Nieuwe fiets rond 1000 euro

Topic gesloten, alleen lezen

16 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: ruudlam op 2017-02-04 13:42:24

Beste wielerliefhebbers!

Ik hoor graag jullie mening.
Ik ben al een flink aantal jaren in het bezit van een Gazelle Champion Mondial (uit 1983 ofzo denk ik). Net zo oud als ik zelf.
Omdat ik genoeg heb van de files, wil ik op de fiets naar het werk gaan, enkele reis 30 km (in 1e instantie 1 of 2x per week om aan mijn conditie te werken, later misschien meer). De Gazelle heeft wat problemen met versnellingen (derailleur versleten) en ik vertrouw hem niet zo hard meer.
Ik heb een beetje op internet gezocht en ben een paar winkels binnengelopen.
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
Dus ik dacht zelf aan 105 versnellingen.

Ik heb verschillende mooie modellen gezien:
2 carbon frames (overjarig)
Ridley Orion: https://www.salden.nl/nl/fietsen-en-frames/race/racefietsen/ridley-orion-105-11sp-mix-compact-ltd-edition.html
Battaglin Faster: https://www.salden.nl/nl/fietsen-en-frames/race/racefietsen/battaglin-faster-105.html

2 aluminium frames:
Cube Attain: https://www.cube.eu/nl/2017/road-triathlon/attain/cube-attain-sl-blacknyellow-2017/
Ridley Fenix: https://www.ridley-bikes.com/nl/nl/bikes/road/endurance/fenix-alloy/144/fenix-alloy-105-mix-fea-01am-matte.html

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Ik heb het gevoel dat ik nu het beste kan gaan voor het frame dat ik het mooiste vind. Of zit er daadwerkelijk zoveel verschil in Aluminium en Carbon (ook de goedkopere carbon fietsen)?

PS. Ik wil de fiets wel bij een fietsenmaker gaan halen, omdat deze dan meteen alles goed af kan stellen, dus bv. een Canyon valt af.

Bedankt voor de antwoorden!

Groeten Ruud

Nieuwe poll opvoeren

door: Metor op 2017-02-04 15:57:53

Ik zou eerst eens een keuze maken qua geometrie wat je wilt. Er zit bijvoorbeeld een heel groot verschil tussen de Ridley en Battaglin. Dus de eerste stap is een frame kopen wat bij je past. De keuze tussen alu of carbon is minder belangrijk, al helemaal als je van staal komt. Beide type frames zullen hard aan voelen.
De keuze voor een 105 groep lijkt mij verstandig. Vergeet niet de wielen, zeker als je veel wilt gaan woon-werken dan is een betrouwbaar en goed setje wielen erg welkom.

Nieuwe poll opvoeren

door: ruudlam op 2017-02-04 18:47:19

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal eens goed naar de geometrie gaan kijken, maar voor nu zegt mijn gevoel dat iets meer rechtop (endurance heet dat als ik het goed begrepen heb) mijn voorkeur krijgt.
Ik moet natuurlijk wel nog een testrit maken...
Je noemt ook de wielen, daar zit veel (prijs)verschil in zie ik, maar voor mij zijn ze allemaal rond.... Wat zijn acceptabele sets?

Groeten Ruud

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2017-02-06 14:43:31

In de Tour van februari een test van fieten met Tiagra. Niets mis mee voor jouw dolstellingen. Kijk naar mogelijkheden om spatborden en wr bredere bandn te monteren.

Nieuwe poll opvoeren

door: spokes op 2017-02-06 15:14:02

Een fiets die je voor woon werk gebruikt krijgt ivm de weersomstandigheden vaak ook wel wat meer te voorduren. Dat betekent dat je onderdelen wat meer onderhoud nodig hebben en waarschijnlijk wat sneller vervangen moeten gaan worden. Neem dat ook mee in je kostenplaatje, dan kan tiagra misschien nog wel slimmer zijn dan 105. Ikzelf zou voor een fiets die je in alle weersomstandigheden gebruikt de voorkeur geven aan een alu frame. carbon heeft wat mij betreft geen meerwaarde bij woonwerk fietsen en levert bij schade door een val of ongeluk alleen maar meer kans op hogere kosten op. En het is een mooi excuus om (als het fietsen bevalt) na een jaar of twee aan de keukentafel te melden dat de besparing op de reiskosten toch echt besteed moet worden aan een 'iets' duurder en luxer exemplaar.

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2017-02-06 22:16:16

Zou je wel voor een fiets met derailleur gaan? Waarom geen naafversnelling, misschien wel met riemaandrijving? Ik rijdt dezelfde afstand zo af en toe van en naar werk, met een randonneurfiets met naafversnelling en spatborden. Mis de racefiets dan geen moment, goede verlichting, nauwelijks onderhoud. Zelfs topmerk Stevens heeft dergelijke fietsen al voor net boven de 1000 euri.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: MartijnDuLac op 2017-02-07 20:58:27

Mijn woonwerk rit is dezelfde afstand. Rij op een racer met 105, maar monteer op mn winterfiets meestal de goedkoopste ketting en cassette die ik kan vinden, want die kunnen na een paar maanden pekel zo in de prullenbak. Dus ik zou zeker geen duurdere groep nemen, goedkoper is evt wel een optie, tiagra idd ook niks mis mee.
En als je echt de herfst en winter door wil fietsen, zijn spatborden en een set winterschoenen ook een goede investering.
De genoemde fietsen ken ik niet echt, maar een alu Cube zou ik een prima optie vinden voor ww-verkeer.

Nieuwe poll opvoeren

MartijnDuLac

door: ruudlam op 2017-02-09 12:49:23

Weer bedankt voor alle reacties!
@ Pino: Ik zal eens kijken naar de test van Tour. Bedankt voor de tip van de spatborden. Van familie had ik ook al de tip van andere (lekbestendige) banden gekregen.
@ Spokes: Ondertussen ben ik inderdaad aan het kijken naar aluminium. Leuk die keukentafel :) Eerst maar eens zien of het bevalt inderdaad.
@Marcel: Ik heb op het moment een fiets met een Rohloff naaf (VSF TX-1000 comfort). Deze bevalt prima en gebruik ik nu voor eens per week naar het werk te fietsen, maar ik merk dat dit toch een zware optie is (en de geometrie is meer op comfort gericht dan op snelheid). Als het in de herfst weer slechter weer wordt, ben ik als het goed is beter getraind en kan ik deze alsnog meenemen. De bedoeling van de racefiets is ook om af en toe een toertocht in het weekend mee te gaan rijden. Vandaar de keuze voor een racefiets.
@Martijn: Zoals hierboven gezegd, weet ik nog niet wat het komende herfst/winter gaat worden. De goedkopere cassette en ketting is dan wel een goede optie natuurlijk.

Nogmaals bedankt!
Ik blijf gewoon nog even oriënteren!

Groeten Ruud

Nieuwe poll opvoeren

door: Jan Willem op 2017-02-09 13:48:43

Carbon of alu maakt eigenlijk niks uit. Er zijn lichte alu fietsen en zware carbon fietsen. Zo zijn er in beide categorien ook comfortabele racers en keiharde frames. Allerbelangrijkste is dat de geometrie goed is. Verder kan je heel veel verschil maken qua comfort met het type wielen, banden en bandendruk.

Ik gebruik eigenlijk nooit speciale lekbestendige banden. Bij slecht weer heb ik liever de grip en het vertrouwen daarin die mijn standaard Continentals bieden. Juist dan is het net wat gladder. Sowieso moet je proberen niet continu op het kantje van de weg te rijden, want daar ligt alle troep. Eea hangt natuurlijk ook een klein beetje van je route af.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: MJW op 2017-02-10 01:28:01

[="ruudlam"]
... tip van andere (lekbestendige) banden gekregen...
Conti GP4seasons. met versterkte zijkanten en iets zachter rubber loopvlak. nog meer grip dan de 4000s. ik rij er overigens ook in de zomer mee, op steenslagwegen. koop ze zo breed mogelijk (afhankelijk van je frame bv 25 of 28 mm) voor een beetje meer comfort.

Nieuwe poll opvoeren

door: Maximumspeed op 2017-03-12 11:48:11

1 Lekbestendige banden zoals de conti zijn bijgeloof. (zelf mijn band opengesneden en t is echt flut die bestendige laag).
2 Fiets 'passend' laten maken door een fietsenmaker (ipv echt maatwerk door metingen) is ook redelijk bijgeloof: Je maakt een basis, en van daaruit moet je altijd zelf de puntjes op de I zetten. De basis voor de fietsenmaker is nadat jij de fiets op frame hebt uitgekozen en het stuurpennetje veranderd evt, niet zo breed. Zijn mening zou ook zijn : ga eerst eens fietsen en we stellen daarna nog wat bij.
Ik had me op laten meten en de fiets af laten stellen en nog kom je niet onder veranderingen tussentijds uit.
3 Ik denk dat je gek word op een carbonfiets voor woon werkverkeer.
4 lekker met derrailleur rijden woon werk, dat doe ik ook. Na een fikse regenbui op 5 schakels wat druppels olie zetten en fietsen met die hap. Dat doe je iedere keer op een andere plek dus de ketting blijft gesmeerd.
5 koop spatbordjes ofzo voor het slechte weer.
6 tiagra of 105,..het kost toch geen ruk dus maakt niet uit voor een woonwerkfiets. Na die honderden kilometers koop je voor een paar tientjes nieuw spul. Dure of goedkope ketting? Dat vraag ik bij speciaalzaken en dan zeggen ze "we hebben Deze".. ofwel keuze uit 1 voor 25 of 30 euro. Beperkte keuze en of je besteld of je loopt met hetgeen ze in huis hebben de deur uit. Dat is gewoon de praktijk. Zeker voor "goede burgers die vertrouwen op hun lokale fietsenmaker" met anwb sticker op de auto en een pretparksticker. Die laten zich vanalles meenemen. En het voldoet. Maar als je wensen heb moet je vaak verderzoeken of bestellen en zeker geen diepliggende tips vragen of millimeterafstellingen aan een familiewinkeltje zonder sportfietsen.

Passen kopen, fietsen, wat bijstellen en je bent al dat geprietpraat gauw vergeten. En ga niet over 1 nacht ijs want je hebt maar 1x spijt. Het moet gewoon niet geforceerd voelen. De fiets moet wegrijden als een paar ingelopen schoenen.

Nieuwe poll opvoeren

Maximumspeed

door: ruudlam op 2017-03-15 12:35:17

Bedankt allemaal voor de raad!
De fiets is de Cube Attain SL geworden. Een aluminium frame, met carbon voorvork en compleet 105 afgemonteerd.
Ik heb er nu 4x 30 km op gereden en tot nu toe bevalt hij goed, beetje onwennig nog met de klikpedalen, maar dat komt vanzelf goed. Na 60 km het stuur wat meer gekanteld (naar beneden) dan kon ik de remgrepen beter bij als ik toevallig een keer in de beugels hang ;).

@maximumspeed: je hebt gelijk wat betreft punt 2: degene waar ik hem gekocht heb zei hetzelfde, eerst even wennen en inrijden en na 500 km bij de servicebeurt kijken we of we iets moeten aanpassen.

Ik ga eerst de standaard banden proberen (Mavic yksium elite 25mm), mochten deze niet voldoen dan liggen er nog zo andere op.

Groeten Ruud

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2017-03-16 09:00:23

Prima fiets hoor! Na een aantal ritten ga je vanzelf inzien wat en waar je nog aanpassingen zou moeten doen aan zadelpen, stuurpen of stuur. Maar hier kan je zeker goed mee vooruit.

Qua slecht weerbanden kan ik je de Schwalbe Durano Plus aanraden. Deze heb ik in de winterperiode gebruikt (en nog steeds) in weer, wind en vuiligheid en geen enkele keer lek gereden. Ik ben zeker niet de enige die deze ervaring met deze banden heeft. Ze zullen wellicht iets zwaarder zijn dan een Conti GP4000S of Schwalbe One, maar in de winter als het ijzig koud is en af en toe regent, neem ik dat voor lief. Alles beter dan een bandje staan te wisselen terwijl je staat te verkleumen.
Binnenkort schakel ik weer over op de GP4KS of One, omdat ze toch net wat sneller rijden.

Nieuwe poll opvoeren

door: Maximumspeed op 2017-03-20 22:39:18

Gefeliciteerd.

Nieuwe poll opvoeren

Maximumspeed

door: ruudlam op 2020-04-04 00:38:35

Even een update. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn fiets. De prijs kwaliteit is zeer goed, ook van de 105 onderdelen. Ik doe te weinig onderhoud en fiets geregeld een paar km door gravel paden. Dan nog, na 9000 km pas 1x een nieuwe achterband, het is een durano geworden. En 2x een ketting en cassette verwisseld. En pas recent een voorblad. Gps kilometertellers heb ik al meer versleten :(.

Nog een tip voor iedereen die ook 's winters doorfietst. Zo'n dun windstoppend bivakmutsje is zijn geld zeker waard, dat had ik 2 jaar eerder moeten kopen.

Nieuwe poll opvoeren

16 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging