Fietsen in België

Topic gesloten, alleen lezen

15 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Proeme op 2019-07-22 10:27:24

Deze zomer met de tent (en racefiets achterop de auto mee) naar België
Dat je in België goed kunt fietsen, daar ga ik vanuit. Routes vinden lijkt me ook niet zo'n groot probleem (zeker niet met navigatie bij me)

maar zijn er specifieke dingen voor België om rekening mee te houden?

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Rob T op 2019-07-22 12:58:01

Wat slechter wegdek.

Maar ook vriendelijke automobilisten

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Jan Willem op 2019-07-22 13:10:59

Wat minder eetgelegenheden langs de weg dan in Nederland.
Bewijzering is niet altijd even duidelijk.
Belgie is meertalig. In Wallonie spreken ze soms alleen maar Frans en niks anders.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Fietsen in België

door: Pino op 2019-07-22 14:10:18

Ravels zijn vaak tot fietspaden omgebouwde oude spoorlijnen.

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Proeme op 2019-07-22 15:15:05

dank voor de tips.

[=Pino post_id=493925 time=1563797418 user_id=26] Ravels zijn vaak tot fietspaden omgebouwde oude spoorlijnen.
en is dat goed of juist niet?

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Pino op 2019-07-22 20:08:37

[=Proeme post_id=493926 time=1563801305 user_id=40100] dank voor de tips.
[=Pino post_id=493925 time=1563797418 user_id=26] Ravels zijn vaak tot fietspaden omgebouwde oude spoorlijnen.
Hangt er vanaf wat jij zoekt. Ze zijn rustig en vrij vlak. Velen gaan naar België om te klimmen,.

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: who cares op 2019-07-22 21:05:12

Tot nu toe 2,25 Ravels onder de wielen gehad : VennBahn ( Aachen naar Trois-Vierges , het meeste gaat door België ) en Ligne 45 ( Trois-Points naar Vennbahn in de buurt Weimes ) en stukje van Ligne 44a ( zat stukje onverhard in , trouwens ook in de Vennbahn na km 101,5 km )

De Vennbahn is veelal 1 a 2 % omhoog of omlaag , alleen het laatste stukje naar TV is er een omleiding ( tunnel afgesloten vanwege vleermuizen ) die stukjes tot 10 % .
Vennbahn is meer voor toeristen op de normale fiets.

Interactieve kaart van de Ravels : https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte-interactive.html

Nieuwe poll opvoeren

who cares

Fietsen in België

door: Proeme op 2019-07-22 21:54:44

[=Pino post_id=493931 time=1563818917 user_id=26]
[=Proeme post_id=493926 time=1563801305 user_id=40100] dank voor de tips.
Hangt er vanaf wat jij zoekt. Ze zijn rustig en vrij vlak. Velen gaan naar België om te klimmen,.
als je er lekker door kunt fietsen zijn die vlakke stukken een prima rustpunt tussen de klimmen, kan ik me zo voorstellen.

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Proeme op 2019-08-07 21:48:10

nou, ik ben weer thuis. Mooi fietsen daar in de Ardennen, ondanks de soms slechte wegen of beroerde bewegwijzering (bordje fietspad terwijl dat pad 100m verder ophoud...)

eerste dagen was het véél te warm. Met 40 graden krijg je mij de fiets niet meer op. Daarna een weekend stromende regen en slechts 18 graden. Lekker als je in je tentje zit. Toen eindelijk fietsen. En omdat dat de laatste dat op die camping was en dus de enige kans om de Stockeu op te gaan, dat maar gedaan. Wat een pokkeding. Ik kwam boven, maar niet zonder voetjes aan de grond. Het was ook vrij duidelijk dat ik niet zo gewend ben aan klimmen... Ik had de Redoute ook nog even willen proberen, maar ben ergens verkeerd gefietst. Ach, de rit was lang en zwaar genoeg.

In Zuid-België is het minder klimwerk dan eerder. Wel mooi kunnen fietsen, en ook daar is het niet vlak uiteraard. Klein stukje Frankrijk nog meegepakt. Lekker wat km's gemaakt.

Toen weer iets noordelijker. Redoute en Stockeu (voor een 2e poging nu ik iets beter aan klimmen gewend was) waren te ver weg, maar de Haussire was in de buurt. Volgens klimtijd.nl de zwaarste klim van België. Nou, dat moest ik dan maar eens gaan ervaren.
Dus 's middags op de dag van aankomst nog gauw even de fiets gepakt, naar de Haussire gefietst, even gezocht waar dat ding eigenlijk begint (midden in een winkelstraat, wie verzint dat nou?) en toen naar boven. Zwaar, pittig, denken dat je er bent terwijl dat nog maar halverwege is... maar ik kwam boven. Yeah!

Dat smaakte naar meer. De Muur van Huy lag ook binnen bereik van de camping. Wat een pokkeding! Maar ik kon merken dat klimmen makkelijker gaat als je er aan went. Of eigenlijk... dat je harder wordt en jezelf wel 10x leegtrekt ipv bij de 3e keer je voet al aan de grond te zetten. En dus werd ook de Mur van Huy overwonnen.

Stockeu (zij het met voetje aan de grond), Haussire, Muur van Huy... allemaal naar boven gefietst. En via een speciaal biertje ook de Redoute nog maar even toegevoegd ;)
[attachment=0]PhPh-ONLINE-Canon PowerShot G9 X Mark II-190806-IMG7665.jpg[/attachment] Ik moet nog maar eens terug. Er is nog veel meer moois daarzo. En Stockeu-zonder-voetje moet toch ook kunnen.

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Alwin op 2019-08-08 08:03:57

Zo te zien heb je een mooie tijd gehad. :oke: Wel oppassen want dat fietsen in heuvels/bergen kan verslavend werken...... ;-)

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: who cares op 2019-08-08 08:20:40

[=Proeme post_id=494045 time=1565207290 user_id=40100] ... maar de Haussire was in de buurt. Volgens klimtijd.nl de zwaarste klim van België.
Rue de Gohette versie : https://www.strava.com/activities/64048663/segments/7525856307 , we hadden destijds wel last van boswerkzaamheden aan het begin van het 3e gedeelte , het was meer veldrijden over modder/takjes/boomschors. Als ik doorgefietst had was mijn tijd een minuut of 6 sneller geweest , destijds bij het kerkhof stilgestaan vanwege geklets met mijn kameraad en het veldrijstukje was uitkijken geblazen vanwege slipgevaar .

Je hebt ook nog deze versie : https://www.strava.com/segments/681957

Nieuwe poll opvoeren

who cares

Fietsen in België

door: Proeme op 2019-08-08 09:29:54

[=Alwin post_id=494048 time=1565244237 user_id=3] Zo te zien heb je een mooie tijd gehad. :oke: Wel oppassen want dat fietsen in heuvels/bergen kan verslavend werken...... ;-)
haha, i know. Risico is niet zo groot overigens als je in Groningen woont. De heuvels zijn wel ver weg ;)

overigens: is fietsen op het vlakke niet verslaven dan?

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: Proeme op 2019-08-08 09:30:57

[="who cares" post_id=494049 time=1565245240 user_id=116]Je hebt ook nog deze versie : https://www.strava.com/segments/681957
ja, ik zag al dat er meerdere routes naar boven mogelijk zijn. Ach, ik moet toch nog eens terug ;)

deze had ik dus ook. Startend naast de kerk, midden in de winkelstraat... (en ik was er op zaterdagmiddag, dan is het daar druk)

Nieuwe poll opvoeren

Fietsen in België

door: vince2705 op 2019-08-13 10:44:48

Als Belg eens enkele streken voorstellen in Vlaanderen :
-Heuvelland , vertrek in bvb Ieper met o.a Kemmelberg , plugstreets nabij , zie koers Bvb Gent-Wevelgem en bepijlde routes
-Vlaamse Ardennen , vertrek bvb Oudenaarde met bepijlde routes parcours RVV
In Wallonië :
- Pays des Collines in provincie Henegouwen met vertrek in Doornik ( Tournai) of Bergen ( Mons) of zelfs al meenemen vanuit Vlaamse Ardennen ;-)

Nieuwe poll opvoeren

vince2705

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging