58 berichten
Ik kan me hierin wel goed vinden. Zelf heb ik onlangs bij mijn nieuwe fiets gekozen voor velgremmen en tot op heden daar geen enkel spijt van.[=GoodRiddance post_id=488715 time=1534867801 user_id=12001]
De trend is duidelijk naar schijfremmen. Toch zou ik zeggen: een high-end velgrem is helemaal prima dus maak jezelf niet wijs dat je nu al om 'moet'. In feite maakt het niet heel veel uit.
Overigens ben ik niet zo'n held in dalen maar het is dan ook weer niet zo dat ik dan weer erg traag daal. Tijdens al mijn afdalingen heb ik ooit een enkel moment gehad dat ik wellicht beter af zou zijn geweest met schijfremmen. Maar die bestonden 20 jaar geleden nog niet. Sinds die ene keer doe ik het een stuk voorzichtiger en soms wel iets te voorzichtig. Echter juist om die ene keer ben en blijf ik van mening dat schijfremmen een stuk valse zekerheid zullen geven. Je gaat onbewust dan toch meer risico nemen dan eigenlijk verantwoord is. Immers je kunt dan beter doseren en je staat dan wat sneller stil. Maar de auto die van de andere kant komt staat heus niet eerder stil hoor.
Maar goed, iedereen moet zelf bepalen waar hij of zij het geld aan besteed. Zo heb je tegenwoordig dus schijfremmen en tubeless en ook een vermogensmeter. Als ik mijn geld goed zou besteden dan zou ik absoluut voor laatstgenoemde gaan.
Ik niet. Een toekomstige fiets zou voor mij multi-inzetbaar moeten zijn. Daarmee bedoel ik volledige vrijheid in bandenkeuze. Ik heb geen geld om 3 nieuwe fietsen te kopen, maar kan door inzet van schijfremmen met 1 fiets zowel in het bos, gravelwegen als op de weg uit de voeten. En wat afdalen betreft: ik daal nu al op het randje van veilig, dus met schijven was ik echt niet van plan nog harder te gaan dalen, want dan ga ik wellicht over het randje. [=Alexander post_id=488738 time=1535061340 user_id=64]
Ik kan me hierin wel goed vinden.[=GoodRiddance post_id=488715 time=1534867801 user_id=12001]
In feite maakt het niet heel veel uit.
Echter juist om die ene keer ben en blijf ik van mening dat schijfremmen een stuk valse zekerheid zullen geven. Je gaat onbewust dan toch meer risico nemen dan eigenlijk verantwoord is. Immers je kunt dan beter doseren en je staat dan wat sneller stil. Maar de auto die van de andere kant komt staat heus niet eerder stil hoor.
Wat gios zegt [=gios post_id=488740 time=1535088953 user_id=695]
Ik niet. Een toekomstige fiets zou voor mij multi-inzetbaar moeten zijn. Daarmee bedoel ik volledige vrijheid in bandenkeuze. Ik heb geen geld om 3 nieuwe fietsen te kopen, maar kan door inzet van schijfremmen met 1 fiets zowel in het bos, gravelwegen als op de weg uit de voeten. En wat afdalen betreft: ik daal nu al op het randje van veilig, dus met schijven was ik echt niet van plan nog harder te gaan dalen, want dan ga ik wellicht over het randje. [=Alexander post_id=488738 time=1535061340 user_id=64]
Ik kan me hierin wel goed vinden.[=GoodRiddance post_id=488715 time=1534867801 user_id=12001]
In feite maakt het niet heel veel uit.
Echter juist om die ene keer ben en blijf ik van mening dat schijfremmen een stuk valse zekerheid zullen geven. Je gaat onbewust dan toch meer risico nemen dan eigenlijk verantwoord is. Immers je kunt dan beter doseren en je staat dan wat sneller stil. Maar de auto die van de andere kant komt staat heus niet eerder stil hoor.
En wat die 'valse zekerheid' betreft: Alexander je praat alleen over voorziene omstandigheden. Maar wat nu als een auto opeens afslaat, onverwacht uit een uitrit komt of door rood rijdt, er opeens iemand oversteekt of een vrachtauto jou afsnijdt, dat een motorrijder in de bergen de bocht verkeerd inschat en jouw weghelft op komt (is mij een aantal keren overkomen)? Of in cyclo's of toertochten: dat er een fietsende malloot in een keer gaat stilstaan of onverwacht van richting verandert? In dit soort onvoorziene omstandigheden heb je heel veel aan sneller stil staan, dus komen die schijfremmen goed van pas. Om over dergelijke situaties in natte omstandigheden nog maar te zwijgen.
Het argument van schijnveiligheid wordt ook bij elke innovatie van auto's aangehaald, maar ik zou toch niet graag terug willen naar de tijd van trommelremmen, geen rem- en stuurbekrachtiging, geen ABS en traction control en geen veiligheidsgordel (ja die tijd heb ik meegemaakt). Elke innovatie is mij zeer welkom, zeker ook bij fietsen
Helemaal eens. [=Bas post_id=488743 time=1535095817 user_id=33]
Het argument van schijnveiligheid wordt ook bij elke innovatie van auto's aangehaald, maar ik zou toch niet graag terug willen naar de tijd van trommelremmen, geen rem- en stuurbekrachtiging, geen ABS en traction control en geen veiligheidsgordel (ja die tijd heb ik meegemaakt). Elke innovatie is mij zeer welkom, zeker ook bij fietsen
Die ABS heb ik nooitgebruikt, maar ik ben blij dat hij er op zit.
Hollanders gaan vaak klimmen (" afzien") en met angst en/of geknepen billen de afdaling in.
Met fatsoenlijke remmen is het gewoon VEEL leuker afdalen. En afdalen is een groot deel van de fun.
(nu nog een dropperpost op de racefiets )
Dan heb je het over een goede praktische reden.[=gios post_id=488740 time=1535088953 user_id=695]
Ik niet. Een toekomstige fiets zou voor mij multi-inzetbaar moeten zijn. Daarmee bedoel ik volledige vrijheid in bandenkeuze. Ik heb geen geld om 3 nieuwe fietsen te kopen, maar kan door inzet van schijfremmen met 1 fiets zowel in het bos, gravelwegen als op de weg uit de voeten. En wat afdalen betreft: ik daal nu al op het randje van veilig, dus met schijven was ik echt niet van plan nog harder te gaan dalen, want dan ga ik wellicht over het randje. [=Alexander post_id=488738 time=1535061340 user_id=64]
Ik kan me hierin wel goed vinden.[=GoodRiddance post_id=488715 time=1534867801 user_id=12001]
In feite maakt het niet heel veel uit.
Echter juist om die ene keer ben en blijf ik van mening dat schijfremmen een stuk valse zekerheid zullen geven. Je gaat onbewust dan toch meer risico nemen dan eigenlijk verantwoord is. Immers je kunt dan beter doseren en je staat dan wat sneller stil. Maar de auto die van de andere kant komt staat heus niet eerder stil hoor.
@Bas. Precies mijn stijl van fietsen. Ik probeer zoveel mogelijk het onvoorzienbare uit te sluiten. Anderen noemen dat te voorzichtig, ik noem het gewoon verstandig. En iedereen doet het gewoon op zijn of haar manier en het is mijn mening dat wanneer je op een verstandige wijze rijdt of daalt dat je echt wel voldoende hebt aan velgremmen. Want dat is namelijk mijn eigen ervaring.
ps. Als ik dus in een groep rijd en bv mee doe aan een cyclo als DM dan zie ik geregeld andere fietsers in mijn ogen minder verstandige of onverstandige keuzes nemen waardoor ander verkeer of deelnemers in de problemen komen. Maar dat is dan weer mijn mening.
Hij ziet hier nu al een hoop redenen en ervaringen voorbijkomen, maar als zoveel ander wielertoeristen is hij schijnbaar niet echt ontvankelijk voor technische ontwikkelingen, van mij mag hij. Vooral lekker blijven hangen in het verleden (wat een boer niet kent, dat eet hij niet).
Zo, en nu weer lekker fietsen in het weekend buiten, beetje stoempen tegen de wind en genieten, fijn fietsweekend allemaal
Ook wat wegfietsen betreft zal de markt de weg wijzen: naven- en velgenfabrikanten stappen in hun weg-assortiment al steeds meer over op schijfmateriaal. Nog even en dan zullen nieuwe weg-groepen van bijv. Shimano alleen nog maar in de schijfuitvoering verkrijgbaar zijn en is het pleit beslecht, is mijn inschatting.
NB Aantal keren techniek getraind op de Wijchens Berg, kan/durf weer wat meer. Flinke portie regen en frisheid erbij morgen en we kunnen onze lol weer op.
Watje! In mijn tijd reden we daar met cantileverremmetjes. [=Marcel3204 post_id=488753 time=1535127794 user_id=5339]
Ga morgen starten in Zoetermeer (Benelux Cup MTB); zal de schijfjes weer hard nodig hebben. Fijn dat ze er zijn.
Ik ben de 50 gepasseerd, dus ook ruime ervaring met cantilevers op ATB en CX-er. Denk er liever niet meer aan terug, uit alle macht remmen en maar niet tot het gewenste remresultaat komen.[=Pino post_id=488754 time=1535135658 user_id=26]
Watje! In mijn tijd reden we daar met cantileverremmetjes. [=Marcel3204 post_id=488753 time=1535127794 user_id=5339]
Ga morgen starten in Zoetermeer (Benelux Cup MTB); zal de schijfjes weer hard nodig hebben. Fijn dat ze er zijn.
Als ik prof was zou ik daar ook tegen zijn. Weet je wel wat die dingen wegen? Dat is wel allemaal extra gewicht wat je mee moet slepen.[=geric post_id=488760 time=1535140895 user_id=40591]
Profs moeten de Tour sinds 1937 met derailleurs rijden vanwege sponsorbelangen.
[=GoodRiddance post_id=488715 time=1534867801 user_id=12001]
Profs gaan naar schijfremmen vanwege sponsorbelangen: […]
Als je fiets met of zonder schijfremmen op het minimum gewicht zit lijkt gewicht mij toch niet echt een argument.[=swollenaer post_id=488774 time=1535186067 user_id=81]
Als ik prof was zou ik daar ook tegen zijn. Weet je wel wat die dingen wegen? Dat is wel allemaal extra gewicht wat je mee moet slepen.
[=geric post_id=488760 time=1535140895 user_id=40591]
Profs moeten de Tour sinds 1937 met derailleurs rijden vanwege sponsorbelangen.
[=GoodRiddance post_id=488715 time=1534867801 user_id=12001]
Profs gaan naar schijfremmen vanwege sponsorbelangen: […]
Misschien had ik toch die smiley moeten gebruiken gezien deze reactie.[=Pino post_id=488778 time=1535194319 user_id=26]
Als je fiets met of zonder schijfremmen op het minimum gewicht zit lijkt gewicht mij toch niet echt een argument.
[=swollenaer post_id=488774 time=1535186067 user_id=81]
Als ik prof was zou ik daar ook tegen zijn. Weet je wel wat die dingen wegen? Dat is wel allemaal extra gewicht wat je mee moet slepen.
[=geric post_id=488760 time=1535140895 user_id=40591]
Profs moeten de Tour sinds 1937 met derailleurs rijden vanwege sponsorbelangen.
Cyclingnews interviewt Erik Zabel, die o.a. een paar verstandige uitspraken doet over schijfremmen. Ook mooi wat hij zegt over oudere renners en hun verhalen over vroeger []With disc brakes, a rider can brake both easier and later. Rim brakes require the use of the full hand, he said, and disc brakes only one finger, which is also an advantage in a dangerous situation. Being able to slow down later, allows a rider to hold their speed longer.
"If you can brake later, you can have an advantage of a few hundredths of a second. In the end, that makes the difference," Zabel said in an interview with Radsport-News.com.
The German knows how to win a sprint, having brought in more than 150 pro wins in his 16-year career. Now at Katusha-Alpecin – where his son Rick is now a sprinter – Zabel convinced the team to convert to disc brakes.
The use of disc brakes is "an ongoing process," he said. "But you don't have to be a prophet to see that in three to five years only disc brakes will be used."
In comparison to rim brakes, the discs are "naturally better," he said. “It wasn't easy to convince everyone to go this way. But I believe that it is an advantage to master the techniques before everyone uses it.”
One commonly mentioned disadvantage is that it takes significantly longer to change punctured tyres. Zabel has an easy solution for that: don't change the tyres, change the bikes. “In the finale, when things have to go quickly, a complete bike change makes more sense. We have adopted that, in fact we have ordered new roof racks which offer space for eight complete bikes."
As a pro, Zabel rode the entire year through, with most of his training concentrating at building up kilometres at low intensity, the opposite of how things are done today. But, he said, he isn't trying to convince the riders to adopt those techniques.
"First of all, the riders don't want to hear how we used to do things. We didn't want to hear it either. It was interesting, when Walter Godefroot would talk about earlier days, but we already knew that those times were past. Just as in modern cycling our methods are also out of date," Zabel said.
"These days, training is "much more intensive and effective – but that doesn't mean that in training camp we don't also train seven hours, because there is just no getting around the fact that the Classics, starting with Milan-San Remo, are all notably more than 200 kilometres long. That makes it difficult to make it to the finish, if you have beforehand always only ridden for three and a half or four hours."
Ook als Apex Flare te verkrijgen in NL?[=gios post_id=492055 time=1550598282 user_id=695]
Piton met schijven. Is die er al? [="Rob T" post_id=492054 time=1550594751 user_id=12]
Mooi stukje. Bedankt voor het delen
edit: Zeker!
Dat lijkt me inderdaad hetzelfde frame. [=NielsH post_id=492059 time=1550646576 user_id=40712]
Ook als Apex Flare te verkrijgen in NL?
Apex schrijft op haar website:
Dat "in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld" mogen we dus met een korreltje zout nemen. Don't believe the hype []De mensen achter Apex hebben al jaren hun sporen verdiend in de wielerbranche. Met Apex wordt een nieuwe koers gereden. De frames worden in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld en getest. De resultaten kunnen wij via de winkel en onze webshop direct naar de consument doorzetten.
Lijkt een beetje op dat verhaal achter Fons fietsen [=Bas post_id=492060 time=1550660264 user_id=33]
Dat lijkt me inderdaad hetzelfde frame. [=NielsH post_id=492059 time=1550646576 user_id=40712]
Ook als Apex Flare te verkrijgen in NL?
Apex schrijft op haar website:
Dat "in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld" mogen we dus met een korreltje zout nemen. Don't believe the hype []De mensen achter Apex hebben al jaren hun sporen verdiend in de wielerbranche. Met Apex wordt een nieuwe koers gereden. De frames worden in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld en getest. De resultaten kunnen wij via de winkel en onze webshop direct naar de consument doorzetten.
Frame is zeker niet door Piton ontwikkeld. Voor elk nieuw model gaan ze op zoek naar een frame wat aan hun kwaliteitseisen voldoet.[=Bas post_id=492060 time=1550660264 user_id=33]
Dat lijkt me inderdaad hetzelfde frame. [=NielsH post_id=492059 time=1550646576 user_id=40712]
Ook als Apex Flare te verkrijgen in NL?
Apex schrijft op haar website:
Dat "in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld" mogen we dus met een korreltje zout nemen. Don't believe the hype []De mensen achter Apex hebben al jaren hun sporen verdiend in de wielerbranche. Met Apex wordt een nieuwe koers gereden. De frames worden in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld en getest. De resultaten kunnen wij via de winkel en onze webshop direct naar de consument doorzetten.
Registeer als vriend van de vereniging |