Met of zonder schijven? En nog wat vragen ;)
door: Joostje op 2016-07-22 08:40:14Schijven zijn op dit moment nog niet goedgekeurd door de UCI, dus bij mijn weten mag je er in de Franse cyclo's ook (nog) niet mee rijden. Het ligt er maar net aan wat je 'toegevoegde waarde' vindt. Ik vind het wel mooie techniek, maar het brengt ook meer en ingewikkelder onderhoud met zich mee, als je niet to technisch bent. Je spaart wel je velgranden, dus met een paar knappe velgen ga je heel lang doen.
Schijfremmen doen het niet heel veel beter is al bewezen. Conventionele remmen gaan al jaren mee, dus daar ga je het verschil niet echt mee maken. Gezien je vragen fiets je nog niet zo lang, dus ik zou op dit moment gewoon nemen wat je het mooist vindt en welke aanbieding je het beste ligt. In zowel schijfremmen als normale remhoeven ga je mooie setjes vinden die binnen je budget liggen, en waar je nog volop mee vooruit kunt de komende jaren. 2800 Euro is een prima budget voor een fiets met Ultegra en schijven, tenzij je het hebt over Ultegra Di2. Wil je een alu of een carbon frame?
Voor alu zou ik de CAAD 12 eens opzoeken: http://racefietsblog.nl/racefietsblog-test-cannondale-caad-12-disc-ultegra/
Subliem frame, erg licht, binnen je budget en nog geld over voor een leuke wiel upgrade.
Bij een carbon frame met Ultegra en schijven kom je toch vaak terecht in de instapklasse van de carbon fietsen met jouw budget, zoals Cube en Focus. Ook prima merken trouwens, maar niets bijzonders. Dan is er dus ook geen geld meer voor een wiel upgrade. En het is bekend dat de standaard wielen in een kant en klare fiets veelal niet je-van-het zijn.
Het hele hoge velgen verhaal gaat alleen op boven de 40 km/h. Dus koop gewoon wat je mooi vindt. Hoge velgen zijn wel meestal wat zwaarder, dus het zijn niet de ideale klimwielen. Met een setje van 40mm hoog heb je het beste van 2 werelden. Maar goed, al met al zal het niet zo heel veel uit maken, tenzij je veelvuldig koerst. Dan kun je wat meer op dat soort zaken gaan letten in detail. Belangrijk punt om te noemen is wel dat hoge velgen significant meer wind vangen. Houd daar dus rekening mee op het Hollandse vlakke. Zeker als je in een groep fietst is dit niet altijd praktisch.