Gedraaide spaak

Topic gesloten, alleen lezen

25 berichten

Gedraaide spaak

door: RazorBlade op 2012-05-10 22:29:40

1 van de platte spaken van m'n cosmic carbon achterwiel is een kwartslag gedraaid. Met een bahco heb ik de spaak weer voorzichtig kunnen rechtdraaien. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gehad met een set wielen. Kan een drupje loctite of wat anders ervoor zorgen dat de spaak op z'n plek blijft?

RazorBlade

Gedraaide spaak

door: Thierry le Brun op 2012-05-10 22:58:40

als je m;n achterwiel van m;n crossfiets ziet, Mavic Ksyrium oid, daar zit geen spaak meer zoals ie hoort te zitten. Daar igg geen problemen mee.

Thierry le Brun

Gedraaide spaak

door: Ronald op 2012-05-10 23:00:23

Problemen zul je niet zo snel hebben. Maar op de weg heb je platte spaken natuurlijk voor de aërodynamica. Tijd voor nieuwe wielen ! ;-)

Ronald

Gedraaide spaak

door: Thierry le Brun op 2012-05-10 23:01:19

[="Ronald"]
Problemen zul je niet zo snel hebben. Maar op de weg heb je platte spaken natuurlijk voor de aërodynamica. Tijd voor nieuwe wielen ! ;-)
nieuwe pas als de oude op/versleten/kapot e.d. zijn.

Thierry le Brun

Gedraaide spaak

door: mtbfool op 2012-05-11 07:55:58

Kan je gewoon recht zetten met het bijbehorende tooltje van Mavic.

Grtz; mtbfool

mtbfool

Gedraaide spaak

door: Admin op 2012-05-11 11:08:10

[="Thierry le Brun"]
als je m;n achterwiel van m;n crossfiets ziet, Mavic Ksyrium oid, daar zit geen spaak meer zoals ie hoort te zitten. Daar igg geen problemen mee.
+1 ; heb gewoon een 36 gaats velg met ronde spaken, nooit problemen met gedraaide spaken ;-)

Admin

Gedraaide spaak

door: Admin op 2012-05-11 11:09:51

[="Thierry le Brun"]
[="Ronald"]
nieuwe pas als de oude op/versleten/kapot e.d. zijn.
Precies ; pas als ze niet meer te repareren zijn c.q. reparatie een stuk duurder is dan nieuwe kopen.

Admin

Gedraaide spaak

door: Admin op 2012-05-11 11:13:22

[="Ronald"]
Voor een toerfietser dat er niet toe.
Maar ben je prestatief bezig dan kan dat een rol spelen.
Misschien een optie om ze tijdens de training dwars te zetten en voor een wedstrijd weer een kwartslag terug.

Admin

Gedraaide spaak

door: Thierry le Brun op 2012-05-11 11:25:58

[="MWF"]
[="Thierry le Brun"]
+1 ; heb gewoon een 36 gaats velg met ronde spaken, nooit problemen met gedraaide spaken ;-)
maar bij mij zijn ze dan wel weer plat maar met diverse herstelwerkzaamheden (zonder Mavic tool) hebben ze wat vreemde standen aangenomen.. Hebben de konijntjes net wat meer kans op overleven als je door je wiel heen willen.

Thierry le Brun

Gedraaide spaak

door: RazorBlade op 2012-05-11 13:11:36

[="mtbfool"]

Grtz; mtbfool
Kon dat tooltje niet zo snel vinden en voorzichtig met een bahco ging gelukkig ook.. Vraag is nu of de bewuste spaak zal blijven zitten in deze stand..Ik weet het kan geen kwaad etc. maar het hoort niet. Hopelijk blijft het goed. ;-)

RazorBlade

Gedraaide spaak

door: p_litespeed op 2012-05-11 13:12:58

[="RazorBlade"]
Ik weet het kan geen kwaad etc. maar het hoort niet. Hopelijk blijft het goed. ;-)
Niet te zwaar over denken, hoor. Zo nu en dan een spaak die iets verdraait, is hetzelfde als remblokken en buba's die slijten. ;-)

p_litespeed

Gedraaide spaak

door: RazorBlade op 2012-05-11 14:45:54

[="Peter"]
[="RazorBlade"]
Ik weet het kan geen kwaad etc. maar het hoort niet. Hopelijk blijft het goed. ;-)
Niet te zwaar over denken, hoor. Zo nu en dan een spaak die iets verdraait, is hetzelfde als remblokken en buba's die slijten. ;-)
Tis nieuw voor mij.. en ook wielen zijn nog niet zo oud, eigenlijk vrij nieuw ;-) Rij al heel me leven met campa wielen en zoiets nog nooit aan de hand gehad, alleen van horen zeggen ;-)

RazorBlade

Gedraaide spaak

door: Alexander op 2012-05-11 16:20:41

[="RazorBlade"]
[="mtbfool"]

Grtz; mtbfool
Kon dat tooltje niet zo snel vinden en voorzichtig met een bahco ging gelukkig ook.. Vraag is nu of de bewuste spaak zal blijven zitten in deze stand..Ik weet het kan geen kwaad etc. maar het hoort niet. Hopelijk blijft het goed. ;-)
Anders is het een verdraaide spaak?

Alexander

Gedraaide spaak

door: MJW op 2012-05-11 17:00:20

[="RazorBlade"]
Tis nieuw voor mij.. en ook wielen zijn nog niet zo oud, eigenlijk vrij nieuw ;-) Rij al heel me leven met campa wielen en zoiets nog nooit aan de hand gehad, alleen van horen zeggen ;-)
Mijn eurussen vertoonde hetzelfde verdraaide kunstje. vond het geen gezicht! en een enorme extra luchtweerstand idd. :lol:

MJW

Gedraaide spaak

door: sge op 2012-05-11 20:55:30

[="Ronald"]
Wat Ronald zegt! ;-)

sge

Gedraaide spaak

door: Thierry le Brun op 2012-05-11 22:13:48

[="sge"]
[="Ronald"]
Wat Ronald zegt! ;-)
gezien het feit dat er op een CX in de regel niet al te beste remmen zitten kan ik af en toe wel extra afremmend vermogen gebruiken.

Thierry le Brun

Gedraaide spaak

door: Woestijnvalk op 2012-05-11 22:52:35

Getordeerde spaken zijn meestal het gevolg van het bewerken van wielen met ongepast materiaal of onvoldoende kennis. De tooltjes dienen niet om de spaken terug vlak te maken, maar om de spaken tegen te houden tijdens het aanspannen. De vervormingen kunnen naast het visuele aspect ook een verlies in sterkte betekenen (zeker bij alu-spaken).

Woestijnvalk

Gedraaide spaak

door: p_litespeed op 2012-05-11 23:33:54

:roll:

[="Peter"]
+1

p_litespeed

Gedraaide spaak

door: LVGH op 2012-05-11 23:40:37

Een +1 voor jezelf? :lol:

LVGH

Gedraaide spaak

door: p_litespeed op 2012-05-11 23:44:25

[="LVGH"]
+1

;-)

p_litespeed

Gedraaide spaak

door: gios op 2012-05-12 00:06:20

[="Peter"]
[="LVGH"]
+1

;-)
:lol: :oke:

gios

Gedraaide spaak

door: Mac944 op 2015-09-07 09:18:48

Geestig, ik google 'spaak Mavic Cosmic gedraaid' en kom op het oude vertrouwde wielertoerist terecht. Tijdens het schoonmaken van mijn tijdritfiets gisteren bleek dat een spaak in mijn achterwiel een stukje gedraaid was. Welk stuk gereedschap heb ik nodig om dit recht te zetten en hoe doe ik dat? Of doet mijn fietsenmaker dit in een halve minuut?

Zaterdag doe ik Challenge Almere en zal ik 180km doorbrengen op mijn tijdritfiets, dus het moet gewoon goed zijn (al is het maar omdat het anders in mijn hoofd speelt).

Mac944

Gedraaide spaak

door: Rob T op 2015-09-07 11:59:01

[="Mac944"]
Geestig, ik google 'spaak Mavic Cosmic gedraaid' en kom op het oude vertrouwde wielertoerist terecht. Tijdens het schoonmaken van mijn tijdritfiets gisteren bleek dat een spaak in mijn achterwiel een stukje gedraaid was. Welk stuk gereedschap heb ik nodig om dit recht te zetten en hoe doe ik dat? Of doet mijn fietsenmaker dit in een halve minuut?

Zaterdag doe ik Challenge Almere en zal ik 180km doorbrengen op mijn tijdritfiets, dus het moet gewoon goed zijn (al is het maar omdat het anders in mijn hoofd speelt).
Om het nu nog in je hoofd goed te krijgen, zul je echt een setje ZIPP's 808 aan moeten schaffen.

Succes zaterdag.

Rob T

Gedraaide spaak

door: RazorBlade op 2015-09-07 20:19:43

Ter info: ik ben nog steeds een gelukkige gebruiker van de cosmics! :D Geen last meer gehad van gedraaide spaken..

RazorBlade

25 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging