Aanrijding - wat nu!?

Topic gesloten, alleen lezen

47 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-03 14:25:22

Solo nader ik een T-splitsing. Van rechts komt een grietje op een MTB. Ze heeft snelheid want rijdt van een dijk af. Volgens mij heeft ze me gezien en ik haar ook. Echter de dame slaat zonder hand uit te steken links af neemt over mijn weghelft heel krap de binnenbocht. Een plotselinge frontale nadering.

In een laatste inspanning om de frontale klap te voorkomen stuur ik hard naar links omdat ze de binnenbocht zo krap aansnijd dat ik er onmogelijk door kan. De dame wijkt helaas niet uit en rijdt over mijn weghelft zonder te remmen recht op mijn flank in terwijl ik bijna tot stilstand ben gekomen (ik rem wel..). Mijn zorgvuldig onderhouden "alles van carbon en/of Dura Ace fiets" is in een oogwenk veranderd in een rijwiel dat nodig aan vervanging toe is.

Maar wat nu!? Bij een auto aanrijding vul je nu schadepapieren in...

Ik zeg dat ik haar legitimatie wil zien en meteen zet ze het op een snikken. "Die heeft ze niet". "Dan bel ik de politie", zeg ik. En nu is het janken. Op de vraag waarom ze op mijn weghelft reed antwoord ze "dat ze niets verkeerd deed". "En ze kon niet remmen". Uiteindelijk weet ik een naam en telefoonnummer los te peuteren. In haar telefoon heeft ze een afschrift van haar ID en de foto lijkt te kloppen. Ik heb een foto gemaakt van de schade aan mijn fiets na de aanrijding.

Tja... en wat nu?...

Nieuwe poll opvoeren

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: Proeme op 2018-06-03 14:38:15

ik heb ooit schade veroorzaakt. Gewoon in de stad, op stadsfietsen. Ik haalde in, het was krapper dan gedacht, ik raak haar stuur en zij valt. Dure horloge aan gruzelementen...

Ik heb bij mijn verzekering een schadeformulier gehaald, ben naar haar toe gegaan en we hebben het samen ingevuld. Mijn verzekering heeft netjes haar schade betaald.

Dat is hoe het hoort.

Maarja, dan moet zij wel meewerken... :(

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Wombcat op 2018-06-03 15:51:11

Aansprakelijk stellen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan die inschakelen.

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: el_loco op 2018-06-03 15:56:23

[=Wombcat post_id=487366 time=1528033871 user_id=1030] Aansprakelijk stellen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan die inschakelen.
Als je een verkeersrechtsbijstand verzekering hebt zou ik die bellen inderdaad. Zij kunnen je vast verder helpen. Of even bij de ANWB informeren misschien?

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Wombcat op 2018-06-03 16:13:22

Als je lid bent van de NTFU, dan ben je via hen verzekerd. Ik weet alleen niet of dat ook voor rechtsbijstand is.

Qua schade: je zult een schaderapport moeten laten maken. Dat kan bij een fietshandel. Als de schade meer is dan €800, dan zal de verzekering van de tegenpartij (als ze die heeft) een second opinion willen.*
Om het schaderapport te laten maken, zal de fietshandel de aanschafbon(nen) van de fiets willen hebben.

Zijn er getuigen? Anders heb je ook nog risico dat het een welles-nietes verhaal wordt. Gezien je verhaal, acht ik de kans daarop groot. Je had waarschijnlijk beter de politie kunnen bellen (alhoewel die niet altijd komen als er geen lichamelijke schade is).

* Dat wilden ze iig vorig jaar bij mij, toen mijn fiets kaduuk was als gevolg van een aanrijding.

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: NK 2003 op 2018-06-03 16:34:04

Dit zal je helaas een beetje tegenvallen. Zonder getuigen zal het waarschijnlijk een 'gedeelde' verantwoordelijkheid voor de schade worden. Zij komt immers van rechts.

https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/geen-voorrang-gegeven-altijd-aansprakelijk/

Independer geeft voorbeelden.

Hoe dan ook succes!!

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-03 17:50:51

Ja inderdaad dat had ik ook al bedacht. Weliswaar een klassiek gevalletje van zonder kijken hard de binnenbocht over de weghelft van je tegenligger afsnijden. Niet hand uitsteken, niet kijken, stoppen, remmen of uitwijken. Maar dat kun je misschien ongestraft doen want... ze komt dan van rechts...

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering en ook geen NFTU lidmaatschap (alleen in NFTU tochten geldig). Die directe ontkenning van aansprakelijkheid in zo een onontkenbare situatie door deze jonge dame (er kon ook geen sorry van af terwijl ik hard op de grond belandde)(ook mijn schoen is kapot) doet me vermoeden dat die niet toevallig is. Kennelijk weet ze goed dat ze van je verzekering geen schuld mag bekennen.

Getuigen, heb ik geprobeerd. Maar die wielrenner wilde er duidelijk niets mee te maken hebben en had vooral medelijden met de huilende dame. Tja, daar sta je met je zwaar gehavende kapitaal op twee wielen waarvan je ieder krasje in de lak direct hebt bijgetipt en gepolijst. "Als u gewoon effe de ketting erop legt kunt u toch weer verder rijden"?

Ik bel morgen maar eens mijn verzekering om uit te vinden wat je bij een aanrijding moet doen. Dit was mijn eerste aanrijding in tientallen jaren dagelijks wielersport. Allereerst kun je beter geen fiets met dura ace of record kopen van meer dan 10.000 Euro. Da's jammer...

Nieuwe poll opvoeren

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: who cares op 2018-06-03 17:52:02

[="NK 2003" post_id=487369 time=1528036444 user_id=439] Dit zal je helaas een beetje tegenvallen. Zonder getuigen zal het waarschijnlijk een 'gedeelde' verantwoordelijkheid voor de schade worden. Zij komt immers van rechts.

https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/geen-voorrang-gegeven-altijd-aansprakelijk/

Independer geeft voorbeelden.

Hoe dan ook succes!!
Als jij op een plaats bent waar je mag zijn en zij niet , namelijk op de verkeerde weghelft , is zij toch echt fout .
Ik neem aan dat de TS nog de weg rijd waar zij niet reed .

Nieuwe poll opvoeren

who cares

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-03 18:06:02

Wat ik ook had gedaan. Deze persoon had ik nooit kunnen ontwijken.

Nieuwe poll opvoeren

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-04 13:43:02

Het stuur is een carbon stuur van 3T. Als carbon een klap krijgt is het al zijn sterkte kwijt (een ster in een ruit is hetzelfde want carbon is glasweefsel). 3T meldt dat je wanneer je gevallen bent, je direct het stuur moet afdanken en vervangen. Uitwendig is geen schade waarneembaar aan dit stuur...

Nieuwe poll opvoeren

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: Il Falcone op 2018-06-05 13:45:28

Helaas laat ik het hele zaakje maar zitten. Want de kans dat iemand die in een situatie waarin ze ZO fout zat en dan nog vindt dat ze niets fout deed ineens van mening veranderd lijkt me nihil. Geen getuigen... Dan krijg je de verzekeringsexpert met al zijn ontkenningen, uitvluchten en bepalingen in kleine lettertjes er nog overheen... Dan de lokale fietsenzaak die via de verzekering er bij wordt betrokken en een buitenkansje ruikt (beh!)...

En iedere keer als ik naar mijn gehavende fiets kijk ontplof ik al! Je wordt er niet vrolijk van en krijgt waarschijnlijk nagenoeg niets terug. Er is doordat ik uitweek niets afgebroken, maar alles zit onder de zware krassen.

Raar dat de politie er niet aan te pas komt in NL. Wat een bananenrepubliek! Gelukkig heb ik ter plekke tegen dat kutwijf eens even flink laten weten wat ik ervan vond. Dat lucht dan nog een beetje op. Als ik toen wist hoe dit nu afloopt dan had ik Eucalypta op haar MTB letterlijk de horizon over gescholden. Misschien dat ze zich dan eens aan de regels gaat houden.

Nieuwe poll opvoeren

Il Falcone

Aanrijding - wat nu!?

door: GoodRiddance op 2018-06-05 14:05:54

Oké, ik kan het niet laten.

Wat ben je nu aan het doen? De mate van verbale agressie is niet echt een persoonlijk selling point hier.

Dat grietje is ook geschrokken. Ze zet het niet voor niets op een snikken, het gaat niet om een kleuter die een snoepje wil.

In plaats van druk doen over je eigen fiets, de politie en termen als k*wijf uiten, zijn er veel betere manieren om hiermee om te gaan.

Sowieso een kleine tip: NIEMAND verandert als ze uitgescholden worden of "goed de waarheid worden verteld". Dat soort primaire (apen-)gedrag leidt tot één reactie: ze willen niks met je te maken hebben want je gedraagt je als een oermens.

Ook een grotere tip: zoek in het vervolg samenwerking. Ga niet lopen miepen over je fiets of over hoe het met jou gaat maar vraag eens oprecht hoe het met haar gaat. Ga ook niet midden in de emotie over schuld praten. Dat ze überhaupt haar gegevens heeft gegeven is al een wonder. Zij weet ook wel dat het haar fout is maar dat vertel je liever tegen een toffe gast. Sterker nog, met een figuur die niet meteen moeilijk gaat lopen doen, is het zelfs best aantrekkelijk om naar een oplossing te zoeken. Een opgefokt type met een opgeheven vinger ga je liever uit de weg.

Wie het probleem heeft, mag het houden. Jij hebt het probleem en de 'tegenpartij' gaan lopen belagen met grote woorden, leidt maar tot één ding: zoek het lekker uit met je carbon fiets.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

Aanrijding - wat nu!?

door: gios op 2018-06-05 14:06:54

Adem in, adem uit. Schelden doe je maar ergens anders... :roll:

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Thierry le Brun op 2018-06-05 14:18:53

wil overigens wel eens wat foto's zien van de fiets die na zo'n ongelukje 'in een oogwenk veranderd in een rijwiel dat nodig aan vervanging toe is'.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

Aanrijding - wat nu!?

door: Alexander op 2018-06-05 14:46:21

Ik kan me de teleurstelling en irritatie wel voorstellen en het is heel makkelijk vanaf de zijlijn een bepaald oordeel te geven. Er zijn fouten die per ongeluk zijn en waar de ander oprecht van kan schrikken, maar er zijn ook fouten die verwijtbaar zijn en/of waarbij iemand doelbewust het risico neemt. Dat iemand achteraf begint te snikken pleit iemand nog niet vrij en kan ook een gevolg zijn dat de persoon wel degelijk bewust is van de fout. Dat iemand vervolgens dan niet de verantwoordelijkheid neemt terwijl elk persoon in Nederland wettelijk verplicht is een WA-verzekering te hebben is wat mij betreft het onfatsoen van de tegenwoordige maatschappij. Zelf verlies je er amper mee, maar de ander zit onterecht met de gebakken peren. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen en dat is wat deze dame na laat.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Aanrijding - wat nu!?

door: WWWebber op 2018-06-05 14:49:49

Amen

Nieuwe poll opvoeren

WWWebber

Aanrijding - wat nu!?

door: Metor op 2018-06-05 18:01:28

[=Alexander post_id=487416 time=1528202781 user_id=64] Ik kan me de teleurstelling en irritatie wel voorstellen en het is heel makkelijk vanaf de zijlijn een bepaald oordeel te geven. Er zijn fouten die per ongeluk zijn en waar de ander oprecht van kan schrikken, maar er zijn ook fouten die verwijtbaar zijn en/of waarbij iemand doelbewust het risico neemt. Dat iemand achteraf begint te snikken pleit iemand nog niet vrij en kan ook een gevolg zijn dat de persoon wel degelijk bewust is van de fout. Dat iemand vervolgens dan niet de verantwoordelijkheid neemt terwijl elk persoon in Nederland wettelijk verplicht is een WA-verzekering te hebben is wat mij betreft het onfatsoen van de tegenwoordige maatschappij. Zelf verlies je er amper mee, maar de ander zit onterecht met de gebakken peren. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen en dat is wat deze dame na laat.
wie zegt dat?
Ik ken maar 1 kant van het verhaal...

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Wombcat op 2018-06-05 18:53:32

[=Alexander post_id=487416 time=1528202781 user_id=64] Iterwijl elk persoon in Nederland wettelijk verplicht is een WA-verzekering te hebben
WA is voor auto's. Voor andere situaties heb je een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren) en die is niet verplicht.

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Admin op 2018-06-05 18:56:40

[=Alexander post_id=487416 time=1528202781 user_id=64] ... terwijl elk persoon in Nederland wettelijk verplicht is een WA-verzekering te hebben ...
Zijn er anders nog spannende dingen gebeurd?

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Wombcat op 2018-06-05 19:01:28

[="Il Falcone" post_id=487370 time=1528041051 user_id=124] NFTU lidmaatschap
NTFU-lidmaatschap is met verzekering en altijd geldig
https://www.ntfu.nl/fietsers/lid-worden/stap/1
https://www.ntfu.nl/fietsers/verzekering/fietsschadeverzekering
[="Il Falcone" post_id=487412 time=1528199128 user_id=124] Raar dat de politie er niet aan te pas komt in NL.
Die had je toch niet gebeld?

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: Alexander op 2018-06-05 19:24:54

[=Wombcat post_id=487423 time=1528217612 user_id=1030]
[=Alexander post_id=487416 time=1528202781 user_id=64] Iterwijl elk persoon in Nederland wettelijk verplicht is een WA-verzekering te hebben
WA is voor auto's. Voor andere situaties heb je een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren) en die is niet verplicht.
Goed opgezocht! :oke:

Hoe dan ook heeft merendeel van de Nederlanders gewoon zo'n verzekering maar ontbreekt vaak helaas ook de wil deze voor een ander aan te wenden en loopt men snel weg op het moment dat er schade veroorzaakt wordt. Dat staat los van de schuldvraag in dit geval maar wel een trieste constatering.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Aanrijding - wat nu!?

door: Kestrel2007 op 2018-06-06 13:13:25

[="Il Falcone" post_id=487412 time=1528199128 user_id=124] Helaas laat ik het hele zaakje maar zitten. Want de kans dat iemand die in een situatie waarin ze ZO fout zat en dan nog vindt dat ze niets fout deed ineens van mening veranderd lijkt me nihil. Geen getuigen... Dan krijg je de verzekeringsexpert met al zijn ontkenningen, uitvluchten en bepalingen in kleine lettertjes er nog overheen... Dan de lokale fietsenzaak die via de verzekering er bij wordt betrokken en een buitenkansje ruikt (beh!)...

En iedere keer als ik naar mijn gehavende fiets kijk ontplof ik al! Je wordt er niet vrolijk van en krijgt waarschijnlijk nagenoeg niets terug. Er is doordat ik uitweek niets afgebroken, maar alles zit onder de zware krassen.

Raar dat de politie er niet aan te pas komt in NL. Wat een bananenrepubliek! Gelukkig heb ik ter plekke tegen dat kutwijf eens even flink laten weten wat ik ervan vond. Dat lucht dan nog een beetje op. Als ik toen wist hoe dit nu afloopt dan had ik Eucalypta op haar MTB letterlijk de horizon over gescholden. Misschien dat ze zich dan eens aan de regels gaat houden.
Jouw verhaal was dat zij fout zat vanwege verkeerde weghelft en dat er schroot over bleef van je fiets. En dat laat je het er zo maar bij zitten???? Raaaar.

Nieuwe poll opvoeren

Kestrel2007

Aanrijding - wat nu!?

door: Goudhaantje op 2018-06-06 22:10:16

Ze kwam van rechts?

Nieuwe poll opvoeren

Goudhaantje

Aanrijding - wat nu!?

door: Ronald op 2018-06-06 22:22:44

[="Il Falcone" post_id=487412 time=1528199128 user_id=124] Wat een bananenrepubliek! Gelukkig heb ik ter plekke tegen dat kutwijf eens even flink laten weten wat ik ervan vond. Dat lucht dan nog een beetje op. Als ik toen wist hoe dit nu afloopt dan had ik Eucalypta op haar MTB letterlijk de horizon over gescholden. Misschien dat ze zich dan eens aan de regels gaat houden.
Rechts heeft voorrang. Maar ja, jij hebt een fiets van 10.000 euro dus jij zal wel gelijk hebben. Ik ben voor haar.

Nieuwe poll opvoeren

Aanrijding - wat nu!?

door: GoodRiddance op 2018-06-06 23:15:31

Ik niet.

Ik ben voor die wielrenner die zich over de huilende dame ontfermde. Geneuzel over materiaal en schuld kan ook later: eerst even kijken of alles wel oké is met de betrokkenen.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

47 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging