Tubeless bijvullen
door: MJW op 2020-03-26 08:50:55Ik gebruik al een tijdje Stan's race sealant en die heeft vrij veel 1 cm "draadjes/fliebers" erin zitten. Ik gebruikte een grote 60 ml Stan's injectiespuit [Sealnt Injector]. Echter met de fles bijna leeg merkte ik dat de meeste fliebers nog onderin de fles zitten. Een laag dikke prut van een cm of 2 onderin de fles. Bij het opzuigen in de spuit verstopte deze. Bij het uitspuiten in de band zelfs zo erg dat het slangetje eraf spoot en niet meer terug erop wil (en dus toch maar een nieuwe gekocht).
Kortom tijd voor een nieuwe werkwijze:
- heel goed en heel lang schudden om alle fliebers in suspensie te krijgen.
- direct fles op de kop en uitschenken in maatbekertje (een oud 60 ml Stan's flesje met het kopje eraf met wat streepjes erop voor 30, 40 en vol = 60 ml.
- band over ca 1/3 omtrek aan 1 kant erafhalen
- latex erin gieten
- wiel voorzichtig omdraaien zodat het geopende stuk weer bovenzit en eropwippen, oppompen tot maximale druk of 1 a 2 bar erover, "peng-en" en op de juiste druk zetten.
Hiermee zit een betere mix van melk+fliebers in de band.
Bij nieuwe banden ALTIJD eerst "droog" oefenen en passen, dus zonder melk, maar wel met zeepsopschuim de band eropleggen en een dag of wat erop laten. daarna pas bovenstaande exercitie.
Onlangs voor onze [url=https://www.hiroads.nl/noord-thailand-perfecte-winter-racefiets-bestemming/]Thaise (fantastisch! met Hiroads) fietsvakantie orange seal, [url=https://www.futurumshop.nl/orange-seal-regular-tubeless-sealent-237ml-met-injectieslang.phtml]deze, uitgeprobeerd als alternatief, omdat het advies is om niet te vliegen met al te veel latex in je banden (geeft een troep in je fietskoffer -omdat van Cathay Pacific de banden vrijwel leeg moeten zijn - onzin-maar goed]. Orange Seal heeft niet zo veel fliebers en bij het flesje zit een slangetje. Ventiel er even af, bijvullen, ventiel erin, pompen, klaar.
Bij het orange seal flesje zit ook een dipstick waarmee je je sealant level kunt peilen.