De populariteit van fietsen neemt een enorme vlucht

Topic gesloten, alleen lezen

30 berichten

door: harrebas op 2015-11-04 22:33:22

Wat wordt fietsen toch populair. In 2008 schreef ik me nog een dag van tevoren in voor de Marmotte. In die jaren kon je ook nog gewoon wekenlang inschrijven voor de AGR voordat die was volgeboekt.

Vandaag werd bekend dat de eerste 9000 startplaatsen van de Italiaanse cyclo Nove Colli in vier minuten (!) waren uitverkocht. Voor de loting van de DM en ORM melden zich de laatste jaren tienduizenden om een felbegeerd startbewijs te bemachtigen. De Marmotte zit in enkele uren vol. De AGR hanteert tegenwoordig een loting. De Ronde van Vlaanderen is ook al veel te druk voor het goede. En zijn er nog wel meer voorbeelden.

Het zijn nu nog alleen de bekende namen die zo extreem populair zijn, maar het lijkt wel heel snel aan te trekken de laatste jaren. Soms bekruipt me het gevoel dat het allemaal een beetje teveel wordt. Ik probeer in ieder geval nog de wat rustiger tochten op te zoeken. Hoewel die steeds schaarser lijken te worden.

Aan de ene kant mooi dat onze sport zo geliefd is, maar het heeft ook een keerzijde. Wat vinden jullie? Wordt het allemaal te gek of valt het allemaal wel mee?

harrebas

door: winkel op 2015-11-05 07:46:31

Valt wel mee. Gewoon die populaire tochten links laten liggen en meedoen aan de mooie rustige evenementen. Er word ook steeds meer georganiseerd.
Je fietst toch voor je zelf.

winkel

door: Metor op 2015-11-05 08:26:16

+1
Er zijn zoveel fiets mogelijkheden en genoeg kleinschalige tochten. De massale laat ik tegenwoordig bijvoorkeur links liggen (uitzondering daar gelaten) en zoek de nog onbekende.
Je merkt het voor de rest ook natuurlijk met wielercafes die in steden ontstaan. En wielrennen blijkt een beetje het nieuwe golfen te worden in de zaken wereld, business bespreken op de fiets ipv op de baan.
Voor mij valt het dus wel mee zolang ik maar mooie rustige tochten kan blijven vinden ;-)

Metor

door: Ottie op 2015-11-05 09:13:05

[="Metor"]
+1
Er zijn zoveel fiets mogelijkheden en genoeg kleinschalige tochten. De massale laat ik tegenwoordig bijvoorkeur links liggen (uitzondering daar gelaten) en zoek de nog onbekende.
Je merkt het voor de rest ook natuurlijk met wielercafes die in steden ontstaan. En wielrennen blijkt een beetje het nieuwe golfen te worden in de zaken wereld, business bespreken op de fiets ipv op de baan.
Voor mij valt het dus wel mee zolang ik maar mooie rustige tochten kan blijven vinden ;-)
+1
Zolang ik bijvoorbeeld in Frankrijk nog cyclo's vind waar ík voorin rij doordat er pakweg 200/300 man aan de start staan (soms wel vrijwel allemaal van hoog niveau) blijft het leuk. Maar het is wel goed zoeken naar deze kleinere cyclo's. Soms moeilijk in te schatten wat de kwaliteit van de organisatie is.
Vooral in Frankrijk zijn er best wat van de 'locale' cyclo's met veel regionale amateurs aan de start. Lekker racen en niet te druk.

Ottie

door: Thierry le Brun op 2015-11-05 09:34:20

wat mij het meest verbaasd is dat 'we' het tegenwoordig heel normaal vinden om € 20 - 25 - 30 te betalen voor een simpel 13 in een dozijn toertochtje over de Veluwe om dan na afloop te klagen over de drukte en de slechte bevoorradingen.

Thierry le Brun

door: Niels op 2015-11-05 11:16:22

[="Metor"]
+1
http://www.espacecycles.be/article.html

Niels

door: vc-charlie op 2015-11-05 12:05:35

Uitslag 2014: 1. Spysschaert Anthony :oke:

vc-charlie

door: PrinceHeerlijk op 2015-11-05 17:24:34

Veel fietsttochten zijn populair bij aandachttrekkers, het is natuurlijk veel beter op een verjaardag aan vrienden en familie te vertellen dat je de AGR heb gereden ook als is het maar 60 kilometer, dan b.v. La Pittoresque, want dan haalt waarschijnlijk toch iedereen zijn schouders op.

Kortom als je liever 5 euro betaald met goede bevoorradingen dan 25 euro of meer, en niets om gratis wielershirtjes vol met reclame dan valt er nog genoeg te genieten zonder er iets van te merken dat fietsen zo populair is. :D

PrinceHeerlijk

door: Thierry le Brun op 2015-11-05 22:41:04

[="PrinceHeerlijk"]
Veel fietsttochten zijn populair bij aandachttrekkers, het is natuurlijk veel beter op een verjaardag aan vrienden en familie te vertellen dat je de AGR heb gereden ook als is het maar 60 kilometer, dan b.v. La Pittoresque, want dan haalt waarschijnlijk toch iedereen zijn schouders op.

Kortom als je liever 5 euro betaald met goede bevoorradingen dan 25 euro of meer, en niets om gratis wielershirtjes vol met reclame dan valt er nog genoeg te genieten zonder er iets van te merken dat fietsen zo populair is. :D
maar al die nieuwe dure tochten bestaan meer dan wrs ook mede dankzij de door Harrebas aangehaalde verhoogde populariteit van het fietsen. Er is blijkbaar een markt voor en daar maakt men handig gebruik van

Thierry le Brun

door: Jan Willem op 2015-11-06 07:03:06

Het is vaak een beetje scheef.Of een tocht is heel duur en druk (druk kan best leuk zijn af en toe). Of ze worstelen om genoeg deelnemers te krijgen.groot deel van het publiek kent alleen de bekende tochten en die zijn dan buiten proporties duur.

Jan Willem

door: NK 2003 op 2015-11-06 08:46:09

Dit lijkt me de beste plek voor deze vragen.
Gezocht: Een populaire, niet drukke tocht op/over de Veluwe (en de klimmen niet mijdend) voor de racefiets.

Ook gezocht: Een niet drukke, populaire tocht op de Veluwe voor de ATB/MTB.

Voor allebei geldt, liefst goed georganiseerd en voor relatief weinig geld....

Dichter bij huis.
Goed georganiseerd, maar wel een stuk duurder geworden de laatste jaren... De Ronde van Noord-Holland. Vlak als een laken, maar wel een lekkere tegenwindrit.

NK 2003

door: Jan Willem op 2015-11-06 08:49:54

wat bedoel je met populair? :roll:

Jan Willem

door: Harm Jan op 2015-11-06 09:16:10

Is er morgen nog een niet al te druk tochtje te vinden?

Liefst midden Nederland.

Harm Jan

door: Bontempi op 2015-11-06 09:36:35

[="Harm Jan"]

Liefst midden Nederland.
http://www.mtbkalender.nl/ Kijk hier eens of op de NFTU site, zal ongetwijfeld iets zijn. Succes

Bontempi

door: Thierry le Brun op 2015-11-06 09:44:06

morgen Nunspeet én Apeldoorn. Beide in de regel redelijk druk, nu wellicht spreiding van deelnemers.
maar ik merk zelf dat tijdstip van starten heel erg van invloed kan zijn. Vorige week in Putten 900 deelnemers. Zelf laat gestart en amper last gehad.
dat is dan ook mijn advies: of heel vroeg of vrij laat. Niet ergens tussen in want dan zit je in de massa. Morgen Nunspeet veel single tracks in het begin en dat gaat gewoon niet passen.

aantal deelnemers sowieso sterk weersafhankelijk hoewel er altijd toppers zijn: Nunspeet, Apeldoorn, Hoenderloo.

Stroe en Ermelo, Oldebroek bijv. moeten het altijd met wat minder deelnemers doen.

Thierry le Brun

door: Harm Jan op 2015-11-06 11:38:54

[="Bontempi"]
[="Harm Jan"]

Liefst midden Nederland.
http://www.mtbkalender.nl/ Kijk hier eens of op de NFTU site, zal ongetwijfeld iets zijn. Succes
Die kende ik al wel. Maar doelde eigenlijk op een onbekende, maar o zo leuke tocht

Harm Jan

door: Thierry le Brun op 2015-11-06 12:03:00

[="Harm Jan"]
[="Bontempi"]
[="Harm Jan"]

Liefst midden Nederland.
Die kende ik al wel. Maar doelde eigenlijk op een onbekende, maar o zo leuke tocht
tja onbekende mtb tochtjes?? zijn die er nog. een gemiddelde tocht heeft al gauw >500 deelnemers.........

Thierry le Brun

door: Wombcat op 2015-11-06 18:45:10

[="Niels"]
[="Metor"]
+1
http://www.espacecycles.be/article.html
Die vond ik wel uitermate matig georganiseerd dit jaar. Geen chip en niet iedereen (waaronder ik) stond in de uitslag. Ook na reclamatie hebben ze me er niet ingezet. Mij zien ze daar dus niet meer.

Als je een cyclo organiseert moet je wel zorgen voor een goede uitslag. Da's wel een beetje de kern van een cyclo. En wat dat betreft is er keus genoeg, dus als ze zo'n fout maken is het definitief over wmb.

Wombcat

door: harrebas op 2015-11-07 19:58:26

[="PrinceHeerlijk"]

Fietsen heeft enorm aan populariteit gewonnen de laatste jaren. Er zijn veel nieuwkomers en ik snap heel goed dat die de grote namen willen rijden. Wij ervaren fietsers vinden dat wellicht onzin, maar om de nieuwkomers af te schilderen als aandachttrekkers vind ik onterecht. Ik vermoed dat wij allemaal begonnen zijn met het rijden van bekende tochten en cols voordat we doorhadden dat er veel meer en mooiere dingen te vinden zijn.

Laatst had ik nog een leuke discussie met iemand die dit jaar voor het eerst fietst en helaas is uitgeloot voor de AGR van komend jaar. Als tip gaf ik aan dat gelijktijdig op tien km afstand De Alternatieve Toertocht verreden wordt. Dat zei hem natuurlijk niets en hij keek een beetje sip. Toen bestudeerde hij het parcours en zei "Hé de Redoute zit erin :oke: ". Mijn onuitgesproken reactie was toen "Nee hé, niet weer die Redoute. Die komt zo langzamerhand mijn neusgaten uit".

harrebas

door: Proeme op 2015-11-07 21:47:53

ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik moet het rijden van toertochten nog ontdekken maar ben dat wel van plan. Ik kijk dan toch wel naar grote namen. Bekende passages wil ik zelf ook een keer geprobeerd hebben.

Gelukkig lees ik al een tijdje dit forum, dus weet ik van het bestaan van kleine tochten die minstens zo mooi zijn. Die kennis ga ik zeer zeker gebruik van maken. Had ik dit forum niet gehad, dan had ik het waarschijnlijk nooit geweten.
Maar dat neemt de wens om die grote namen langs te gaan niet weg.

Ik heb met hardlopen hetzelfde. Eigenlijk vind ik kleinschalige loopjes met een mooie maar onbekende route veel leuker dan grote evenementen. En toch wil ik de Zevenheuvelenloop, de Damtotdamloop en de halve marathon van Egmond graag een keer gedaan hebben. Waarom? Omdat ik het allemaal een keer wil ervaren. (of 2x, want het is altijd leuk om te kijken of het de 2e keer beter kan)

Proeme

door: Jan Willem op 2015-11-07 22:40:36

Zo'n AGR met een hele meute heeft ook zo zijn charme!

Jan Willem

door: el_loco op 2015-11-08 07:58:35

De massaliteit van die grote evenementen heeft inderdaad wel z`n charme. Ik vond het erg leuk om de AGR, de Marmotte, Limburgs Mooiste etc. een keer gedaan te hebben. Maar lekker fietsen is anders, dus daarnaast zoek je dan vanzelf de rustiger tochten op.
Zoals Harrebas al zegt: voor veel beginnende fietsers zijn juist de grote tochten een startpunt van hun `fietscarriere`. Sommigen blijven daarin hangen, anderen nemen de volgende stap. Wat de laatste jaren voor mij ook meespeelt in deelname is dat de grote, commerciële tochten zowat de enigen zijn die de vergunningen nog rond krijgen...

Overigens vind ik het nog steeds leuk om de profs over heuvels en cols te zien koersen waar je zelf ook omhoog bent gefietst, dan leef je toch iets meer mee voor m`n gevoel.

el_loco

door: PrinceHeerlijk op 2015-11-08 16:46:26

[="Jan Willem"]
+1 Dat is de reden dat ik toch elk jaar met deze tocht mee rijd! :oke:
Sfeertje is ok, dat je dan soms de Keutenberg op moet lopen neem ik voor lief, er zijn genoeg tochten waar je gewoon fietsend omhoog kan komen.

PrinceHeerlijk

door: PrinceHeerlijk op 2015-11-08 16:56:25

[="harrebas"]
Er zijn veel nieuwkomers en ik snap heel goed dat die de grote namen willen rijden. Wij ervaren fietsers vinden dat wellicht onzin, maar om de nieuwkomers af te schilderen als aandachttrekkers vind ik onterecht. Ik vermoed dat wij allemaal begonnen zijn met het rijden van bekende tochten en cols voordat we doorhadden dat er veel meer en mooiere dingen te vinden zijn.
Ik bekeek het meer uit het oogpunt van de AGR, die ook veel bedrijventeams en sponsoren laten meerijden heel vaak zijn dat toch mensen die maar 1 of 2 keer per jaar de fiets uit de schuur halen. Natuurlijk zijn er te vinden die op deze manier het mooie van het fietsen ontdekken, maar er zijn er ook genoeg die na een enkel jaar weer afhaken. Zelf zit ik nu ruim 20 jaar vrij fanatiek op de racefiets met in het seizoen wekelijks een tocht en heb heel wat mensen zien afhaken.

PrinceHeerlijk

door: Jan Willem op 2015-11-08 20:22:25

[="PrinceHeerlijk"]
[="Jan Willem"]
+1 Dat is de reden dat ik toch elk jaar met deze tocht mee rijd! :oke:
Sfeertje is ok, dat je dan soms de Keutenberg op moet lopen neem ik voor lief, er zijn genoeg tochten waar je gewoon fietsend omhoog kan komen.
Precies je moet gewoon met de juiste instelling aan de start komen. Dan heb je een Veel leukere dag. Je weet van te voren dat het bij sommige tochten druk is.

Jan Willem

30 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging