Dedacciai Scuro 25 db

Topic gesloten, alleen lezen

70 berichten

Dedacciai Scuro 25 db

door: Noontje op 2022-03-24 19:24:55

[=Bas post_id=502645 time=1648131026 user_id=33]
[=vinc post_id=502643 time=1648128258 user_id=94] Bij de nieuwe campa derailleurs kan je enorm veel instellen. Belangrijk is dat je het bovenste derailleurwieltje heel precies positioneert, dan is het in één woord geweldig schakelen.
Precies dit bedoel ik met de fijnafstelling, dat heb ik nog niet gedaan :oke:

E.e.a wordt goed uitgelegd in het volgende filmpje, vanaf 4:45 https://www.youtube.com/watch?v=MDYfrsaZgiQ
Dat ik zo maar eens moet gaan kijken 🤣

Noontje

Dedacciai Scuro 25 db

door: Bas op 2022-03-25 14:02:34

[=PFW post_id=502635 time=1648022159 user_id=4] Mooi eindresultaat!

Hoe fietst ie?
Vanmorgen de eerste testrit gemaakt, met een grote glimlach van oor tot oor. Superstrak zoals ik al zei, en na fijnafstemming schakelt ie perfect.

Maar het grootste verschil met mijn vorige fiets is het remmen. Ik had niet verwacht dat het verschil met velgremmen zó groot zou zijn. Ja je kunt ook goed remmen met velgremmen, maar dit voelt zoveel beter aan. Ik kijk ernaar uit om met deze fiets lange afdalingen te rijden 8)

Bas

Dedacciai Scuro 25 db

door: PrinceHeerlijk op 2022-03-27 09:07:59

Je koop toch geen fiets om te remmen!!! :twisted:
Sinds 2 weken ook een racefiets met schijfremmen, het klopt dat het " beter " remt den velgremmen, ik zet dit bewust tussen haakjes!
Waarom? Bij een schrik reactie of noodstop zal je wiel eerder blokkeren.

Meer dan 30 jaar met velgremmen gereden op alu, in de bergen en met slechtweer, met de juiste velgen b.v. Mavic ceramic sub en blokken nooit het idee gehad dat ik iets tekort kwam of mij onveilig gevoeld.

Het beter remmen van schijfremmen gaat vooral op voor carbonvelgen, dat is gewoon ruk met velgremmen zeker bij nat weer.
Maar met de juiste keuze van velgen en blokken doen velgremmen naar mijn mening niets onder voor schijven, je zou nu misschien iets later kunnen in remmen voor een bocht in een afdaling met schijven, vraag is dan of het daardoor veiliger wordt.

Net als fietsen, remmen moet je ook leren, al heel wat valpartijen gezien door verkeerd remmen.
Ik vermoed dat het met schijfremmen er niet beter op wordt, door blokkerende achterwielen, hele volkstammen remmen nog steeds met hun achterrem als eerste!!

PrinceHeerlijk

Dedacciai Scuro 25 db

door: Alexander op 2022-03-27 12:08:23

[=vinc post_id=502643 time=1648128258 user_id=94] Bij de nieuwe campa derailleurs kan je enorm veel instellen. Belangrijk is dat je het bovenste derailleurwieltje heel precies positioneert, dan is het in één woord geweldig schakelen.

E.e.a wordt goed uitgelegd in het volgende filmpje, vanaf 4:45 https://www.youtube.com/watch?v=MDYfrsaZgiQ
Geldt dit ook voor andere Campa derailleurs, zoals bijvoorbeeld de Potenza uit 2018?

Ik merk wel dat deze Potenza achterderailleur minder gevoelig is voor een wat oudere kabel dan een Veloce derailleur van ruim 15 jaar geleden.

Alexander

Dedacciai Scuro 25 db

door: Geer op 2022-03-27 14:05:21

Mooie Fiets Bas. Heel veel plezier ermee. Hopelijk zie ik hem een keer in het echt.

Geer

Dedacciai Scuro 25 db

door: Noontje op 2022-03-27 16:04:38

[=Alexander post_id=502653 time=1648375703 user_id=64]

Geldt dit ook voor andere Campa derailleurs, zoals bijvoorbeeld de Potenza uit 2018?

Ik merk wel dat deze Potenza achterderailleur minder gevoelig is voor een wat oudere kabel dan een Veloce derailleur van ruim 15 jaar geleden.
Die 12 speed groep luister nog nauwer dan een 11 speed. Maar moet je even kijken of je dezelfde schroefjes hebt. Alhoewel je dezelfde 3 ook bij 11 speed had.

Noontje

Dedacciai Scuro 25 db

door: Bas op 2022-03-28 10:58:20

[=PrinceHeerlijk post_id=502652 time=1648364879 user_id=1650] Je koop toch geen fiets om te remmen!!! :twisted:
Sinds 2 weken ook een racefiets met schijfremmen, het klopt dat het " beter " remt den velgremmen, ik zet dit bewust tussen haakjes!
Waarom? Bij een schrik reactie of noodstop zal je wiel eerder blokkeren.

Meer dan 30 jaar met velgremmen gereden op alu, in de bergen en met slechtweer, met de juiste velgen b.v. Mavic ceramic sub en blokken nooit het idee gehad dat ik iets tekort kwam of mij onveilig gevoeld.

Het beter remmen van schijfremmen gaat vooral op voor carbonvelgen, dat is gewoon ruk met velgremmen zeker bij nat weer.
Maar met de juiste keuze van velgen en blokken doen velgremmen naar mijn mening niets onder voor schijven, je zou nu misschien iets later kunnen in remmen voor een bocht in een afdaling met schijven, vraag is dan of het daardoor veiliger wordt.

Net als fietsen, remmen moet je ook leren, al heel wat valpartijen gezien door verkeerd remmen.
Ik vermoed dat het met schijfremmen er niet beter op wordt, door blokkerende achterwielen, hele volkstammen remmen nog steeds met hun achterrem als eerste!!
Ja, velgremmen doen het ook goed: bij een schrikreactie met velgremmen blokkeren je wielen ook. En die 30 jaar ervaring met velgremmen heb ik ook. Maar ik heb me wel af en toe onveilig gevoeld, bijvoorbeeld in de stromende regen de Kühtai afdalend.

Maar los daarvan: dat er nu een goedkoop alternatief is voor het vervangen van velgen die door het remmen te dun zijn geworden - nl. voor een paar tientjes de remschijf vervangen - is me zeer welkom. Plus de mogelijkheid om bredere wielen/banden te monteren. Plus het veel beter doseerbare remvermogen. Het is naar mijn mening een enorme verbetering.

En hele volksstammen die niet kunnen remmen: daar heb je helemaal gelijk in. Op de motor heb ik leren remmen - het vormde een belangrijk onderdeel van de motorrijles - inclusief noodstop, remmen in bochten (wat je alleen moet doen als je echt niet anders kan), en objecten ontwijken. Daar heb ik op de fiets veel profijt van. En daar zouden die volksstammen ook hun voordeel mee kunnen doen.

Bas

Dedacciai Scuro 25 db

door: Alexander op 2022-03-28 11:07:07

[=Bas post_id=502661 time=1648457900 user_id=33] Maar los daarvan: dat er nu een goedkoop alternatief is voor het vervangen van velgen die door het remmen te dun zijn geworden - nl. voor een paar tientjes de remschijf vervangen - is me zeer welkom.
Daar heb ik zelf nog nooit last van gehad. Wellicht komt dat omdat ik en minder buiten fiets maar ook minder hard hoef te remmen omdat ik dan alleen fiets. Zelf denk ik wel dat als de velg te dun geworden is het wiel om andere reden misschien wel aan vervanging toe is. Het klinkt mij als een non-issue als je zoveel uren en zoveel kilometers maakt en daarom dus als zoveel tijd en zoveel geld aan je hobby besteed. En daarnaast zijn er prima wielsets van onder de 200 euro beschikbaar om voor training te gebruiken.

Alexander

Dedacciai Scuro 25 db

door: Bas op 2022-03-28 13:11:01

[=Alexander post_id=502662 time=1648458427 user_id=64]
[=Bas post_id=502661 time=1648457900 user_id=33] Maar los daarvan: dat er nu een goedkoop alternatief is voor het vervangen van velgen die door het remmen te dun zijn geworden - nl. voor een paar tientjes de remschijf vervangen - is me zeer welkom.
Daar heb ik zelf nog nooit last van gehad. Wellicht komt dat omdat ik en minder buiten fiets maar ook minder hard hoef te remmen omdat ik dan alleen fiets. Zelf denk ik wel dat als de velg te dun geworden is het wiel om andere reden misschien wel aan vervanging toe is. Het klinkt mij als een non-issue als je zoveel uren en zoveel kilometers maakt en daarom dus als zoveel tijd en zoveel geld aan je hobby besteed. En daarnaast zijn er prima wielsets van onder de 200 euro beschikbaar om voor training te gebruiken.
Veel geld uitgeven aan een hobby is geen argument om nog meer geld uit te geven, eerder om te kijken waar je kunt besparen. En een remschijf van een paar tientjes is altijd nog vele malen goedkoper van een wielset van onder de 200 euro. Je hoeft dan bovendien geen concessies te doen op het vlak van kwaliteit.

Ik kijk uit naar je volgende 'argument'.

Bas

Dedacciai Scuro 25 db

door: Alexander op 2022-03-28 13:43:07

[=Bas post_id=502663 time=1648465861 user_id=33]
[=Alexander post_id=502662 time=1648458427 user_id=64]
Veel geld uitgeven aan een hobby is geen argument om nog meer geld uit te geven, eerder om te kijken waar je kunt besparen. En een remschijf van een paar tientjes is altijd nog vele malen goedkoper van een wielset van onder de 200 euro. Je hoeft dan bovendien geen concessies te doen op het vlak van kwaliteit.

