Beaufort (omgeving Albertville)

Topic gesloten, alleen lezen

20 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: el_loco op 2016-08-11 10:11:17

Afgelopen juli 2,5 week in de Franse Alpen gefietst. De eerste week vanuit La Toussuire - waar het af en toe wel herfstvakantie leek met 8 gr en regen :lol: - maar de cols in die buurt zijn zo bekend (Glandon, C de Fer, Mollard) dat ik er verder geen woorden aan zal spenderen. Prachtige omgeving wel, lekker rustige camping, goeie week gehad!

Daarna doorgereden richting het noorden en op een Franse gemeentecamping in het kleine plaatsje Beaufort een anderhalve week gekampeerd. Niet zo`n bekende omgeving voor mij, maar wel een aantal mooie klimmen in de buurt plus een passage van de Tour, dus bij deze een kleine review voor als je eens in de buurt bent.

Cormet de Roselend
Geleidelijke klim vanuit Beaufort via het stuwmeer van Roselend, eerste gedeelte (+/- 10 km) loopt door het bos, maar na het stuwmeer en een korte afdaling krijg je een schitterend uitzicht voorgeschoteld. Lange, maar lopende klim over een doorgaande weg, absoluut de moeite waard.

Montee de Bisanne/Signal de Bisanne
De zaterdag voordat de Tour langskwam dit hellinkje maar even getackeld. Het begin is goed te doen, maar na 5 km komen de percentages nauwelijks meer onder de 10%. Bovenop linksaf geslagen richting de top en dan krijg je nog eens 2 km met 11-14% voor je kiezen, damn. Het uitzicht bovenop was prachtig toen ik weer een beetje op adem kwam. Zware klim!

Col de Tamié
Hiervoor moest ik wel eerst naar Albertville, wat wel vervelend is over een drukke D-weg, maar te doen. Rustige klim, niet steil, als je achteruit kijkt prachtig uitzicht over het dal. Leuk tussendoortje!

Col de la Forclaz de Cueige
Deze kun je van twee kanten beklimmen (Ugine/Queige) Drie dagen voor de Tour eroverheen kwam was het nog afgesloten omdat hele stukken asfalt vervangen werden. Korte klim, paar steilere stukjes, af en toe een dorpje, zeker de moeite waard om even mee te pakken.

Col de l`Arpettaz
Gecombineerd met bovenstaande Col de la Forclaz deze klim vanuit Ugine gedaan. Het was een beetje bewolkt, maar de klim ging door het bos dus weinig uitzicht gemist. Ik zou deze kant niet graag afdalen btw, slecht wegdek hier en daar, mos op het wegdek, lijkt me gevaarlijk. Percentages komen slechts sporadisch boven de 9%, vond hem lekker lopen. En het uitzicht boven is fenomenaal, echt heel gaaf!

Col du Pré
Vanuit Beaufort eerst richting Arêches en dan naar de Col du Pré. Heerlijk rustig klein weggetje, redelijk wegdek. Af en toe flink steile stukken boven de 10%, maar niet al te lang dus goed te doen. Bovenop kun je door naar de Barrage de Roselend met prachtige uitzichten en een fijne afdaling richting Beaufort.

Col du Joly
Ik ben halverwege de afdaling rechtsaf geslagen en via wat landelijke hoogtemeters beland in Hauteluce, waar je vlakbij de voet van de Col du Joly bent. Zware klant dit, er staat ten eerste niet aangegeven hoe ver het is tot de top (wat niet erg is, maar wel vervelend :D ) Vooral het laatste stuk hoge stijgingspercentages, matig wegdek. Bovenop staat een vrij druk restaurant met een flinke parkeerplaats. Dit resulteert in aardig wat verkeer op de klim, wat wel irritant is. Maar het uitzicht onderweg en bovenop maakt dat ruimschoots goed, dus deze col doet zijn naam eer aan!

Col des Saisies
Deze loopt parallel aan de Montee de Bisanne en is van twee kanten te beklimmen. Doorgaande weg, dus relatief veel verkeer. Vond het niet veel bijzonders. Kwa klim ook niet erg moeilijk, een echte loper. Vanuit de kant van Megeve wel drijf- en drijfnat geregend in een kilometer of 6, dat was wat minder :lol:

Al met al was het een prima standplaats voor een week. Geen meter vlak hier, dus neem een paar extra tandjes op je cassette mee voor de rustig-aan-dagen. Camping was prima als je van rust houdt, geen zwembad of luxe, kost ook geen drol. (wel elke dag om half 9 stipt de boulanger die al toeterend stokbrood vanuit z`n busje komt verkopen, super) Ik heb het naar m`n zin gehad iig!

Nieuwe poll opvoeren

door: harrebas op 2016-08-20 01:21:59

Mooi Laurens, lekker genoten zo te zien. De Forclaz de Cueige, Arpettaz en Saisies ken ik. Kan je ervaringen beamen. Goed te zien dat je je vermaakt hebt :oke:

Nieuwe poll opvoeren

harrebas

door: Thierry le Brun op 2016-08-20 21:04:16

'mijn' Joly enkele jaren terug:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLPDWIJP.jpg">

weinig Mt Blanc gezien

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: el_loco op 2016-08-21 21:51:03

:lol: wit is het wel, maar `blanc` niet inderdaad! ;-)

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2016-08-21 23:33:52

Deze post eerder gemist.

In de week voor de Tour was ik ook in de streek (Flumet/Le Grand Bornand).

[="el_loco"]
Montee de Bisanne/Signal de Bisanne
De zaterdag voordat de Tour langskwam dit hellinkje maar even getackeld. Het begin is goed te doen, maar na 5 km komen de percentages nauwelijks meer onder de 10%. Bovenop linksaf geslagen richting de top en dan krijg je nog eens 2 km met 11-14% voor je kiezen, damn. Het uitzicht bovenop was prachtig toen ik weer een beetje op adem kwam. Zware klim!
Idd een zware klim. Nou was het mijn eerste col van dit jaar, sowieso al weinig getraind in vergelijking met andere jaren, bovendien de week ervoor ziek geweest, en het was 31 graden toen ik er op fietste. Volgens mij op de dinsdag voordat de Tour er langs kwam. Linksaf slaan boven heb ik maar nagelaten, want ik was allang blij dat ik boven was gekomen.

Verder die week ook nog de slotklim van die etappe gedaan (St. Gervais Mont Blanx, of eigenlijk Le Bettex). Die was helemaal f*cking steil, vooral het begin.

Ook de Tamie, de Forclaz de Queige en Forclaz de Montmin gedaan.

Daarnaast nog een rondje over de Epine, Croix Fry en Aravis. De Croix Fry zitten ook vervelend steile stukken in. De Aravis begin je dan 4 km onder de top en die stelt niet zo heel veel voor.

Vanuit Le Grand Bornand nog een rondje gemaakt richting Cluses en vandaar de Romme en Colombière (zoals die in de Tour zat in 2009).

Tot slot de renners nog langs zien komen op de Colombière. En daarna in de stromende regen teruggedaald naar Le Grand Bornand.

Mooi fietsgebied daar!

Nieuwe poll opvoeren

door: concorde op 2016-08-22 20:36:17

Zeker een mooi uitvalspunt voor een weekje fietsen! Volop cols die je daar kan rijden.
Wij stonden op dezelfde camping en beviel ook heel goed. Enig nadeel was dat er in het dorpje zelf niet veel mogelijkheden waren voor avondeten enzo, dat was een beetje zoeken.
En ja, die signal de Bisanne was een stevige klim!

Nieuwe poll opvoeren

concorde

door: flattyre op 2016-08-24 11:45:36

Maar is Beaufort dan wel zo'n mooie uitvalsbasis? Volgens mij liggen Ugine en Flumet wat centraler wat dat betreft.
Die mt Bisanne kan ik me nog goed herinneren dat ik, komende vanuit Villard sur Doron, herlijk de bordjes aan het aftellen was: iedere km stond aangegeven hoeveel km nog tot de top, de hoogte, en de stijging van de volgende km. (of die top had ik in gedachten)
Enfin, zelfs nog aangezet 3-4 km voor de finish, alleen....dan ben je "boven" op de bergpas,en kun je ietsje dalen of beter bijna op hoogte blijven tot aan de col de Saissies. Dan opeens volgt die aflsag linksaf nog naar de top van de Bisanne. Heb je de moed om dán nog te zeggen, nou vooruit dan even helemaal tot de top, dan volgen nog die steilere kms als beloning.
Dus is dit echt zo eentje om even het profiel in je hoofd te hebben

Nieuwe poll opvoeren

flattyre

door: el_loco op 2016-08-24 15:56:42

[]Wij stonden op dezelfde camping en beviel ook heel goed. Enig nadeel was dat er in het dorpje zelf niet veel mogelijkheden waren voor avondeten enzo, dat was een beetje zoeken.
Blik ravioli, een tomaat en een stuk komkommer. Dan heb je helemaal geen restaurant nodig ;-) Maar hield niet over inderdaad, pizzeria stukje verderop. Maar voor meer keus moet je echt naar Albertville.
[]Die mt Bisanne kan ik me nog goed herinneren dat ik, komende vanuit Villard sur Doron, herlijk de bordjes aan het aftellen was: iedere km stond aangegeven hoeveel km nog tot de top, de hoogte, en de stijging van de volgende km. (of die top had ik in gedachten)
Enfin, zelfs nog aangezet 3-4 km voor de finish, alleen....dan ben je "boven" op de bergpas,en kun je ietsje dalen of beter bijna op hoogte blijven tot aan de col de Saissies. Dan opeens volgt die aflsag linksaf nog naar de top van de Bisanne. Heb je de moed om dán nog te zeggen, nou vooruit dan even helemaal tot de top, dan volgen nog die steilere kms als beloning.
Ja, dat was wel even verwarrend. Ik heb hem op m`n tandvlees tot boven geharkt, maar het was de moeite waard! 8)

@ Wombcat
Ook lekker wat hellinkjes afgetikt zie ik, mooi man! St Gervias Mt Blanc was me iets te ver (ok, én iets te steil) dus die heb ik gewoon genegeerd :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2016-09-06 18:23:39

Nu zit ik weer hier in de buurt, in Doussard, aan het meer van Annecy.

Vandaag een rondje gemaakt over de Forclaz (vanaf Talloires), daarna de Tamie (vanaf Faverges) en dan via Albertville en Ugine terug. Wind tegen daar, daarom ook de Epine nog maar over gegaan, maar dat was er eigenlijk net wat teveel aan. De laatste twee kilometer daarvan hadden niet meer gehoeven, maar omdraaien vond ik ook niet kunnen :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2016-09-07 21:13:57

Vandaag over de Epine (ging beduidend sneller dan gisteren0, Croix Fry (Vervelend steil stuk na het dorpje halvewege) en dan via de Aravis naar Flumet om dan naar Ugine af te dalen en nog 20 km frans vlak (=vals plat) af te trappen terug naar Doussard. Was flink vermoeiend. Morgen maar een dagje rust.

Nieuwe poll opvoeren

door: concorde op 2016-09-07 21:36:26

Goed bezig, Wombcat. :oke:
De Col de Croix Fry was mijn allereerste Alpencol. Dat is alweer heel wat jaren geleden... ;-)

Nieuwe poll opvoeren

concorde

door: vc-charlie op 2016-09-08 17:26:37

Haha, mooi. De Epine was dan weer mijn eerste Alpencol(letje). Goed herinneringen!

Nieuwe poll opvoeren

vc-charlie

door: Wombcat op 2016-09-09 16:50:18

De Epine is denk ik wel een leuke om als eerste mee te beginnen, die is goed te doen.
De Croix Fry na het dorpje vond ik maar vervelend. Ik heb 'm lekker aangeharkt, zullen we maar zeggen.

Vandaag de Cret de Chatillon gedaan, of zoals we 'm noemden: pret met champignons. Lang en steil door een bos, waar doet dat aan denken?

In de afdaling had mijn compaan nog een momentje. Ik reed voorop en kon een onoverzichtelijk bochtje (chicane) met veel grind net houden. Het leek van een afstand alsof het daar min of meer rechtdoor ging, pas op vrij laat kon je zien dat rechtdoor een grindpadje was, waar een soort chicane omheen lag. Ik hoorde "rammelrammel" achter me, maar toen ik omkeek, zat 'ie wel gewoon op de weg. Later zei hij dat hij daar rechtdoor door het grind was gegaan, omdat hij de bocht niet meer kon halen. Gelukkig overeind gebleven en geen schade aan de fiets.

Vervolgens terug naar Annecy via de andere kant van de bergrug, waar ik nog omhoog reed vanaf Quintal. Dan kom je op een kilometer of 6 voor de top van de Cret de Chatillon weer uit. Erg steil daar, ik zag regelmatig 13-15% op mijn tellertje staan. Vervolgens afgedaald naar Annecy en rustig terug gereden naar Doussard. Weer 100 km en 1800 hoogtemeters :)

https://www.strava.com/activities/706008769

Nieuwe poll opvoeren

door: el_loco op 2016-09-10 12:38:20

:oke: Lekker bezig man, veel plezier nog!

Nieuwe poll opvoeren

door: Wombcat op 2016-09-11 16:12:57

Dank. Gisteren 'rustig' aan gedaan, over de col de Leschaux. Rondje van 70 km. Naja, ging eigenlijk niet beter. Wel mooie uitzichten daar als je nog ff doorrijdt naar Lscheraux en dan terug via Bellecombe en Bauges.

Vandaag de Forclaz vanaf Ugine en daarna de Saissies. De tweede helft van de Saissies viel toch nog wat tegen :kots: , na het afdalinkje rijd je een springschansje op, en daarna kwam ik niet meer echt in een lekker tempo. Maar toch weer naar boven geharkt.

https://www.strava.com/activities/708450332

Met vijf tochten hier bijna 500 km afgewerkt. Circa 10.000 hoogtemeters en ca. 23 uur op de fiets gezeten. En dan de zaterdag en zondag daarvoor in Echternach ook nog bijna 200 km en iets van 2500 hoogtemeters.
Oftewel: lekker vakantie gehad :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: fietserwin op 2016-09-17 13:26:31

Toevallig vorige week met een MTB tocht rondom de Mt Blanc (met Vasasport) in Beaufort overnacht en dacht meteen "dit is ook een mooie uitvalsbasis voor de racefiets" ... Inderdaad een super mooie omgeving.

Nieuwe poll opvoeren

fietserwin

door: Pino op 2016-09-20 21:04:56

Afdaling van de Col de Joly naar les Contamines is prachtig, maar iets minder voor een racefiets :lol:

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2016-09-20 21:06:18

[="fietserwin"]
Toevallig vorige week met een MTB tocht rondom de Mt Blanc (met Vasasport) in Beaufort overnacht en dacht meteen "dit is ook een mooie uitvalsbasis voor de racefiets" ... Inderdaad een super mooie omgeving.
Wat leuk! Wij hebben waarschijnlijk op hetzelfde traject gezeten (vanuit Verbier rondgegaan).
Heb je je ritten ergens staan?

Nieuwe poll opvoeren

door: fietserwin op 2016-09-26 20:20:29

[="Pino"]
...
Wat leuk! Wij hebben waarschijnlijk op hetzelfde traject gezeten (vanuit Verbier rondgegaan).
Heb je je ritten ergens staan?
Strava: https://www.strava.com/athletes/2157662#interval?interval=201636&interval_type=week&chart_type=miles&year_offset=0

Nieuwe poll opvoeren

fietserwin

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging