Ketting loopt langs derailleurwiel

Topic gesloten, alleen lezen

15 berichten

door: GoodRiddance op 2015-08-23 14:42:08

Vrijdag een nieuwe ketting erop gelegd en toen merkte ik dat bij de laagste 4 versnellingen van het binnenblad, de ketting af en toe langs het bovenste derailleurwiel loopt.

De derailleur is pas geleden (na een val in juni) recht gezet en die ziet er ook recht uit. De ketting loopt ook mooi over het midden van de cassette. Die afstelling lijkt dus wel ok, de fietsenmaker heeft dat volgens mij prima gedaan.

Het eerste derailleurwiel loopt ook prima, maar bij de bovenste gaat het dan mis.

Dit effect:

https://youtu.be/QknOGP427sM

Iemand een idee wat ik er aan kan doen?

GoodRiddance

door: Gerjan op 2015-08-24 13:02:27

Nieuwe derailleur wieltjes al geprobeerd?

Gerjan

door: wgb op 2015-08-25 12:21:48

Is je ketting soepel. Ik bedoel zet je ketting op zijn langst, voor-en achter kleinste tandwielen bij het ronddraaien kan je zien of de schalmen allemaal los hangen.

wgb

door: GoodRiddance op 2015-08-25 13:01:01

Yes, het is juist een nieuwe ketting. Misschien dat GJ gelijk heeft, de oude ketting was misschien fijn ingesleten op de wieltjes en die protesteren nu.

GoodRiddance

door: Joostje op 2015-08-25 15:57:42

[="GoodRiddance"]
Yes, het is juist een nieuwe ketting. Misschien dat GJ gelijk heeft, de oude ketting was misschien fijn ingesleten op de wieltjes en die protesteren nu.
Hoe zien je wieltjes eruit en hoeveel speling zit er op? Hoe lang geleden heb je ze vervangen? Voor 10 euro heb je nieuwe Tacx wieltjes.

Joostje

door: GoodRiddance op 2015-08-25 16:09:20

Ik heb ze nog nooit vervangen..

GoodRiddance

door: Joostje op 2015-08-26 21:43:35

[="GoodRiddance"]
Ik heb ze nog nooit vervangen..
Nou, dan zou ik daar eerst eens naar kijken. :D

Joostje

door: DickW op 2015-08-26 21:56:48

Ketting te lang? Als de ketting te lang is staat er te weinig spanning op en gaat deze makkelijk alle kanten op. De ketting hangt dan ook vaak een stukje door en klappert bij elk hobbeltje.
Je kan dan of een schakeltje er uithalen of de spanning op je derailleur verhogen door een uitzetschroefje (hoe heet dat ding :-? ).

DickW

door: Pino op 2015-08-26 23:11:35

De achterplaat van de derailleur ondersteboven gemonteerd?

Pino

door: GoodRiddance op 2015-08-31 10:47:03

De derailleurwieltjes dus... afgelopen vrijdag vervangen en de hele Velomediane geen problemen gehad.

Ik had geen loctite om die schroef vast te zetten zoals op veel websites staat, maar voorlopig werkt het prima.

GoodRiddance

door: Joostje op 2015-08-31 10:54:46

[="GoodRiddance"]
De derailleurwieltjes dus... afgelopen vrijdag vervangen en de hele Velomediane geen problemen gehad.

Ik had geen loctite om die schroef vast te zetten zoals op veel websites staat, maar voorlopig werkt het prima.
:oke:

Ik monteer ze zelf ook zonder loctite en dat gaat al enkele jaren goed. Waren de oude flink gaar, zowel qua lagering als qua tandprofiel?

Joostje

door: Alwin op 2015-08-31 13:36:08

Wel opletten dat je ze goed vast zet. Ik kan uit ervaring vertellen dat het heel vervelend is als ze onderweg losschieten.... :roll:

Alwin

door: Joostje op 2015-08-31 13:59:15

[="Alwin"]
Wel opletten dat je ze goed vast zet. Ik kan uit ervaring vertellen dat het heel vervelend is als ze onderweg losschieten.... :roll:
Volgens mij geldt dat voor iedere bout op je fiets. :lol:
Alle gekheid, de enige bout die bij mij met blauwe loctitie vast zit is die van de voorderrie, omdat die ooit eens is losgeraakt. Het kan natuurlijk nooit kwad, dat ter zijde.

Joostje

door: PrinceHeerlijk op 2015-08-31 17:41:57

[="GoodRiddance"]
Nog nooit gedaan, en ook nog nooit los gekomen.

PrinceHeerlijk

15 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging