Gevraagd: tips voor een ATB E-bike met aanpassingen

Topic gesloten, alleen lezen

4 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: KeesSC op 2018-07-23 14:59:10

Ik zelf ben een vrijetijds mountainbiker, gewoon lekker in de buurt wat door de bossen. Ook op wat meer verharde paden en sommige verharde stukken.
Nou lijkt het leuk om samen met mijn vrouw dit te doen maar zij heeft twee lichamelijke beperkingen: een hart probleem en een rugprobleem.
Het hartprobleem wil ik “oplossen” door een E-ATB aan te schaffen (Cube Acid Hybrid One 400 29 2018 Dames). Echter, na een gebroken ruggenwervel is de zithouding op een ATB niet de meest optimale. Graag zou ik dan ook de zithouding wat meer rechtop zien. Ik weet dat dat nadelig is voor de “prestaties” maar meedoen is belangrijker dan een snelle tocht. Heeft iemand van jullie suggesties/ideeën? Voor de volledigheid: het gaat om een vrouw van ong. 1,72 m, normaal postuur, 54 jaar, geen ervaring met ATB’en.
Ik heb ook gekeken naar Hybride E-bikes en Trekking E-bikes maar daar zit volgens mij weinig verschil in t.o.v. een ATB-E bike.
Ik ben benieuwd!

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2018-07-23 15:18:54

Denk dat je met een MTB-achtige fiets de grootste controle hebt.
De " hybrides" zijn door bouw en banden vaak al niet de meest stabiele fietsen, een stuurpen omhoog/omdraaien gaat dat karakter nog eens versterken.

Je kunt een MTB dan nog wat korter maken door een stuur met een grotere sweep (hoek naar achteren) te gebruiken en nog korter te gaan in de stuurpen. Maar enduro-achtige MTB's zitten voor velen al lekker kort. Een dropperpost maakt het leven helemaal makkelijk.
27.5 + banden lijken gemaakt voor E-MTB's.

Kijk de geometrietabellen nog eens goed door.

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2018-07-23 17:10:17

De belastbaarheid van de rug van je vrouw is me niet bekend, je budget evenmin, maar bijv. Cube en Haibike hebben ook elektrisch ondersteunde fully’s in hun assortiment. Niet dat je daar zomaar een rugproblemen mee oplost, maar als je proefritjes gaat maken zou het alleen voor het vergelijk al aardig zijn die eens te proberen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging