Pedalen losmaken

Topic gesloten, alleen lezen

14 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Alwin op 2015-07-19 21:57:17

Ik wil van een MTB de pedalen vervangen maar dat wil niet lukken. Aan de binnenkant van de crank zit een inbus. Ik heb geprobeerd die los te draaien maar het gaf geen beweging. Iemand tips om deze los te krijgen?

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Ottie op 2015-07-19 22:19:44

[="Alwin"]
Ik wil van een MTB de pedalen vervangen maar dat wil niet lukken. Aan de binnenkant van de crank zit een inbus. Ik heb geprobeerd die los te draaien maar het gaf geen beweging. Iemand tips om deze los te krijgen?
turbo spray er op en na 24uur met een inbussleutel met lange arm (>25cm ivm hefboom effect) voorzichtig proberen

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Orbi op 2015-07-19 22:57:07

Kan je niet gewoon steeksleutel 15 (meen ik ) er op zetten. Tussen crank en pedaal op het as je past dit meestal perfect y

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Ronald op 2015-07-19 23:44:32

En de goede kant opdraaien is ook handig. (Linkerpedaal klok mee en rechterpedaal tegen klok)

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: MJW op 2015-07-20 00:07:44

Warm maken, bv door kokend water over het crankeinde te laten stromen. Vooraf 24 uur kruipolie laten weken. indien mogelijk trapas demonteren zodat je wellicht wat makkelijker kracht kan zetten.

Eenmaal los: nieuwe pedaal aseinde invetten met shimano montage pasta, indien niet aanwezig dan een beetje gewoon vet. Vooral niet te vast doen. En elk jaar even de/monteren met verse pasta/vet ertussen.

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Alwin op 2015-07-20 09:38:23

Ik zal alle mogelijkheden proberen.

De vraag is echter of ik eerst de inbus los moet draaien en dan met steeksleutel 15 aan de slag of moet ik ze allebei tegelijk losdraaien?

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Bas op 2015-07-20 09:46:43

[="Alwin"]

De vraag is echter of ik eerst de inbus los moet draaien en dan met steeksleutel 15 aan de slag of moet ik ze allebei tegelijk losdraaien?
Het is maar 1 schroefdraad, die je los kunt draaien met ofwel de steeksleutel, ofwel de inbus. In beide gevallen geldt: hoe langer de arm, hoe makkelijker het gaat want hoe groter het moment.

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Joostje op 2015-07-20 09:47:23

[="Alwin"]

Die inbus en steeksleutelpassing is gewoon een geheel en kunnen niet afhankelijk van elkaar draaien. Dus of met inbus, of met steeksleutel losmaken. Als je een inbus-dopsleutel hebt, kun je er ook een tik met een hamer op geven van achteren. Dan wil ie wel eens losschrikken. Zeker de kruipolie/WD40/PB Blaster is een goede tip.

Tevens zoals Ronald zegt de goede draairichting aanhouden. Het linkerpedaal heeft linkse draad. (ezelsbruggetje: naar Voren is Vast). Je moet het linkerpedaal dus rechtsom losdraaien.

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Alwin op 2015-07-20 10:23:11

Ah, ik was in de veronderstelling dat de inbus een los onderdeel was om het pedaal nog apart vast te zetten. Is dus niet het geval. Ik ga vanavond aan de slag!

Bedankt voor de tips.

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: PFW op 2015-07-20 10:40:59

Crank verticaal en inbus horizontaal, vervolgens op de inbus gaan staan wil ook nog wel eens helpen (wel jezelf ergens aan vasthouden).

Het is me altijd gelukt om pedalen los te krijgen op één geval na. Een zwaar verwaarloosde mtb die ik dit voorjaar van nieuwe onderdelen heb voorzien. Daar is het uiteindelijk bij de fietsenmaker wel gelukt met een enorme inbussleutel en veel moeite (zodat de in duitsland bestelde nieuwe pedalen er alsnog in konden).

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: wgb op 2015-07-20 15:09:59

De crank horizontaal wijzend naar de voorvork zetten. Op het pedaal de steeksleutel en deze moet je voor zowel links als rechts naar beneden drukken. Staat je steeksleutel horizontaal iets omhoog kan je met veel kracht drukken zonder dat de crank wil gaan draaien.
Vast zetten idem maar dan de crank richting de achtervork.

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Alwin op 2015-07-23 11:28:58

Het vergde wat samenwerking met m'n buren om de fiets ook goed vast te houden. Uiteindelijk is het gelukt door op de sleutel te gaan staan.

Nieuwe poll opvoeren

Pedalen losmaken

door: Van Ginkapie op 2015-07-23 12:06:14

[="Alwin"]
Het vergde wat samenwerking met m'n buren om de fiets ook goed vast te houden. Uiteindelijk is het gelukt door op de sleutel te gaan staan.
:oke:
En nu voordat je de nieuwe pedaal vastzet: http://images.evanscycles.com/product_image/image/0df/f44/c40/28648/product_page/shimano-anti-seize-assembly-paste-455g.jpg">

Nieuwe poll opvoeren

Van Ginkapie

14 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging