de Pilat
door: flattyre op 2017-08-11 15:09:16
ik heb de tip wel van dit forum, dus waarvoor nog dank.
De Pilat is een hoogvlakte net onder St. Etienne, 60 km ZW van Lyon dus nog goed te bereizen vanuit Nederland.
Mijn tochten gingen vanaf de (prima) camping municipal in St Genest Malifaux.
De Pilat is een hoogvlakte op zo'n 1000 meter, dus ideaal bij warm/heet weer. Deze vlakte maakt dat er voor elke fietser wat wils is.
Want soms kun je op de hoogvlakte blijven, met golvend landschap en uiteraard wel eens wat klimmetjes. Bij heet weer is dit wel zo aangenaam.
Wil je meer echt lange klimmen, dan daal je tot in het dal van St. Etienne of diens voorsteden zoals Firminy of St. Chamond. En van daaraf weer omhoog, dan hebben we het over klimmen van 800m hoogteverschil.
Het grote voordeel is dat er, omdat het nog niet echte bergachtig is, overal weggetjes zijn die zeer veel routes mogelijk maken. Zo kun je alleen al vanuit het dal St. Etienne naar de hoogvlakte op zes verschillende manieren. Vooral het kleine weggetje langs Gorzay, in PLanfoy een afslag nemen vanaf de N82, leverde geweldige uitzichten over St. etienne op. Het enige lastige is, dat de wegen naar het dal St Etienne je onmiddellijk in de grote stad brengen. Van daaruit is het knap lastig, zeg maar niet te doen, om (zonder gps) net dat andere kleine weggetje weer omhoog te vinden.
Eén grotere weg loopt door het gebied, de N82, die is wat drukker en leent zich dus minder voor een klim. Hij loopt over de col de la Republique en dan weer naar het volgende dal naar Bourg Argental. Voor afdalen is deze weg wel geschikt.
Net iets NO van deze weg liggen de hoogste toppen van de Pilat: de col de l 'Oeillon, de cret de perdrix (doodlopende weg 6 km). Vanaf hier schijnt het uitzicht mooi te zijn op de ventoux, de Chartreuse etc. Ik heb dit voor kennisgeving moeten aannemen...
Hoogtepunt (nou ja meer letterlijk dan figuurlijk) zijn wel de twee klimmen naar de torens die boven op de toppen staan. Gaat ook de hele klim naar de col de l'oeillon nog gezapig, de slotkilometer is opeens zeker 14%. Je ziet van verre al die toren staan, beetje zoals de Mt Ventoux, komt snel dichterbij in kms, maar die toren blijft hoog boven je. Dan is de col (de bergpas dus) er al, maar moet je voor die torens nog even een stukje ver boven de 10%.
In dit gebied ook de col de Chabouret, die van verschillende kanten te beklimmen is. de vor mij lastigste kant bleek die vanuit St Chamond, maar dat had ongetwijfeld ook te maken met voortdurend wind tegen.
Nog net iets zuidelijker heb ik de laatste dag een ronde gemaakt over de col de Charousse, waarbij je net de Ardeche even aantipt.
13 km, 6.3%,
Het is een prachtig fietsgebied, goede wegen, zeer veel mogelijkheden voor een wat langer verblijf. ik heb er zo'n tien tochten gemaakt, met eigenlijk steeds andere routes. En opvallend weinig Nederlanders, wat na deze wervende tekst wel anders is natuurlijk...