Tubeless bijvullen

Topic gesloten, alleen lezen

13 berichten

Tubeless bijvullen

door: NielsD91 op 2020-03-23 14:24:31

Beste,

Ik ben nog maar bezig met het rijden op tubeless banden (en het bevalt uitstekend), dus mijn volgende vraag is nog niet van toepassing maar het is wel handig voor mij om te weten. Ik lees dat je de vloeistof na 2000km (of 2-7 maanden) moet verversen. Betekent dit dat ik het er gewoon bij kan doen of moet ik de band van de velg halen en dit met ontvetter helemaal reinigen? Kan niet zo snel een antwoord vinden.

Alvast bedankt.

NielsD91

Tubeless bijvullen

door: Joseba op 2020-03-23 20:29:55

Beetje bijvullen is voldoende. Hangt natuurlijk ook af of je latex hebt gebruikt door lek te rijden. Heb je niet altijd door maar kan je wel zien aan de oppervlakte van de band.

Joseba

Tubeless bijvullen

door: Rob T op 2020-03-24 16:47:48

Bijvullen doe ik altijd via ventiel. Band zachtjes leeg laten lopen, bijvullen en weer oppompen

Rob T

Tubeless bijvullen

door: MJW op 2020-03-26 08:50:55

Ik gebruik al een tijdje Stan's race sealant en die heeft vrij veel 1 cm "draadjes/fliebers" erin zitten. Ik gebruikte een grote 60 ml Stan's injectiespuit [Sealnt Injector]. Echter met de fles bijna leeg merkte ik dat de meeste fliebers nog onderin de fles zitten. Een laag dikke prut van een cm of 2 onderin de fles. Bij het opzuigen in de spuit verstopte deze. Bij het uitspuiten in de band zelfs zo erg dat het slangetje eraf spoot en niet meer terug erop wil (en dus toch maar een nieuwe gekocht).

Kortom tijd voor een nieuwe werkwijze:
- heel goed en heel lang schudden om alle fliebers in suspensie te krijgen.
- direct fles op de kop en uitschenken in maatbekertje (een oud 60 ml Stan's flesje met het kopje eraf met wat streepjes erop voor 30, 40 en vol = 60 ml.
- band over ca 1/3 omtrek aan 1 kant erafhalen
- latex erin gieten
- wiel voorzichtig omdraaien zodat het geopende stuk weer bovenzit en eropwippen, oppompen tot maximale druk of 1 a 2 bar erover, "peng-en" en op de juiste druk zetten.

Hiermee zit een betere mix van melk+fliebers in de band.

Bij nieuwe banden ALTIJD eerst "droog" oefenen en passen, dus zonder melk, maar wel met zeepsopschuim de band eropleggen en een dag of wat erop laten. daarna pas bovenstaande exercitie.

Onlangs voor onze [url=https://www.hiroads.nl/noord-thailand-perfecte-winter-racefiets-bestemming/]Thaise (fantastisch! met Hiroads) fietsvakantie orange seal, [url=https://www.futurumshop.nl/orange-seal-regular-tubeless-sealent-237ml-met-injectieslang.phtml]deze, uitgeprobeerd als alternatief, omdat het advies is om niet te vliegen met al te veel latex in je banden (geeft een troep in je fietskoffer -omdat van Cathay Pacific de banden vrijwel leeg moeten zijn - onzin-maar goed]. Orange Seal heeft niet zo veel fliebers en bij het flesje zit een slangetje. Ventiel er even af, bijvullen, ventiel erin, pompen, klaar.

Bij het orange seal flesje zit ook een dipstick waarmee je je sealant level kunt peilen.

MJW

Tubeless bijvullen

door: NielsD91 op 2020-03-26 11:03:13

Super bedankt voor alle (uitgebreide) reacties. Hier heb ik zeker wat aan, dan kan ik met een gerust de tubeless band gewoon bijvullen als dat nodig is. Als ik er zo over denk lijkt het me wel wat gek: de vloeistof die er in gaat wordt hard lijkt me. Hoe kan de nieuwe vloeistof daar dan tussenkomen? Ben echt een leek hoor op dit vlak, dus misschien snap ik het ook niet zo goed.

NielsD91

Tubeless bijvullen

door: Pino op 2020-03-26 12:00:11

Als het even kan bijvullen door het ventiel.
Inderdaad wordt de subsantie hard en soms korrelig met de tijd. De rand van de band wordt dan ongelijk als je de band eraf haalt en als je de band er weer op legt moeten al die ongelijkheden weer gedicht worden. Zonde van de tijd en het material.

Pino

Tubeless bijvullen

door: NielsD91 op 2020-03-26 15:44:30

Ah, dus het wordt juist afgeraden om de band te verwijderen van de velg, schoon te maken en weer terug te plaatsen. Gelukkig maar, want m'n duimen zijn net hersteld van het erop zetten van de banden. :D

NielsD91

Tubeless bijvullen

door: MJW op 2020-03-27 09:29:55

Ik verwijder mijn bandjes wel, ongeveer jaarlijks en voor een bepaald wiel vaker als er van band gewisseld wordt. Is geen enkel probleem. Beetje afspuiten met water, eventueel met een schuursponsje idd de bandrand poetsen en velgbed(niet te veel schuren uiteraard), even laten drogen en weer monteren. De dunne ingedroogde laag aan de binnenkant van de band en de eventuele dikkere klodders waar blijkbaar een lek(je) was natuurlijk gewoon laten zitten. Laatst constateerde ik dat het tubeless tape (1 van de 2 lagen) bij het ventiel gebroken was. Dit soort zaken wil je graag ontdekken en verhelpen voordat het mogelijk onderweg een probleem wordt (corrective maintenance). Dus met enige regelmaat je banden eraf en eea inspecteren is mijn aanpak (preventive maintenance). Tis maar net wat je prettig vind en waar je je tijd in wil steken, maar zeker voor een zomervakantie of zoals laatst de Thaise fietsreis wil ik zeker weten dat alles in topconditie is, dus gaan de bandjes er even af (en in dit geval nieuwe erop).

Meestal worden de banden wel wat soepeler en uitgerekter dus zouden ze er wat makkelijker op gaan.

Bijvullen door het ventiel doe ik eigenlijk nooit, zie boven over de fliebers. Even het ventieltje eruitdraaien met [url=https://www.bike-components.de/en/ParkTool/VC-1-Valve-Core-Tool-p34715/]deze, ook even schoonmaken en na het bijvullen er weer in. Ook hier totnutoe geen enkel probleem ondervonden met mijn aanpak.

MJW

Tubeless bijvullen

door: NielsD91 op 2020-05-24 13:34:15

Ben mijn achterwiel 6,5 week kwijt geweest omdat er een fabricagefout zat in de body. Inmiddels is het wiel weer terug nadat ik hem eerst terug heb gestuurd naar de winkel en die hem weer door heeft gestuurd naar DT Swiss. Bleek dat mijn ventiel eruit was gehaald. Ik heb inmiddels via de winkel nieuwe ventielen gekregen, maar krijg het achterwiel gewoon niet dicht. Heb de band er weer afgehaald, ventiel eruit en er weer hard ingedrukt... vervolgens goed aangedraaid, band erom heen en toch blijft er lucht lekken bij het ventiel. Ik snap er niets van. Overigens zijn de DT Swiss ventielen voorzien van een blokje en heb ik nu ventiel dat rond is: https://cloud.adsolut.be/02750_webshop/images/products/Large/001970-GFBDW_1.jpg

Hoe kan het dat het blijft lekken? Heeft iemand hier ervaring mee? De DT Swiss ventielen drukte ik er 1 keer in en het was meteen goed.

NielsD91

Tubeless bijvullen

door: MJW op 2020-05-24 22:13:35

Heb zowel de ronde als de vierkante DT-Swiss ventielen in gebruik gehad. Kreeg destijds de DT-Swiss wielset ondanks meerdere tapelagen niet dicht (lekte overal). Geen verschil gemerkt tussen een rond en een vierkante ventiel-rubber met deze en andere wielsets.

Wellicht nogeens bij de winkel langsgaan en ze vragen om een vervangend vierkant DT-Swiss ventiel ipv het ronde ventiel dat je nu hebt gekregen?

MJW

Tubeless bijvullen

door: Pino op 2020-05-24 23:07:23

Het wil weleens helpen om een stukje binnenband (grootte van een dubbeltje) om het ventiel te doen (klein gaatje erin) vóór je het door de velg steekt.
Dat de vloeistof bij het ventiel naar buiten komt kan ook doordat het ergens anders lekt. Ventiel is dan de enige plek waar het naar buiten kan.

Pino

Tubeless bijvullen

door: NielsD91 op 2020-05-25 01:28:02

Thanks voor de reacties. Naar de winkel teruggaan is voor mij vrij lastig, aangezien ik het bij een webshop besteld heb en de fysieke winkel ergens in Gelderland ligt (ik kom zelf uit Groningen). Ik heb inmiddels 1 met een vierkant blokje besteld, deze krijg ik dinsdag... ik had echt verwacht dat de boel wel universeel zou zijn.

NielsD91

13 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging