SMA
door: Basje op 2015-10-30 10:20:19[="Alexander"]
Staar je niet blind op die explosiviteit van enkele minuten. Maar werk juist ook voor een goede basis. Uit de cijfers blijkt dat je 84kg weegt en dat er wellicht toch wel sprake is van wat overtollig vet. Ook al doet gewicht er niet zo veel toe bij koersen, het zit allemaal wel in de weg.
Mijn advies zou zijn: Werk de komende maanden goed aan je basis en train met variatie met ook wat explosieve blokken en zorg daarnaast dat je aan je gewicht werkt. Doe in maart/april weer een test en laat je dan door de experts hier op het forum adviseren hoe of wat mbt koersen. Dan kun je gericht gaan trainen en volgt de rest van zelf.
Gewicht zegt ook niet alles hoor... Ronde van Hartje Baarn werd het volledige peloton geklopt door Harry van Pierre, en die stond niet bepaald scherp... En er reden toch nog wel wat echte kleppers op Amateur/Sportklasse niveau mee (zie hier de uitslag https://www.cyclingdatabase.com/race/9e-wielerronde-hartje-baarn/58625/c-sportklasse/2526 onder andere De Pruissenaere, Epping, Seuninga, De Jong hebben een prima palmares). Het gaat er ook echt om dat je dat piekvermogen eruit kan knallen na een 1.15 uur koersen. Dan moet je nog fris kunnen zitten.
En ook echt leren om heel erg hard te kunnen starten. Van alle koersen die ik heb gereden (niet zo heel veel) valt me op dat het de eerste 20 - 30 minuten knallen en overleven is. Dan komt er wel wat rust in het peloton, kopgroep is meestal weg dan, of komt niet meer weg, en dan is er altijd nog een keiharde finale, en die wisselt in de duur. Als je die eerste 20 - 30 minuten niet goed verwerkt, dan heb je op het eind weinig meer over.
Maar kies in het begin je rondjes uit waar je wilt gaan koersen die meer geschikt zijn om het koersen te leren. Ronde van Weesp vind ik persoonlijk echt heel erg zwaar, Ronde van De Meern en Ronde van Houten zijn weer veel snellere rondjes zonder scherp bochten. Ronde van Rossum zit hier weer tussenin. Niet elk criterium is even zwaar/moeilijk.
En geen idee waar je woont, maar de Midden Nederland Competitie, die meestal ergens eind januari/februari start is ook een goede training / graadmeter. Meestal op wielerparcoursen 9Ede, Amersfoort, Nedereindse berg, etc) en een leuk deelnemersveld.