Linker shimano 5600 shifter werkt niet meer

Topic gesloten, alleen lezen

8 berichten

Nieuwe poll opvoeren

door: nicov op 2015-03-19 22:07:06

Vandaag was is aan het fietsen en na het schakelen van het grote blad naar het kleine blad werkte de linker shifter niet meer.
Hij geeft geen klikjes meer. Als ik van klein naar groot schakel, dan klikt hij niet vast op het grote blad. De veer in de derailleur duwt de ketting weer terug naar het kleine blad.
Thuis heb ik na veel proberen de ketting weer op het grote blad gekregen, maar nu wil hij niet meer naar het kleine blad schakelen.
Als ik op de kleine hendel van de shifter druk gebeurt er niks. Geen klikjes, geen kabel die beweegt, geen derailleur die iets doet.

Weet iemand een manier om de shifter weer aan de praat te krijgen?

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2015-03-20 08:28:07

https://www.youtube.com/watch?v=xKNYgHuxBQ4 ?

Durf je dit aan?

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Jan Willem op 2015-03-20 09:01:34

misschien dit probleem: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=53445&start=12

Was bij Ingrid het probleem met haar shifter. Er zit onderaan een klein rotboutje dat slecht geborgd is. Wanneer deze los is (of erger kwijt) dan blijft het mechanisme niet meer goed op z'n plek en schakelt hij niet meer.
Alleen dat was bij een Ultegra shifter. Weet niet of jouw 105 shifter hetzelfde is.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

door: Feltman op 2015-03-20 11:36:25

Tip: Voordat je gaat demonteren eerst eens een nieuwe binnenkabel erin zetten. Bespaarde mij ooit een (nieuwe) schitter.

Nieuwe poll opvoeren

door: nicov op 2015-03-20 12:26:54

[="Marcel3204"]
https://www.youtube.com/watch?v=xKNYgHuxBQ4 ?

Durf je dit aan?
Ik had dit filmpje ook gezien, maar ik hoopte dat er nog een makkelijker manier zou zijn.
Ik heb de shifter eerst schoongemaakt, ontvet,.... maar dat mocht niet helpen.
Vanmorgen heb ik de shifter uit elkaar gehaald zoals in het filmpje.
Het resultaat was ook exact het zlefde, het zelfde onderdeeltje als in de film is gebroken.

Ik denk dat ik nu maar een nieuwe groep (5800) ga aanschaffen. Dat wilde ik eigenlijk volgend jaar doen, maardan maar een jaartje eerder.

Nieuwe poll opvoeren

door: Marcel3204 op 2015-03-20 19:11:06

3D-printer? Of Shimano-service-center? Toch zonde om schifter weg te gooien op basis van 1 lullig onderdeeltje. Maar ja, we leven toch in een wegwerpmaatschappij.

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

door: Feltman op 2015-03-20 20:02:13

@nicov
Ik heb hier nog een gebruikt maar mooi uitziend setje Ultegra ice-grey 9-speed shifters liggen (wel waslijnen).

Nieuwe poll opvoeren

8 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging