Calpe en omgeving
door: Goudhaantje op 2019-04-10 15:34:54Wij waren ongeveer in dezelfde periode in Calpe eo. Wij hadden dit keer een huisje bij Moraira. Eerder waren we al in Calpe en Altea geweest. Hierdoor hebben we elke keer net een wat andere uitvalbasis. Op zich wel een aanrader. Maar zelfs dan ontloop je niet de soms drukke weg die loopt tussen Moraira, Calpe en Altea. Maar ik vind het nog steeds verrassend hoe tolerant de automobilisten hier nog steeds zijn. Zelfs tov de soms grote groepen die wel heel breed uitwaaieren over de weg en waarvan zelfs ik vind dat die beter wat meer achter elkaar zouden moeten rijden om wat meer ruimte te geven aan de auto’s. Mijn vriend en ik rijden elk ons eigen tempo en dus rijd ik meestal alleen. Dan biedt de smalle vluchtstrook naast de weg voldoende ruimte. En ik moet zeggen dat de drukte rond Calpe ook wel weer went als je de weg een beetje leert kennen.
Een beetje zoals Fred die elk jaar wisselt tussen Gran Canaria en Tenerife, vinden wij het leuk om te wisselen tussen Gran Canaria en Calpe e.o. Het afwisselend klimmen en dalen gecombineerd met glooiende wegen rond Calpe vind ik echt fantastisch. De wegen zijn in bijzonder goede staat en lekker rustig en er zijn een paar mooie klimmen die perfect zijn voor een goede training. Om een paar van mijn favorieten te noemen: Coll de Rates (uiteraard!), de Fustera, de Tudons, de klim naar Tarbena vanuit Bollula, de klim via de CV755 naar El Castell de Guadalest, Vall d’Ebo en het korte klimmetje tussen Javea en Denia. Uiteraard is er nog heel veel meer te klimmen, maar dit zijn wel mijn favorieten als ik een paar intervallen wil doen. De uitzichten zijn ook elke keer weer fantastisch.
Wij nemen altijd onze eigen fietsen mee. In bv een VW Caddy passen precies onze twee fietskoffers. Voordeel is dat je ook nog eens de fietsen in de auto kan vervoeren om ook af en toe wat routes verderop te kunnen rijden. Helaas had de fiets van mijn vriend dit keer de vlucht niet overleefd. Zijn derailleur was gebroken. “Shit happens”. We zijn maandagochtend dus eerst naar de fietsenmaker in Altea gegaan omdat we daar eerder een hele goede ervaring hadden gehad. Heel klein zaakje, waar je meteen goed geholpen wordt door de eigenaar (Cicles Alvado). :oke:
Qua weer hadden we het dit keer niet zo goed getroffen. Zondag bij aankomst regende het de hele dag. Ook maandag, dinsdag en zaterdag hadden we af en toe regen onderweg. Donderdag was erg frisjes en vrijdag, zaterdag en zondag waaide het erg hard. Eerder edities waren wat dat betreft veel beter en ik vond dat toch wel een domper dit keer. Je verheugt je toch een beetje op het mooie weer. We hadden een mooi huisje met tuin en zwembad, maar daar hebben we niet echt van kunnen genieten. Dit keer geen ontbijt in de tuin. De warme kachel was wel altijd erg fijn als we ‘thuiskwamen’.