Wanneer wiel versleten??

Topic gesloten, alleen lezen

8 berichten

Wanneer wiel versleten??

door: GoodRiddance op 2018-01-25 17:39:47

Ok, een beginnersvraag besef ik me. Maar ik heb echt geen idee.

In 2015 zijn mijn wielen uit 2011 geknapt op vakantie. Weggegooid dus.

Nu heb ik wielen uit 2013, 2014, 2015 en vorige week nog een nieuwe set gekocht.

Maar mijn vraag is: hoe weet ik of die oude wielen versleten zijn? Ik zie nergens een indicatie oid. Zien er best ok uit zo op het oog maar ze hebben toch al flink wat kilometers gemaakt.

GoodRiddance

Wanneer wiel versleten??

door: Yvonne op 2018-01-25 18:01:31

Leg een liniaal langs de remrand.
Als hij heel hol staat dan is het niet goed

Yvonne

Wanneer wiel versleten??

door: Wombcat op 2018-01-25 18:44:09

Volgens mij is hier een jaar of twee geleden een uitgebreid topic over geweest. Met zelfs nog een link naar een tandartsinstrument dat op Ebay te verkijgen is en ideaal is om de dikte van de velg te bepalen. Maar ik ben ff te lui om te zoeken.

Wombcat

Wanneer wiel versleten??

door: Pino op 2018-01-25 19:31:09

De meeste velgen hebben een slijtage indicator (eigenlijk is het verplicht). Soms is je velg op als hij verschijnt, soms als hij verdwijnt. Kijk op de site van de fabrikant van je velgen hoe het bij de jouwe is.

Pino

Wanneer wiel versleten??

door: marcello op 2018-01-25 19:57:28

[=Wombcat post_id=485057 time=1516902249 user_id=1030] Volgens mij is hier een jaar of twee geleden een uitgebreid topic over geweest. Met zelfs nog een link naar een tandartsinstrument dat op Ebay te verkijgen is en ideaal is om de dikte van de velg te bepalen. Maar ik ben ff te lui om te zoeken.
Meen dat je [url=https://www.wielertoerist.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=19679] dit topic bedoelt ;-)

marcello

Wanneer wiel versleten??

door: Thierry le Brun op 2018-01-25 20:50:19

Ik heb al meerdere keren gehad datvelg scheurde of dat er stukken velg 'spontaan' eruit knalde vanwege 'te dun'.... Wrs ook door bandendruk en de laatste remactie.dus ja, ik rijd nog wel eens te lang door met m'n spullen, met name op de winterfiets

Thierry le Brun

Wanneer wiel versleten??

door: Maximumspeed op 2018-02-19 13:02:04

Als je het voor elkaar hebt om een velg hol te remmen heb je al aardig wat geremd. De velg is duidelijk holgeremd, en ziet er daarbij ook wat gebruikt uit, een oude afgeremde rand. Dat zou maar een millimeter of anderhalf diep kunnen zijn. Eigenlijk merk je het ook aan de remblokjes, die zitten niet helemaal lekker meer op de velg en zijn lastig af te stellen vanwege de holgeremde velg.
Bij mijn mountainbike merkte ik in het natte weer een flink rem-verlies. Na een paar nieuwe velgen en blokjes was dit weer dik in orde.
Op google afbeelding is met de woorden "versleten velg" wat voorbeeldplaatjes te vinden.
Laatst bij een collega een stuk uit zijn velg gebroken,...dat wil je niet, wees er op tijd bij. Een nieuw wielsetje van 200 euro red levens zeg maar..

Maximumspeed

8 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging