To SUST or not to SUST ?

Topic gesloten, alleen lezen

41 berichten

To SUST or not to SUST ?

door: Pino op 2022-03-10 14:48:41

Bij het onderwerp van het trainingsweekend komt het (uiteraard) al op, maar het is een te veel voorkomend issue om ervgeen apart onderwerp aan te besteden.

Het lijkt het meest sociale, vriendelijke en solidaire om groepsritten als SUST te rijden.

Als één van de traagste fietsers voel ik mij dan flink bezwaard om een groep op te houden met fietsers die WEL fatsoenlijk getraind zijn.
Lekker doorfietsen een belangrijk deel van een rit, zeker met andere rijders met jetzelfde niveau).
Op mij laten wachten voelt als vragen om liefdadigheid en ik voel mij er zelden prettig bij.
In deze gps tijden zijn er vast alternatieven te verzinnen.
Wie geeft een voorzet?

( en, ja, ik probeer harder te gaan fietsen)

Pino

To SUST or not to SUST ?

door: Thierry le Brun op 2022-03-10 14:59:17

aangezien ik een hekel heb aan doelloos stilstaan heb ik er zelf totaal geen moeite mee om bovenop een bult om te draaien en de laatste(n) op te pikken en over de top te loodsen. Juist met het doel om die man(nen) a. het gevoel te geven dat ze niet alleen rondrijden en b. ze boven moment van rust te geven op de vlakker stukken. Want overal bovenop met zn allen stil gaan staan heeft volgens mij geen enkel nut.
ook de laatste zal 'rust' willen pakken en wrs ook nodig hebben maar dat bereik je m.i. niet door boven op elke bult stil te gaan staan.

Thierry le Brun

To SUST or not to SUST ?

door: Harm Jan op 2022-03-10 15:02:40

[=Pino post_id=502472 time=1646920121 user_id=26] Bij het onderwerp van het trainingsweekend komt het (uiteraard) al op, maar het is een te veel voorkomend issue om ervgeen apart onderwerp aan te besteden.

Het lijkt het meest sociale, vriendelijke en solidaire om groepsritten als SUST te rijden.

Als één van de traagste fietsers voel ik mij dan flink bezwaard om een groep op te houden met fietsers die WEL fatsoenlijk getraind zijn.
Lekker doorfietsen een belangrijk deel van een rit, zeker met andere rijders met jetzelfde niveau).
Op mij laten wachten voelt als vragen om liefdadigheid en ik voel mij er zelden prettig bij.
In deze gps tijden zijn er vast alternatieven te verzinnen.
Wie geeft een voorzet?

( en, ja, ik probeer harder te gaan fietsen)
Ik ben ook groot voorstander van SUST ritten, maar ik loop tegen hetzelfde aan als jij.

Eerder bij toertochten was het vaak een splitsing in groepen:

TGV: voor de hardrijders
TEE: voor de samen uit en samen thuis mensen.

Als ik sneller rijdt dan anderen (komt niet vaak voor) vind ik het totaal geen probleem om mijn snelheid aan te passen.

Ook het trainingsweekend die ik eerder heb meegemaakt komt wel goed. Toen was ik er misschien nog wel beroerder aan toe dan nu, toen werd er door groepje 3 altijd netjes aangepast aan snelheid. Samen komen we zeker wel op het eindpunt aan!

Daarbij als er echt de groep niet gevolgd kan worden dan kunnen we altijd nog zeggen dat we een van de GPS-en instellen die 30 km afsnijdt en de route weer opkomt.

Harm Jan

To SUST or not to SUST ?

door: Alexander op 2022-03-10 15:57:24

[="Thierry le Brun" post_id=502473 time=1646920757 user_id=92] aangezien ik een hekel heb aan doelloos stilstaan heb ik er zelf totaal geen moeite mee om bovenop een bult om te draaien en de laatste(n) op te pikken en over de top te loodsen. Juist met het doel om die man(nen) a. het gevoel te geven dat ze niet alleen rondrijden en b. ze boven moment van rust te geven op de vlakker stukken. Want overal bovenop met zn allen stil gaan staan heeft volgens mij geen enkel nut.
ook de laatste zal 'rust' willen pakken en wrs ook nodig hebben maar dat bereik je m.i. niet door boven op elke bult stil te gaan staan.
Wat wellicht niet duidelijk is dat wat voor jou een peulenschil is voor een ander voortzetting van de intensiteit is van de klim. Dat is vermoed ik waar Harm Jan op doelde in het Training weekend topic.

Alexander

To SUST or not to SUST ?

door: LethalP op 2022-03-10 16:00:41

Een aantal opmerkingen vanuit mijn kant:

In ieder geval duidelijke afspraken vooraf, als de afspraak SUST is dan ook altijd samen thuis, hoe daar invulling aan wordt gegeven kan op verschillende manieren maar zoals Jerry al schrijft is telkens bovenop een bult stilstaan (en zéker met minder weer) geen goed idee.
Dat de betere de mindere ophalen en uit de wind houden is een goed startpunt, plaspauzes beperken tot een aantal keer ipv op iedere bult etc.

Bij de wintertrainingen vanuit Eindhoven is de afspraak zeer bewust niet SUST.
Waarom: In de winter is het doorgaans te koud om te gaan wachten op bv. lekke banden, het parcours van de wintertraining is zo gemaakt dat je op verschillende plekken kunt afsnijden en weer kunt inpikken, daarnaast worden er op een kort parcours een aantal temporondes gereden waardoor je ook daar extra tijd hebt om weer aan te sluiten.

Zelfkennis is key, opdelen in groepen met een vergelijkbaar niveau is voor iedereen het meest prettig, zo staat iedereen zo min mogelijk stil, rijden de mindere goeden zichzelf niet overhoop om toch nog proberen aan te sluiten bij de snellere etc.
Daarnaast is de route in je navi altijd handig, dan kun je altijd checken of je kunt afsnijden en kun je zelfstandig weer terug komen mocht je beslissen af te haken.

Het echte bijkletsen kan vaak achteraf in het café, als de groepen bijvoorbeeld ook de afstand aanpassen is iedereen rond hetzelfde moment weer terug.

LethalP

To SUST or not to SUST ?

door: Proeme op 2022-03-10 19:25:16

Goed onderwerp om aan te stippen. Ik herken mij in anderen die achteraan bungelen. Als ik het gevoel heb bij een SUST-rit een blok aan het been te zijn, dan ga ik liever niet mee.

Ik moet zeggen: bij de 3 provincietochten die we gereden hebben was ik daar ook wel een beetje bang voor, maar heb ik dit niet ervaren. Een deel van de groep kan duidelijk harder dan ik, anderen bleven gewoon bij mij fietsen en ik heb niet gevoeld alsof dat vervelend was.

In ZeeBra moest ik eerder lossen en dat betekende dat de groep aan het eind in 2en splitste. Dat ging in goed overleg. Prima dus. Voor mij fijn dat er een paar man bij mij bleven, maar ook heel fijn dat ik niet 15 man (en 1 vrouw) ophield.

En dat is denk ik ook wat moet: is het verschil te groot, splits dan in tweeën. Of spreek af dat je eerst x kilometers samen fietst en daarna splitst. Dan heb je 2 groepen, en binnen die groepen geldt de SUST-regel, maar zowel de snellen als de langzamen hebben geen last van elkaar.

In het topic over Veenendaal-Veenendaal stond ook dat dat in het verleden gebeurde. Dat maakt het voor mij ook veel aantrekkelijker om bij zo'n rit aan te haken.

Proeme

To SUST or not to SUST ?

door: Jan Willem op 2022-03-10 20:09:43

Ik vind het altijd wel lekker als er iemand langzamer is :) Heerlijk om ergens boven te komen en te realiseren dat je even de tijd hebt om uit te blazen [emoji6]
Kan ook best voldoening halen om iemand uit de wind te zetten of weer terug naar een groep te rijden

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Willem

To SUST or not to SUST ?

door: vinc op 2022-03-10 20:18:13

Wat in mijn herinnering goed heeft gewerkt is als één groep starten en bijvoorbeeld het eerste uur of tot een bepaalde klim in een rustig en voor iedereen te volgen tempo te rijden. Daarna komt er een natuurlijk selectiemoment waar de fanatiekeren/beteren kunnen doorrijden en de tweede groep in een ander tempo bij elkaar blijven en eventueel later nog eens op dezelfde wijze splitsen.

Door die “natuurlijke” momenten ziet ieder zelf waar die die dag thuis hoort of zin in heeft. Zo blijft het ook voor iedereen leuk. Wel goed om vooraf te bepalen waar de keuzemomenten in de route zullen zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vinc

To SUST or not to SUST ?

door: Alexander op 2022-03-11 10:57:10

Ik ben ook voorstander van het opsplitsen van groepen. Dat heb ik vorig jaar ook al geopperd bij de CC en dan meteen al vanaf de start. Laat de groepen met de mindere deelnemers al eerder starten. Ook bij pauzes tussendoor kun je ditzelfde toepassen. Bij de Bas Classic bijvoorbeeld merkte ik dat de pauze eigenlijk best wel lang duurde. En uiteindelijk tref je elkaar inderdaad wel in een groepje met vergelijkbaar niveau. Ofwel afstappen van geforceerd de groep bij elkaar houden.

Pino gebruikt het woord "bezwaard". Ik voel me eerder "opgejaagd".

Alexander

To SUST or not to SUST ?

door: DeRosa op 2022-03-11 11:07:31

[attachment=0]Schermafbeelding 2022-03-11 om 11.06.47.png[/attachment]

DeRosa

To SUST or not to SUST ?

door: Chasseur op 2022-03-15 14:07:38

Mijn duit in het spreekwoordelijke zakje.
SUST is in mijn ogen volledig afhankelijk van de rit.
Is het een training, waarbij iedereen wil trainen, dan zal iedereen op zijn niveau moeten rijden en zul je dus terug (tegemoet) moeten rijden, omweggetjes, afsteekjes of wat dan ook moeten verzinnen, anders is het nier voor iedereen een training.
Is het een toertocht, dan zou het in mijn ogen altijd een SUST moeten zijn. Groepen van ongeveer gelijk niveau zijn dan fijn, maar er is er altijd een de snelste en een de langzaamste en bij een toertocht pas je jezelf in mijn ogen altijd aan, aan de langzaamste.
En in een wedstrijd is het helemaal simpel als dat SUST wordt gaat er iets verkeerd.

Chasseur

To SUST or not to SUST ?

door: Rob T op 2022-03-15 14:39:08

[=Chasseur post_id=502534 time=1647349658 user_id=5367] Mijn duit in het spreekwoordelijke zakje.
Is het een training, waarbij iedereen wil trainen, dan zal iedereen op zijn niveau moeten rijden en zul je dus terug (tegemoet) moeten rijden, omweggetjes, afsteekjes of wat dan ook moeten verzinnen, anders is het nier voor iedereen een training.
Is het een toertocht, dan zou het in mijn ogen altijd een SUST moeten zijn. Groepen van ongeveer gelijk niveau zijn dan fijn, maar er is er altijd een de snelste en een de langzaamste en bij een toertocht pas je jezelf in mijn ogen altijd aan, aan de langzaamste.
[color=#FF0000]En in een wedstrijd is het helemaal simpel als dat SUST wordt gaat er iets verkeerd.[/color]
:lol:

Noemen ze dat niet een massasprint

Rob T

To SUST or not to SUST ?

door: Alexander op 2022-03-15 14:52:15

Deze discussie geeft voor mij enkel aan hoe ideaal Zwift toch is.

Alexander

To SUST or not to SUST ?

door: Thierry le Brun op 2022-03-15 15:08:11

[=Alexander post_id=502536 time=1647352335 user_id=64] Deze discussie geeft voor mij enkel aan hoe ideaal Zwift toch is.
dan zie je inderdaad nog eens iets van de (virtuele) wereld

Thierry le Brun

To SUST or not to SUST ?

door: Proeme op 2022-03-15 18:50:48

[=Alexander post_id=502536 time=1647352335 user_id=64] Deze discussie geeft voor mij enkel aan hoe ideaal Zwift toch is.
want dan rij je sowieso alleen?

Proeme

To SUST or not to SUST ?

door: Pino op 2022-03-15 19:12:24

[=Proeme post_id=502540 time=1647366648 user_id=40100]
Bij een “meet-up” in Zwift blijf je aan elkaar geplakt.

Pino

To SUST or not to SUST ?

door: Alexander op 2022-03-15 19:16:53

[=Pino post_id=502541 time=1647367944 user_id=26]
En bij een event met veel deelnemers kun je van groepje naar groepje rijden. Daar kies ik ook de events op uit. Zo kun je dus op elk moment je eigen tempo rijden of ergens weer aansluiten. Ideaal.

Alexander

To SUST or not to SUST ?

door: Proeme op 2022-03-15 19:31:47

ik Zwift nooit, dus ik weet het niet, maar mijn beeld is toch dat de meesten in hun eentje in hun eigen kamer/huis zitten. Dan zitten je digitale poppetjes aan elkaar geplakt, maar jij zit als mens nog steeds alleen in je eigen woonkamer toch?

vandaar dat ik me afvroeg wat dan het voordeel van Zwift is. SUST is juist fijn omdat je dan niet alleen fietst, kwa echte mensen om je heen. Een groepsrit is meer dan in elkaars wiel hangen.

Maar misschien is mijn beeld van Zwift wel compleet onjuist.

Proeme

To SUST or not to SUST ?

door: Thierry le Brun op 2022-03-15 20:02:22

[=Proeme post_id=502543 time=1647369107 user_id=40100]
Ons beeld is in ieder geval redelijk gelijk 😉

Thierry le Brun

To SUST or not to SUST ?

door: Rob T op 2022-03-15 20:39:02

[="Thierry le Brun" post_id=502544 time=1647370942 user_id=92]
[=Proeme post_id=502543 time=1647369107 user_id=40100]
Ons beeld is in ieder geval redelijk gelijk 😉
Komt ook aardig overeen met mijn beeld.

Rob T

To SUST or not to SUST ?

door: Rob T op 2022-03-15 20:40:01

[=Alexander post_id=502542 time=1647368213 user_id=64]
[=Proeme post_id=502540 time=1647366648 user_id=40100] want dan rij je sowieso alleen?
En bij een event met veel deelnemers kun je van groepje naar groepje rijden. Daar kies ik ook de events op uit. Zo kun je dus op elk moment je eigen tempo rijden of ergens weer aansluiten. Ideaal.
zijn er eigenlijk ook koffiestops op zwift?

Rob T

To SUST or not to SUST ?

door: Pino op 2022-03-15 20:48:39

[="Rob T" post_id=502546 time=1647373201 user_id=12]
[=Alexander post_id=502542 time=1647368213 user_id=64]

zijn er eigenlijk ook koffiestops op zwift?
Voor mij wel, inclusief toiletbezoek.

Pino

To SUST or not to SUST ?

door: Thierry le Brun op 2022-03-15 21:22:01

Wel alleen maar virtuele koffie

Thierry le Brun

To SUST or not to SUST ?

door: Wombcat op 2022-03-15 21:31:02

[="Rob T" post_id=502535 time=1647351548 user_id=12]
[=Chasseur post_id=502534 time=1647349658 user_id=5367] Mijn duit in het spreekwoordelijke zakje.
[color=#FF0000]En in een wedstrijd is het helemaal simpel als dat SUST wordt gaat er iets verkeerd.[/color]

Nee, een wandeletappe.

Wombcat

To SUST or not to SUST ?

door: Rob T op 2022-03-15 22:28:58

[=Wombcat post_id=502550 time=1647376262 user_id=1030]
[="Rob T" post_id=502535 time=1647351548 user_id=12]

Nee, een wandeletappe.
:oke:

Rob T

41 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging