WK Veldrijden Wie wint??

Topic gesloten, alleen lezen

62 berichten

WK Veldrijden Wie wint??

door: el_loco op 2021-02-01 14:55:59

Dat hoor ik eigenlijk de hele tijd, dat het geen rechtstreeks duel was. Niet mee eens. Als je op 10/15 seconden van elkaar rijdt is het wel degelijk een duel. En vooral mentaal dan. Ben benieuwd of er in de klassiekers dit jaar iemand is die met deze twee mee kan trouwens. Ze zullen allebei willen pieken in Vlaanderen en Roubaix denk ik, kijk er nu al naar uit!

el_loco

WK Veldrijden Wie wint??

door: kaj_666 op 2021-02-01 14:56:22

[=Ariën post_id=499512 time=1612126463 user_id=198] Het was een droom WK: Brand pakt goud, Van der Poel ook en de beloftes pakken ook de rest van het goud. 4x Wilhelmus in Oostende. Echt prachtige beelden ook vandaag met het mooie weer, het strand met de zee en schepen op de achtergrond.

Hoogtepunt: Van der Poel die op 21% steile brug uit pedaal vliegt, "gewoon" weer inklikt en doorfietst. My goodness :shock:

Ook mooi: Ik keek donderdagavond een Extra Time cross op Sporza. Wuyts, Nys en Albert twijfelden geen seconde toen ze de vraag voorgelegd kregen wie mentaal de sterkste is van de twee: Van Aert!

I rest my case :twisted:
Niet om het een of ander, maar dat Wuyts en consorten uit chauvinisme roepen dat Van Aert de betere is, is toch precies hetzelfde als jouw chauvinisme dat uit je hele post spreekt? Dat Mathieu nu wint geeft jou dan nu 'gelijk', maar dat had net zo goed andersom kunnen zijn - het is nu niet alsof VDP dit crossseizoen echt overtuigend de betere was van Wout, hij heeft ook geregeld verloren. En ook VDP heeft de kop wel eens laten hangen in een cross als hij door tegenslag op achterstand kwam..

kaj_666

WK Veldrijden Wie wint??

door: Thierry le Brun op 2021-02-01 15:54:10

maar een Van Aert die zn kop laat hangen zou door veel mensen als veel minder waarschijnlijk gevonden worden.
vDP had toch 'de naam' snel de moed te verliezen bij tegenslag.
maar dan denk ik aan Vlaanderen 2019... WB veldrit Koksijde, veldrit Loenhout (beide laatste zo'n beetje als laatste het veld in en dan toch 'gewoon' winnen) en dan denk ik dat dat laatste ook wel erg meevalt

Thierry le Brun

WK Veldrijden Wie wint??

door: Geer op 2021-02-01 16:55:57

Inderdaad. En Ook tijdens de Amstel van 2019 liet ie nou niet echt zijn koppie hangen.

Wout moet in het veld erg vaak achtervolgen. En dat doet ie met verve. Anderzijds. Als ie het niet doet, kan ie beter stoppen. VDP kan heel af en toe gewoon laten lopen, zoals in Overijsse.

Los van alles. VDP lieg echt geweldige dingen zien op die brug. Dit is toch waarom je sport kijkt.

Geer

WK Veldrijden Wie wint??

door: Thierry le Brun op 2021-02-01 17:56:50

https://cdn-ctstaging.pressidium.com/wp-content/uploads/2021/01/2020-21-cyclocross-world-championships-46.jpg">

Thierry le Brun

WK Veldrijden Wie wint??

door: Proeme op 2021-02-01 21:08:37

[=el_loco post_id=499517 time=1612187759 user_id=1515] Dat hoor ik eigenlijk de hele tijd, dat het geen rechtstreeks duel was. Niet mee eens. Als je op 10/15 seconden van elkaar rijdt is het wel degelijk een duel. En vooral mentaal dan. Ben benieuwd of er in de klassiekers dit jaar iemand is die met deze twee mee kan trouwens. Ze zullen allebei willen pieken in Vlaanderen en Roubaix denk ik, kijk er nu al naar uit!
VdP heeft zijn blik wel op Tokyo. Op de mountainbike. Dat gaat ongetwijfeld invloed hebben op zijn voorjaar.

Proeme

WK Veldrijden Wie wint??

door: Alexander op 2021-02-01 21:54:37

Het was denk ik niet eens mentaal. Als je zelf na een paar ronden zit te zwoegen en je ziet een eindje verderop iemand die op het oog een stuk makkelijker rijdt dan weet je dat het een verloren race is. Dan rest je niets anders door de Belgische kijkers een hart onder de riem te steken door te wijzen naar de lekke band. Dat geeft nog enige hoop. MvdP reed het tweede deel zo belachelijk makkelijk, het plezier straalde er van af. En dat is ook mooi om te zien bij topsport. Iemand die echt aan het genieten is van een mooi parcours.

Alexander

WK Veldrijden Wie wint??

door: Ariën op 2021-02-02 00:01:40

[=kaj_666 post_id=499518 time=1612187782 user_id=91]
[=Ariën post_id=499512 time=1612126463 user_id=198] Het was een droom WK: Brand pakt goud, Van der Poel ook en de beloftes pakken ook de rest van het goud. 4x Wilhelmus in Oostende. Echt prachtige beelden ook vandaag met het mooie weer, het strand met de zee en schepen op de achtergrond.

Hoogtepunt: Van der Poel die op 21% steile brug uit pedaal vliegt, "gewoon" weer inklikt en doorfietst. My goodness :shock:

Ook mooi: Ik keek donderdagavond een Extra Time cross op Sporza. Wuyts, Nys en Albert twijfelden geen seconde toen ze de vraag voorgelegd kregen wie mentaal de sterkste is van de twee: Van Aert!

Niet om het een of ander, maar dat Wuyts en consorten uit chauvinisme roepen dat Van Aert de betere is, is toch precies hetzelfde als jouw chauvinisme dat uit je hele post spreekt? Dat Mathieu nu wint geeft jou dan nu 'gelijk', maar dat had net zo goed andersom kunnen zijn - het is nu niet alsof VDP dit crossseizoen echt overtuigend de betere was van Wout, hij heeft ook geregeld verloren. En ook VDP heeft de kop wel eens laten hangen in een cross als hij door tegenslag op achterstand kwam..
Of het chauvinisme is weet ik niet. Ik denk van niet eigenlijk. Als je liever Greipel zag winnen dan Groenewegen en heel vroeger liever Lemond de Tour zag winnen dan Breukink en als ik langer nadenk nog wat voorbeelden, dan valt het denk ik wel mee met dat chauvinisme.

Dat ik een grote Van der Poel fan ben? Absoluut! En dat gaat voor mij niet samen met ook fan zijn van Van Aert. Ik heb wel respect voor WVA. Maar zal nooit een fan van hem zijn. Dat hoeft ook niet denk ik.
Jammer van die lekke band. Een smetje op dit WK. Maar ik heb genoten van de duels MVDP, WVA, Worst, Brand, Betsema en van het decor. En al helemaal van het eindresultaat.

En of MVDP de beste veldrijder is van de twee? Absoluut. Niet alleen dit seizoen, maar in alle jaren ervoor ook.

Die Wuyts mag chauvinistisch zijn. Is zijn goed recht. Gelukkig had ik met WK veldrijden twee alternatieve zenders...

Nabrander: De twee gouden Olympische medailles in Rio waarvan ik écht uit mijn plaat ging van vreugde waren die van Sharon van Rouwendaal en van Greg van Avermaet. Die laatste is een... Chauvinisme? Waar heb je het over?

Ariën

WK Veldrijden Wie wint??

door: ROnbrug op 2021-02-02 08:06:32

[=Proeme post_id=499522 time=1612210117 user_id=40100]
[=el_loco post_id=499517 time=1612187759 user_id=1515] Dat hoor ik eigenlijk de hele tijd, dat het geen rechtstreeks duel was. Niet mee eens. Als je op 10/15 seconden van elkaar rijdt is het wel degelijk een duel. En vooral mentaal dan. Ben benieuwd of er in de klassiekers dit jaar iemand is die met deze twee mee kan trouwens. Ze zullen allebei willen pieken in Vlaanderen en Roubaix denk ik, kijk er nu al naar uit!
VdP heeft zijn blik wel op Tokyo. Op de mountainbike. Dat gaat ongetwijfeld invloed hebben op zijn voorjaar.
Toch rijdt hij 2 voorjaarsklassiekers. RVV en PR. Hopelijk doet hij ook mee met de Strade Bianchi.

ROnbrug

WK Veldrijden Wie wint??

door: Alexander op 2021-02-02 09:15:36

En daarnaast is MvdP een halve Belg, net als Verstappen. Dus dat chauvinisme valt inderdaad erg mee.

Alexander

WK Veldrijden Wie wint??

door: kaj_666 op 2021-02-02 09:21:22

[=Ariën post_id=499524 time=1612220500 user_id=198]
[=kaj_666 post_id=499518 time=1612187782 user_id=91]

Of het chauvinisme is weet ik niet. Ik denk van niet eigenlijk. Als je liever Greipel zag winnen dan Groenewegen en heel vroeger liever Lemond de Tour zag winnen dan Breukink en als ik langer nadenk nog wat voorbeelden, dan valt het denk ik wel mee met dat chauvinisme.

Dat ik een grote Van der Poel fan ben? Absoluut! En dat gaat voor mij niet samen met ook fan zijn van Van Aert. Ik heb wel respect voor WVA. Maar zal nooit een fan van hem zijn. Dat hoeft ook niet denk ik.
Jammer van die lekke band. Een smetje op dit WK. Maar ik heb genoten van de duels MVDP, WVA, Worst, Brand, Betsema en van het decor. En al helemaal van het eindresultaat.

En of MVDP de beste veldrijder is van de twee? Absoluut. Niet alleen dit seizoen, maar in alle jaren ervoor ook.

Die Wuyts mag chauvinistisch zijn. Is zijn goed recht. Gelukkig had ik met WK veldrijden twee alternatieve zenders...

Nabrander: De twee gouden Olympische medailles in Rio waarvan ik écht uit mijn plaat ging van vreugde waren die van Sharon van Rouwendaal en van Greg van Avermaet. Die laatste is een... Chauvinisme? Waar heb je het over?
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat uit die eerste zin van je eerdere post een zeker chauvinisme spreekt? ;-)
Is verder ook geen verwijt of zo. Zie het vooral als een logische verklaring waarom - bij gebrek aan 1 van de 2 die er echt bovenuit stak dit seizoen - de Belgen genoeg reden hadden om veel vertrouwen te hebben in de kansen van Van Aert boven Van der Poel.

Sidenote: het wordt wel tijd dat Michel Wuyts eens met pensioen gaat. Hoe harder Wuyts op Van Aert loopt te geilen, hoe meer antipathie ik tegen Van Aert krijg. Terwijl ik eigenlijk altijd juist op de hand van Van Aert was als het om duels tegen Van der Poel ging. Echt, Wuyts wordt met het jaar onuitstaanbaarder, houdbaarheidsdatum al lang overschreden wmb.

kaj_666

WK Veldrijden Wie wint??

door: Alexander op 2021-02-02 09:29:28

Hoe zat dat ook al weer? Remco had gewoon gewonnen, minstens met 5 minuten voorsprong na twee lekke banden.

Alexander

WK Veldrijden Wie wint??

door: Thierry le Brun op 2021-02-02 10:10:30

[=Alexander post_id=499528 time=1612254568 user_id=64] Hoe zat dat ook al weer? Remco had gewoon gewonnen, minstens met 5 minuten voorsprong na twee lekke banden.
maar goed dat ie zondag niet mee deed

Thierry le Brun

WK Veldrijden Wie wint??

door: el_loco op 2021-02-02 11:20:08

[]Sidenote: het wordt wel tijd dat Michel Wuyts eens met pensioen gaat. Hoe harder Wuyts op Van Aert loopt te geilen, hoe meer antipathie ik tegen Van Aert krijg. Terwijl ik eigenlijk altijd juist op de hand van Van Aert was als het om duels tegen Van der Poel ging. Echt, Wuyts wordt met het jaar onuitstaanbaarder, houdbaarheidsdatum al lang overschreden wmb.
+1 Alhoewel ik sws wel meer sympathie voor vdPoel heb. Vind vAert steeds meer een duffe dodo worden. Geweldig coureur maar een vrij bleke persoonlijkheid.

el_loco

WK Veldrijden Wie wint??

door: Ariën op 2021-02-02 22:10:13

[=kaj_666] Je kunt toch moeilijk ontkennen dat uit die eerste zin van je eerdere post een zeker chauvinisme spreekt? ;-)
Is verder ook geen verwijt of zo. Zie het vooral als een logische verklaring waarom - bij gebrek aan 1 van de 2 die er echt bovenuit stak dit seizoen - de Belgen genoeg reden hadden om veel vertrouwen te hebben in de kansen van Van Aert boven Van der Poel.
Haha, ja dat kan ik niet ontkennen. De beloftes maken me niet zoveel uit eerlijk gezegd, dat daar ook NLers wonnen is mooi meegenomen. Ik bedoel vooral Van der Poel en Brand. En dat NL al het goud wint, uitgerekend bij een WK in België vind ik stiekem vooral mooi voor de foute Belgen die ik heb leren kennen bij het WK in Hoogerheide in 2009. Lars Boom was daar de favoriet. Ik ging nietsvermoedend in mijn eentje kijken naar mijn eerste live cross in de veronderstelling dat het één groot feest zou zijn met gezonde rivaliteit tussen Belgen en Nederlanders. Ik had mijn oranje Unoxmuts opgezet. Een beetje naïef misschien.
De sfeer was ronduit grimmig, voor de Belgen was het oorlog. Niels Albert reed een grieperige Boom al snel in puin, alleen een jonge Stybar kon op gepaste afstand volgen en werd tweede. De Belgen vonden het uiteraard allemaal prachtig, maar niet genoeg. Een groepje vond het nodig mij te provoceren en uit te dagen toen op één van de TV schermen zichtbaar was dat Gerben de Knegt onderuit ging. Met gebalde vuisten stonden ze vlak voor mijn neus te juichen. Ik reageerde niet. Achteraf moet ik misschien blij zijn dat Boom niet won. Ik had dan zeker gejuicht en dan was het wellicht heel anders afgelopen.

Sindsdien ben ik nooit meer naar een live cross geweest en weet ik dat de hooligans in België niet of niet alleen in of bij voetbalstadions te vinden zijn, maar ook in de cross. Sterker nog: een groot deel van de voetbalwedstrijden gaat er gemoedelijker aan toe.

Jaren later, toen het WK weer in Hoogerheide was, in 2014, won Stybar zijn laatste WK, vóór de afzwaaiende Nys die na een felle en mooie strijd tweede werd. Op TV was duidelijk zichtbaar dat Stybar in de laatste ronde, toen het verschil gemaakt was, niet alleen de vreselijkste verwensingen, maar ook behoorlijk wat plastic bierglazen en rochels naar hem geslingerd kreeg uit het publiek. En dat waren geen Tsjechen, en ook geen Nederlanders.

Hierdoor ben ik wellicht bij elk WK veldrijden redelijk anti-België en zag ik voor het tijdperk Van der Poel dus ook graag Stybar winnen. Zolang het maar geen Belg was. Tel daarbij op dat ik Van der Poel fan ben en dan krijg je zo'n post. :D

Ariën

WK Veldrijden Wie wint??

door: Jan Willem op 2021-02-03 08:40:16

[=Ariën post_id=499540 time=1612300213 user_id=198]
Jaren later, toen het WK weer in Hoogerheide was, in 2014, won Stybar zijn laatste WK, vóór de afzwaaiende Nys die na een felle en mooie strijd tweede werd. Op TV was duidelijk zichtbaar dat Stybar in de laatste ronde, toen het verschil gemaakt was, niet alleen de vreselijkste verwensingen, maar ook behoorlijk wat plastic bierglazen en rochels naar hem geslingerd kreeg uit het publiek. En dat waren geen Tsjechen, en ook geen Nederlanders.
daar was ik live bij en was een mooi feestje samen met de belgen :) Er werd achteraf vooral gelachen om alle fans die een biertje teveel op hadden en in de modder onderuit gingen.

Vond het bij dit WK wel jammer dat Wout lek reed en we weer geen duel kregen waar er een van de 2 tijd had verloren. Maar het keek wel een stuk relaxter ;-)

En mooi dat Brand won. Die heeft heel veel vooruitgang geboekt op technisch vlak. Mooi om te zien voor iemand die zelf pas op latere leeftijd is gaan crossen. En Worst maakt met 1 wedstrijd haar seizoen toch nog behoorlijk goed. Die was er erg dichtbij.

Jan Willem

WK Veldrijden Wie wint??

door: swollenaer op 2021-02-03 11:20:23

Blijkbaar is iedereen al vergeten dat MvdP zijn zadel brak bij die koprol en dus ook een keer moest wisselen. :oops:

swollenaer

WK Veldrijden Wie wint??

door: Alexander op 2021-02-03 13:13:42

[=swollenaer post_id=499542 time=1612347623 user_id=81] Blijkbaar is iedereen al vergeten dat MvdP zijn zadel brak bij die koprol en dus ook een keer moest wisselen. :oops:
Wist ik eigenlijk niet eens. Maar het gat werd inderdaad wel wat groter dan alleen de valpartij. Overigens vond ik beide momenten vrij ongelukkig voor MvdP. De verslaggever had het over druk maar volgens mij wilde MvdP juist in het zand even zelf wat druk zetten, en toen graafde hij zich vast in het zand waarna hij een gastje dicht moest rijden. Vervolgens even niet scherp en een valpartij. Maar goed om te weten dat MvdP ook pech had.

Alexander

WK Veldrijden Wie wint??

door: arjensmit op 2021-02-03 20:32:02

Dat kapotte zadel verhaal vond ik apart. Van de buitenkant was er niks te zien iig.

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

arjensmit

WK Veldrijden Wie wint??

door: Thierry le Brun op 2021-02-03 22:15:34

[=arjensmit post_id=499544 time=1612380722 user_id=40299] Dat kapotte zadel verhaal vond ik apart. Van de buitenkant was er niks te zien iig.

Zit net toevallig nog even eerste 2 ronden terug te kijken maar ik heb toch sterk het idee dat het zadel naar rechts weggezakt is.

Thierry le Brun

WK Veldrijden Wie wint??

door: Geer op 2021-02-04 23:20:25

Hoe vaak hebben jullie het wk terug gekeken?

Ik?

Vier keer. And counting...

Geer

WK Veldrijden Wie wint??

door: who cares op 2021-02-05 06:21:55

[=Geer post_id=499556 time=1612477225 user_id=13260] Hoe vaak hebben jullie het wk terug gekeken?

Ik?

Vier keer. And counting...
Hoeveel Belgen zouden het ook 4 keer terug gekeken hebben :roll:

who cares

WK Veldrijden Wie wint??

door: arjensmit op 2021-02-05 10:09:14

"Maar goed om te weten dat MvdP ook pech had."

Mvdp heeft geen pech gehad.... Wout kun je over debatteren. Tot nu toe is het onduidelijk waar en hoe de lekke band tot stand is gekomen.

Overigens velofacts heeft een aardige analyse gemaakt. Alle secties ingedeeld en totale tijden op die secties bepaald. Als Pidcock een parcours op maat krijgt...hij was veruit het snelste op alle secties behalve het zand.

arjensmit

WK Veldrijden Wie wint??

door: Ariën op 2021-02-08 23:11:42

[=arjensmit post_id=499563 time=1612516154 user_id=40299] "Maar goed om te weten dat MvdP ook pech had."

Mvdp heeft geen pech gehad.... Wout kun je over debatteren. Tot nu toe is het onduidelijk waar en hoe de lekke band tot stand is gekomen.

Overigens velofacts heeft een aardige analyse gemaakt. Alle secties ingedeeld en totale tijden op die secties bepaald. Als Pidcock een parcours op maat krijgt...hij was veruit het snelste op alle secties behalve het zand.

Tja, het is maar wat je als pech omschrijft: volgens de Belgen waren de eerdere lekke banden van Van der Poel geen pech, had ie maar niet zo wild moeten rijden. Dat Van Aert lek rijd is uiteraard wél brute pech ;-) ook nog als enige op het hele WK. Dat Van der Poel valt kun je onder de noemer fout schuiven. Of pech. Dat zijn zadel breekt kun je zien als het gevolg van een fout. Of pech. Feit is: zijn zadel zat scheef (duidelijk te zien) en daarna wisselde hij ook, in de wetenschap dat een wissel een handvol secondes kost. Verder was Van der Poel duidelijk over het gebroken zadel, waarom zou je zijn uitleg daarover in twijfel trekken? Op mij komt hij altijd eerlijk over in interviews. Bijvoorbeeld na WK Valkenburg toen hij Van Aert alle credits gaf.

Mij vielen twee dingen op:

1)Van der Poel halveerde zijn achterstand in de zandstrook voor en op de brug terug van het strand in ronde 3. Toen stond Van Aert nog NIET lek, want passeerde kort na die brug de eerste van de twee wisselposten zonder te wisselen, waar MvdP wél zijn fiets met gebroken zadel wisselde. Van Aert had naar eigen zeggen een leegloper, wat volgens hem te merken was toen hij het veld indook, nét na die eerste wisselpost. En toen was het nog wel een eindje doortrappen naar de tweede wisselpost. Daardoor kon MvdP snel bijhalen en overnemen, maar dat kwam ook door zijn nieuwe fiets, waarop hij de veldpassage duidelijk beter afwerkte dan de vorige rondes.

2) Na de lekke band was er voor Van Aert nog niet heel veel aan de hand, lag een tijdje op 8 seconden, maar reed ook gewoon mindere zandpassages net voor de brug terug van het strand en de klim van de brug zelf. MvdP deed dat wel steeds perfect (behalve in ronde 2 dan waarin Van Aert wegreed). Daardoor zat Van Aert op de limiet alleen al om het verschil niet groter te laten worden. Daarbij komt nog dat MvdP in het veld ook beter ging rijden na zijn fietswissel (draaien en keren). Het breekpunt lag in ronde 5, waarin Van Aert vanaf de zee tot de brug door het zand met loopstrook en zandfietsstroken het gat meteen helemaal wilde dichten maar vervolgens twee keer van de fiets moest in het zand en bijna de brug op kroop. Toen was het klaar. Ik snap wel dat Van Aert het daar wilde dichten, want in het veld was MvdP sowieso al sneller. En achteraf had Van Aert het later waarschijnlijk ook niet meer dicht gekregen want MvdP reed vanaf einde ronde 2 na zijn fietswissel gewoon ijzersterk en foutloos, waarbij hij het gat met Van Aert al flink aan het verkleinen was voordat Van Aert lekreed. Iets zegt me dat ook zonder lekke band van Van Aert de wereldtitel naar MvdP was gegaan.

De Van Aert fan ziet het uiteraard allemaal anders: de lekke band en niets anders kostte Van Aert de wereldtitel. Daardoor kwam Van Aert in het defensief, moest forceren, maakte daardoor dure zandfouten met alle gevolgen van dien.

We zullen het nooit weten. Wat ik wel weet is dat de wereldtitel voor MvdP dik verdiend was. :oke:

Tot slot nog Pidcock: De statistieken van Velofacts ken ik niet. Maar hij is niet eens in de buurt gekomen van de koppositie en slaagde er ook niet in om podium te rijden. Ik dacht na Gavere en Namen even dat Pidcock zich naast de grote twee had gemanoeuvreerd, maar in alle crossen daarna gaf hij niet thuis en kwam hij niet in de buurt van hen. Op allerlei ondergronden. Ik ben dan wel heel benieuwd hoe dat theoretische ideale parcours van Velofacts voor Pidcock er dan uit moet zien.

In voorbereiding op dit bericht, heb ik alles voor de vierde keer teruggekeken onder het strijken :oke: . Dit keer op Sporza. Ik ga je inhalen Gerard :D ;-)

Ariën

WK Veldrijden Wie wint??

door: Thierry le Brun op 2021-02-09 07:29:08

:oke:
Nu wachten we met spanning op de analyse van de SP Middelkerke van afgelopen zaterdag ;-)

Thierry le Brun

62 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging