Is comfort racefiets een groot verschil t.o.v racefiets v 10j oud
door: Ronald op 2018-12-18 13:02:48Lijkt me zo geen leuke hobby en ik vraag me ook af of een andere fiets nou meteen het verschil gaat maken, al hoop ik dat natuurlijk wel voor je. Ik kan je wel mijn eigen ervaring vertellen.
Ik heb ook een aardig rugverleden en dat goed onder controle gekregen met gedoseerd sporten en een betere zit op mijn fiets. Ik kwam van een pinarello waar ik achteraf bezien te kort op zat. Een korte zit leidt in veel gevallen juist tot extra spanning op de onderrug. Vervolgens heb ik allerlei metingen laten doen en me er wat in gaan verdiepen. Als ik de metingen moet geloven kon ik alleen een op maat gemaakt frame hebben, want dergelijke lange frames bestaan niet. Maar het is dan maar de vraag wat dat aan rijeigenschappen oplevert. Daarom toch gekeken naar de "veilige" optie van beproefde frames. Voor mij pakten de zogenaamde comfortracefietsen qua maatvoering niet goed uit. Met deze fietsen kom je standaard wat hoger te zitten, maar soms kun je ook bereiken wat je moet hebben met een andere positie van je stuurpen om maar eens wat te noemen. Ik heb korte benen en een lang bovenlijf waardoor ik juist een lang frame nodig had met een lange stuurpen. Ik zit ook niet diep, maar wel met een paar cm drop.
Moraal van dit verhaal, laat je opmeten, liefst door twee verschillende mensen, kijk wat er uit komt en ga dan verder shoppen. Maar als je nu kermend van de fiets komt, is het misschien ook raadzaam eerst eens te gaan fietsen op een sportieve fiets (geen racefiets) waarbij je veel meer rechtop zit. Lijkt me dat dit veel leuker is voor jou.