Met of zonder schijven? En nog wat vragen ;)

Topic gesloten, alleen lezen

24 berichten

door: AG#99 op 2016-07-21 21:24:38

Zojuist heb ik m'n fiets verkocht en begint de zoektocht naar een nieuwe. Eerder had ik de Sensa Giuila in gedachten, maar heb begrepen dat Sensa in september ook met schijfremmen komt...dit lijkt me sinds kort toch wel van toegevoegde waarde.

Wat zijn de ervaringen met schijven en heeft iemand nog tips voor een fiets met Ultegra-afwerking en schijfremmen en een prijs onder de 2.800? Is al bekend of er in de Franse Cyclo's met schijven gereden mag worden in 2017?

En dan de laatste vraag:
Wat zijn de ervaringen met hoge velgen? Heb je hier met fietsen veel voor of nadeel van? Het us uiteraard wel erg mooi...

AG#99

door: Joostje op 2016-07-22 08:40:14

Schijven zijn op dit moment nog niet goedgekeurd door de UCI, dus bij mijn weten mag je er in de Franse cyclo's ook (nog) niet mee rijden. Het ligt er maar net aan wat je 'toegevoegde waarde' vindt. Ik vind het wel mooie techniek, maar het brengt ook meer en ingewikkelder onderhoud met zich mee, als je niet to technisch bent. Je spaart wel je velgranden, dus met een paar knappe velgen ga je heel lang doen.
Schijfremmen doen het niet heel veel beter is al bewezen. Conventionele remmen gaan al jaren mee, dus daar ga je het verschil niet echt mee maken. Gezien je vragen fiets je nog niet zo lang, dus ik zou op dit moment gewoon nemen wat je het mooist vindt en welke aanbieding je het beste ligt. In zowel schijfremmen als normale remhoeven ga je mooie setjes vinden die binnen je budget liggen, en waar je nog volop mee vooruit kunt de komende jaren. 2800 Euro is een prima budget voor een fiets met Ultegra en schijven, tenzij je het hebt over Ultegra Di2. Wil je een alu of een carbon frame?
Voor alu zou ik de CAAD 12 eens opzoeken: http://racefietsblog.nl/racefietsblog-test-cannondale-caad-12-disc-ultegra/
Subliem frame, erg licht, binnen je budget en nog geld over voor een leuke wiel upgrade.

Bij een carbon frame met Ultegra en schijven kom je toch vaak terecht in de instapklasse van de carbon fietsen met jouw budget, zoals Cube en Focus. Ook prima merken trouwens, maar niets bijzonders. Dan is er dus ook geen geld meer voor een wiel upgrade. En het is bekend dat de standaard wielen in een kant en klare fiets veelal niet je-van-het zijn.

Het hele hoge velgen verhaal gaat alleen op boven de 40 km/h. Dus koop gewoon wat je mooi vindt. Hoge velgen zijn wel meestal wat zwaarder, dus het zijn niet de ideale klimwielen. Met een setje van 40mm hoog heb je het beste van 2 werelden. Maar goed, al met al zal het niet zo heel veel uit maken, tenzij je veelvuldig koerst. Dan kun je wat meer op dat soort zaken gaan letten in detail. Belangrijk punt om te noemen is wel dat hoge velgen significant meer wind vangen. Houd daar dus rekening mee op het Hollandse vlakke. Zeker als je in een groep fietst is dit niet altijd praktisch.

Joostje

door: Rob T op 2016-07-22 13:29:56

[="AG#99"]
Is al bekend of er in de Franse Cyclo's met schijven gereden mag worden in 2017?
Sinds 16 juni zijn schijfremmen weer toegestaan in Frans cyclo's. Lees het op www.cyclokalender.nl

http://www.cyclokalender.nl/A/prog/index.php?&id=&subpageid=RN&editid=167#form2

Rob T

door: Joostje op 2016-07-22 14:22:17

Ah, kijk...goed nieuws.

Joostje

door: Bontempi op 2016-07-22 23:44:56

Ik heb een Roubaix met schijfremmen en een Allez met velgremmen dus kan redelijk vergelijken. Was in het begin best wel sceptisch om over te stappen op schijven. Na een vakantie in de bergen en een paar natte ritten heb ik de duidelijke voordelen van hydraulische schijfremmen kunnen ontdekken, m.n. in de afdalingen heb ik als "zware" jongen gemerkt dat je met hydraulische remmen echt gecontroleerd en vooral beter tot stilstand komt dan met conventionele remmen, nadeel/voordeel is dat je sneller gaat dalen. Bij rijden in de regen werken ze tenminste, nadeel is dat ze piepen, maar velgremmen schrapen ook en je slijt je velgen wat nu geen issue is. Remblokken verwisselen heb ik nog geen ervaring mee, maar bij de ATB is dat geen probleem, dus hier zie ik ook geen problemen, bovendien staan er op youtube tegenwoordig zoveel instructiefilmpjes dat je veel zelf kunt doen als je er in geïnteresseerd bent. Kortom m.i. zullen er in de toekomst steeds meer fietsen met schijfremmen gaan rondrijden omdat de ontwikkelingen niet stilstaan, velgremmen zullen er ook altijd blijven, dus wil je mee gaan met de nieuwe ontwikkelingen of blijven hangen in goud van oud, de keuze is aan jou.

Bontempi

door: MJW op 2016-07-23 06:42:46

Eenmaal aan schijven gewend dan voelen velgremmen aan als iets uit de flintstones. Veruit superieur aan velgremmen. Als het budget het toelaat: DOEN!

MJW

door: Ottie op 2016-07-23 09:04:01

[="MJW"]
Eenmaal aan schijven gewend dan voelen velgremmen aan als iets uit de flintstones. Veruit superieur aan velgremmen. Als het budget het toelaat: DOEN!
Kan de punten van MJW en Bontempi geheel onderschrijven. Heb nu 2 jaar hydraulische schijven en het is vooral in bergen/heuvels en bij nat weer echt perfect. Nadeel in vlakke regenrit in NL is het piepen van de remmen, dus voor die ritten neem ik de 'winterfiets' met gewone velgremmen

Ottie

door: AG#99 op 2016-07-23 13:11:28

Bedankt voor de tips tot nu toe.

Heb nu een 2 fietsen gevonden met ongeveer dezelfde prijs:
-Canyon ULTIMATE CF SL 9.0 DI2 (https://www.canyon.com/nl/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-di2.html)
- Cube Agree C:62 Disc (https://www.fietsenwinkel.nl/cube-agree-c-62-race-2016?dy_loc=9064897&gclid=CNGS2LW4ic4CFeMW0wodgEAI7A)

De Canyon heeft geen schijfremmen, maar wel DI2. De Cube heeft schijven, maar geen DI2. Bij Canyon kun je blijkbaar alleen online fietsen kopen. Dit heeft niet mijn voorkeur.

Zouden jullie voor DI2 of schijven gaan?

Sensa Giulia G2 Matt Custom, deze heeft mijn voorkeur als in september duidelijk wordt dat Sensa hier ook schijven op zet. De DI2 mis ik dan uiteraard nog wel.

AG#99

door: PrinceHeerlijk op 2016-07-23 15:34:54

[="Ottie"]
Kan de punten van MJW en Bontempi geheel onderschrijven. Heb nu 2 jaar hydraulische schijven en het is vooral in bergen/heuvels en bij nat weer echt perfect. Nadeel in vlakke regenrit in NL is het piepen van de remmen, dus voor die ritten neem ik de 'winterfiets' met gewone velgremmen
Bij een regenrit in de bergen/heuvels piepen ze niet????

PrinceHeerlijk

door: Bontempi op 2016-07-23 15:44:27

[="PrinceHeerlijk"]
[="Ottie"]
Geen ervaring mee tot nu toe, dus kan ik niets aan toevoegen, maar denk dat daar door grotere hitte op de schijven dit veel minder zal zijn. Groot voordeel is dat ze wel remmen in de regen.
Gezien de vraag ben jij geen voorstander van remschijven en/of heb je er geen ervaring mee, want wat is eigenlijk je punt??

Bontempi

door: PrinceHeerlijk op 2016-07-23 17:40:36

[="Bontempi"]
Gezien de vraag ben jij geen voorstander van remschijven en/of heb je er geen ervaring mee, want wat is eigenlijk je punt??
Nee, ik heb ze niet!
Ik lees als nadeel dat ze in regenritjes in NL piepen, en daarom vroeg ik me af doen ze dat in de bergen dan niet.
Ik ben geen voorstander en ook geen tegenstander, genoeg ervaring met velgremmen in de bergen en heuvels ook in regenweer.

Zelf nooit me daarbij nooit onveilig gevoeld of iets te kort gekomen wat betreft remkracht.

Zolang er hele volksstammen zijn die niet weten hoe ze moeten remmen, zoals slepend remmend afdalen en de achterrem gebruiken, zal het er met schijfremmen niet veiliger op worden. Kortom remmen moet je leren en je aanpassen aan de situatie ook je snelheid.

Alleen met meer remkracht ben je er niet! ;-)

PrinceHeerlijk

door: Bontempi op 2016-07-23 18:06:33

Dat is heel duidelijk, ik heb met schijfremmen nog niet de ervaring met afdalen in de regen in de bergen en inderdaad zolang mensen niet weten hoe het moet is het alleen een toevoeging. Kan uit ervaring wel zeggen als kerel van 95 kg dat je echt tot stilstand komt, nadeel is ook dat als je je zeker voelt, je later gaat remmen en sneller gaat dalen, dan deed ik tenminste en mijn vrouw heeft dezelfde ervaring, die werd ook zekerder en is beter gaan dalen.

Voor de rest eerst maar eens een goed heel jaar maken om ervaringen van alle seizoenen uit te kunnen wisselen, ik merk tot nu toe zowel een aantal voor- als nadelen.

Bontempi

door: MJW op 2016-07-26 06:39:57

[="AG#99"]
Bedankt voor de tips tot nu toe.

Heb nu een 2 fietsen gevonden met ongeveer dezelfde prijs:
-Canyon ULTIMATE CF SL 9.0 DI2 (https://www.canyon.com/nl/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-di2.html)
- Cube Agree C:62 Disc (https://www.fietsenwinkel.nl/cube-agree-c-62-race-2016?dy_loc=9064897&gclid=CNGS2LW4ic4CFeMW0wodgEAI7A)

De Canyon heeft geen schijfremmen, maar wel DI2. De Cube heeft schijven, maar geen DI2. Bij Canyon kun je blijkbaar alleen online fietsen kopen. Dit heeft niet mijn voorkeur.

Zouden jullie voor DI2 of schijven gaan?

Sensa Giulia G2 Matt Custom, deze heeft mijn voorkeur als in september duidelijk wordt dat Sensa hier ook schijven op zet. De DI2 mis ik dan uiteraard nog wel.
mm tsja. als verstokte Campa fan.... :oops: :oops: :oops: eenmaal Di2 gewend dus als je budget het toel.... etc etc

Kan niet zinnigs zeggen over een keuze tussen beide. Das appel en peer. Kijk eens of je wat kan testen/huren. Ik heb afgelopen voorjaar een paar fietsen (meer en minder) uitgebreid getest en voor mij(n budget) was het duidelijk: hydro's en Di2. Beide werken verslaven goed en lekker en voegen IMHO echt wel iets toe, ook al had ik het nooit gemist op mijn campa 11s gevelgremde rossen.

Succes met de keuze!

MJW

door: AG#99 op 2016-08-29 20:45:33

Het gaat de nieuwe Sensa Giulia G2 Matt Custom (heel misschien de Project Paint) met Ultegra-afwerking en schijven worden.

Volgens de fm is voor de 50-34 aan te raden, ik dacht eerst aan de 52-36. Voor achter twijfel ik tussen de 11-28 (voor het meeste werk prima) of 11-32 (niet altijd ideaal qua tussenstappem, maar wel goed voor de zwaarste klimmetjes/cols). Het schijnt iig zo te zijn dat een lange kooi de 11-32 wel mogelijk maakt en als ik nu voor een korte kooi kies dit in de toekomst niet meer zo is. Of kan ik ook kiezen voor een 11-28 met lange kooi en dan indien nodig de 11-32 erop laten zetten?

Op m'n vorige fiets had ik voor 53-39-30 en achter 11-25 en de laatste maanden 11-28. Ik fiets vooral in de omgeving Nijmegen, paar keer Limburg en wat toertochten en hopelijk 1 of 2 cyclos volgend jaar.

AG#99

door: MJW op 2016-08-29 22:57:21

[="AG#99"]
Het gaat de nieuwe Sensa Giulia G2 Matt Custom (heel misschien de Project Paint) met Ultegra-afwerking en schijven worden.

Volgens de fm is voor de 50-34 aan te raden, ik dacht eerst aan de 52-36. Voor achter twijfel ik tussen de 11-28 (voor het meeste werk prima) of 11-32 (niet altijd ideaal qua tussenstappem, maar wel goed voor de zwaarste klimmetjes/cols). Het schijnt iig zo te zijn dat een lange kooi de 11-32 wel mogelijk maakt en als ik nu voor een korte kooi kies dit in de toekomst niet meer zo is. Of kan ik ook kiezen voor een 11-28 met lange kooi en dan indien nodig de 11-32 erop laten zetten?

Op m'n vorige fiets had ik voor 53-39-30 en achter 11-25 en de laatste maanden 11-28. Ik fiets vooral in de omgeving Nijmegen, paar keer Limburg en wat toertochten en hopelijk 1 of 2 cyclos volgend jaar.
Iig gefeliciteerd met je keuze!

Over verzetten zijn paginas volgeschreven op deze en gene forums...

Kwa bereik ga je wel wat inleveren als je van een triple komt. Heb jaaaaren op mijn campa 10s triple gereden en dat was tot nu toe toch echt de beste versnellingsbak kwa bereik. 53-11 in de afdaling en bergop 30-25. Vrijwel alle cyclos met deze combi gereden :oops: :oops: en ook in de NLse polder een prima bereik.

Maar ja eenmaal over op de compact (campa) ben ik redelijk gewend aan 50-34 icm 11-29, maar op het vlakke is het wat behelpen dus dan is een 11/12-25 of een 11/12-27 prettiger met kleinere stapjes. Op mijn nieuwe gravelros (Shimi) zat een 11-32 (ook weer met 50-34) maar die vond ik in de polder niet prettig, veel te grote stappen. Al snel een 11-28 van SRAM besteld (net even andere tandjes dan de 11-28 van Shimi), en daarmee kan ik ook wel een colletje omhoog trappen, alleen voor het gravelwerk bergop of de echt lange en/of steile spaanse/italiaanse puisten wordt de 11-32 gestoken.

Met de [url=http://www.ritzelrechner.de/]ritselaar kun je mooi de verschillende opties met elkaar vergelijken, al helemaal als je je toerental een beetje weet tijdens klimmen, op het vlakke etc. Ook kun je je huidige versnellingsbak erin zetten en vergelijken met verschillende compact opties.

Dus: sowieso de lange kooi kiezen, dan kun je alle kanten op. Voor het vlakke zou ik de 11-32 afraden, dan is een iets kleinere cassette beter. Of wellicht wel laten afmonteren met de 11-32 ivm de kettinglengte. Zelf een iets kleinere cassette aanschaffen en 2 stukjes gereedschap om zelf te wisselen (ss voor de meeste fietsers het 1e klusje wat zelf gedaan wordt).

MJW

door: Ottie op 2016-09-01 06:06:43

[="PrinceHeerlijk"]
[="Ottie"]
Dat wel, maar zodra je remt in de afdaling rem je ze direct droog. In NL rem je normaliter te weinig om de schijf droog (en warm) te krijgen.

Ottie

door: GoodRiddance op 2016-09-01 10:58:14

Als je ooit gaat koersen zou ik een lange kooi afraden. Voor puur wat toer en cyclo vermaak zou ik het aanraden.

Met een lange kooi kun je alle cassettes plaatsen, in die zin is het geen beperking. Ergo: in jouw geval klinkt een lange kooi perfect.

MJW heeft gelijk met de cassettes. Koop een 11-25 voor het vlakke en steek de 11-32 als je steile wanden op gaat.

Een cassette gaat ook niet eeuwig mee dus als je 32 niet nodig blijkt te hebben, koop je als volgende cassette gewoon een 28.

Overigens is de 34/28 meer vergelijkbaar met de 30/25 van je triple dus lijkt het er zo op dat je met de 28 prima uit de voeten kunt. Maar de enige die dat kan inschatten, ben je zelf.

GoodRiddance

door: Thierry le Brun op 2016-09-01 11:05:00

ik heb een Ultegra 10 sp normale versie ( in elk geval geen lange kooi) en een compact crankstel.
kan daarmee alles rijden tussen 53-11 en 34-27.

34x32 zal dan wrs echter niet lukken vermoed ik.

Thierry le Brun

door: Bontempi op 2016-09-01 12:58:55

Ik heb een lange kooi en een 11-25 cassette voor NL en 11-32 voor de bergen, de 34 voor heb ik nu vervangen door een 39, komt door fysieke beperkingen, kan ik lekker op het binnenblad draaien. Cassette wisselen en evt voorblad is een kwartiertje werk, 11-32 is niet echt fijn op het vlakke dus die zou ik echt bewaren voor de bergen, heb de 32 nog niet gebruikt dus m.i. is 11-28 ook voldoende, maar dat is voor iedereen anders.

Bontempi

door: AG#99 op 2016-09-15 19:48:51

Bedankt voor de input. Het gaat de 50-34 met 11-28 worden en waarschijnlijk wel de lange kooi zodat er eventueel een 11-32 op kan. Zit er een nadeel aan de lange kooi?

Helaas heeft Sensa bij de Giulia Disc minder mogelijkheden mbt de wielen. Een hoge (58mm) Carbon versie en de RA Elite (27 en 24mm). De ene vind ik eigenlijk te hoog (looks zijn uiteraard niet verkeerd) en de ander iets te laag. Heb ik met hoge velgen, naast de wind, nog andere nadelen? Wellicht met sturen? Dilemma's ;)

AG#99

door: Joostje op 2016-09-16 10:00:15

Wind is wel het grootste nadeel bij hoge wielen. Je zou ook nog gewicht kunnen noemen, want over het algemeen zijn hoge velgen zwaarder dan lage velgen, uitgaande van dezelfde kwaliteit. In hoeverre je dat werkelijk merkt in je klimtijden, zal geheel aan je conditie liggen.
Op het vlakke, op hoge snelheden, heeft de aerodynamica een groter voordeel ondanks de gewichts penalty. Het blijft dus altijd een compromis. Vandaar dat de profs andere wielen steken op een vlak en klimparcours.

Joostje

door: GoodRiddance op 2016-09-16 11:48:22

Kun je niet tegen de verkoper zeggen dat je de Giulia wilt met andere wielen? Die zijn toch niet fiets-specifiek?

GoodRiddance

door: AG#99 op 2016-09-16 12:53:50

De dt swiss r24 wordt standaard geleverd. Voor 89 extra de Ra Elite, en voor 669 de hoge Carbonvelgen. Uiteraard kan indien passend andere wielen worden besteld maar dan wordt de dt swiss wel standaard geleverd. Ik overweeg de dt swiss r32; iets hoger dan de Ra elite en betaalbaarder dan de hoge velgen.

AG#99

24 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging