Tie rips op een carbon frame?

Topic gesloten, alleen lezen

24 berichten

door: arno_stolk op 2008-12-19 11:19:05

Hallo,

Ik heb mijn Polar snelheidsmeter en cadansmeter gewoon met tie rips aan mijn carbon frame bevestigd maar nu hoorde ik laatst iemand vertellen dat het slecht is voor een carbon frame om tie rips te gebruiken.
Heeft iemand daar een zinnige mening over en/of een oplossing voor het bevestigen?

arno_stolk

door: HenkP op 2008-12-19 11:33:42

[="arno_stolk"]
Hallo,

Ik heb mijn Polar snelheidsmeter en cadansmeter gewoon met tie rips aan mijn carbon frame bevestigd maar nu hoorde ik laatst iemand vertellen dat het slecht is voor een carbon frame om tie rips te gebruiken.
Heeft iemand daar een zinnige mening over en/of een oplossing voor het bevestigen?
Het bevestigen zal geen probleem zijn, als je het er weer afhaald moet je wel uitkijken ivm beschadiging. Maar dat is niet anders dan met een frame van alumineum of staal.

HenkP

door: Math op 2008-12-19 11:37:11

Als je erg zuinig bent op je fiets, kan je er ook een stukje binnenband oid tussen doen, zodat de tie-raps niet direct over de lak gaan schuren.

Math

door: arno_stolk op 2008-12-19 11:40:23

[="Math"]
Als je erg zuinig bent op je fiets, kan je er ook een stukje binnenband oid tussen doen, zodat de tie-raps niet direct over de lak gaan schuren.
Zo zuinig ben ik niet op mijn fiets maar het ging er met name om dat een heel strak getrokken tie rip een zwakke plek in het carbon zo veroorzaken. Net als de bidonhouder trouwens, maar aan die schroefgaten kan je weinig doen ;-)

arno_stolk

door: Alwin op 2008-12-19 11:54:44

Als je ze gewoon met de hand aantrekt lijkt het me sterk dat je het carbon beschadigd. Ik denk dat het wel los zal lopen (hoop ik tenminste, anders heb ik ook een probleem ;-) )

Alwin

door: Bruco op 2008-12-19 11:56:13

[="arno_stolk"]
Zo zuinig ben ik niet op mijn fiets maar het ging er met name om dat een heel strak getrokken tie rip een zwakke plek in het carbon zo veroorzaken. Net als de bidonhouder trouwens, maar aan die schroefgaten kan je weinig doen ;-)
Als een tie-wrap/kabelbinder een probleem zou geven, wat dan niet te denken van de andere krachten waaraan het frame wordt blootgesteld?

Bruco

door: arno_stolk op 2008-12-19 12:49:22

Ik ga ze gewoon voorzichtig met de hand aantrekken.
Er komen natuurlijk allerlei krachten op het frame, maar als je het frame op een klein oppervlak onder druk zet, heb je kans dat daar het eerste een scheur ontstaat (bij een val bijvoorbeeld).

arno_stolk

door: p_litespeed op 2008-12-19 13:14:27

[="arno_stolk"]
Ik ga ze gewoon voorzichtig met de hand aantrekken.
Er komen natuurlijk allerlei krachten op het frame, maar als je het frame op een klein oppervlak onder druk zet, heb je kans dat daar het eerste een scheur ontstaat (bij een val bijvoorbeeld).
Ik zou ze iets harder dan 'voorzichtig' aantrekken, hoewel dat bij Dennis van der Geest toch weer anders zal zijn als bij mij... Bovendien denk ik, als je de bijgeleverde tie rips gebruikt, dat je eerder de tie rip kapot trekt dan dat deze een carbonbuis zal insnoeren en een zwakke plek zal veroorzaken.

Bij te voorzichtig gaan je sensoren zeker verplaatsen bij trillingen vanuit het fietsen. De bijgeleverde rubberen 'matjes' helpen ook tegen het verschuiven en bij het vasttrekken van de tie rips.

p_litespeed

door: arno_stolk op 2008-12-19 13:25:51

De schuine buis is bij mij licht conisch daardoor de cadanse-sensor goed vast moet zitten, ander schuift ie naar boven en komt ie helemaal los te zitten. Ik ga die buis eerst goed schoonmaken zodat die rubber strips aan de senser goed veel grip hebben en niet gaan schuiven. Dan trek ik met (niet meegeleverde) tie rips voorzichtig de zaak vast. Het moet goed zijn, anders heb ik pech ;-).

arno_stolk

door: SjoerdTM op 2008-12-19 17:28:44

[="Math"]
Dank voor deze tip. Ik ga deze vakantie benutten om mijn stukgereden binnenband een nieuw leven te geven :oke:

SjoerdTM

door: TiesT op 2008-12-27 20:47:06

[="Sjoerd™"]
[="Math"]
Dank voor deze tip. Ik ga deze vakantie benutten om mijn stukgereden binnenband een nieuw leven te geven :oke:
Daar zijn mooiere oplossingen voor;0.

Verder. wat een kletskoek zeg. met 80 berg af maar een Tie-wrap verzwakt de vorkbuis. Het mag dan wel plastic zijn, het is geen tupperware.

TiesT

door: Ward op 2009-01-10 09:41:11

tie rips zullen een stuk minder impact hebben op de stevigheid van jouw voorvork dan bijvoorbeeld een klein putje van steenslag. In dat geval krijg je een zwakke plek omdat krachten op de voorvork zich daar gaan 'verzamelen'. Dat een tie rip invloed heeft op de vork stijheid is echt :ass:.

Ward

door: edelijn op 2016-02-17 10:32:27

Om ze te bestellen, kun je dat natuurlijk het beste doen bij mijn eigen webshop! :D

edelijn

door: Rob T op 2016-02-17 10:50:37

[="edelijn"]
Om ze te bestellen, kun je dat natuurlijk het beste doen bij mijn eigen webshop! :D
Voor reclame op het forum graag contact op nemen met de beheerder.

Rob T

door: WimL op 2016-02-20 15:42:14

[="TiesT"]
Daar zijn mooiere oplossingen voor;0.

Verder. wat een kletskoek zeg. met 80 berg af maar een Tie-wrap verzwakt de vorkbuis. Het mag dan wel plastic zijn, het is geen tupperware.
Mee eens, ik heb bijna 15 jaar met een cateye snelheidsmeter met ty wraps om mijn time carbon voorvork gereden, nooit gemerkt dat het carbon slecht erdoor werd :-)

WimL

door: Geer op 2016-02-21 08:47:22

[="TiesT"]
Het mag dan wel plastic zijn, het is geen tupperware.
:lol: Briljant! :lol: :oke:

Geer

door: Ottie op 2016-02-21 15:32:20

maar iets heel anders.... is het nu tie rips, ty raps, tie wraps, of tie raps? ;-)

Ottie

door: Thierry le Brun op 2016-02-21 16:48:18

[="Ottie"]
maar iets heel anders.... is het nu tie rips, ty raps, tie wraps, of tie raps? ;-)
kabelbundelband

Thierry le Brun

door: Jan Willem op 2016-02-21 17:21:30

http://www.schneider-electric.com/en/product-range/62192-rapstrap/

Jan Willem

door: Ronald op 2016-02-21 20:39:39

[="Jan Willem"]
Voor reclame graag contact opnemen met de beheerder. ;-)

Ronald

door: Marcel3204 op 2016-02-21 22:17:15

't Wel bijzonder dat tie rips/tiewraps om een carbon frame al 8 jaar voor gespreksstof zorgen op dit forum. Is menig ander forum vast jaloers op.

Marcel3204

door: Rob T op 2016-02-22 00:20:52

[="Ronald"]
[="Jan Willem"]
Voor reclame graag contact opnemen met de beheerder. ;-)
Zeker als het reclame is voor zo een gewild en veel gebruikt artikel bij wielrenners.

Rob T

door: Joostje op 2016-02-22 15:52:45

[="Marcel3204"]
't Wel bijzonder dat tie rips/tiewraps om een carbon frame al 8 jaar voor gespreksstof zorgen op dit forum. Is menig ander forum vast jaloers op.
Daar kan de discussie over lange/korte pijpen nog een puntje aan zuigen (no pun intended).

Joostje

24 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging