13 berichten
Industrie lagers neem ik aan?
Voorzichtig eruit tikken met een drijfstift/pen (of platkop schroevendraaier
of eruit trekken met gereedschap
Alles invetten en dan bij het erin persen/drijven van de lagers goed op letten welk deel van de lager je aandrukt
Als je een lager hebt wat met de buiten diameter "klem/vast" zit in de naaf moet je ook op de buitenste ring van het lager druk uitoefenen,
Wanneer je op de binnenring zou slaan moeten de kogels de kracht overbrengen in de axiale richting terwijl het radiaal lagers zijn, vinden ze niet leuk.
Voor bracket/balhoofd lagers gebruik je
http://www.madisonb2b.co.uk/netalogue/zoom/wmtl4086.jpg
voor grote/echte
Welk dan de binnen of buitenring belast bij het inpersen
of er ook zoiets te krijgen is voor lager afmetingen van naven is even de vraag.
anders oude lager erop leggen en die als aanslag gebruiken voor persen
industrielagers idd[="Gerjan"]
voor grote/echte
Welk dan de binnen of buitenring belast bij het inpersen
of er ook zoiets te krijgen is voor lager afmetingen van naven is even de vraag.
anders oude lager erop leggen en die als aanslag gebruiken voor persen
de schroevendraaier methode om ze er uit te krijgen is niet echt ideaal en ze er in krijgen zonder pers gaat ook gepaard met enig risico
voor kleine / nep
maar dat is weer zo'n enorme uitgave.
Nieuwe erin was ook eenvoudig te doen. Lagers een nachtje in de vriezer leggen. Oude lagers tegen de nieuwe aan en met de snelspanner steeds een beetje aanduwen (aandraaien, snelspanner sluiten, weer openen, vervolgens weer aandraaien, enzovoort).
Geen speciaal gereedschap niodig gehad. Eigenlijk was het moeilijkste nog om de minuscule, verzonken c-clip van de dustcaps te verwijderen. Dat is blijkbaar een uniek onderdeel van de R7s.
daarnaast ook zon
Een uitgebreide doppenset heeft ook vaak passende doppen om goed te tikken.
Voor bv campa cranks heb ik het
Ik houd de stelregel aan dat je de lagers ALTIJD op de buitenring erin moet tikken/persen. Eruit (zeker als ze al versleten zijn) maakt het niet veel uit.
Ook licht ik met een naaldje de seals (iig aan 1 kant en die aan de binnenkant houden bij montage) om er extra vet erin doen. Het extra vet weegt imho ruim op tegen eventuele schade aan het sealtje.
Van te voren lagers in de vriezer EN naafhuis bv met warm of zelfs kokend water overgieten helpt vaak ook en is tikken/persen bijna overbodig.
Balhoofd erin/uit doe ik zo weinig, daarvoor ga ik naar Serge of een andere kundige FM.
Meestal gaat het goed, maar helaas onlangs een powertapvoornaaf verprutst omdat de lagers er echt niet in wilden (via tikken). Met beleid en zon mooie CEMA persset was het wellicht wel gelukt.
In bv mijn wat oudere campa body zit ook een ring die het binnenste industrielager van de body tegenhoudt. Zelfs met een tangetje niet eruit gekregen....[="Robert vD"]
...Geen speciaal gereedschap niodig gehad. Eigenlijk was het moeilijkste nog om de minuscule, verzonken c-clip van de dustcaps te verwijderen. Dat is blijkbaar een uniek onderdeel van de R7s...
Registeer als vriend van de vereniging |