Aanrijding - wat nu!?

Topic gesloten, alleen lezen

47 berichten

Aanrijding - wat nu!?

door: Alexander op 2018-06-06 23:19:41

Ik voor de persoon die zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en niet een verzekering heeft enkel voor de vorm of wanneer het voor die persoon goed uitkomt of bang is bij een volgende claim onder het vergrootglas te liggen.

Alexander

Aanrijding - wat nu!?

door: who cares op 2018-06-07 06:28:06

[=Ronald post_id=487445 time=1528316564 user_id=14]

Rechts heeft voorrang. Maar ja, jij hebt een fiets van 10.000 euro dus jij zal wel gelijk hebben. Ik ben voor haar.
Rechts heeft voorrang , zolang die zich wel aan de verkeersregels houdt.

Misschien wel handig als we een situatieschets ( luchtfoto ) hebben van de plaats van het ongeluk.

Ik kan me goed voorstellen dat je je recht zoekt in deze situatie waar je misschien verkeerstechnisch niks verkeerd doet en geraakt word door iemand anders . Dat je in zo'n situatie , misschien uit frustatie / onmacht van wat er gebeurd is, kwaad wordt en gaat schelden ( enerzijds begrijpelijk maar ook verkeerd ) . Dat zij gaat huilen , dat kan zijn uit wetendheid dat ze verkeerd was . Getuigen die hun hoofd wegdraaien , vind ik ook niet kunnen . Zij kunnen licht op de zaak geven als onafhankelijke .

In deze situatie zijn er nu eenmaal geen winnaars , maar zo klaarblijkelijk wel als ik de TS mag geloven.

Gelukkig bekende mijn tegenpartij wel schuld , maar ben ik toch het grootste slachtoffer. Schade aan de fiets is betaald , nu nog de letselschade ( dat kan nog een tijdje duren )

who cares

Aanrijding - wat nu!?

door: Rob T op 2018-06-07 06:45:54

[=Goudhaantje post_id=487443 time=1528315816 user_id=39180] Ze kwam van rechts?
Ja dat lees ik ook.

Denk duidelijk gevalletje verkeerd inschatten van beide betrokkenen.

Rob T

Aanrijding - wat nu!?

door: Alexander op 2018-06-07 13:09:26

[="Rob T" post_id=487454 time=1528346754 user_id=12]
[=Goudhaantje post_id=487443 time=1528315816 user_id=39180] Ze kwam van rechts?
Ja dat lees ik ook.

Denk duidelijk gevalletje verkeerd inschatten van beide betrokkenen.
Als wielrenner is het verstandig defensief te rijden en bij twijfel al maatregelen nemen en op zijn minst anticiperen. Voor zover ik het verhaal van TS begrijp heeft hij dat laatste ook gedaan.

Volgt dan toch een aanrijding dan is het een kwestie van de situatie zo afhandelen dat beide partijen zo min mogelijk slachtoffer zijn, maar daarvoor is dus medewerking en fatsoen van beide partijen nodig.

Alexander

Aanrijding - wat nu!?

door: Jan Willem op 2018-06-07 15:10:41

[="Il Falcone" post_id=487364 time=1528028722 user_id=124] Uiteindelijk weet ik een naam en telefoonnummer los te peuteren. In haar telefoon heeft ze een afschrift van haar ID en de foto lijkt te kloppen. Ik heb een foto gemaakt van de schade aan mijn fiets na de aanrijding.

Tja... en wat nu?...
Haar bellen en het bespreken? Misschien eerst even info inwinnen bij je verzekering.

En als dan alles mislukt je fiets over laten spuiten in het kleur schema met de persoonlijke details zoals je hem altijd had willen hebben.

Jan Willem

Aanrijding - wat nu!?

door: Alwin op 2018-06-07 22:35:32

Qua aansprakelijkheid zal het vermoed ik lastig worden aangezien zij van rechts kwam. Gelet op het feit dat ze van de dijk afreed, had je kun voorzien dat ze sneller zou rijden dan normaal. Dat zij vervolgens helaas de bocht te krap neemt en op jou inrijdt zal daar weinig aan afdoen.

Het verhalen van de schade wordt dus lastig maar misschien is het frame nog te redden bij https://carbonreparatie.nl/? Zie http://racefietsblog.nl/racefietsblog-test-carbonreparatie-nl/ voor een review.

Alwin

Aanrijding - wat nu!?

door: Wombcat op 2018-06-07 23:32:44

[=Alwin post_id=487493 time=1528403732 user_id=3] Qua aansprakelijkheid zal het vermoed ik lastig worden aangezien zij van rechts kwam. Gelet op het feit dat ze van de dijk afreed, had je kun voorzien dat ze sneller zou rijden dan normaal. Dat zij vervolgens helaas de bocht te krap neemt en op jou inrijdt zal daar weinig aan afdoen.
Kan er volgens mij wel degelijk aan afdoen, als Il Falcone werd aangereden op de plek waar hij normaal gesproken zou stilstaan om haar voorrang te verlenen. En hij stond al zo goed als stil, zegt 'ie.

Ik had laatst zo'n situatie:
https://i.imgur.com/ZUbvGxA.jpg">
Zwarte streep ben ik die komt aanrijden en afremt. Rode blok is een stilstaande auto. Van rechts komt een auto die binnenlangs de stilstaande auto over de stoep net voor me langsrijdt, langs de rode lijn. Ik rem nog net op tijd, ik had haar zien aankomen, maar had er niet op gerekend dat ze de bocht zo zou nemen.

Als Il Falcone ook langs die zwarte lijn reed, kan zelfs nog dichter bij de kruising, maar niet er op. En de dame vol op hem inrijdt, dan kan ik me goed voorstellen dat ze toch fout was, ondanks dat ze van rechts kwam. Maar ja, zie zonder getuigen maar eens aan te tonen dat het zo gebeurde, als ze niet mee wil werken.

Wombcat

Aanrijding - wat nu!?

door: Alwin op 2018-06-08 07:38:15

:shock: Ja, zo'n situatie verwacht je natuurlijk niet. In dat geval zal juridisch nog wel e.e.a. mogelijk zijn. Maar idd, zonder getuigen wordt het lastig.

Alwin

Aanrijding - wat nu!?

door: Thierry le Brun op 2018-06-08 08:04:40

[=Alwin post_id=487497 time=1528436295 user_id=3] :shock: Ja, zo'n situatie verwacht je natuurlijk niet. In dat geval zal juridisch nog wel e.e.a. mogelijk zijn. Maar idd, zonder getuigen wordt het lastig.
Wij hebben het nu toch gezien?

Mis overigens nog steeds de foto's van de afgeschreven fiets

Thierry le Brun

Aanrijding - wat nu!?

door: Yvonne op 2018-06-08 09:21:08

Ik denk niet dat hij nog gaat reageren na alle aanvallen hierzo op zijn gedrag tegen het meisje.

Yvonne

Aanrijding - wat nu!?

door: Thierry le Brun op 2018-06-08 09:39:14

[=Yvonne post_id=487503 time=1528442468 user_id=306] Ik denk niet dat hij nog gaat reageren na alle aanvallen hierzo op zijn gedrag tegen het meisje.
laatste zin in zijn openingspost: 'tja, wat nu....' en daar hebben wij enkel onze meningen op losgelaten

Thierry le Brun

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-09 21:36:55

[=GoodRiddance post_id=487413 time=1528200354 user_id=12001] Oké, ik kan het niet laten.

Wat ben je nu aan het doen? De mate van verbale agressie is niet echt een persoonlijk selling point hier.

Dat grietje is ook geschrokken. Ze zet het niet voor niets op een snikken, het gaat niet om een kleuter die een snoepje wil.

In plaats van druk doen over je eigen fiets, de politie en termen als k*wijf uiten, zijn er veel betere manieren om hiermee om te gaan.

Sowieso een kleine tip: NIEMAND verandert als ze uitgescholden worden of "goed de waarheid worden verteld". Dat soort primaire (apen-)gedrag leidt tot één reactie: ze willen niks met je te maken hebben want je gedraagt je als een oermens.

Ook een grotere tip: zoek in het vervolg samenwerking. Ga niet lopen miepen over je fiets of over hoe het met jou gaat maar vraag eens oprecht hoe het met haar gaat. Ga ook niet midden in de emotie over schuld praten. Dat ze überhaupt haar gegevens heeft gegeven is al een wonder. Zij weet ook wel dat het haar fout is maar dat vertel je liever tegen een toffe gast. Sterker nog, met een figuur die niet meteen moeilijk gaat lopen doen, is het zelfs best aantrekkelijk om naar een oplossing te zoeken. Een opgefokt type met een opgeheven vinger ga je liever uit de weg.

Wie het probleem heeft, mag het houden. Jij hebt het probleem en de 'tegenpartij' gaan lopen belagen met grote woorden, leidt maar tot één ding: zoek het lekker uit met je carbon fiets.
Sinds wanneer heeft Sjakie Floddeer een koersfiets? Nou ik ben rustig van natuur. Normaal had ik heel rustig zonder veel te zeggen weer opgestapt en verder gereden en dan was ik zeker thuis ontploft!! Maar omdat die lelijkerd het duidelijk geen lor kon schelen dat ik op straat lag, en mijn fiets d'r duidelijk ook geen moer kon schelen, heb ik dan toch nog ff een béétje laten doorschemeren wat ik ervan vond. En toen was het pas janken geblazen hoor.

Een enkeling ziet er de humor wel van in. Nou ik kan je dit vertellen. Het aantal tieners die ik dit jaar met hun mobiele telefoon (en ook zonder mob) zonder kijken ineens heb zien afslaan is, denk ik, meer dan twintig stuks. Ze weten niet (of het kan ze niet schelen) dat ze rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang dienen te verlenen. Zowel tegenliggers als meeliggers, en soms schieten ze wanneer ik tot minder dan zeven meter genaderd ben, zonder kijken of hand uitsteken, ineens de weg over. Tot nog toe (bij mij) gelukkig iedere keer nét mis! Er zullen hier binnenkort nog meer van dit soort zaakjes voorbij komen. Een "indrukwekkend didactisch praatje" kan in zo een "near miss" misschien geen kwaad? Of krijg ik nu Sjakie pas écht op m'n nek?

En als het raak is... En je kon er helemaal niks aan doen. Geen sorry. Een "man wat lig je nu te zeiken reactie". Geen verzekerbaar frame door de midden? Ik denk dat het enige wat je kan doen is zorgen dat je niet met een opgekropt gevoel blijft zitten. Verder ben ik er wel klaar mee want vrolijk wordt ik er niet van. Inmiddels heb ik inderdaad het besluit genomen om de fiets als trainingsfiets te zien. Ik ga dus een nieuwe bouwen. "Héél fijn!".

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-09 21:44:32

Waar ik de discussie eigenlijk over had willen laten gaan is: Wat is een goede checklist om te aan te houden na een aanrijding. Voorzetje?

1. Foto's maken van schade
2. check remmen wederpartij.
3. Naam en adres wederpartij (check ID)
4. Geen ID => politie => die komt niet => wat nu?
5. Ik voelde me bezwaard, maar had natúúrlijk gewoon een foto van de knar van Eucalypta moeten maken.
6. Afreageren.. maar dat mag alleen ik dus :twisted: .

Ik ben benieuwd of er iets kan ontstaan van een goede checklist om je juridische kansen te vergroten. Want als het gebeurd wordt je overvallen.

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: Thierry le Brun op 2018-06-09 22:00:44

En we komen weer superlatieven tekort om de tegenpartij te omschrijven....
Maar als je fiets/frame nog als trainingsfiets te gebruiken valt lijkt mij de schade een stuk minder dan je in eerste instantie door liet schemeren.

Thierry le Brun

Aanrijding - wat nu!?

door: Proeme op 2018-06-10 00:01:32

[="Il Falcone" post_id=487541 time=1528573015 user_id=124]het enige wat je kan doen is zorgen dat je niet met een opgekropt gevoel blijft zitten.
ligt het aan mij dat ik deze zin niet bij de rest van je berichten vindt passen?

wat betreft checklist: ik zou op 1 "blijf vriendelijk" zetten. Heb je meer kans dat jouw lijstje ook van de grond komt.
en ja, dat is moeilijk. Ik zou ook pissig zijn denk ik, als me zoiets overkomt... Adrenaline in je lijf kun je moeilijk voorkomen en heeft wel degelijk invloed...

Proeme

Aanrijding - wat nu!?

door: Admin op 2018-06-10 19:18:37

[="Il Falcone”]
Het aantal tieners die ik dit jaar met hun mobiele telefoon (en ook zonder mob) zonder kijken ineens heb zien afslaan is, denk ik, meer dan twintig [...]

Op basis daarvan en dat het nu begin juni is schat ik dat je zo’n 25 km per jaar fietst. Een carbon frame lijkt mij dan helemaal geen goede investering.

Admin

Aanrijding - wat nu!?

door: flattyre op 2018-06-11 01:45:45

[=Proeme post_id=487546 time=1528581692 user_id=40100]
wat betreft checklist: ik zou op 1 "blijf vriendelijk" zetten. Heb je meer kans dat jouw lijstje ook van de grond komt.
Ik zou op 1 het volgende zetten:

ik volg topic nu al even, maar verbaas me vanaf de eerste post al over de slachtofferrol van Falcone. De fietsster kwam van rechts.
OK, ze sneed de bocht wat te scherp aan, maar was Falcone überhaupt van plan de situatie met extra voorzichtigheid te lijf te gaan?
Of waagde hij zijn (veel te ) dure fiets aan de goede beheersing van de verkeersregels én de stuurmanskunst van anderen, en er fietsen wat morons bij weten we allemaal, teneinde zelf toch maar zo hard mogelijk door te kunnen rijden nét achter de naar hij aannam uitstekend bochtenrijdende vanrechtskomert? Wat als zij niet op de verkeerde weghelft terecht was gekomen, maar net op de middenlijn? Was het dan al close geweest?
Een situatieschets zou inderdaad erg helpen. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die regelmatig langs 's Heren wegen racet, iedere 30km wel een situatie tegenkomt waarin zijn medeweggebruikers de situatie verkeerd inschatten. Meestal gaat het dan om excessief opeisen van grote stukken van vooral het fietspad; op de weg waar auto's rijden wordt aanzienlijk beter uitgekeken.

Je moet nou eenmaal opletten voor twee als de ander het niet doet, ik denk dat iedere serieuze racefietser dit herkent.

(en ja, ik kan het toch niet laten: vandaag nog: jongen en meisje komen me tegemoet. (+/+ 12 jaar), fietspad
De jongen stuurt speels de berm, of een zandpad of zo, in. Om meteen weer terug te keren op mijn weghelft. Hij hield wel héél netjes strak links.
Had voor zijn manoeuvre al niet gekeken, maar vooral: erna ook nog steeds niet.

Op zo'n moment past vooral héél erg hard schreeuwen, en meteen al vol in de ankers gaan. Nu liep het met een sisser af, maar inderdaad eens goed er al over na te denken wat te doen bij erger. Opnemen van de gesprekken lijkt ij persoonlijk het beste.

flattyre

Aanrijding - wat nu!?

door: swollenaer op 2018-06-11 12:02:42

[=flattyre post_id=487560 time=1528674345 user_id=357] ... Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die regelmatig langs 's Heren wegen racet, iedere 30km wel een situatie tegenkomt waarin zijn medeweggebruikers de situatie verkeerd inschatten....
En vergeet ook niet de keren dat we zelf iets verkeerd inschatten en achteraf zeggen: oei, dat was niet echt handig van me.

swollenaer

Aanrijding - wat nu!?

door: Alexander op 2018-06-11 12:17:25

[=swollenaer post_id=487566 time=1528711362 user_id=81]
[=flattyre post_id=487560 time=1528674345 user_id=357] ... Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die regelmatig langs 's Heren wegen racet, iedere 30km wel een situatie tegenkomt waarin zijn medeweggebruikers de situatie verkeerd inschatten....
En vergeet ook niet de keren dat we zelf iets verkeerd inschatten en achteraf zeggen: oei, dat was niet echt handig van me.
:oke:

Ondanks dat ik uiterst voorzichtig rijd heb ik elke rit wel eens zo'n moment.

Alexander

Aanrijding - wat nu!?

door: Kestrel2007 op 2018-06-11 15:06:30

[=Alexander post_id=487567 time=1528712245 user_id=64]

Dt is wel vaak (of weinig ritten)....

Kestrel2007

Aanrijding - wat nu!?

door: Alexander op 2018-06-12 18:33:50

[=Kestrel2007 post_id=487578 time=1528722390 user_id=20]
[=Alexander post_id=487567 time=1528712245 user_id=64]

Dt is wel vaak (of weinig ritten)....
Of een stukje terechte zelfreflectie. Punt wat ik wilde maken en vooral bevestigen in de post van swollenaer is dat iedereen wel eens fouten maakt. En dat is ook helemaal niet erg want meestal let de andere partij dan wel goed op.

Wat me echter ook opvalt is dat hoe meer ik op dat moment bezig bent met gemiddelde oid, ik eerder in een situatie beland waarbij ik minder controle voel. En zolang ik me aan de afspraak houd dat ik "hard" rij op het moment dat het kan en rustig zodra er verkeer is, dan voel ik me een stuk comfortabeler en relaxter.

Alexander

47 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging