14 berichten
turbo spray er op en na 24uur met een inbussleutel met lange arm (>25cm ivm hefboom effect) voorzichtig proberen[="Alwin"]
Ik wil van een MTB de pedalen vervangen maar dat wil niet lukken. Aan de binnenkant van de crank zit een inbus. Ik heb geprobeerd die los te draaien maar het gaf geen beweging. Iemand tips om deze los te krijgen?
Eenmaal los: nieuwe pedaal aseinde invetten met shimano montage pasta, indien niet aanwezig dan een beetje gewoon vet. Vooral niet te vast doen. En elk jaar even de/monteren met verse pasta/vet ertussen.
Het is maar 1 schroefdraad, die je los kunt draaien met ofwel de steeksleutel, ofwel de inbus. In beide gevallen geldt: hoe langer de arm, hoe makkelijker het gaat want hoe groter het moment.[="Alwin"]
Ik zal alle mogelijkheden proberen.
De vraag is echter of ik eerst de inbus los moet draaien en dan met steeksleutel 15 aan de slag of moet ik ze allebei tegelijk losdraaien?
Die inbus en steeksleutelpassing is gewoon een geheel en kunnen niet afhankelijk van elkaar draaien. Dus of met inbus, of met steeksleutel losmaken. Als je een inbus-dopsleutel hebt, kun je er ook een tik met een hamer op geven van achteren. Dan wil ie wel eens losschrikken. Zeker de kruipolie/WD40/PB Blaster is een goede tip.[="Alwin"]
Ik zal alle mogelijkheden proberen.
De vraag is echter of ik eerst de inbus los moet draaien en dan met steeksleutel 15 aan de slag of moet ik ze allebei tegelijk losdraaien?
Tevens zoals Ronald zegt de goede draairichting aanhouden. Het linkerpedaal heeft linkse draad. (ezelsbruggetje: naar Voren is Vast). Je moet het linkerpedaal dus rechtsom losdraaien.
Het is me altijd gelukt om pedalen los te krijgen op één geval na. Een zwaar verwaarloosde mtb die ik dit voorjaar van nieuwe onderdelen heb voorzien. Daar is het uiteindelijk bij de fietsenmaker wel gelukt met een enorme inbussleutel en veel moeite (zodat de in duitsland bestelde nieuwe pedalen er alsnog in konden).
Vast zetten idem maar dan de crank richting de achtervork.
[="Alwin"]
Het vergde wat samenwerking met m'n buren om de fiets ook goed vast te houden. Uiteindelijk is het gelukt door op de sleutel te gaan staan.
En nu voordat je de nieuwe pedaal vastzet:
Registeer als vriend van de vereniging |