dura ace 7900 derailleur -> 30t achter

Topic gesloten, alleen lezen

27 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-08-17 08:31:28

Ik wil een cassette met 30t achter proberen. Ik heb een DA 7900 derailleur en een compact voor. Volgens de wetten van Shimano mag ik dit niet doen. Maar goed, ik wil het wel graag.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar moet ik rekening mee houden. ketting langer maken dan bij 11-28?

Nieuwe poll opvoeren

door: GoodRiddance op 2015-08-17 08:53:39

Het kan wel, maar dan moet je een lange kooi hebben achter. Anders loopt de ketting tegen zichzelf aan en dat fietst niet prettig.

Met een lange kooi kun je er volgens mij zelfs een 32 op kwijt.

Een 28 werkt sowieso nog, een 29 weet ik niet. Een 30 volgens mij niet.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

door: Joostje op 2015-08-17 10:04:03

Beetje googlen en dan kom je dit tegen: http://forums.thepaceline.net/showthread.php?t=109351&page=2

30t lijkt dus totaal geen probleem voor de 7900, mogelijk een beetje de B-schroef bijstellen. Zelfs 32t schijnt te kunnen op bepaalde frames, maar goed, daar vroeg je niet om.

Nieuwe poll opvoeren

door: GoodRiddance op 2015-08-17 10:31:48

Als het lukt, hoor ik het graag!

In de zomer ga ik nog weleens met de fietskar en met 35kg extra lading, moet ik af en toe met een cadans van 40 naar boven harken. Daarom sleep ik mijn oude fiets met een triple erop mee en laat mijn goede fiets thuis.

Nu is die fiets redelijk aan z'n eind dus als ik een 30 kwijt kan op m'n racefiets... zou dat een boel schelen. Nu rijd ik overigens ook al 34x28 als ik een Cyclo rijd in de Alpen dus is het een kleine stap om die 30 daar ook voor te gebruiken. Scheelt weer een cassette.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

door: Geer op 2015-08-17 11:21:03

[="Joostje"]
Beetje googlen en dan kom je dit tegen: http://forums.thepaceline.net/showthread.php?t=109351&page=2

30t lijkt dus totaal geen probleem voor de 7900, mogelijk een beetje de B-schroef bijstellen. Zelfs 32t schijnt te kunnen op bepaalde frames, maar goed, daar vroeg je niet om.
Hi, ik had ook al gegoogled en vind vrijwel ook dezelfde opmerkingen; het kan wel. Maar ik hoopte dat iemand er hier ervaring mee had.

B-schroef is dan nou de onderste of bovenste?

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-08-17 11:33:18

[="GoodRiddance"]

In de zomer ga ik nog weleens met de fietskar en met 35kg extra lading, moet ik af en toe met een cadans van 40 naar boven harken. Daarom sleep ik mijn oude fiets met een triple erop mee en laat mijn goede fiets thuis.

Nu is die fiets redelijk aan z'n eind dus als ik een 30 kwijt kan op m'n racefiets... zou dat een boel schelen. Nu rijd ik overigens ook al 34x28 als ik een Cyclo rijd in de Alpen dus is het een kleine stap om die 30 daar ook voor te gebruiken. Scheelt weer een cassette.
Tof, wat voor een kar heb je?

Nieuwe poll opvoeren

door: who cares op 2015-08-17 11:53:15

[="Geer"]
[="Joostje"]

Hi, ik had ook al gegoogled en vind vrijwel ook dezelfde opmerkingen; het kan wel. Maar ik hoopte dat iemand er hier ervaring mee had.

http://www.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Dura-Ace/SI_5LB0A_002/SI-5LB0A-002_DUT_v1_m56577569830656735.pdf

Nieuwe poll opvoeren

who cares

door: GoodRiddance op 2015-08-17 12:27:06

[="Geer"]
[="GoodRiddance"]

Zeker tof!! Vaste prik elke vakantie om een paar keer er op uit te gaan. Het wordt wel elk jaar een stuk zwaarder qua kilo's :)

We hebben een Burley D'Lite. Zitten ze heel lekker in, twee kinderen passen er ruim in. Bovendien kunnen we achterin nog flink wat spullen kwijt zodat we er ook boodschappen mee durven te doen.

Je ziet bij de gemiddelde cadans dat het in de bergen niet altijd meevalt... :roll:

https://www.strava.com/activities/342342439

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

door: Geer op 2015-08-17 12:42:46

[="GoodRiddance"]
[="Geer"]
[="GoodRiddance"]

Zeker tof!! Vaste prik elke vakantie om een paar keer er op uit te gaan. Het wordt wel elk jaar een stuk zwaarder qua kilo's :)

We hebben een Burley D'Lite. Zitten ze heel lekker in, twee kinderen passen er ruim in. Bovendien kunnen we achterin nog flink wat spullen kwijt zodat we er ook boodschappen mee durven te doen.

Je ziet bij de gemiddelde cadans dat het in de bergen niet altijd meevalt... :roll:

https://www.strava.com/activities/342342439
Ligt ie ook lekker op de weg?

Wij hebben een Chariot Cougar 2. Super ding ook. Kids kunnen er in, een een beetje spullen. Voor de rest van de spullen hebben wij nog een Bob car.
Volgend jaar weer fiets vakantie...zoooooo veeeeel zin in!!

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-08-17 12:49:28

[="who cares"]
[="Geer"]
[="Joostje"]

http://www.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Dura-Ace/SI_5LB0A_002/SI-5LB0A-002_DUT_v1_m56577569830656735.pdf
Ik denk dat het de b schroef van de achterderrie is?

Nieuwe poll opvoeren

door: Harm Jan op 2015-08-17 13:41:35

http://www.shimano.com.au/publish/content/global_cycle/en/sg/index/products/road/dura-ace_7900/product.-code-RD-7900-SS.-type-..html

Hier staat Total Capacity 33T

Dus lijkt mij wel te kunnen

Nieuwe poll opvoeren

Harm Jan

door: who cares op 2015-08-17 13:45:09

http://www.maesivo.be/racefiets/index.php/techniek/afstellen/57-derailleur-achterste-afstellen

Nieuwe poll opvoeren

who cares

door: spokes op 2015-08-17 13:58:12

Hmm, ik had al gereageerd, maar blijkbaar gemist dat de reactie niet werd geplaatst. Ik heb in 2014 voor de Marmotte een 30 gemonteerd op mijn Ultegra 6700. Resultaat zal niet heel veel anders zijn bij 7900. Als je inderdaad die schroef (B schroef blijkbaar) even goed aandraait waardoor de derailleurwieltjes wat verder naar buiten (en dus ook lager) staan kan het. Controleer wel goed of je ketting goed vrij loopt. Even wat spelen met het vastzetten van je kabel dus. Als het net niet goed zit, loopt je ketting zowel over de cassette als de derailleurwieltjes en dan ga je geen enkele klim boven komen en je trapt alles kapot. Ik heb op geen enkel moment problemen gehad met schakelen, of dat er iets aanliep tijdens als ik de 30 gebruikte (en die heb ik die dag behoorlijk gebruikt)

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-08-17 14:22:48

[="spokes"]
Hmm, ik had al gereageerd, maar blijkbaar gemist dat de reactie niet werd geplaatst. Ik heb in 2014 voor de Marmotte een 30 gemonteerd op mijn Ultegra 6700. Resultaat zal niet heel veel anders zijn bij 7900. Als je inderdaad die schroef (B schroef blijkbaar) even goed aandraait waardoor de derailleurwieltjes wat verder naar buiten (en dus ook lager) staan kan het. Controleer wel goed of je ketting goed vrij loopt. Even wat spelen met het vastzetten van je kabel dus. Als het net niet goed zit, loopt je ketting zowel over de cassette als de derailleurwieltjes en dan ga je geen enkele klim boven komen en je trapt alles kapot. Ik heb op geen enkel moment problemen gehad met schakelen, of dat er iets aanliep tijdens als ik de 30 gebruikte (en die heb ik die dag behoorlijk gebruikt)
:oke:

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2015-08-17 15:14:59

[="Harm Jan"]
http://www.shimano.com.au/publish/content/global_cycle/en/sg/index/products/road/dura-ace_7900/product.-code-RD-7900-SS.-type-..html

Hier staat Total Capacity 33T

Dus lijkt mij wel te kunnen
Total capacity is de uitkomst van de volgende formule: (buitenblad-binnenblad) + (grootste cassetteblad-kleinste cassetteblad)

Als je dus een compact 50/34 rijdt met een 11/30 cassette, dan is dat 50-34+30-11= 35. Volgens Shimano zou die combu dus niet kunnen, maar ervaringsdeskundigen zeggen dat het wel kan.

De B-schroef (niet te verwarren met de H/L limit screws) stelt puur de hoek van de derailleur body, en dus de afstand tot de cassette.

Nieuwe poll opvoeren

door: Ronald op 2015-08-17 15:40:55

34-30 gaat misschien wel, maar de vraag is of 50-30 dan ook gaat. Dat doe je normaal niet, maar als het niet gaat en je schakelt per ongeluk groot groot, dan rijd je de boel kapot.

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-08-17 15:56:04

[="Ronald"]
34-30 gaat misschien wel, maar de vraag is of 50-30 dan ook gaat. Dat doe je normaal niet, maar als het niet gaat en je schakelt per ongeluk groot groot, dan rijd je de boel kapot.
Eens, dat is een behoorlijk risico.
Ik neem ook mijn 11-28 cassette mee. De 12-30 gebruik ik alleen voor de Mortirolo dag...

Edit: 50-28 rijd ik ook nooit; dus ik denk niet dat ik mis schakel (*knocking on wood*).

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2015-08-17 16:03:42

[="Geer"]
[="Ronald"]
Eens, dat is een behoorlijk risico.
Ik neem ook mijn 11-28 cassette mee. De 12-30 gebruik ik alleen voor de Mortirolo dag...

Edit: 50-28 rijd ik ook nooit; dus ik denk niet dat ik mis schakel (*knocking on wood*).
Denkbaar scenario: als je op je lichtste versnelling bovenkomt op een zware klim en de afdaling induikt, schakel je naar het grote blad voor en naar een kleinere krans achter. Doe je dat in de verkeerde volgorde - en door vermoeidheid kan dat zomaar gebeuren - dan ben je het haasje...

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2015-08-17 16:09:16

Op je buitenblad wordt je derailleur juist verder van de cassette afgetrokken/uitgerekt dan op het binnenblad, dus van 34 naar 50 schakelen is normaliter geen probleem, er vanuit gaande dat je ketting de juiste lengte heeft. De afstand van het bovenste derailleruwieltje tot de cassette verandert toch niet?

Nieuwe poll opvoeren

door: spokes op 2015-08-17 18:57:15

[="Joostje"]
...... er vanuit gaande dat je ketting de juiste lengte heeft. De afstand van het bovenste derailleruwieltje tot de cassette verandert toch niet?

Dat vergeet ik inderdaad te vermelden, Geer ik heb voor de 30 toen een andere/ nieuwe iets langere ketting gemonteerd zodat er ruimte genoeg was. Ketting kon ik later gewoon weer wat inkorten voor de andere cassette.

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-08-17 20:02:06

[="spokes"]
[="Joostje"]
...... er vanuit gaande dat je ketting de juiste lengte heeft. De afstand van het bovenste derailleruwieltje tot de cassette verandert toch niet?

Dat vergeet ik inderdaad te vermelden, Geer ik heb voor de 30 toen een andere/ nieuwe iets langere ketting gemonteerd zodat er ruimte genoeg was. Ketting kon ik later gewoon weer wat inkorten voor de andere cassette.
Ok, wat is langer, 1 schakel?

Ik heb een Ultegra cassette gekocht en had nog een hagel nieuwe Ultegra ketting liggen. Dat gaat een mooi setje worden denk ik zo!

Nieuwe poll opvoeren

door: spokes op 2015-08-18 08:12:38

Dat weet ik niet meer, je kan beginnen met de oude ketting er op leggen en kijken of ie vrij loopt. Als dat niet zo is heb je ook een redelijk beeld hoeveel schakeltjes erbij moeten.

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2015-08-18 09:46:21

Gewoon ketting zonder de derailleur te gebruiken over beide grootste kettingbladen leggen en daar 2 enkele schakeltjes bij optellen. Dat werkt altijd.

Nieuwe poll opvoeren

door: GoodRiddance op 2015-08-18 09:48:16

[="Joostje"]
Gewoon ketting zonder de derailleur te gebruiken over beide grootste kettingbladen leggen en daar 2 enkele schakeltjes bij optellen. Dat werkt altijd.
+1. Zo heeft deze leek het ook geleerd. Werkt tot nu toe altijd prima.

Nieuwe poll opvoeren

GoodRiddance

door: Bas op 2015-08-18 10:12:58

Hier een nuttige uitleg over wat en hoe van kettinglengte: http://www.fiets-clinics.nl/wp-content/uploads/2010/03/Tekst-ketting-BTC.pdf

[]...
Is de ketting te kort dan kun je het verzet grootste blad voor en grootste tandwiel
achter niet meer schakelen. Nu is dit niet zo erg want dit verzet rij je sowieso feitelijk
nooit.
Is de ketting te lang dan wordt hij vooral bij een verzet waarbij achter het kleinste
tandwiel gebruikt wordt niet goed gespannen en slaat bij bewegingen van de fiets
ongecontroleerd (met name) op en neer waardoor schade aan de ketting( breuk) en
de derailleur kan ontstaan.
Een juiste kettinglengte zorgt voor een optimale spanning van de ketting op de
derailleur.
...

Nieuwe poll opvoeren

27 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging