Balhoofd Cannondale Super Six

Topic gesloten, alleen lezen

19 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-05-22 08:18:34

Maar weer eens de hulp lijn inschakelen.

Ik heb een Cannondale Super Six (versie 2011).

Het balhoofd in de fiets is de zwakke plek. Ik vermoed dat ze inmiddels weer vervangen moeten worden, omdat er speling in zit, en die krijg ik er niet meer uit.

Het betreft een SI balhoofd, maar dat is ook alles wat ik weet. Iemand enig idee welke maat balhoofd lagers er moeten? (natuurlijk kan ik ze er uit halen…maar ben bang dat ik ze er dan niet meer normaal in krijg). Met inzetten van de lagers hoop ik op hulp. Ik denk niet dat mij dat zelf lukt de eerste keer.

Nieuwe poll opvoeren

door: Bas op 2015-05-22 08:37:01

[="Geer"]
Maar weer eens de hulp lijn inschakelen.

Ik heb een Cannondale Super Six (versie 2011).

Het balhoofd in de fiets is de zwakke plek. Ik vermoed dat ze inmiddels weer vervangen moeten worden, omdat er speling in zit, en die krijg ik er niet meer uit.

Het betreft een SI balhoofd, maar dat is ook alles wat ik weet. Iemand enig idee welke maat balhoofd lagers er moeten? (natuurlijk kan ik ze er uit halen…maar ben bang dat ik ze er dan niet meer normaal in krijg). Met inzetten van de lagers hoop ik op hulp. Ik denk niet dat mij dat zelf lukt de eerste keer.
http://lmgtfy.com/?q=cannondale+super+six+2011+headset+bearings

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2015-05-22 09:29:10

Je zegt 'weer' vervangen? Ik heb zelf een CAAD 9 uit 2010 en rijd nog op de originele lagers. Dit zijn volgens mij dezelfde lagers als de Supersix. In ieder geval dezelfde setup.

Stel je ze wel regelmatig? Als je te lang wacht zullen ze namelijk ook sneller slijten. Ik stel ze zelf om de plusminus 3 maanden bij.

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-05-22 09:30:38

Erg grappig Bas. :D :D :oke: :oke:

Ik had natuurlijk al gegoogled, maar in het Nederlands en daar kwam niets bruikbaars uit. Ook via http://www.canecreek.com/headset-fit-finder kwam ik er niet uit.

Beste les, altijd ff in Engels googelen....hiermee moet het lukken. Nu nog er in zetten, en ja; daar zijn ook Youtube fimpjes van; maar ik vind het best spannend.

Nieuwe poll opvoeren

door: Ronald op 2015-05-22 09:31:36

Liggen ze wel goed in het balhoofd?

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-05-22 09:31:58

[="Joostje"]
Je zegt 'weer' vervangen? Ik heb zelf een CAAD 9 uit 2010 en rijd nog op de originele lagers. Dit zijn volgens mij dezelfde lagers als de Supersix. In ieder geval dezelfde setup.

Stel je ze wel regelmatig? Als je te lang wacht zullen ze namelijk ook sneller slijten. Ik stel ze zelf om de plusminus 3 maanden bij.
Weer is derde keer. Zo erg is het. Het is een zwakke plek. En stellen, geen idee wat jij daar mee bedoeld. Ik zou het best willen, maar ik wil de boel ook niet kapot maken.

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-05-22 09:34:50

[="Ronald"]
Liggen ze wel goed in het balhoofd?
Tja...ze zijn door een zeer goede monteur er in gezet (R van Dickhof).

probleem is wel dat ik overmatig veel zweet. Het probleem is ook al eens aan cannondale voorgelegd; en die zeiden dat ik in de pekel had gefietst dus dat slijtage onvermijdelijk is. Uiteindelijk bleek mijn zweet er dus de oorzaak van te zijn. Bovenin, bij de topcap, vind ik de boel ook niet goed afgedicht. Nu smeer ik er vet in, zodat er via die kant geen zweer meer in kan druppen.

Nieuwe poll opvoeren

door: vc-charlie op 2015-05-22 09:57:37

http://www.bakkerracingproducts.nl/tacx-sweat-cover-zweet-doek-t1365.html ;-)

Nieuwe poll opvoeren

vc-charlie

door: Thierry le Brun op 2015-05-22 10:16:59

dacht eerst dat je met topcap je eigen koppie bedoelde maar dan had de tekst ongeveer als volgt moeten zijn

[="Geer"]
Uiteindelijk bleek mijn zweet er dus de oorzaak van te zijn. Bovenin, bij de topcap, vind ik de boel ook niet goed afgedicht. Nu smeer ik er vet op, zodat er via die kant geen zweet meer uit kan druppen.
wellicht een idee om dat eens te proberen?

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Joostje op 2015-05-22 10:39:17

[="Geer"]
[="Joostje"]

Weer is derde keer. Zo erg is het. Het is een zwakke plek. En stellen, geen idee wat jij daar mee bedoeld. Ik zou het best willen, maar ik wil de boel ook niet kapot maken.
Dus je stelt nooit je balhoofdlagers? :shock:

Gewoon de 2 inbusjes op je stuurpen losdraaien, en dan met een grote inbus de topcap aandraaien tot de speling weg is (zeker niet te vast. Je stuur moet gewoon makkelijke naar links en rechts kunnen 'vallen'). Rijd je te lang met te veel speling rond, dan zal de boel inderdaad flink hard slijten ja en is het niet zo vreemd dat je lagers aan gort gaan.

[url=https://www.youtube.com/watch?v=1P4dYsxazTU]Zo stel je dus een ahead balhoofd in een notedop

Let wel op het aanhaalmoment van 5 Nm op je 2 inbusboutjes omdat alles van carbon is. Te strak aandraaien = KRAK.

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-05-22 11:38:54

[="Joostje"]
[="Geer"]
[="Joostje"]

Gewoon de 2 inbusjes op je stuurpen losdraaien, en dan met een grote inbus de topcap aandraaien tot de speling weg is (zeker niet te vast. Je stuur moet gewoon makkelijke naar links en rechts kunnen 'vallen'). Rijd je te lang met te veel speling rond, dan zal de boel inderdaad flink hard slijten ja en is het niet zo vreemd dat je lagers aan gort gaan.

[url=https://www.youtube.com/watch?v=1P4dYsxazTU]Zo stel je dus een ahead balhoofd in een notedop

Let wel op het aanhaalmoment van 5 Nm op je 2 inbusboutjes omdat alles van carbon is. Te strak aandraaien = KRAK.
Oh....ja dat doe ik wel eens. Maar inmiddels heb ik mij ingeschreven voor de cursus 'balhoofdlagers onderhouden en vervangen' en voor de vervolgcursus 'BB lagers onderhouden en vervangen'.

(wellicht ook maar eens een moment sleutel aanschaffen)

Nieuwe poll opvoeren

door: Geer op 2015-05-22 11:39:23

[="Thierry le Brun"]
dacht eerst dat je met topcap je eigen koppie bedoelde maar dan had de tekst ongeveer als volgt moeten zijn
[="Geer"]
Uiteindelijk bleek mijn zweet er dus de oorzaak van te zijn. Bovenin, bij de topcap, vind ik de boel ook niet goed afgedicht. Nu smeer ik er vet op, zodat er via die kant geen zweet meer uit kan druppen.
wellicht een idee om dat eens te proberen?
:oke:

Nieuwe poll opvoeren

door: Gerjan op 2015-05-22 13:13:12

Balhooflagers en zitting van de lager in het frame lekker in het vet, boel monteren, afstellen en dan met een doekje overtollig vet weg poetsen.
Hoef je ook niet bang te zijn voor de regen of wat pekel.
En als je weet dat je veel zweet en dat op je lager komt dan moet je de boel vaker uitelkaar halen.

Een mtb kopen en na een aantal ritjes over het strand en dan naar de dealer gaan dat die roest, ga je ook geen gehoor vinden bij een dealer.

Nieuwe poll opvoeren

door: Metor op 2015-05-28 13:32:01

[="Joostje"]
[="Geer"]
[="Joostje"]

Ik doe dat echt nooit...
In al mijn fietsen slechts 1x lagers van balhoofd moeten vervangen en dat was na 6 jaar waarvan de laatste 2 jaar als winterfiets.

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2015-05-28 14:03:09

[="Metor"]
Ik doe dat echt nooit...
In al mijn fietsen slechts 1x lagers van balhoofd moeten vervangen en dat was na 6 jaar waarvan de laatste 2 jaar als winterfiets.
Als je ze tussentijds gesteld had, waren ze wellicht nog 6 jaar meegegaan. ;-)

Nieuwe poll opvoeren

door: Vroem op 2016-06-20 20:21:38

Volgens mij moet de Cane Creek 40.IS42 passen op een supersix

Nieuwe poll opvoeren

door: vinc op 2016-06-24 21:55:53

Hier zullen ze de juiste set ook wel hebben: http://www.cannondalespares.com

Nieuwe poll opvoeren

door: Joostje op 2016-06-25 00:00:51

Ik heb mijn Cane Creek 40 toentertijd bij bike-components.de besteld.

Nieuwe poll opvoeren

19 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging