Is comfort racefiets een groot verschil t.o.v racefiets v 10j oud

Topic gesloten, alleen lezen

21 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: v4-lover op 2018-12-16 17:11:33

Hoy,

Is er een groot verschil in zithouding tussen een comfort racefiets en een gewone racefiets v 10j oud?
Ik heb me reeds laten uitmeten en fiets laten afstellen.
Hierna heb ik nog een 1cm kortere stuurpen gestoken om nog iets rechter te zitten om mijn Trek alu discovery channel v 2007.
Ik heb een zeer zeer slechte rug en vraag me al een tijdje af of het de moeite zou lonen om een Canyon Endurance of Specilized Roubaix aan te schaffen.
Op mijn huidige Trek krijg ik 28mm banden niet gemonteerd, verende zadelpen is nog (vrij dure ) optie die kan maar vraag me af of dit wel ok is op fiets v plus 10j. Ik rij max 2u per rit anders ben ik gebroken.

Dank v het meedenken.

Nieuwe poll opvoeren

v4-lover

door: Pino op 2018-12-16 19:09:18

Houding is essentieel voor comfort en met je huidge fiets gaat het waarschijnlijk niet goed komen.
FF slikken en naar wat leuks uitkijken.

Nieuwe poll opvoeren

door: gios op 2018-12-16 22:38:04

Als je beginnend fietser maar nog jong en sterk bent kan het een kwestie zijn van even doorbijten. Deze winter nog die ritjes van 2 uur volhouden en dan in de lente bij langere dagen en hogere temperaturen voorzichtig uitbouwen naar langer. Eventueel kunnen core-stability oefeningen in de sportschool of thuis ook nog wel effect hebben.

Nieuwe poll opvoeren

door: v4-lover op 2018-12-18 12:24:24

[=gios post_id=491157 time=1544996284 user_id=695] Als je beginnend fietser maar nog jong en sterk bent kan het een kwestie zijn van even doorbijten. Deze winter nog die ritjes van 2 uur volhouden en dan in de lente bij langere dagen en hogere temperaturen voorzichtig uitbouwen naar langer. Eventueel kunnen core-stability oefeningen in de sportschool of thuis ook nog wel effect hebben.
Neen ben geen beginnend fietser en heb ook niet een beetje rugpijn.
ik heb reeds 28j rugpijn en ptob die met core stability niet opgelost geraken wat niet wik zeggen dat core stability niet belangrijk is.
Heb spondylolyse op l5 wervelboogbreuk. Hierdoor is l5 verschoven tov s1, facetartrose l5 l4 en discartrose l3 l4 en hoger ook ni goed v kwaliteit.
Gisteren 50km gefietst en savonds op handen en voeten uit de zetel om hout in kachel te steken, niet normaal maar gelukkig brengt nachtrust wat verliching.

Nieuwe poll opvoeren

v4-lover

door: Ronald op 2018-12-18 13:02:48

Lijkt me zo geen leuke hobby en ik vraag me ook af of een andere fiets nou meteen het verschil gaat maken, al hoop ik dat natuurlijk wel voor je. Ik kan je wel mijn eigen ervaring vertellen.

Ik heb ook een aardig rugverleden en dat goed onder controle gekregen met gedoseerd sporten en een betere zit op mijn fiets. Ik kwam van een pinarello waar ik achteraf bezien te kort op zat. Een korte zit leidt in veel gevallen juist tot extra spanning op de onderrug. Vervolgens heb ik allerlei metingen laten doen en me er wat in gaan verdiepen. Als ik de metingen moet geloven kon ik alleen een op maat gemaakt frame hebben, want dergelijke lange frames bestaan niet. Maar het is dan maar de vraag wat dat aan rijeigenschappen oplevert. Daarom toch gekeken naar de "veilige" optie van beproefde frames. Voor mij pakten de zogenaamde comfortracefietsen qua maatvoering niet goed uit. Met deze fietsen kom je standaard wat hoger te zitten, maar soms kun je ook bereiken wat je moet hebben met een andere positie van je stuurpen om maar eens wat te noemen. Ik heb korte benen en een lang bovenlijf waardoor ik juist een lang frame nodig had met een lange stuurpen. Ik zit ook niet diep, maar wel met een paar cm drop.

Moraal van dit verhaal, laat je opmeten, liefst door twee verschillende mensen, kijk wat er uit komt en ga dan verder shoppen. Maar als je nu kermend van de fiets komt, is het misschien ook raadzaam eerst eens te gaan fietsen op een sportieve fiets (geen racefiets) waarbij je veel meer rechtop zit. Lijkt me dat dit veel leuker is voor jou.

Nieuwe poll opvoeren

door: Jan Willem op 2018-12-18 13:34:27

Ik denk dat de juiste houding veel belangrijker is dan comfort. Dus prio 1 is een fiets die goed past. Als je ruimte hebt om de maten bij je huidige fiets te wijzigen zou ik het eerst daar mee proberen.

Meer comfort betekend niet altijd minder last van je rug. Je raakt misschien wel minder vermoeid, omdat je niet zelf de schokken op hoeft te vangen. Van belang is een actieve houding en niet als een "zoutzak" op je zadel zitten.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: MJW op 2018-12-18 21:08:07

Over maatvoering is al eea geschreven hierboven en dat is essentieel om lekker te zitten.

Daarnaast kan een moderne fiets met schijven en de mogelijkheid om 32mm of 40mm tubeless banden te monteren een enorme stap voorwaarts zijn voor je comfort. Ik rij sinds 3 jaar op een dergelijke gravel/cross fiets met 28 mm (Schwalbe Pro One; bolt heerlijk); 32 mm (Hutchinson Sector, niet zon soepele band) en 40 mm tubeless (Panaracer Gravelking Slick en Schwalbe G-one met een klein nopje) en dat bevalt bijzonder goed, zelfs zonder verende zadelpen (uiteraard wel een "dunne" van 27.2 mm). Voor 2019 staat de Conti 5000 TL in 28 en/of 32 mm op de planning.

Naast de frames/fietsen die je zelf noemt zou ik ook de Trek fietsen meenemen in je overweging als het om comfort/verende eigenschappen gaat. De Trek marathon en gravel fietsen (types weet ik zo niet) hebben een bijzondere "loskoppeling" van het frame en de staande buis en scoren heel hoog op comfort.

Nieuwe poll opvoeren

door: v4-lover op 2018-12-19 21:03:34

[=MJW post_id=491194 time=1545163687 user_id=103] Over maatvoering is al eea geschreven hierboven en dat is essentieel om lekker te zitten.

Daarnaast kan een moderne fiets met schijven en de mogelijkheid om 32mm of 40mm tubeless banden te monteren een enorme stap voorwaarts zijn voor je comfort. Ik rij sinds 3 jaar op een dergelijke gravel/cross fiets met 28 mm (Schwalbe Pro One; bolt heerlijk); 32 mm (Hutchinson Sector, niet zon soepele band) en 40 mm tubeless (Panaracer Gravelking Slick en Schwalbe G-one met een klein nopje) en dat bevalt bijzonder goed, zelfs zonder verende zadelpen (uiteraard wel een "dunne" van 27.2 mm). Voor 2019 staat de Conti 5000 TL in 28 en/of 32 mm op de planning.

Naast de frames/fietsen die je zelf noemt zou ik ook de Trek fietsen meenemen in je overweging als het om comfort/verende eigenschappen gaat. De Trek marathon en gravel fietsen (types weet ik zo niet) hebben een bijzondere "loskoppeling" van het frame en de staande buis en scoren heel hoog op comfort.
Bedankt v d info iedereen.
Die gravelbike van Rose vind ik prachtig maar de fiets van Trek die je zegt" Marathon" daar kan ik niets v terug vinden.
Iedereen spreekt hier over u laten opmeten en dan fiets kiezen die past maar je kan toch elke fiets aanpassen door stuurpen, zadelhoogte aanpassen naar wens?
Ik heb hier zo een opmeting liggen maar vind het toch niet eenvoudig om daaruit een fiets te kiezen hoor.

https://www.dropbox.com/s/adgyc5x8mfi153y/FIETSADVIES%20ADAMS.pdf?dl=0

Nieuwe poll opvoeren

v4-lover

door: wgb op 2018-12-19 22:47:47

Mag ik vragen hoe lang u bent. Veel maten maar je lichaamslengte is niet ingevuld.
Het voordeel van een opmeting is dat je een basis hebt om mee te beginnen. Ga je wijzigen en het bevalt niet kan je altijd terug naar de basis.
De meting is in 2011 gemaakt dan neem ik aan dat je al een poosje hiermee bezig bent.
Die oude racefiets waar wijkt deze het meest af.

Nieuwe poll opvoeren

door: v4-lover op 2018-12-19 22:57:24

[=wgb post_id=491232 time=1545256067 user_id=4995] Mag ik vragen hoe lang u bent. Veel maten maar je lichaamslengte is niet ingevuld.
Het voordeel van een opmeting is dat je een basis hebt om mee te beginnen. Ga je wijzigen en het bevalt niet kan je altijd terug naar de basis.
De meting is in 2011 gemaakt dan neem ik aan dat je al een poosje hiermee bezig bent.
Ik ben 1,92m groot.
Zou het moeten nameten want zo direct heb ik er geen antwoord op.
Ik heb juist de stuurpen omgedraaid en 1cm korter gemonteerd dan wat op fietsmeting staat.

Nieuwe poll opvoeren

v4-lover

door: Pino op 2018-12-19 23:04:22

Een fiets is ontworpen om het beste te rijden met de "standaard" onderdelen erop. Met die maatvoering is de balans optimaal (naar de normen van de ontwerpers voor een modale berijder).

Als je op een stadsfiets de stuurpen helemaal achterover zet rijdt hij (nog) slechter.

Iedere ziet zich als Tom Dumoulin op de fiets zitten. De werkelijkheid is dat nagenoeg niemand prettig zo op de fiets zit en daarom ook niet op zijn fiets moet gaan zitten.

Trek heeft met de Domane een "comfortracer" en met de Checkpoint een "gravelracer".

Die gravelracers lijken wel het schaap met vijf poten te zijn, waarvan het toepassingsbereik ophoudt waar dat van een 100mm full suspension MTB begint.

Nieuwe poll opvoeren

door: v4-lover op 2018-12-20 10:57:51

[=wgb post_id=491232 time=1545256067 user_id=4995] Mag ik vragen hoe lang u bent. Veel maten maar je lichaamslengte is niet ingevuld.
Heb het even opgemeten.
Ik kreeg mijn fiets na opmeting mee zoals op het blad genoteerd staat van opmeting.
Dus bij opmeting werd de fiets ook onmiddellijk aangepast door die man.
Omdat ik veel te veel lag op de fiets heb ik een stuurpen gekocht van 110mm en deze omgekeerd gemonteerd i.p.v die v 130 mm die er op stond.
**** Veel beter voor mijn rug****.
Hierdoor is de afstand zadelcenter > center stuur gedaald naar 750 mm. (nummer 4 op blad v fiets opmeting ).

Rest waarden ben ik afgebleven.

Nieuwe poll opvoeren

v4-lover

door: wgb op 2018-12-20 12:50:09

Mijn ervaring, je fiets aanpassen dat je er rechterop kan gaan zitten geeft niet veel verbetering. De oefeningen doen die worden geadviseerd om je rug-en buikspieren beter in balans te krijgen hebben bij mij wel geholpen. Vraagt best wat discipline.
De maten die op de uitdraai staan heb ik met elkaar proberen te vergelijken. Brengt niet veel. Lichamen van mensen schelen daarvoor veel te veel.
Jaren geleden ontdekt dat ik na een lange tocht beter van de stadfiets afkwam dan van de racefiets. Van de racefiets liep ik de eerste meters met een kromme rug. De racefiets kwam min of meer niet meer uit huis. De stadsfiets staat in de schuur, scheelt ook veel.

Nieuwe poll opvoeren

door: wgb op 2018-12-21 16:01:26

Op zoek naar. Een poging van mij en [url=https://youtu.be/gyXPIYsLrLs] hier te zien zo'n 8 jaar geleden gemaakt. Uiteindelijk hoe weinig het qua lichaamshouding uitmaakt tussen comfort en het gaat wel. Waar zou je het verder moeten zoeken. Ander stuur op de Airborne het oog wil ook wat.

Nieuwe poll opvoeren

door: MJW op 2018-12-23 10:53:29

[=Pino post_id=491234 time=1545257062 user_id=26] ...Trek heeft met de Domane een "comfortracer" en met de Checkpoint een "gravelracer".

Die gravelracers lijken wel het schaap met vijf poten te zijn, waarvan het toepassingsbereik ophoudt waar dat van een 100mm full suspension MTB begint.
Die Treks bedoelde ik idd.

Ik zou zeggen het bereik van de gravelracer grenst aan de hardtail MTB, een full suspension MTB is imho nog weer een stap verder. Met name in de afdaling van echte gravelwegen (Col delle Finestre/Assieta bijvoorbeeld) is een starre vork van de gravelracer een beperking en niet zo heel erg comfortabel....

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2018-12-23 11:46:42

[=MJW post_id=491283 time=1545558809 user_id=103] Ik zou zeggen het bereik van de gravelracer grenst aan de hardtail MTB, een full suspension MTB is imho nog weer een stap verder. Met name in de afdaling van echte gravelwegen (Col delle Finestre/Assieta bijvoorbeeld) is een starre vork van de gravelracer een beperking en niet zo heel erg comfortabel....
Assietta, mooie tijden, ooit op een 21 juni gedaan, de hele lange dag gebruikt.
Toen op een hardtail met wildgrippers 26x1.95, maar ik zou nu voor 35-40 mm bandjes op een gravelracer gaan.

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2018-12-23 11:47:32

[=Pino post_id=491284 time=1545562002 user_id=26]
[=MJW post_id=491283 time=1545558809 user_id=103] Ik zou zeggen het bereik van de gravelracer grenst aan de hardtail MTB, een full suspension MTB is imho nog weer een stap verder. Met name in de afdaling van echte gravelwegen (Col delle Finestre/Assieta bijvoorbeeld) is een starre vork van de gravelracer een beperking en niet zo heel erg comfortabel....
Toen op een hardtail met wildgrippers 26x1.95, maar ik zou nu voor 35-40 mm bandjes op een gravelracer gaan.
En uiteraard voor schijfremmen (maar die zaten al op de hardtail).

Nieuwe poll opvoeren

door: Thierry le Brun op 2018-12-23 12:41:04

[=Pino post_id=491284 time=1545562002 user_id=26]
Zag de afslag deze zomer toen we de Finestre afgingen. Het idee was er wel maar de staat van het 'wegdek' deed me toch maar verstandig op het asfalt blijven.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Pino op 2018-12-23 13:11:14

[="Thierry le Brun" post_id=491286 time=1545565264 user_id=92] Zag de afslag deze zomer toen we de Finestre afgingen. Het idee was er wel maar de staat van het 'wegdek' deed me toch maar verstandig op het asfalt blijven.
Maximale hoeveelheid cols boven de 2000 die je op 1 dag kunt scoren :-) We waren de Finestre van de "verkeerde" kant opgereden, langs het fort Fenestrelle. De onverharde Finestre staat dus nog op de bucketlist.

Nieuwe poll opvoeren

door: Thierry le Brun op 2018-12-23 14:33:52

Finestre is gewoon mooi. Onverhard maar weinig steenslag. Assieta route zag er meer rockgarden achtig uit.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

21 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging