fietsen richting eiffel

Topic gesloten, alleen lezen

16 berichten

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 00:12:56

Dag allemaal,

ik heb na een jaartje van "rust" het fietsen weer opgepakt en heb meteen de smaak goed te pakken. Ik zit te dubben om een fietstocht richting de Eiffel te gaan maken. Ik woon in zuid Limburg en wilde richting Cochem gaan, een afstand van om en nabij de 200km. Wat me zorgen baart is het uithoudingsvermogen. Ik heb best een redelijke conditie maar weet niet of het verstandig is om in een keer zo'n lange tocht te gaan maken. Maak ik me onterecht zorgen en moet ik het gewoon doen of beter eerst wat meer conditie opbouwen?

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: Pino op 2016-08-09 06:58:07

Lange afstanden zijn geen kwestie van (uithoudings)vermogen, maar van zitvlees.
Je moet lekker uren op je fiets kunnen zitten zonder last van kont, nek, rug.
Dan ga je op je fiets zitten en doet een eerste kilometer, een tweede en zo verder.
(voldoende eten en drinken)

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 07:36:12

Ok duidelijk! Dank je.

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: Ronald op 2016-08-09 09:41:10

Om nou te zeggen dat je voor een 200 km rit alleen afhankelijk bent van je zitvlees e.d. lijkt me toch wel redelijk onzinnig. Maar als je je zitvlees kweekt, train je ondertussen natuurlijk ook je uithoudingsvermogen. Dus in zoverre heb je genoeg aan de tips van Pino...

Je geeft wel erg weinig info om in te schatten of je 200 km aan kunt. Ik moet er off season niet aan denken om 200 km te fietsen. Vanaf km 100 wordt het dan een hel. Wel eens gedaan, maar leuk is het niet. Ik zou eerst een paar keer de 100 km beslechten, dan een of twee keer de 150 en als je daar makkelijk van herstelt 200.

Als je zomaar ff 200 gaat fietsen als je normaal op zondag 60 km fietst, weet je zeker dat je daarna de fiets een jaar niet meer aanraakt.

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: Jan Willem op 2016-08-09 09:52:03

er zijn mensen die stappen op en trappen uit het niets 200km weg en er zijn mensen die bij het uitrijden van de straat het al zwaar hebben. Lastig dus om te beantwoorden.
Het is naast uithoudingsvermogen ook belangrijk hoe je er mentaal tegenaan kijkt. Als je vanaf de start gaat kijken hoeveel je nog moet dan zal het tegenvallen. Als je het in stukken opdeelt is het mentaal makkelijker. ( tot eerste stop, tot de 50km, over de helft, tot de grens met Limburg, enz, enz.)
Wanneer je er ruim de tijd voor neemt en het weer goed is heb je ruimte om wat meer te pauzeren. En in het slechtste geval kan altijd ergens de trein pakken.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 11:21:01

Waar ik me nog het meest zorgen om maak is het wel of niet verkeerd rijden en dat de rit daardoor alleen maar langer wordt, maar daar is tegenwoordig met smartphones enz wel een mouw aan te passen denk ik... bedankt voor je antwoord.

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: Jan Willem op 2016-08-09 11:26:21

[="slednah"]
Waar ik me nog het meest zorgen om maak is het wel of niet verkeerd rijden en dat de rit daardoor alleen maar langer wordt, maar daar is tegenwoordig met smartphones enz wel een mouw aan te passen denk ik... bedankt voor je antwoord.
Als je geen garmin hebt werkt het ook prima om een lijstje te maken met plaatsnamen die je moet passeren. In NL zijn de wegen behoorlijk goed aangegeven van plaats naar plaats. Je kan ook een knoopunten route maken en de nummers van de knooppunten opschrijven.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 11:41:26

werkt de navigatie op een iphone niet net zo goed? En idd de namen opschrijven is een handig hulpmiddel.

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 11:41:29

werkt de navigatie op een iphone niet net zo goed? En idd de namen opschrijven is een handig hulpmiddel.

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: Jan Willem op 2016-08-09 12:52:55

[="slednah"]
werkt prima, maar als je hem niet op je stuur hebt zitten is het vervelend om steeds te moeten stoppen om de route te checken.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 13:05:16

Das waar. Ik zat al te kijken voor zo'n houder voor op m'n stuur :-)

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: who cares op 2016-08-09 13:59:56

Het is een kwestie van indelen. Niet kijken naar de snelheid / gemiddelde , gewoon fietsen op een tempo die jij denk vast te kunnen houden zonder diep te gaan.
Onderweg genoeg eten/drinken om de motor draaiende te houden.

Doorzettingsvermogen , dat ligt aan jezelf .

Het parkoers moet je een beetje goed in elkaar zetten , door bevoorbeeld echt steile stukken te mijden.

Nieuwe poll opvoeren

who cares

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 14:03:44

Ik denk dat je die steile stukken moeilijk kunt vermijden, vooral als je in zuidelijke richting gaat rijden. Hier in de buurt is alles al berg op, berg af. Denk dat het in de eiffel net zo is. Maar ik zie het wel, ik kan altijd nog de trein pakken!

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-09 14:06:04

en ik denk dat de variëteit in het landschap, de uitzichten veel compenseren. Nu alleen nog proberen door te fietsen en niet over stoppen om foto's te maken. :-)

Nieuwe poll opvoeren

fietsen richting eiffel

door: slednah op 2016-08-10 10:58:17

Bij nader inzien heb ik toch besloten om het even uit te stellen. Ik heb gisteren zo'n 45km gereden en kom vandaag al met moeite m'n bed uit en ik voel het in m'n benen. Ik stel het nog even uit tot ik wat meer getraind ben! Toch bedankt voor jullie adviezen :oke:

Nieuwe poll opvoeren

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging