dura ace 7900 derailleur -> 30t achter
door: Geer op 2015-08-17 08:31:28
Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar moet ik rekening mee houden. ketting langer maken dan bij 11-28?
27 berichten
Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar moet ik rekening mee houden. ketting langer maken dan bij 11-28?
Met een lange kooi kun je er volgens mij zelfs een 32 op kwijt.
Een 28 werkt sowieso nog, een 29 weet ik niet. Een 30 volgens mij niet.
30t lijkt dus totaal geen probleem voor de 7900, mogelijk een beetje de B-schroef bijstellen. Zelfs 32t schijnt te kunnen op bepaalde frames, maar goed, daar vroeg je niet om.
In de zomer ga ik nog weleens met de fietskar en met 35kg extra lading, moet ik af en toe met een cadans van 40 naar boven harken. Daarom sleep ik mijn oude fiets met een triple erop mee en laat mijn goede fiets thuis.
Nu is die fiets redelijk aan z'n eind dus als ik een 30 kwijt kan op m'n racefiets... zou dat een boel schelen. Nu rijd ik overigens ook al 34x28 als ik een Cyclo rijd in de Alpen dus is het een kleine stap om die 30 daar ook voor te gebruiken. Scheelt weer een cassette.
Hi, ik had ook al gegoogled en vind vrijwel ook dezelfde opmerkingen; het kan wel. Maar ik hoopte dat iemand er hier ervaring mee had. [="Joostje"]
Beetje googlen en dan kom je dit tegen:
30t lijkt dus totaal geen probleem voor de 7900, mogelijk een beetje de B-schroef bijstellen. Zelfs 32t schijnt te kunnen op bepaalde frames, maar goed, daar vroeg je niet om.
B-schroef is dan nou de onderste of bovenste?
Tof, wat voor een kar heb je?[="GoodRiddance"]
Als het lukt, hoor ik het graag!
In de zomer ga ik nog weleens met de fietskar en met 35kg extra lading, moet ik af en toe met een cadans van 40 naar boven harken. Daarom sleep ik mijn oude fiets met een triple erop mee en laat mijn goede fiets thuis.
Nu is die fiets redelijk aan z'n eind dus als ik een 30 kwijt kan op m'n racefiets... zou dat een boel schelen. Nu rijd ik overigens ook al 34x28 als ik een Cyclo rijd in de Alpen dus is het een kleine stap om die 30 daar ook voor te gebruiken. Scheelt weer een cassette.
[="Geer"]
Hi, ik had ook al gegoogled en vind vrijwel ook dezelfde opmerkingen; het kan wel. Maar ik hoopte dat iemand er hier ervaring mee had. [="Joostje"]
Zeker tof!! Vaste prik elke vakantie om een paar keer er op uit te gaan. Het wordt wel elk jaar een stuk zwaarder qua kilo's [="Geer"]
We hebben een Burley D'Lite. Zitten ze heel lekker in, twee kinderen passen er ruim in. Bovendien kunnen we achterin nog flink wat spullen kwijt zodat we er ook boodschappen mee durven te doen.
Je ziet bij de gemiddelde cadans dat het in de bergen niet altijd meevalt...
Ligt ie ook lekker op de weg? [="GoodRiddance"]
Zeker tof!! Vaste prik elke vakantie om een paar keer er op uit te gaan. Het wordt wel elk jaar een stuk zwaarder qua kilo's [="Geer"]
We hebben een Burley D'Lite. Zitten ze heel lekker in, twee kinderen passen er ruim in. Bovendien kunnen we achterin nog flink wat spullen kwijt zodat we er ook boodschappen mee durven te doen.
Je ziet bij de gemiddelde cadans dat het in de bergen niet altijd meevalt...
Wij hebben een Chariot Cougar 2. Super ding ook. Kids kunnen er in, een een beetje spullen. Voor de rest van de spullen hebben wij nog een Bob car.
Volgend jaar weer fiets vakantie...zoooooo veeeeel zin in!!
Ik denk dat het de b schroef van de achterderrie is?[="who cares"]
[="Geer"]
[="spokes"]
Hmm, ik had al gereageerd, maar blijkbaar gemist dat de reactie niet werd geplaatst. Ik heb in 2014 voor de Marmotte een 30 gemonteerd op mijn Ultegra 6700. Resultaat zal niet heel veel anders zijn bij 7900. Als je inderdaad die schroef (B schroef blijkbaar) even goed aandraait waardoor de derailleurwieltjes wat verder naar buiten (en dus ook lager) staan kan het. Controleer wel goed of je ketting goed vrij loopt. Even wat spelen met het vastzetten van je kabel dus. Als het net niet goed zit, loopt je ketting zowel over de cassette als de derailleurwieltjes en dan ga je geen enkele klim boven komen en je trapt alles kapot. Ik heb op geen enkel moment problemen gehad met schakelen, of dat er iets aanliep tijdens als ik de 30 gebruikte (en die heb ik die dag behoorlijk gebruikt)
Total capacity is de uitkomst van de volgende formule: (buitenblad-binnenblad) + (grootste cassetteblad-kleinste cassetteblad)[="Harm Jan"]
Hier staat Total Capacity 33T
Dus lijkt mij wel te kunnen
Als je dus een compact 50/34 rijdt met een 11/30 cassette, dan is dat 50-34+30-11= 35. Volgens Shimano zou die combu dus niet kunnen, maar ervaringsdeskundigen zeggen dat het wel kan.
De B-schroef (niet te verwarren met de H/L limit screws) stelt puur de hoek van de derailleur body, en dus de afstand tot de cassette.
Eens, dat is een behoorlijk risico. [="Ronald"]
34-30 gaat misschien wel, maar de vraag is of 50-30 dan ook gaat. Dat doe je normaal niet, maar als het niet gaat en je schakelt per ongeluk groot groot, dan rijd je de boel kapot.
Ik neem ook mijn 11-28 cassette mee. De 12-30 gebruik ik alleen voor de Mortirolo dag...
Edit: 50-28 rijd ik ook nooit; dus ik denk niet dat ik mis schakel (*knocking on wood*).
Denkbaar scenario: als je op je lichtste versnelling bovenkomt op een zware klim en de afdaling induikt, schakel je naar het grote blad voor en naar een kleinere krans achter. Doe je dat in de verkeerde volgorde - en door vermoeidheid kan dat zomaar gebeuren - dan ben je het haasje...[="Geer"]
Eens, dat is een behoorlijk risico. [="Ronald"]
34-30 gaat misschien wel, maar de vraag is of 50-30 dan ook gaat. Dat doe je normaal niet, maar als het niet gaat en je schakelt per ongeluk groot groot, dan rijd je de boel kapot.
Ik neem ook mijn 11-28 cassette mee. De 12-30 gebruik ik alleen voor de Mortirolo dag...
Edit: 50-28 rijd ik ook nooit; dus ik denk niet dat ik mis schakel (*knocking on wood*).
[="Joostje"]
...... er vanuit gaande dat je ketting de juiste lengte heeft. De afstand van het bovenste derailleruwieltje tot de cassette verandert toch niet?
Dat vergeet ik inderdaad te vermelden, Geer ik heb voor de 30 toen een andere/ nieuwe iets langere ketting gemonteerd zodat er ruimte genoeg was. Ketting kon ik later gewoon weer wat inkorten voor de andere cassette.
Ok, wat is langer, 1 schakel? [="spokes"]
[="Joostje"]
...... er vanuit gaande dat je ketting de juiste lengte heeft. De afstand van het bovenste derailleruwieltje tot de cassette verandert toch niet?
Dat vergeet ik inderdaad te vermelden, Geer ik heb voor de 30 toen een andere/ nieuwe iets langere ketting gemonteerd zodat er ruimte genoeg was. Ketting kon ik later gewoon weer wat inkorten voor de andere cassette.
Ik heb een Ultegra cassette gekocht en had nog een hagel nieuwe Ultegra ketting liggen. Dat gaat een mooi setje worden denk ik zo!
+1. Zo heeft deze leek het ook geleerd. Werkt tot nu toe altijd prima.[="Joostje"]
Gewoon ketting zonder de derailleur te gebruiken over beide grootste kettingbladen leggen en daar 2 enkele schakeltjes bij optellen. Dat werkt altijd.
[]...
Is de ketting te kort dan kun je het verzet grootste blad voor en grootste tandwiel
achter niet meer schakelen. Nu is dit niet zo erg want dit verzet rij je sowieso feitelijk
nooit.
Is de ketting te lang dan wordt hij vooral bij een verzet waarbij achter het kleinste
tandwiel gebruikt wordt niet goed gespannen en slaat bij bewegingen van de fiets
ongecontroleerd (met name) op en neer waardoor schade aan de ketting( breuk) en
de derailleur kan ontstaan.
Een juiste kettinglengte zorgt voor een optimale spanning van de ketting op de
derailleur.
...
Registeer als vriend van de vereniging |