8 berichten
Hij was goed! Ideaal weer, want zonder wind is het natuurlijk minder echt.
Je begint in Lelystad en het in het begin langs de marina en de ketelcentrale gaat het helemaal vanzelf. Nauwelijks trappen en toch 39 in het uur. Dan draai je en de wind niet...
In de Noordoostpolder een bordje gemist waardoor ik in Emmeloord terechtkwam (eens ging de zee hier tekeer, maar die tijd komt niet weer). Garmin stond op gravel, dus Lemmer via de nodige gravelpaadjes bereikt, inclusief een paar druppels die niet goed waren voor de moraal.
Bij het uitrijden van Lemmer een verzorging en twee Japies meegepakt en bidonnen bijgevuld.
Leuk stuk door Friesland, hoewel we het Mirnse klif niet aandeden. Wel heel veel kitesurfzeiltjes te zien.
Klein stukje met een leuke groep uit Groningen opgepoetst, maar ineens stopten ze. Dat doe ik zelden en niet lang.
Dan de Afsluitdijk, windkracht 5 van schuin voor, hiervoor een groepje opgezocht, maar echt lekker draaide dat niet. Zeker met de vele tegenliggers was dat wat minder. Andere deelnemers hebben het over 6 Beaufort, maar blijkbaar had ik een rustige fase.
Dan een stuk door de Wieringermeer met zijwind. Minder duwen dan de Afsluitdijk, maar opschieten doet het niet.
Vanaf Medemblik de wind in diverse variaties van achteren. Over de omringdijk naar Enkhuizen.
Tot slot de dijk naar Lelystad die in het begin lekker gaat, maar op het laatst (maar niet onverwacht) nog een stukje terugbuigt om de laatste energie uit het lijf te halen.
Terug in 8 uur 21, waarvan 11 minuten niet gefietst, 210 km. Mooie dag!
Opvallend veel sterke vrouwen gezien, leuk!
Volgens Jim ben ik nu aan het overtrainen, maar het voelde gewoon lekker.
Was ff lastig kiezen: zaterdag of zondag. Zaterdag wat buitjes, zondag windkracht 5. Gelukkig voor het laatste gekozen. Zondag was het droog. Eerst maar eens naar de Afsluitdijk voordat het te druk wordt. De forse westenwind was voor mij richting Den Oever niet onvoordelig en op de Afsluitdijk ging het dik veertig met rugwind. Na wat rijplaten ging dat op een prachtig glad en fonkelnagelnieuw stuk asfalt aan de buitenkant. Nog even aangehaakt bij een wel erg fanatiek groepje dat tegen de vijftig reed, maar daarvoor zat ik teveel op het kantje. Door de forse wind spatte af en toe wat verfrissend zeewater in mijn gezicht. Dat betekent dat je daar bij meer dan windkracht vijf niet moet zijn in de toekomst.
In Friesland aangekomen bleek de wind een beetje naar het noorden gedraaid, waardoor ik ook richting Stavoren gunstige wind had. Voor een van de zes open bruggen tijdens mijn rit, die in Makkum, ontmoette ik een vent uit Zaandam die ongeveer het zelfde tempo bleek te fietsen, maar dan ietsje sneller. Dat betekende een tandje bijschakelen om mee te draaien. Enorme groepen fietsers kwamen ons tegemoet, dus dat maakte de keuze om met de klok mee te fietsen ook prettig. Koffie in Lemmer. Helaas niet bij de welbekende Bakker Breimer want die was dicht. Helaas was ook de appeltaart op vanwege al die andere fietsers.
De Noordoostpolder ging na de stop ook nog voortvarend kop over kop met mijn maat van vandaag, maar intussen was de wind een beetje naar het zuidwesten gedraaid en werd het hard werken. Niet over de Oostvaardersdijk gereden want dan zouden we vol in de tegenwind zitten, dus over het bosrijke en beschuttere fietspad ten oosten van de Oostvaardersplassen gefietst. Beetje smal en bochtig fietspad, maar vanwege de wind waren er niet veel recreanten op dit tracé.
Net voor Almere was het water van mijn maat op, en ik was aan wat eten toe. Almere is een mooie stad (Ahum) maar voor vandaag net te ver weg. Langs de weg hebben we wat water geruild tegen een reepje en bereikten we veilig de AH in Almere. En weer verder. Bij mij schoot de kramp er af en toe behoorlijk in en de Hollandse Brug was zwaarder dan de Redoute. Toch aan het achterwiel blijven plakken en af en toe wat kopwerk gedaan, maar het beste was er wel vanaf. In Amsterdam loste ik mijn maat (die moest linksaf naar Zaandam) en richting Purmerend kon ik wat bijkomen op een aangepast tempo. Keurig volgens afspraak voor het eten thuis, om 17.00 uur, na ruim tien uur onderweg over 278 kilometers met een gemiddelde van iets boven de dertig. Iets om zeer tevreden over te zijn in mijn geval.
nee, dat was ik niet. Ik kwam vandaag niet verder dan 45km door het Groninger platteland, rondje ingekort vanwege de wind.[=Watergeus post_id=506017 time=1688320791 user_id=39440]Volgens mij zag ik bij Lemmer ook Philip richting Afsluitdijk fietsen in een grote groep.
Leuk om jullie verhalen te lezen! Knappe prestaties hoor!
(iemand nog een foto in CTWT-outfit toevallig?)
Gelukkig op het laatste moment toch nog een derde renner aangehaakt, anders hadden we het 'rondje' met z'n tweeën moeten doen en hopen op deugdelijke groepen om bij aan te haken.
Die groepen zijn helaas weer zeldzaam gebleken. Wel bij jou aanhaken, maar geen zin om over te nemen.
Tot m'n grote spijt heb ik ervoor gekozen de "Maxim Dorstlesser" van de organisatie te gebruiken bij de verzorgingsposten, in plaats van mijn eigen poedertjes. Alhoewel dat in eerste instantie nog goed ging - na 150km had ik het gevoel lekker op weg te zijn - leverde dat stevige kramp op bij de één na laatste verzorgingspost. Gelukkig hadden ze nou net daar wel een bouillonnetje beschikbaar, waar ik dankbaar mijn voordeel mee heb gedaan. Een paar tukkies erbij en na een kwartiertje weer met frisse tegenzin verder.
(Gek genoeg waren er twee verzorgingsposten waar de dorstlesser gemixt op was, maar waar je nog wel poeder kon halen... en water. Bij één van de twee kon je zelfs zelf scheppen. Dat leverde dan toch weer twee goed gemixte bidonnetjes op).
Een kwartiertje/half uurtje later moest ik toch weer afstappen. Dit keer niet vanwege de kramp, maar omdat ik duizelig werd. Even een paar slokken extra genomen en m'n laatste gelletje naar binnen gegooid. Gelukkig goed van hersteld en het laatste stuk zonder problemen af kunnen maken.
Vooral het stuk over de dijk naar Lelystad was top. Lekker met de wind in de rug en - na ook bij de laatste sluis nog te hebben moeten wachten - nog even lekker finale gereden richting Batavia Haven.
Eerste keer meer dan 230km. Helemaal leuk. Wel doodvermoeiend.
Registeer als vriend van de vereniging |