Piepende schijfrem

Topic gesloten, alleen lezen

9 berichten

Piepende schijfrem

door: Alwin op 2017-11-20 08:47:23

De MTB van m'n zoon heeft een piepende achterrem. Knijpt hij de achterrem in dan maakt het een flink kabaal. Vooral op de weg. In het terrein hoor je er eigenlijk niets van. Ik heb de remblokken al een keer preventief vervangen maar dat loste niets op. Ergens las ik een tip van een beetje vet aan de achterkant van de remblokken maar ook dat heeft niet geholpen. Wat zou het kunnen zijn?

Alwin

Piepende schijfrem

door: Jan Willem op 2017-11-20 08:58:54

ik zou geen vet op schijfremmen gaan smeren :shock:

Wellicht de schijf en blokken goed schoonmaken met ontvetter of specifiek schoonmaakmiddel

Jan Willem

Piepende schijfrem

door: gios op 2017-11-20 09:05:57

Vooral GEEN vet op schijven! Nieuwe blokken goed inremmen is ook belangrijk. Dwz op de weg, volle snelheid en heel hard remmen. En dat dan een keer of 10 achter elkaar. Wordt 'ie lekker moe van en heb jij geen kind meer aan hem de rest van de rit :lol:

gios

Piepende schijfrem

door: Alwin op 2017-11-20 10:55:52

Uiteraard geen vet op de remblokken zelf of de schijven 8) . Vet op de achterkant van de remblokken zou helpen dat ze goed mee terug gaan. Z'n oorspronkelijke remblokken waren goed ingeremd maar piepten ook. Hij heeft een hele tijd geluidloos gereden en opeens niet meer. Met de schijf en de blokken lijkt weinig aan de hand.

Alwin

Piepende schijfrem

door: Bas op 2017-11-20 11:31:14

[=Alwin post_id=483680 time=1511171752 user_id=3] Uiteraard geen vet op de remblokken zelf of de schijven 8) . Vet op de achterkant van de remblokken zou helpen dat ze goed mee terug gaan. Z'n oorspronkelijke remblokken waren goed ingeremd maar piepten ook. Hij heeft een hele tijd geluidloos gereden en opeens niet meer. Met de schijf en de blokken lijkt weinig aan de hand.
Daar gebruikt mijn garage (de monteur dus) kopervet voor, dat schijnt goed te werken tegen piepende remmen.

Bas

Piepende schijfrem

door: gios op 2017-11-20 12:37:41

Even fijn schuurpapiertje over de blokken halen wil ook nog wel eens werken. Daarna weer goed inremmen.

gios

Piepende schijfrem

door: Marcel3204 op 2017-11-20 16:51:47

* Remblokken eruit halen, reinigen en controleren. Zijn ze ver op? Eventueel vervangen door nieuwe en kijken of die piepen. Wel eerst inremmen.
* Remschijf reinigen met speciale reiniger (te koop in automaterialenzaak) of opschuren. Ik doe meestal het laatste, werkt in voorkomende gevallen goed
* Schijfrem losmaken van frame, en centreren door weer vastdraaien terwijl je de rem flink hard inknijpt (als bovenstaande niet helpt)
Eigenlijk nooit meegemaakt dat piepen daarna aanhoudt, zeker niet bij een warme rem (kilometertje fietsen met licht aangetrokken rem; niet controleren of de rem heet is want dan brand je je vingers!)

Kopervet wel eens geprobeerd, hielp niet. Meer iets voor de autobranche denk ik. Geeft ook een knoeiboel.

Marcel3204

Piepende schijfrem

door: Pino op 2017-11-20 23:25:19

1/ Nieuwe remschijf en blokken.
2/ alle boutjes losmaken en opnieuw monteren (met locatie)
3/ speken natrekken

Piepen is trillen, ergens resoneert iets op een bepaalde toonhoogte. Alle mogelijke invloeden veranderen.

Pino

9 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging