verbod vasthouden telefoon op de fiets

Topic gesloten, alleen lezen

49 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: spokes op 2019-07-02 09:52:21

In de groep waar ik in meefiets is aandacht besteed aan het "appverbod". Ook omdat het maken van foto's op de fiets (voor oa de stravagebruikers) dus ook niet is toegestaan. Ik zie vaak fietsers, ook op de racefiets, met een telefoon in hun hand. Zelf ben ik ook niet roomser dan de paus, maar ik ga er wel op letten dat ik mij aan de regels hou, ongeacht het soort fiets wat ik bestuur.

[] via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-en-naar-muziek-luisteren-op-de-fiets

Mag ik appen, bellen en naar muziek luisteren op de fiets?

Vanaf 1 juli 2019 mag u geen elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Handsfree van de telefoon gebruik maken is wel toegestaan. Uiteraard moet u op het verkeer blijven letten. U mag geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor anderen.

Geen gevaar of hinder veroorzaken met fiets

Als u fietst, mag u geen gevaar zijn voor andere weggebruikers. Dit staat in artikel 5 en 6 van de ?Wegenverkeerswet 1994. Veroorzaakt u wel een gevaarlijke situatie? Dan kunt u beboet of veroordeeld worden. Dit geldt ook als u een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand overlijdt of zwaargewond raakt.

Ook verboden voor trambestuurders en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig

Vanaf 1 juli 2019 mag u ook geen elektronisch communicatieapparaat meer vasthouden als u een gehandicaptenvoertuig of tram bestuurt. Als u deelneemt aan het verkeer zonder een voertuig te besturen, is het niet verboden. Bijvoorbeeld op een paard of als voetganger. Maar u mag ook dan geen gevaar zijn voor andere weggebruikers.

Handsfree muziek luisteren toegestaan

Handsfree navigeren en muziek luisteren mogen wel. Bijvoorbeeld via een koptelefoon waarmee u het apparaat bedient. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort. Bijvoorbeeld door maar 1 oordopje te gebruiken. Of het volume laag te zetten. U mag wel de knopjes aan uw koptelefoon of aan het snoer van uw oordopjes gebruiken om uw telefoon of muziekspeler te bedienen.

Vanaf 1 juli 2019 boete voor vasthouden telefoon op de fiets

Als de politie vanaf 1 juli 2019 ziet dat u tijdens het fietsen uw telefoon (of een ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem, tablet of muziekspeler) vasthoudt, dan kunt u een boete krijgen van €95. Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat wel vasthouden en gebruiken.

Nieuwe poll opvoeren

door: kaj_666 op 2019-07-02 09:58:08

Ik fiets veel over de grens, heeft België ook een dergelijke wet?? Anders kan ik daar m'n foto's wel maken :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Jan Willem op 2019-07-02 11:01:29

gaan jullie je nou aan de regels houden omdat het nu moet? Of omdat je ook vindt dat het veiliger is?

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Alexander op 2019-07-02 12:03:08

[="Jan Willem" post_id=493737 time=1562058089 user_id=1038] gaan jullie je nou aan de regels houden omdat het nu moet? Of omdat je ook vindt dat het veiliger is?
Kaj zoekt de grens op :lol:

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

door: cemaster op 2019-07-02 12:40:48

[="Jan Willem" post_id=493737 time=1562058089 user_id=1038] gaan jullie je nou aan de regels houden omdat het nu moet? Of omdat je ook vindt dat het veiliger is?
Tsja lastig om te zeggen. Ik ben me bewust van de gevaren en gebruik mijn telefoon al niet meer om te appen en dergelijke. Onderweg maak ik nog wel eens wat kiekjes en af en toe een selfie, in de dorpen en fietspaden met verkeer hier zou ik dat niet doen, maar ik rijd ook veel door de natuurgebieden in de omgeving op vrijliggende fietspaden zonder andere fietsers en weet niet zo goed wat ik daar ga doen. Al is het natuurlijk een hele kleine moeite om eventjes te stoppen, want zo hard gaat het niet tijdens het kiekjes schieten

Nieuwe poll opvoeren

cemaster

door: Wombcat op 2019-07-02 13:28:01

[=kaj_666 post_id=493736 time=1562054288 user_id=91] Ik fiets veel over de grens, heeft België ook een dergelijke wet?? Anders kan ik daar m'n foto's wel maken :lol:
Zo te zien mag het nog wel met een fototoestel. Wel met de kanttekening dat als de politie vindt dat je je gevaarlijk gedraagt op de weg, het niet mag.

Nieuwe poll opvoeren

door: NK 2003 op 2019-07-02 14:07:29

[=Wombcat post_id=493740 time=1562066881 user_id=1030]
[=kaj_666 post_id=493736 time=1562054288 user_id=91] Ik fiets veel over de grens, heeft België ook een dergelijke wet?? Anders kan ik daar m'n foto's wel maken :lol:
Zo te zien mag het nog wel met een fototoestel. Wel met de kanttekening dat als de politie vindt dat je je gevaarlijk gedraagt op de weg, het niet mag.
Vreemd als een fototoestel wel mag of wel zou mogen, dan kun je natuurlijk ook de fotofunctie van je mobiel gebruiken. En dan heb je een probleem, een kostbaar probleem. Je mobiel vasthouden terwijl je fietst (fietsend in beweging bent) kan een boete van 95 euro opleveren. De agent gaat vast niet in discussie of je nou belde, appte of 'slechts' fotografeerde....

Nieuwe poll opvoeren

door: NK 2003 op 2019-07-02 14:09:57

Zo staat het bij de Rijksoverheid:

Als de politie vanaf 1 juli 2019 ziet dat u tijdens het fietsen uw telefoon (of een ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem, tablet of muziekspeler) vasthoudt, dan kunt u een boete krijgen van €95. Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat wel vasthouden en gebruiken.

Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat wel vasthouden en gebruiken. Mooie smoes om even uit te puffen in een lange zware klim. ,,Eh ja, ik word net gebeld door mijn ploegleider.''

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2019-07-02 14:46:38

Ik fietste van de week door de Onlanden en kwam een vos tegen. Toen ben ik wel even gaan filmen. Die vos nu al 2x in een week tegen gekomen, dat gaat vast vaker gebeuren. En dan ga ik gewoon weer filmen. Er is daar toch niemand behalve die vos en ik...

Maar verder: telefoon in de hand had ik al eigenlijk nooit, vanwege de veiligheid. Dat blijft dus zo.

Nieuwe poll opvoeren

door: LethalP op 2019-07-02 17:22:02

De regelgeving blijft een beetje vaag wat dat betreft.
Als een camera wel mag.

En hoe zit het met het swipen op de garminnen? Die heb je dan wel niet in je hand maar wordt wel bediend.
Er staat dat de knopjes via bv. een hoofdtelefoon wel gebruikt mogen worden

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2019-07-02 17:26:17

[=Lethalp post_id=493745 time=1562080922 user_id=39939]En hoe zit het met het swipen op de garminnen? Die heb je dan wel niet in je hand maar wordt wel bediend.
Er staat dat de knopjes via bv. een hoofdtelefoon wel gebruikt mogen worden
zolang je hem niet in de hand hebt maar in een houder mag je het apparaat bedienen. Als je daarbij gevaarlijk rijgedrag vertoont kun je daarvoor alsnog een boete krijgen.

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2019-07-02 17:59:18

[=Lethalp post_id=493745 time=1562080922 user_id=39939] De regelgeving blijft een beetje vaag wat dat betreft.
Als een camera wel mag.
Een camera is toch een elektronisch apparaat? Dan mag je die ook niet al rijdend bedienen lijkt mij

Ik hoop dat ze echt gaan handhaven, want vooral de jeugd rijdt hier als blinde kippen rond. Het is vooral aan andere, wel oplettende weggebruikers te danken dat er weinig ongelukken gebeuren met appende fietsers

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2019-07-02 18:26:08

[="NK 2003" post_id=493741 time=1562069249 user_id=439]
[=Wombcat post_id=493740 time=1562066881 user_id=1030]
Vreemd als een fototoestel wel mag of wel zou mogen, dan kun je natuurlijk ook de fotofunctie van je mobiel gebruiken. En dan heb je een probleem, een kostbaar probleem. Je mobiel vasthouden terwijl je fietst (fietsend in beweging bent) kan een boete van 95 euro opleveren. De agent gaat vast niet in discussie of je nou belde, appte of 'slechts' fotografeerde....
Ik lees in het bericht van de rijksoverheid dat je geen "elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers" mag vasthouden of bedienen.
Een mobiele telefoon wordt specifiek genoemd, een fototoestel niet. Dus ook als je alleen maar een foto maakt met je mobiel, ben je in overtreding, alleen al door het vasthouden/bedienen.Daarom had ik er niet direct aan gedacht dat dat er ook onder zou vallen.

Ook in de wet zelf wordt het niet genoemd:
[]Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2019-07-01
(art. 61a)

Ik vind [url=https://tweakers.net/nieuws/154584/nederlands-verbod-op-smartphone-vasthouden-tijdens-fietsen-gaat-maandag-in.html]hier het volgende:
[]Per 1 juli gaat de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 die het gebruik van smartphones tijdens het fietsen verbiedt in. De huidige tekst in de betreffende passage spreekt nog van een 'mobiele telefoon' die bestuurder van 'een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig met motor tijdens het rijden' niet vast mogen houden. De aanpassing heeft het over een 'mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking' die 'bestuurders van een voertuig tijdens het rijden' niet in de hand mogen houden.

De aanpassing betekent dat niet alleen het vasthebben van een smartphone, maar ook van een tablet, muziekspeler, camera of andere elektronisch apparaat tijdens het fietsen niet langer is toegestaan.
Op Tweakers wordt een camera dus gezien als een apparaat voor informatieverwerking.
Nou is daar nog wel iets voor te zeggen. Ik vind het in ieder geval niet echt duidelijk. Ik denk dat je er over kunt discussieren of een digitale fotocamera een mobiel elektronisch apparaat voor informatieverwerking is. Er is wel iets voor te zeggen: je slaat er mee data op en kunt die data ook uitlezen (de foto's bekijken). Maar met een mobiel elektronisch apparaat wordt volgens mij meestal iets bedoeld waar ook communicatie op zit en dat zit niet op een fototoestel. Anders is een horloge b.v. ook een mobiel elektronisch apparaat.

Daarom is het voor mij nog de vraag of je met een digitaal fototoestel ook direct in overtreding bent. Met een analoog toestel ben je dat in ieder geval niet.

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2019-07-02 18:42:34

[=Wombcat post_id=493749 time=1562084768 user_id=1030]Op Tweakers wordt een camera dus gezien als een apparaat voor informatieverwerking.
in de privacy-wetgeving valt het maken van foto's ook onder het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens. Informatieverwerking dus. Dus op dat punt geef ik Tweakers wel gelijk.

Er bestaan ook al camera's (ook kleine compacte) met bluetooth of wifi om de foto's direct naar een computer/telefoon te versturen, dus als communicatie het criterium is... Maar het lijkt me niet dat het aan-/afwezig zijn van wifi bepaalt of je er al fietsend een foto mee mag maken...

Dat woord "mobiel" is mij nog te onduidelijk.

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2019-07-02 18:43:30

Als vangnet is er nog altijd artikel 5 van de Wegenverkeerswet:

[]Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Nieuwe poll opvoeren

door: Alexander op 2019-07-02 19:17:20

[=Bas post_id=493751 time=1562085810 user_id=33] Als vangnet is er nog altijd artikel 5 van de Wegenverkeerswet:
[]Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
:oke:

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

door: MEG op 2019-07-02 20:42:19

Gewoon een foto maken als je op het pontje staat. ;-)

Nieuwe poll opvoeren

door: Admin op 2019-07-02 21:09:58

[=MEG post_id=493753 time=1562092939 user_id=13] Gewoon een foto maken als je op het pontje staat. ;-)
Gewoon een beetje met de tijd mee gaan en een drone kopen. Lijkt mij ook hilarisch voor evenementen met een massastart. Tijdens hittegolven ook altijd lekker schaduw trouwens. 😂

Nieuwe poll opvoeren

door: wgb op 2019-07-02 22:15:44

Dus dit mag ik niet meer [url=https://www.youtube.com/watch?v=XGxsHE9lKP8] doen.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=27kpP0NgGzA] Dit mag wel weer, toch.

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2019-07-03 09:35:36

[=wgb post_id=493756 time=1562098544 user_id=4995] Dus dit mag ik niet meer [url=https://www.youtube.com/watch?v=XGxsHE9lKP8] doen.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=27kpP0NgGzA] Dit mag wel weer, toch.
Beide zijn in Frankrijk, daar ge­ldt de nederlandse wetgeving niet.

Nieuwe poll opvoeren

door: Alexander op 2019-07-03 15:59:05

[=geric post_id=493754 time=1562094598 user_id=40591]
[=MEG post_id=493753 time=1562092939 user_id=13] Gewoon een foto maken als je op het pontje staat. ;-)
Gewoon een beetje met de tijd mee gaan en een drone kopen. Lijkt mij ook hilarisch voor evenementen met een massastart. Tijdens hittegolven ook altijd lekker schaduw trouwens. 😂
Op het strand ook schaduw. Tacxen kan dan buiten in de tuin, ook in de schaduw of mooi droog.

Trouwens ook goed tegen de opwarming van de aarde.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

door: pct op 2019-07-03 16:07:50

Het verbod geldt voor een apparaat geschikt voor mobiele communicatie. Dus een telefoon.

Een compact camera is geen apparaat geschikt voor mobiele communicatie en mag dus wel.

Een telefoon die uit staat mag dus ook niet.
Evenals een tablet of muziekspeler (iPod met internet toegang)

Nieuwe poll opvoeren

door: Proeme op 2019-07-04 00:23:08

[=pct post_id=493762 time=1562162870 user_id=1069] Het verbod geldt voor een apparaat geschikt voor mobiele communicatie.
of informatieverwerking

Nieuwe poll opvoeren

door: spokes op 2019-07-04 08:11:31

Ik heb serieus even moeten nadenken over deze vraag. Schuldbewust van het feit dat, omdat het nu moet, je je er blijkbaar mee gaat bezighouden. Terwijl het redelijk voor de hand liggend is dat je in een wielergroep onder een vergrootglas ligt en je je vooral moet gedragen. Toch worden er bij ons tijdens ritjes regelmatig tijdens het rijden telefoons gebruikt om een kort filmpje te maken of wat sfeerbeelden. Ik vind het goed dat de de wegcapiteins hier nu wel even op wijzen, ook ivm eigen verantwoordleijkheid. Of ik het veiliger vind? Dat niet, ook niet voor onze groepsritjes. Zal het maken van een foto nu niet meer voorkomen? Ik denk het ook niet.
Ik maak me vooral zorgen om al die hulpmiddelen die worden voorgesteld. Koptelefoons en telefoonhouders worden gebruikt om het verbod een toestel in de hand te hebben te omzeilen. Met als gevolg dat vooral de jongeren nog minder horen ivm die enorme koptelefoons en airpods die ze gebruiken en stuurhouders schijnen ook al massaal aangeschaft te worden, waardoor je nog steeds niet naar de weg voor je kijkt, maar naar je stuur.
Bij mij in de omgeving zijn maar een paar pontjes. En daar fiets ik maar al te graag voorbij.

Nieuwe poll opvoeren

door: Harm Jan op 2019-07-04 08:29:07

[=spokes post_id=493773 time=1562220691 user_id=3750]
Ik heb serieus even moeten nadenken over deze vraag. Schuldbewust van het feit dat, omdat het nu moet, je je er blijkbaar mee gaat bezighouden. Terwijl het redelijk voor de hand liggend is dat je in een wielergroep onder een vergrootglas ligt en je je vooral moet gedragen. Toch worden er bij ons tijdens ritjes regelmatig tijdens het rijden telefoons gebruikt om een kort filmpje te maken of wat sfeerbeelden. Ik vind het goed dat de de wegcapiteins hier nu wel even op wijzen, ook ivm eigen verantwoordleijkheid. Of ik het veiliger vind? Dat niet, ook niet voor onze groepsritjes. Zal het maken van een foto nu niet meer voorkomen? Ik denk het ook niet.
Ik maak me vooral zorgen om al die hulpmiddelen die worden voorgesteld. Koptelefoons en telefoonhouders worden gebruikt om het verbod een toestel in de hand te hebben te omzeilen. Met als gevolg dat vooral de jongeren nog minder horen ivm die enorme koptelefoons en airpods die ze gebruiken en stuurhouders schijnen ook al massaal aangeschaft te worden, waardoor je nog steeds niet naar de weg voor je kijkt, maar naar je stuur.
Bij mij in de omgeving zijn maar een paar pontjes. En daar fiets ik maar al te graag voorbij.
inderdaad, afgelopen dinsdag heb ik heel schuld bewust onderweg wel een foto geschoten, maar dan wel op een stuk zonder mensen op het fietspad of oversteken. Wel kwam ik een viertal jongeren tegen die hun telefoon netjes in een houder hadden zitten, ze keken niet echt naar het fietspad en hadden ook niet twee handen aan het stuur, dus wat je zegt klopt. De houders zorgen er voor dat het gevaar niet veranderd.

Overigens dacht ik dat er een appverbod was, dat betekent dat je je telefoon helemaal niet mag gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.

Nieuwe poll opvoeren

Harm Jan

49 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging