Lekkende remleiding vervangen van schijfrem?

Topic gesloten, alleen lezen

11 berichten

door: oCean op 2017-03-11 19:27:44

Vorig jaar heb ik een tweedehands mountainbike gekocht, die was toen een jaar oud . Hiermee fiets ik bij slecht weer, op de weg. Ik heb er inmiddels zelf circa 1500 km meegereden. Het is mijn eerste fiets met hydraulische schijfremmen. Merk is Magura. Type heb ik niet kunnen vinden.

Vorig jaar herfst had deze een lekkende remleiding bij de schijfrem voor. De fietsenmaker heeft de leiding toen bijgevuld, maar kon de lekkage niet oplossen. Hij vertelde dat de rem vervangen de enige resterende optie is.

Na een winter lekker fietsen is de remkracht nu geheel weg bij de voorrem. Ik zie geen lekkage meer. Ik denk dat de druk geheel uit de leiding is. Bij inkijken komt de remhandel tegen het stuur, zonder noemenswaardige druk opbouw. Het lijkt me dat de remleiding vervangen een optie is? Of kan dat écht niet?

Graag jullie advies. Ik ben nog niet zo bekend met hydrauliek.

oCean

door: Faxe op 2017-03-11 20:30:35

Kans dat de leiding lek is acht ik vrij klein. Is mij in ieder geval nog nooit geprobeerd. Kans is veel groter dat er een lek zit in de remhendel of remklauw. Voor niet al te veel geld heb je al een compleet nieuwe rem https://www.mantel.com/magura-mt2-schijfremmen?r=L3NjaGlqZnJlbW1lbiZvcmRlcj1wcmljZV9hI3N0YXJ0MQ==

Faxe

door: Kluus op 2017-03-11 20:32:24

[="oCean"]
Vorig jaar heb ik een tweedehands mountainbike gekocht, die was toen een jaar oud . Hiermee fiets ik bij slecht weer, op de weg. Ik heb er inmiddels zelf circa 1500 km meegereden. Het is mijn eerste fiets met hydraulische schijfremmen. Merk is Magura. Type heb ik niet kunnen vinden.

Vorig jaar herfst had deze een lekkende remleiding bij de schijfrem voor. De fietsenmaker heeft de leiding toen bijgevuld, maar kon de lekkage niet oplossen. Hij vertelde dat de rem vervangen de enige resterende optie is.

Na een winter lekker fietsen is de remkracht nu geheel weg bij de voorrem. Ik zie geen lekkage meer. Ik denk dat de druk geheel uit de leiding is. Bij inkijken komt de remhandel tegen het stuur, zonder noemenswaardige druk opbouw. Het lijkt me dat de remleiding vervangen een optie is? Of kan dat écht niet?

Graag jullie advies. Ik ben nog niet zo bekend met hydrauliek.
Een remleiding vervangen kan makkelijk maar waarom geeft de fietsenmaker dan aan dat de gehele rem vervangen moet worden? Weet je zeker dat het de leiding is die lekt en niet de rem of hendel?

Kluus

door: Pino op 2017-03-11 20:46:54

Hobbyisten gaan natuurlijk op zoek naar het lek. Gaat zeker de nodige tijd in zitten. Ook voor een goede fietsenmaker.
Helaas is vervangen door een nieuw remsetje waarschijnlijk de meest economische oplossing.
Het leven is al kort genoeg => nieuw setje monteren.

Pino

door: Marcel3204 op 2017-03-11 20:46:58

Zo te lezen sleutel je niet zelf aan hydraulische remmen. Dan rest je niet veel anders dan goed kijken of je ergens lekkage of andere afwijkingen ziet. Daarna zul je het zowiezo uit handen moeten geven aan de FM of een particuliere sleutelaar, danwel een nieuwe/tweedehands set moeten kopen. Als hydrauliek-sleutelaar kan ik je niet veel andere tips geven.

Marcel3204

door: Joostje op 2017-03-11 22:51:10

Hij is nu leeg, dus je kunt niet meer vinden waar het lek zit. Als je er even tijd in wilt steken zou je kunnen bijvullen/ontluchten en de hendel een nachtje op spanning laten staan met een tiewrap om je handvat. Grote kans dat je de volgende ochtend exact kunt zien waar het lek zit. Het kan zomaar zijn dat de seal van de zuiger in je klauw lek is, maar het kan ook in de leiding of hendel zitten. Nogal een verschil in kosten vwb componenten die je moet vervangen. Een goede FM kan dit ook voor je uitzoeken, als je zelf de kennis niet hebt.

Joostje

door: oCean op 2017-03-12 17:34:06

Bedankt voor jullie reacties.

De lekkage zat de vorige keer bij de aansluiting tussen de remleiding en de rem zelf. Vandaar mijn beeld dat het vervangen van de remleiding een simpele oplossing zou zijn.

Ik zal nog eens overwegen of ik dat zelf ga doen. Of nog eens langs de fietsenmaker rijdt.

oCean

door: Marcel3204 op 2017-03-12 21:31:18

OK, veel succes. Als op de aangegeven plek de lekkage zit, dan zou het inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn om de remleiding een paar cm in te korten en opnieuw aan te sluiten. Dan maar weer bekijken of het euvel opgelost is. Kun je zelf de remleiding weer van bloed voorzien? By the way, welke rem heb je?

Marcel3204

door: Pino op 2017-03-12 22:21:02

OP youtube volop instructiefilmpjes te vinden voor diverse remingrepen.

Pino

door: oCean op 2017-03-13 17:19:05

[="Marcel3204"]
Kun je zelf de remleiding weer van bloed voorzien? By the way, welke rem heb je?
Ik heb geen enkele tool mbt hydrauliek. Zijn er mensen nabij Rotterdam die me willen helpen?

Het gaat om een Magura rem. Type heb ik niet kunnen achterhalen.

oCean

11 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging