Fietsen in België
door: Proeme op 2019-08-07 21:48:10nou, ik ben weer thuis. Mooi fietsen daar in de Ardennen, ondanks de soms slechte wegen of beroerde bewegwijzering (bordje fietspad terwijl dat pad 100m verder ophoud...)
eerste dagen was het véél te warm. Met 40 graden krijg je mij de fiets niet meer op. Daarna een weekend stromende regen en slechts 18 graden. Lekker als je in je tentje zit. Toen eindelijk fietsen. En omdat dat de laatste dat op die camping was en dus de enige kans om de Stockeu op te gaan, dat maar gedaan. Wat een pokkeding. Ik kwam boven, maar niet zonder voetjes aan de grond. Het was ook vrij duidelijk dat ik niet zo gewend ben aan klimmen... Ik had de Redoute ook nog even willen proberen, maar ben ergens verkeerd gefietst. Ach, de rit was lang en zwaar genoeg.
In Zuid-België is het minder klimwerk dan eerder. Wel mooi kunnen fietsen, en ook daar is het niet vlak uiteraard. Klein stukje Frankrijk nog meegepakt. Lekker wat km's gemaakt.
Toen weer iets noordelijker. Redoute en Stockeu (voor een 2e poging nu ik iets beter aan klimmen gewend was) waren te ver weg, maar de Haussire was in de buurt. Volgens klimtijd.nl de zwaarste klim van België. Nou, dat moest ik dan maar eens gaan ervaren.
Dus 's middags op de dag van aankomst nog gauw even de fiets gepakt, naar de Haussire gefietst, even gezocht waar dat ding eigenlijk begint (midden in een winkelstraat, wie verzint dat nou?) en toen naar boven. Zwaar, pittig, denken dat je er bent terwijl dat nog maar halverwege is... maar ik kwam boven. Yeah!
Dat smaakte naar meer. De Muur van Huy lag ook binnen bereik van de camping. Wat een pokkeding! Maar ik kon merken dat klimmen makkelijker gaat als je er aan went. Of eigenlijk... dat je harder wordt en jezelf wel 10x leegtrekt ipv bij de 3e keer je voet al aan de grond te zetten. En dus werd ook de Mur van Huy overwonnen.
Stockeu (zij het met voetje aan de grond), Haussire, Muur van Huy... allemaal naar boven gefietst. En via een speciaal biertje ook de Redoute nog maar even toegevoegd ;)
[attachment=0]PhPh-ONLINE-Canon PowerShot G9 X Mark II-190806-IMG7665.jpg[/attachment]
Ik moet nog maar eens terug. Er is nog veel meer moois daarzo. En Stockeu-zonder-voetje moet toch ook kunnen.