44 berichten
off-road misschien maar op de 'verharde' weg zijn deze percentages al niet of nauwelijks te vinden.
"The Corkscrew" helling in de Peak District, Engeland is een kasseien helling met een maximum van 45%. Deze helling zit in de Cheshire cobbles classic.[="Thierry le Brun" post_id=493377 time=1559112726 user_id=92]
waarom zou je een weg van 40% willen beklimmen?
off-road misschien maar op de 'verharde' weg zijn deze percentages al niet of nauwelijks te vinden.
Minder steil zijn: Baldwin Street in Nieuw Zeeland 35% en Cantan Avenue, Pitsburg USA met 38%, beide geheel verhard.
niet of nauwelijks zei ik toch [=WimL post_id=493378 time=1559116565 user_id=40437]
"The Corkscrew" helling in de Peak District, Engeland is een kasseien helling met een maximum van 45%. Deze helling zit in de Cheshire cobbles classic.[="Thierry le Brun" post_id=493377 time=1559112726 user_id=92]
waarom zou je een weg van 40% willen beklimmen?
off-road misschien maar op de 'verharde' weg zijn deze percentages al niet of nauwelijks te vinden.
Minder steil zijn: Baldwin Street in Nieuw Zeeland 35% en Cantan Avenue, Pitsburg USA met 38%, beide geheel verhard.
de wereld ligt er in ieder geval niet bezaaid mee.
Overigens is het eigenlijk alleen maar leuk als er langzamere fietsers zijn om in te halen, in mijn eentje vraag ik me vooral af waar ik in godsnaam mee bezig ben
Wij slappelingen moeten soms op grindklimmetjes wat naar achteren hangen om voldoende druk op te bouwen.
Op de slickrock in Moab kun je echt absurd steil fietsen, grip lijkt oneindig. En voel ik me heel slap.
Snelheid om maximal hoogtemeters te maken lijkt op klimmen van rond de 10% het hoogst te zijn.
Ik denk dat ik dat kan bevestigen, vandaar dat ik naar de Giau refereerde. Dat is een klim van rond 10% met regelmatig een haarspeldbocht voor de nodige afwisseling.[=Pino post_id=493383 time=1559124767 user_id=26]
Snelheid om maximal hoogtemeters te maken lijkt op klimmen van rond de 10% het hoogst te zijn.
[=Alexander post_id=493384 time=1559125735 user_id=64]
Ik denk dat ik dat kan bevestigen, vandaar dat ik naar de Giau refereerde. Dat is een klim van rond 10% met regelmatig een haarspeldbocht voor de nodige afwisseling.
[=Pino post_id=493383 time=1559124767 user_id=26]
Snelheid om maximal hoogtemeters te maken lijkt op klimmen van rond de 10% het hoogst te zijn.
Natuurkunde. Hoe steiler de klim, hoe minder andere invloeden en hoe dominanter de stijging. Dus: meer hoogtemeters bij hogere percentages.
Voorbeeld: Bij 4 watt per kilo klim je ongeveer 1100 meter per uur bij 8 procent. Bij 12 procent is dat al 1160 dus krijg je 60 hoogtemeters per uur 'cadeau' .
Die stelling van 10 procent klopt dus niet.
De barriere ligt bij wanneer je nog efficient genoeg kunt trappen om die vermogens te halen. Bij 22 procent wordt het al snel harken en dat is minder efficient. Echter, 10 procent is ook niet zo steil dat je al moet gaan harken (denk ik).
Op de Angliru zou je meer hoogtemeters per uur moeten kunnen maken dan op de Giau. Dus de volgende keer: niet zo lief zijn voor jezelf, stampen op ie pedalen en de hoogte in!
Uiteraard, maar het gaat inderdaad ook om cadans en snelheid. En zoals je terecht stelt moet je ook weer niet te lief voor jezelf zijn. Maar ik vind het altijd wel prettig in mijn comfortzone te blijven, zekere bij langere klimmen en tochten. Over het algemeen heb ik altijd nog wel het gevoel (flink) wat over te hebben. Om maar een extreem voorbeeld te noemen, vorig jaar na de Maratona had ik zo nog wel een Sella rondje kunnen rijden maar ik had niet het gevoel dat ik tijdens de rit nog harder kon.[=GoodRiddance post_id=493390 time=1559220493 user_id=12001]
[=Alexander post_id=493384 time=1559125735 user_id=64]
Ik denk dat ik dat kan bevestigen, vandaar dat ik naar de Giau refereerde. Dat is een klim van rond 10% met regelmatig een haarspeldbocht voor de nodige afwisseling.
[=Pino post_id=493383 time=1559124767 user_id=26]
Snelheid om maximal hoogtemeters te maken lijkt op klimmen van rond de 10% het hoogst te zijn.
Natuurkunde. Hoe steiler de klim, hoe minder andere invloeden en hoe dominanter de stijging. Dus: meer hoogtemeters bij hogere percentages.
Voorbeeld: Bij 4 watt per kilo klim je ongeveer 1100 meter per uur bij 8 procent. Bij 12 procent is dat al 1160 dus krijg je 60 hoogtemeters per uur 'cadeau' .
Die stelling van 10 procent klopt dus niet.
De barriere ligt bij wanneer je nog efficient genoeg kunt trappen om die vermogens te halen. Bij 22 procent wordt het al snel harken en dat is minder efficient. Echter, 10 procent is ook niet zo steil dat je al moet gaan harken (denk ik).
Op de Angliru zou je meer hoogtemeters per uur moeten kunnen maken dan op de Giau. Dus de volgende keer: niet zo lief zijn voor jezelf, stampen op ie pedalen en de hoogte in!
Je kunt het hiermee proberen als je een stalen fiets hebt : [=Kuitenbijtertje1981 post_id=493404 time=1559321038 user_id=40918]
Welke apparaatjes zijn op de markt om de het percentage hellingsgraad van een weg te kunnen bepalen?
Een waterpas en een rolmaat.[=Kuitenbijtertje1981 post_id=493404 time=1559321038 user_id=40918]
Welke apparaatjes zijn op de markt om de het percentage hellingsgraad van een weg te kunnen bepalen?
Maar misschien is er wel een app?
Ooit in een fietsenwinkel gezien en meegenomen. Zelden gebruikt, van mij mag je m ophalen.
of heb je niet de juiste versnellingen op je fiets[="Thierry le Brun" post_id=493410 time=1559372452 user_id=92]
Hoe steil mag een berg zijn? Als je zelf kunt bepalen welke versnelling je rijdt is ie steil genoeg. Als de berg bepaalt dat het de lichtste moet zijn dan is ie te steil.
[="Thierry le Brun" post_id=493410 time=1559372452 user_id=92]
Hoe steil mag een berg zijn? Als je zelf kunt bepalen welke versnelling je rijdt is ie steil genoeg. Als de berg bepaalt dat het de lichtste moet zijn dan is ie te steil.
Het maakt niet uit welke versnelling je als kleinste hebt , als je die kleinste moet gebruiken is de klim te steil voor wat je hebt.[=Proeme post_id=493411 time=1559373129 user_id=40100]
of heb je niet de juiste versnellingen op je fiets
Ik vind de Keutenberg (keuteberg) niet zo steil dat het niet meer te doen is.
De mortirolo daar in tegen..minder steil maar langer. Das me echt te veel.
+1 [=PrinceHeerlijk post_id=493428 time=1559491525 user_id=1650]
Gisteren nog een keer de Stockeu opgereden, waarop een man naast mij meewarig zei "Gekkenwerk dit!" …… en hij had gelijk zo steil hoeft een weg van mij ook niet meer te zijn om klimmen leuk te houden.
Snap die drang naar idiote stijgingspercentages ook niet. Zal wel voor rennertjes onder de 65kg zijn om te bewijzen dat ze iets kunnen op een fiets. In de afdaling zie ik dat soort geraamtes vaak weer terug, al zwabberend en onnodig remmend hun weg vervolgen.
Wat daar zo leuk aan is? Het is de uitdaging om zonder voetjes op de grond de top te halen. En die uitdaging is nu eenmaal groter wanneer de percentages dik boven de 20% aantikken. Hoewel ik ook erg kan genieten estethisch mooie klimmen met mildere percentages. De Malchamps bijvoorbeeld vanuit Spa richting Remouchamps is zo’n pareltje dicht bij huis, waar je je eventjes in de (Vor)Alpen waant.
Registeer als vriend van de vereniging |