V-brakes vervangen door beteren remmen?

Topic gesloten, alleen lezen

7 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: CrniB op 2019-05-31 11:26:52

Ik heb vorig jaar voor vrouwlief een nieuwe fiets gekocht, en deze heeft de traditionele V-brakes. Maar eigenlijk is zij er niet echt tevreden mee, mede omdat er ook een fietsstoel achterop gemonteerd is en als ze dus met de kleine aan het fietsen is de remmen 'traag' zijn.

Is het mogelijk om deze V-brakes zonder teveel poespas te vervangen voor andere soorten remmen zonder dat de halve fiets uit elkaar moet, of is een bepaald materiaal dat wel beter werkt waarbij ik de simpelweg alleen de blokjes hoef te vervangen?

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2019-05-31 11:45:06

Ander soort remmen is geen goede optie (frame/wielen zijn meestal niet aangepast voor schijfremmen).

Je kunt proberen de remmen zo goed mogelijk te laten remmen.
Goed afgestelde blokjes,
kabels op juiste lengte zonder knikken,
een eventueel gemonteerde ABS uit de remleiding halen.
Controleren of het wel aluminiun velgen zijn (staal remt niet).

Als noodoplossing kun je remgrepen voor cantilevers/rollerbrake monteren. Die halen minder kabel weg bij gelijke remhendel beweging. Je maakt dus een grotere hefboom.
De remblokjes komen daarbij wel erg dicht bij de velg waardoor juiste afstelling van blokjes en recht zijn van de velg van essentieel belang zijn.

Nieuwe poll opvoeren

door: CrniB op 2019-05-31 11:59:35

Als ik dan die rollerbrakes zou plaatsen, dan kunnen die V-Brakes toch weg? En waar moet ik dan eventueel op letten bij het plaatsen van de rollerbrakes kan dit op elk type velg?

Nieuwe poll opvoeren

door: gios op 2019-05-31 12:04:06

V-brakes remmen mits goed afgesteld prima. Beter dan cantilevers. Rollerbrakes zitten in/op de naaf en remmen veel minder. Enige mogelijkheid, als je dan toch iets anders wil, zie ik in hydraulische velgremmen van Magura. HS11 of HS33.

Nieuwe poll opvoeren

door: Pino op 2019-05-31 12:26:08

[=CrniB post_id=493399 time=1559296775 user_id=40840] Als ik dan die rollerbrakes zou plaatsen, dan kunnen die V-Brakes toch weg? En waar moet ik dan eventueel op letten bij het plaatsen van de rollerbrakes kan dit op elk type velg?
Alleen de remgrepen vervangen bedoel ik.

En, eems met GIOS, Magura velgremmen zijn eigenlijk de beste optie.

Nieuwe poll opvoeren

door: MJW op 2019-06-02 22:51:49

+1 voor de Magura HS11/33. Ik reed er jaaaaren mee op verschilende MTBs en icm keramische velgen (en speciale blokjes) een perfecte rem.

Nieuwe poll opvoeren

7 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging