Nieuw crankstel en ketting

Topic gesloten, alleen lezen

5 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: Joene1976 op 2015-04-03 18:38:55

Hoi!

Op mijn nieuwe Focus Cayo Evo 2.0 (2013) had ik een ultegra compact crankstel. Deze heb ik vervangen voor een 53/39 crankstel. Ik heb tevens een iets langere ketting gemonteerd op aanraden van de fm. De ketting had ik eerst te kort gemaakt. Ik heb daarna met het overgebleven stukje ketting de ketting weer iets langer gemaakt dmv de kettingpons. Van het overgebleven stukje heb ik de pin er niet helemaal uitgedraaid en teruggeponst zodat ik de juiste lengte kreeg.

Ik heb de ketting vastgemaakt met twee kmc missing links. Deze zaten al op de "oude" ketting waar ik 2 maal mee heb gefietst. Mijn vraag is of dit mogelijk is of zal de ketting hier zwakker van worden met tot gevolg een kettingbreuk?

Wie heeft wijze raad?

Nieuwe poll opvoeren

Joene1976

door: RayRay4105 op 2015-04-04 11:24:22

Wijze raad? Ik weet niet of dat perse van mij afkomt hoor :D

Wat bedoel je precies met "de oude ketting waarmee je 2x gefietst hebt"? Als dat betekend dat je er 2 ritjes mee hebt gemaakt, dan heb je geen probleem denk ik.

Een missing link is ook gewoon een kettingschakel voor zover ik weet (alleen demontabel). Als ik er zo over nadenk dan zou het zelfs mogelijk moeten zijn om een volledige ketting (wel een erg dure wel te verstaan) te maken bestaande uit alleen missing links.

Qua missing links heb je herbruikbare en niet-herbruikbare, maar deze slijten ook 'gewoon'. Een herbruikbare geeft alleen aan dat je door middel van deze schakel je ketting kan verwijderen om het ding schoon te maken en daarna opnieuw te monteren gebruik makende van dezelfde missing link. Wanneer je een nieuwe ketting monteert (ter vervanging van een versleten ketting) dan ook een nieuwe missing link gebruiken. Nu wordt deze meegeleverd met een nieuwe ketting en dat maakt het wel zo gemakkelijk.

Nieuwe poll opvoeren

RayRay4105

door: Thierry le Brun op 2015-04-04 21:36:23

[="RayRay4105"]
Als ik er zo over nadenk dan zou het zelfs mogelijk moeten zijn om een volledige ketting (wel een erg dure wel te verstaan) te maken bestaande uit alleen missing links.
missing links alleen lijkt me lastig omdat je dan vlgs mij de 'rolletjes' mist. maar in een heel ver scholieren verleden wel eens alle stukjes ketting die overbleven na montage nieuwe ketting, in de regel 4-5 schakels, verzameld en tot 1 ketting samengevoegd. werkte wonderwel: combinatie van zwart, zilver en gouden kettingen. of dat nu nog werkt met die 10-11 sp. cassettes?

Missing links gebruik ik ook meerdere keren mocht het zo uitkomen. KMC links werken bijv ook op Shimano kettingen.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

door: Sicillian op 2015-04-05 09:33:31

[="Thierry le Brun"]
in een heel ver scholieren verleden wel eens alle stukjes ketting die overbleven na montage nieuwe ketting, in de regel 4-5 schakels, verzameld en tot 1 ketting samengevoegd. werkte wonderwel
:lol: :lol: :lol:

Nieuwe poll opvoeren

Sicillian

5 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging