Leeglopende tube

Topic gesloten, alleen lezen

14 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Leeglopende tube

door: mgooster op 2019-10-14 13:28:25

Sinds enkele weken heb ik het probleem dat mijn achterste tube van mijn racefiets na elke rit leegloopt. Een dag na de rit is alle lucht eruit. Ik heb ondertussen al drie verschillende binnenbanden van verschillende merken geprobeerd en steeds heb ik hetzelfde probleem bij mijn achterband. Soms merk ik zelfs dat er lucht verdwenen is na lang stilstaan bij een rood verkeerslicht. Iemand een verklaring voor dit merkwaardig fenomeen?

Nieuwe poll opvoeren

mgooster

Leeglopende tube

door: Bas op 2019-10-14 13:52:40

[=mgooster post_id=495256 time=1571052505 user_id=40982] Sinds enkele weken heb ik het probleem dat mijn achterste tube van mijn racefiets na elke rit leegloopt. Een dag na de rit is alle lucht eruit. Ik heb ondertussen al drie verschillende binnenbanden van verschillende merken geprobeerd en steeds heb ik hetzelfde probleem bij mijn achterband. Soms merk ik zelfs dat er lucht verdwenen is na lang stilstaan bij een rood verkeerslicht. Iemand een verklaring voor dit merkwaardig fenomeen?
De binnenbanden die je vervangt, zijn die lek? Zo ja, dan zit er waarschijnlijk wat scherps in je buitenband.

Zijn het (heel) oude binnenbanden? Dan kan het zijn dat de ventiels niet meer goed afsluiten

Nieuwe poll opvoeren

Leeglopende tube

door: mgooster op 2019-10-14 13:58:50

Ik gebruikte telkens nieuwe binnenbanden, o.a. van Bontrager. Het is ook niet zo dat die binnenbanden stuk zijn, als ze leeggelopen zijn pomp ik ze opnieuw op voor een rit en tijdens de rit houden ze het dan normaal. Het is pas na de rit dat de lucht op een of andere manier verdwijnt.

Nieuwe poll opvoeren

mgooster

Leeglopende tube

door: Bas op 2019-10-14 14:01:49

[=mgooster post_id=495259 time=1571054330 user_id=40982] Ik gebruikte telkens nieuwe binnenbanden, o.a. van Bontrager. Het is ook niet zo dat die binnenbanden stuk zijn, als ze leeggelopen zijn pomp ik ze opnieuw op voor een rit en tijdens de rit houden ze het dan normaal. Het is pas na de rit dat de lucht op een of andere manier verdwijnt.
Ik zou de binnenbanden 'old skool' controleren: gootsteen vullen met water, binnenband oppompen en onderdompelen. Kans is groot dat er een minuscuul gaatje in zit. Als meerdere banden een gaatje op dezelfde plek hebben (positie t.o.v. ventiel) dan weet je dat op die plek in de buitenband wat scherps zit.

Nieuwe poll opvoeren

Leeglopende tube

door: Jan Willem op 2019-10-14 14:19:36

gebruik je een pomp of een CO2 patroon? Je binnenband is poreus en CO2 kan er door. Dat is normaal dat je band sneller leegloopt.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Leeglopende tube

door: mgooster op 2019-10-14 14:34:10

Oppompen gebeurt meestal met de gewone fietspomp, als hij onderweg druk verliest gebruik ik CO2. Ik controleer vanavond eens op lekkages en zoniet ga ik ermee bij een mechanieker.

Alvast bedankt voor de reacties.

Nieuwe poll opvoeren

mgooster

Leeglopende tube

door: who cares op 2019-10-14 20:31:04

Controleer eens de buitenband aan de binnenkant , met een watje bv . als er dan iets blijft hangen zit er iets dat je binnenbanden lek prikt.

Nieuwe poll opvoeren

who cares

Leeglopende tube

door: WimL op 2019-10-15 08:36:25

Zoals hierboven al gezegd: controleer je buitenband eerst heel goed op mogelijke boosdoeners, soms kan een kleine staalsplinter o.i.d. al veel ellende veroorzaken.
Band(en) eraf halen en controleer: velgrand binnen, velglint, bovenkant spaakgaten en bovenkant spaken op scherpe punten (tenzij je een "dichte" velg hebt).

Het komt wel eens voor dat je een slechte batch binnenbanden treft (hoe lang liggen ze al op voorraad bij LFB of webwinkel?), ooi gehad met continental binnenbanden, toch niet de slechtste kwaliteit.

Verder zou je kunnen kijken of je een wiel van een vriend of zo kan lenen en dan een test doen met jou bandjes of eerst een nieuwe buitenband erom leggen.
(Je schrijft dat je tube leegloopt, maar ik begrijp dat de de binnenband bedoeld? Of een "echte" geplakte tube?)

Nieuwe poll opvoeren

Leeglopende tube

door: Yvonne op 2019-10-15 15:29:06

Vergeet ook je velg en velglint niet na te kijken.
Het hoeft niet alleen aan je buitenband te liggen

Nieuwe poll opvoeren

Leeglopende tube

door: mgooster op 2019-10-15 22:14:53

Vanavond heb ik alles nagekeken, nieuwe binnenband (er zat opnieuw een miniscuul gaatje in de vorige) en opgepompt. Benieuwd wat dit morgen geeft!

Nieuwe poll opvoeren

mgooster

Leeglopende tube

door: mgooster op 2019-10-17 10:09:17

Al vijf ritjes gedaan zonder problemen, dus het lijkt opgelost! Dank voor alle tips :D

Nieuwe poll opvoeren

mgooster

Leeglopende tube

door: Bas op 2019-10-17 11:07:55

[=mgooster post_id=495321 time=1571299757 user_id=40982] Al vijf ritjes gedaan zonder problemen, dus het lijkt opgelost! Dank voor alle tips :D
:oke:
Heb je ook de buitenband en velg nagekeken? Je had 3 lekke binnenbanden, hebt er eentje geplakt en nu geen leegloper meer, maar ik ben benieuwd naar de oorzaak :)

Nieuwe poll opvoeren

Leeglopende tube

door: mgooster op 2019-10-17 11:34:01

Heb de buitenband van de velg gehaald en zowel buitenband als velg volledig schoongemaakt. Daarna de buitenband er terug op met een nagelnieuwe binnenband. Er moet dus iets in de velg of buitenband gezeten hebben dat mijn binnenbanden doorprikte, waardoor de lucht er telkens langzaam uitliep. Exact zoals jullie zeiden dus ;-)

Nieuwe poll opvoeren

mgooster

14 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging