Beaufort (omgeving Albertville)
door: el_loco op 2016-08-11 10:11:17
Daarna doorgereden richting het noorden en op een Franse gemeentecamping in het kleine plaatsje Beaufort een anderhalve week gekampeerd. Niet zo`n bekende omgeving voor mij, maar wel een aantal mooie klimmen in de buurt plus een passage van de Tour, dus bij deze een kleine review voor als je eens in de buurt bent.
Cormet de Roselend
Geleidelijke klim vanuit Beaufort via het stuwmeer van Roselend, eerste gedeelte (+/- 10 km) loopt door het bos, maar na het stuwmeer en een korte afdaling krijg je een schitterend uitzicht voorgeschoteld. Lange, maar lopende klim over een doorgaande weg, absoluut de moeite waard.
Montee de Bisanne/Signal de Bisanne
De zaterdag voordat de Tour langskwam dit hellinkje maar even getackeld. Het begin is goed te doen, maar na 5 km komen de percentages nauwelijks meer onder de 10%. Bovenop linksaf geslagen richting de top en dan krijg je nog eens 2 km met 11-14% voor je kiezen, damn. Het uitzicht bovenop was prachtig toen ik weer een beetje op adem kwam. Zware klim!
Col de Tamié
Hiervoor moest ik wel eerst naar Albertville, wat wel vervelend is over een drukke D-weg, maar te doen. Rustige klim, niet steil, als je achteruit kijkt prachtig uitzicht over het dal. Leuk tussendoortje!
Col de la Forclaz de Cueige
Deze kun je van twee kanten beklimmen (Ugine/Queige) Drie dagen voor de Tour eroverheen kwam was het nog afgesloten omdat hele stukken asfalt vervangen werden. Korte klim, paar steilere stukjes, af en toe een dorpje, zeker de moeite waard om even mee te pakken.
Col de l`Arpettaz
Gecombineerd met bovenstaande Col de la Forclaz deze klim vanuit Ugine gedaan. Het was een beetje bewolkt, maar de klim ging door het bos dus weinig uitzicht gemist. Ik zou deze kant niet graag afdalen btw, slecht wegdek hier en daar, mos op het wegdek, lijkt me gevaarlijk. Percentages komen slechts sporadisch boven de 9%, vond hem lekker lopen. En het uitzicht boven is fenomenaal, echt heel gaaf!
Col du Pré
Vanuit Beaufort eerst richting Arêches en dan naar de Col du Pré. Heerlijk rustig klein weggetje, redelijk wegdek. Af en toe flink steile stukken boven de 10%, maar niet al te lang dus goed te doen. Bovenop kun je door naar de Barrage de Roselend met prachtige uitzichten en een fijne afdaling richting Beaufort.
Col du Joly
Ik ben halverwege de afdaling rechtsaf geslagen en via wat landelijke hoogtemeters beland in Hauteluce, waar je vlakbij de voet van de Col du Joly bent. Zware klant dit, er staat ten eerste niet aangegeven hoe ver het is tot de top (wat niet erg is, maar wel vervelend
Col des Saisies
Deze loopt parallel aan de Montee de Bisanne en is van twee kanten te beklimmen. Doorgaande weg, dus relatief veel verkeer. Vond het niet veel bijzonders. Kwa klim ook niet erg moeilijk, een echte loper. Vanuit de kant van Megeve wel drijf- en drijfnat geregend in een kilometer of 6, dat was wat minder
Al met al was het een prima standplaats voor een week. Geen meter vlak hier, dus neem een paar extra tandjes op je cassette mee voor de rustig-aan-dagen. Camping was prima als je van rust houdt, geen zwembad of luxe, kost ook geen drol. (wel elke dag om half 9 stipt de boulanger die al toeterend stokbrood vanuit z`n busje komt verkopen, super) Ik heb het naar m`n zin gehad iig!