Ik kijk uit naar je volgende 'argument'.
Beetje flauw want ik reageerde juist op jouw argument. Een fiets met velgremmen is goedkoper dan een fiets met schijfremmen. En van dat prijsverschil kun je, indien nodig, een nieuw wielsetje kopen als de eerste versleten is. Onder de streep zal het dus tientjeswerk zijn. Het vervangen kan dus goedkoper zijn, de eerste aanschaf is duurder.

Alexander

Dedacciai Scuro 25 db

door: PFW op 2022-03-29 08:18:21

Veel frames en groepen zijn disc only tegenwoordig. Dus vergelijken op prijs wordt steeds lastiger en minder relevant.

Enige nadeel aan schijfremmen is dat het iets zwaarder is. Verder alleen maar voordelen, remt krachtiger, maar ook beter te doseren. Makkelijker af te stellen en heeft ook minder onderhoud nodig.

PFW

Dedacciai Scuro 25 db

door: Pino op 2022-03-29 08:36:14

En je bespaart er een hele gravel/cross fiets mee doorrdat je er vaak brede banden in kunt monteren.

Pino

Dedacciai Scuro 25 db

door: Thierry le Brun op 2022-03-29 08:42:24

[=Pino post_id=502670 time=1648535774 user_id=26] En je bespaart er een hele gravel/cross fiets mee doordat je er vaak brede banden in kunt monteren.
het 'one bike, fiets all' principe

Thierry le Brun

Dedacciai Scuro 25 db

door: Alexander op 2022-03-29 13:11:25

[=PFW post_id=502669 time=1648534701 user_id=4] Veel frames en groepen zijn disc only tegenwoordig. Dus vergelijken op prijs wordt steeds lastiger en minder relevant.
Dat is onderdeel van de marketing. Wat je ziet is dat het middensegment, waar het meeste geld te verdienen is, voornamelijk DISC-only is. Ik zou bijvoorbeeld van Potenza, wat bepaald geen misselijke groep is, moeten upgraden naar Chorus. Maar kijk je in het bovensegment dan zie je toch duidelijke prijsverschillen tussen beide soorten groepen. Uiteindelijk bepaalt de leverancier indirect wat wij (kunnen) kopen.

Het "het 'one bike, fiets all' principe" is een persoonlijke overweging en staat los van het argument dat het vervangen van een disc ten opzichte van een wielset goedkoper is. Voor de ene persoon is het namelijk wel relevant en voor de ander niet.

ps. dus niet meer n+1 maar n=1?

Alexander

Dedacciai Scuro 25 db

door: Rob T op 2022-03-29 13:53:19

Zullen we het hier weer over de fiets van Bas hebben.

Bijv waarom er niet volledig zwarte banden op liggen. Dat vind ik nl het enige minpuntje aan de fiets.

Rob T

Dedacciai Scuro 25 db

door: Bas op 2022-03-29 16:29:18

[="Rob T" post_id=502674 time=1648554799 user_id=12] Zullen we het hier weer over de fiets van Bas hebben.

Bijv waarom er niet volledig zwarte banden op liggen. Dat vind ik nl het enige minpuntje aan de fiets.
:shock: dat kan je niet menen, Rob :lol:

Het is een kwestie van smaak natuurlijk, maar gumwall/skinwall is traditie en vind ik mooier smoelen, dus dat is een blijvertje, ook wanneer ik overstap naar tubeless (discussie over tubeless vs. bnnenbanden graag in een ander topic voeren).

Vandaag liep bij een fietsritje met een oude vriend de crankset los, die was ik vergeten goed aan te draaien :-? Gelukkig was Albers Tweewielers in Groesbeek zeer behulpzaam en mocht ik gereedschap lenen om de boel vast te zetten :oke:

Vanavond toch nog maar even alles nog een keer nalopen...

Bas

Dedacciai Scuro 25 db

door: DeRosa op 2022-03-29 21:48:37

[=Bas post_id=502676 time=1648564158 user_id=33] Vandaag liep bij een fietsritje met een oude vriend de crankset los, die was ik vergeten goed aan te draaien
...intredende ouderdom, heet dat ... :lol:

DeRosa

Dedacciai Scuro 25 db

door: Bas op 2022-03-30 10:04:08

[=DeRosa post_id=502679 time=1648583317 user_id=82]
[=Bas post_id=502676 time=1648564158 user_id=33] Vandaag liep bij een fietsritje met een oude vriend de crankset los, die was ik vergeten goed aan te draaien
...intredende ouderdom, heet dat ... :lol:
Ja inderdaad... :-?

Bas

Dedacciai Scuro 25 db

door: MJW op 2022-03-30 10:57:25

[="Thierry le Brun" post_id=502671 time=1648536144 user_id=92]
[=Pino post_id=502670 time=1648535774 user_id=26] En je bespaart er een hele gravel/cross fiets mee doordat je er vaak brede banden in kunt monteren.
het 'one bike, fiets all' principe
Dat pas ik al een jaartje of 6 toe... En mijn banden zijn volledig zwart!

MJW

70 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging