Kabeldoorvoer

Topic gesloten, alleen lezen

16 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: marik op 2014-02-07 13:22:24

Ik heb bij mijn focus izalco pro van 2010 een kapotte versnellings kabel van de voorste derailleur. Nu wil ik deze vervangen dus kapotte eruit alleen de nieuwe is er niet in te krijgen Het lijkt erop dat de interne kabel doorvoer onder de crank verstopt zit. Heeft iemand ervaring of een idee om dit open te krijgen.
B.V.D. Mari.

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: gios op 2014-02-07 13:55:35

Jammer. Met de oude kabel had je mooi de nieuwe kunnen meetrekken. Dat wordt friemelen, of het crankstel verwijderen zodat je er beter bij kan. Even de zoekfunctie gebruiken voor meer tips, oa van Tiest.

http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=14245

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Marcel3204 op 2014-02-07 16:23:47

Had precies hetzelfde probleem bij mijn Rose. Aldaar langsgeweest ( er bleef een nieuw GOREtex regenjack aan mijn vingers kleven, maar dat geheel terzijde). Komt vaak voor. Veel prut wat in de loop van een jaar toch in de liner loopt, i.c.m. de scherpe bocht ter plekke waar het bij jou ook stokt, zeiden ze. Ze spuiten de liner daar door na de boel wat voorgeweekt te hebben. Lukte in mijn geval niet, en ze hebben er een nieuwe liner ingestopt. Ik kan weer vooruit. Kosten: 0 euro (niet voor het regenjack uiteraard).

Nieuwe poll opvoeren

Marcel3204

Kabeldoorvoer

door: sliono op 2014-06-21 21:13:40

Beste Marik,

heb je uiteindelijk je probleem met kabeldoorvoer opgelost gekregen ? Zit namelijk met hetzelfde probleem bij mijn focus izalco.

groetjes

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Jan Willem op 2017-08-21 22:04:54

Even een oud topic gebruiken voor een probleempje. Bij mijn interne kabeldoorvoer door de bovenbuis is aan 1 kant de liner losgeraakt volgens mij. Hij rammelt nu in het frame. Ik heb hem niet per se nodig, want ik rij zonder voorderrie.
Enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Kabeldoorvoer

door: Niels op 2017-08-21 22:13:56

Rubberen sleeve om de binnenkabel schuiven. Rubber heeft veel weerstand dus even de sleeve doorspuiten met wd40.

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Jan Willem op 2017-08-21 22:32:29

[=Niels post_id=481389 time=1503346436 user_id=1323] Rubberen sleeve om de binnenkabel schuiven. Rubber heeft veel weerstand dus even de sleeve doorspuiten met wd40.
Kabels zijn er al uit en in het frame zit een vaste liner. Die is nu dus alleen los aan een kant.

Voor wat betreft je wd40 tip.
Ipv van een rubberen sleeve gebruik ik normaal bij het vervangen een speciale liner. Die heeft bijna geen weerstand. Alleen bij dit frame was dat dus niet nodig.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Kabeldoorvoer

door: Bas op 2017-08-22 09:57:37

[="Jan Willem" post_id=481388 time=1503345894 user_id=1038] Even een oud topic gebruiken voor een probleempje. Bij mijn interne kabeldoorvoer door de bovenbuis is aan 1 kant de liner losgeraakt volgens mij. Hij rammelt nu in het frame. Ik heb hem niet per se nodig, want ik rij zonder voorderrie.
Enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Is ie helemaal los? Dan bottom bracket eruit en schudden maar ;-)

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Jan Willem op 2017-08-22 10:55:04

nee hij zit nog aan 1 kant vast. Bovendien loopt hij alleen door de bovenbuis en die is aan de kant van de staande buis dicht. Wellicht via het balhoofd, maar dan zou ik hem wel los moeten kunnen krijgen aan 1 kant.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Kabeldoorvoer

door: Niels op 2017-08-22 12:35:56

Als het mijn fiets zou zijn zou ik de vaste liner eruit halen en een rubberen sleeve gebruiken.
De binnenkabel wordt toch strak getrokken.

Maar welke fiets heb je? En hoe is de kabelloop dan?

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Jan Willem op 2017-08-22 12:48:21

Het gaat om mijn CX (een Unovelo SLX). Ik heb 3 doorvoeren door de bovenbuis. Aan de voorkant van de bovenbuis er in en voor de staande buis er weer uit.
1 gebruik ik voor m'n achterrem en 1 voor m'n actherderrie. De derde heb ik niet nodig, want ik heb geen voorderrie. Eigenlijk gebruik ik nu de verkeerde voor de achterrem, maar dat maakt niet zo heel veel uit.
Probleem is dus dat die interne liner dus aan 1 kant los zit en ik heb geen idee hoe ik die los kan krijgen.

hier lijkt het een beetje op (dit is dus niet mijn fiets, maar een willekeurig plaatje met dezelfde soort interne kabels):
http://www.roadbikereview.com/reviews/wp-content/uploads/2013/12/DSC_0723.jpg">

http://www.roadbikereview.com/reviews/wp-content/uploads/2013/12/DSC_0720.jpg">

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Kabeldoorvoer

door: Niels op 2017-08-22 13:29:44

Mooi tijd voor een nieuwe fiets :oke:

Maar dat kan een leuk klusje worden als je er niet bij kan. Met een endoscope zou je kunnen kijken waar deze precies zit en hoe de vorm is. Als je hem dan via de buitenkant los weet te tikken, grotere diameter door de liner duwen en dan eruit wiebelen via het balhoofd, bracket of staande buis.

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Jan Willem op 2017-08-23 10:25:32

[=Niels post_id=481401 time=1503401384 user_id=1323] Mooi tijd voor een nieuwe fiets :oke:
ehm leuk idee, maar dat wordt hem even niet :D Dan zou ik ook overstappen naar schijfremmen en dan ben ik er niet met alleen een nieuw frame.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

Kabeldoorvoer

door: Bas op 2017-08-23 10:31:26

[="Jan Willem" post_id=481399 time=1503398901 user_id=1038] Probleem is dus dat die interne liner dus aan 1 kant los zit en ik heb geen idee hoe ik die los kan krijgen.
Je hebt een liner die aan 1 kant los zit en die wil je er helemaal uit halen? Dan zou ik proberen om 'm eruit te halen van de kant die nog vast zit (daar losmaken en eruithalen).

Aan de foto's te zien heb je heel weinig ruimte om in het frame te werken. Je zou kunnen proberen of je met een spaak via de losse kant de liner weet op te vissen, maar dat moet zo te zien puur op het gevoel. En dan is de vervolgvraag: hoe denk je dat ding weer vast te maken?

Laatste redmiddel: rijden met oordopjes. Dat doe ik ook op mijn woon-werk fiets ;-)

Nieuwe poll opvoeren

Kabeldoorvoer

door: Jan Willem op 2017-08-23 10:44:13

In het frame zitten busjes waarin de kabelstops passen (of hoe die dingen heten die je op een buitenkabel monteert). Waarschijnlijk zit (of zat) de liner aan zo'n bus in het frame vast. Het gat in de busjes is ongeveer gelijk aan de diameter van een rem of derailleur kabel. Iemand ervaring hoe zo'n liner meestal gemonteerd zit? Die busjes kan ik er niet uithalen.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

16 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging