp bochten. Ronde van Rossum zit hier weer tussenin. Niet elk criterium is even zwaar/moeilijk.

En geen idee waar je woont, maar de Midden Nederland Competitie, die meestal ergens eind januari/februari start is ook een goede training / graadmeter. Meestal op wielerparcoursen 9Ede, Amersfoort, Nedereindse berg, etc) en een leuk deelnemersveld.

Basje

SMA

door: Thierry le Brun op 2015-10-30 10:44:20

belangrijkste wat een wedstrijd rijdende wielrenner moet kunnen is in een peloton rijden en goede bochten rijdenen daar helpen SMA testresultaten 0,0 aan. Dat kun je alleen maar trainen door het te doen en dan bedoel ik niet in een groepje een beetje rondrijden maar echt in een wedstrijd met haakse bochten, remmen, optrekken en al wat niet meer. Nedereindse Berg is dan voor mij qua bochten e.d een mooi beginnersparcours. Ervaar wat het is om met 20-30-40-50-100 man tegelijk op een bocht af te rijden, remmen, optrekken, plekje behouden, opschuiven enz enz. de een leert het nooit, de ander fietst er fluitend doorheen.
Opmerking van Metor slaat wat dat betreft redelijk de spijker op z'n kop: ook ik ben absoluut geen hardrijder en veel mensen zullen veel hogere testwaardes halen dan ik maar ik kan/kon wel blindelings door een peloton heenrijden en had geen schrik voor veel mensen om me heen en dat is voor mij nog steeds vereiste nummer 1 om een begin te maken met goede wedstrijden te kunnen rijden.
Gewicht overigens totaal geen issue m.i. Google bijv. eens op uitslagen Brian Burggraaf en kijk dan wat voor een Jerommeke dat is... Metor zal dat kunnen beamen. Denk dat hij bij wijze van spreken amper z'n wiel kan houden.

wedstrijdrijden: gewoon doen en elke keer leren van de vorige keren.

Thierry le Brun

SMA

door: GoodRiddance op 2015-10-30 10:49:51

De een heeft het snel onder de knie (Joostje in de Ronde van Brabant, structureel bij de eerste 30 in z'n eerste klassieker) en de ander leert het heel moeizaam (Aangenaam).

Je weet het pas als je het doet. En je wordt er vanzelf beter in. Metor en ik startten in de Munsterland Giro achterin het startvak A en ouwehoerden vrolijk vanaf de tweede rij na een handvol kilometer. Nu is een Cyclopeloton niet hetzelfde als een klassieker, maar het gemak waarmee dat ging was veelzeggend.

GoodRiddance

SMA

door: indobesar op 2015-10-30 12:45:33

Goede tips mannen, thx! :oke:

indobesar

SMA

door: Niels op 2015-10-30 12:58:35

Getallen zeggen niet altijd erg veel. In augustus heb ik test gedaan bij Robic en kwam niet hoger dan 230 op omslagpunt, 3.1 /Kg.
Een eerdere test bij Vroemen leverde 320W bij omslagpunt op, 4,3 W/Kg.
En toch kan ik best hard omhoog fietsen als ik mijn dag heb. In grote cyclos toch wel goede tijden neergezet.

Niels

SMA

door: Jan Willem op 2015-10-30 13:00:59

[="Niels"]
Getallen zeggen niet altijd erg veel. In augustus heb ik test gedaan bij Robic en kwam niet hoger dan 230 op omslagpunt, 3.1 /Kg.
En toch kan ik best hard omhoog fietsen als ik mijn dag heb. In grote cyclos toch wel goede tijden neergezet.
je moet een test ook altijd vergelijken met testresultaten volgens hetzelfde protocol. Anders zegt het niets.

Jan Willem

SMA

door: GoodRiddance op 2015-10-30 14:39:42

[="Niels"]
Ik weet niet hoe jouw vorm in augustus was maar 230 lijkt me voor jouw doen erg laag.

Vorig jaar in Münster had ik dat (nou ja, 224watt om precies te zijn) na 3,5 uur fietsen als gemiddeld vermogen en voor zover ik me kan herinneren... zat jij in dezelfde groep. Sterker nog, je fietste in het begin harder omhoog dan ik en we konden nog babbelen op het stuk naar Münster toe.

GoodRiddance

SMA

door: Niels op 2015-10-30 15:52:49

Bij Vroemen was het een test met een mondkapje en bij Robic met bloed uit je oorlel, lactaat.
Maar het is en blijft een momentopname. In augustus blijkbaar niet goed uitgerust of wat dan ook.

Niels

SMA

door: Bianchi thijs op 2015-10-30 21:09:21

Iemand ervaring met energy-lab in Eindhoven? Wil ook wel een test gaan doen en kom uit bij Edwin Achterberg of energy-lab.

Bianchi thijs

SMA

door: Joostje op 2015-10-30 21:35:14

[="Bianchi thijs"]
Iemand ervaring met energy-lab in Eindhoven? Wil ook wel een test gaan doen en kom uit bij Edwin Achterberg of energy-lab.
Is dit de enige keuze vanwege verzekering oid? Anders zou ik eens kijken bij SportMax in het MMC in Veldhoven. Ik heb daar ook mijn test afgelegd incl uitgebreid (sport)doktersonderzoek en dat is uitstekend bevallen. Ze hebben ook verschillende wielerprofs in hun klantenbestand, voor wat het waard is.

Joostje

SMA

door: Bianchi thijs op 2015-10-30 23:52:04

Ja sportmax is inderdaad al degene die ik bedoel bij Edwin Achterberg. Zal ze allebei eens contacten. Sportmax ben ik al eens geweest ivm positiemeting maar kwam op bikemotion energy-lab tegen en deze is mij nog onbekend. Qua verzekering maakt het niks uit wordt gewoon 120e vergoed.

Bianchi thijs

SMA

door: indobesar op 2015-11-03 20:10:18

Mijn inspanningstest is ook uitgevoerd door Sportmax in Veldhoven.
Erg prettig is de relatie met het ziekenhuis waardoor snel geschakeld kan worden naar artsten mocht dat nodig zijn.

indobesar

SMA

door: Jan Willem op 2015-12-04 13:27:53

Zo "Hey Froomey" z'n resultaten zijn ook openbaar:

2015 test weight: 69.9kg
2015 Tour de France weight: 67kg
2007 test weight: 75.6kg
2015 VO2 max: 84.6
VO2 max correlating to 2015 Tour weight: 88.2
2007 VO2 max: 80.2
2015 peak power: 525 watts
2015 threshold (20-40 minutes): 419 watts
2015 watts-per-kilogram: 5.98
2015 Tour watts-per-kilogram: 6.25w/kg
2007 peak power: 540 watts
2007 threshold (20-40 minutes): 420 watts

Jan Willem

SMA

door: GoodRiddance op 2015-12-04 13:39:43

Het is me allemaal watt zeg met die Froome.

Enig "probleem" voor mij is dat hij in 2011 volledig uit het niets 2e werd in de Vuelta. Kijk je dan terug naar hoe hij in Polen rond reed vlak daarvoor; dan is hij in drie maanden getransformeerd van een renner die lost zodra het moeilijk wordt en een paar kilo teveel, naar een graatmagere winnaar.

Daarvoor is 3 maanden wel erg kort. Objectief bekeken is zijn opkomst 12x opvallender dan die van Armstrong. Die had voor zijn ziekte al wat gepresteerd, Froome kwam vanuit het niets (bijna) een grote ronde winnen.

Aan de andere kant denk ik: je gaat mij (en anderen) toch niet overtuigen dus doe ook geen moeite. Gewoon koersen winnen en zodra er concreet bewijs is van het tegendeel, ben je formeel gewoon onschuldig.

GoodRiddance

SMA

door: Jan Willem op 2015-12-04 14:24:06

Froome is overigens wel ziek geweest voor z'n successen. Maar de discussie over het wel of niet clean zijn hoort meer in het dopingtopic thuis.

Uit z'n cijfers blijft in ieder geval dat ik nooit de TdF zal winnen :)

Jan Willem

SMA

door: GoodRiddance op 2015-12-04 14:31:37

Voor dat peak power is het profiel erg belangrijk. Dat staat er niet echt bij.

Vo2Max weet ik van mezelf niet. Volgens mij lag dat in 2012 (januari) op 56 maar zeker weet ik het niet.

Treshold testte ik gisteren op 288 op 20 minuten ofwel ongeveer 273 op een uur. Dan is 420 watt wel heel ver weg, laat staan bij een gewicht dat 10 kilo minder is dan ik nu :roll:.

Het leven is niet eerlijk. Toch denk ik: Quintana weegt nog geen 60kg. Watt/kg is hetzelfde. Die heeft dus al snel 40 watt minder. In een tijdrit dus redelijk kansloos maar ook op rollende stukken of bij een waaieretappe moet je zo'n Colombiaan toch kunnen slopen.

De zwakke plek van Froomey.... eh..... >6 watt/kg

GoodRiddance

SMA

door: Jan Willem op 2015-12-04 14:41:20

de VO2 max test is met een 30sec interval gedaan. Wat de stappen precies zijn wordt niet vermeld. De submaximaal test is 40min.

http://chrisfroome.esquire.co.uk/

Jan Willem

872 berichten ...

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging