Problemen Tacx Flux

Topic gesloten, alleen lezen

19 berichten

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-06-01 12:11:10

Enige tijd geleden heb ik een software update gedaan op m'n Tacx. Had ik kennelijk niet moeten doen. Sindsdien werkt hij eigenlijk niet meer. Ik kan verbinding maken maar er wordt niets geregistreerd als je trapt. Het lampje voor de verbinding knippert groen-rood en dat is uiteraard niet de bedoeling. Van Tacx heb ik een nieuwe kabel ontvangen maar dat biedt geen oplossing. Nu bieden ze aan om voor € 230 de motor te vervangen. Krijg je een refurbished model met 1 jaar garantie. In het verleden heb ik meer problemen gehad met de Flux dus nu twijfel ik. Of dit aanbod accepteren (komt vast nog wel het nodige aan verzendkosten bij) of een andere trainer aanschaffen, bijvoorbeeld deze https://www.bikester.nl/dare2ride-fuego-1.0-smart-bike-trainer-M961944.html?cgid=36908

Of heeft iemand een idee om zelf het euvel op te lossen?

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alexander op 2022-06-01 12:22:11

Ik lees het vaker op internet, zolang je geen problemen hebt dan beslist geen software update doen.

Zelf zou ik gewoon meteen weer voor een nieuwe gaan, voornamelijk omdat ik dat ding vaak gebruik.

Ik vraag me trouwens af waarom een motor vervangen het probleem met de verbinding zou kunnen oplossen. Misschien dat een harde reset mogelijk is.
Lees ook hier: https://forums.garmin.com/sports-fitness/indoor-training/f/tacx-flux-s/219507/device-bricked-due-to-firmware-upgrade

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Problemen Tacx Flux

door: Bas op 2022-06-01 13:19:38

[=Alwin post_id=503166 time=1654078270 user_id=3] Enige tijd geleden heb ik een software update gedaan op m'n Tacx. Had ik kennelijk niet moeten doen. Sindsdien werkt hij eigenlijk niet meer. Ik kan verbinding maken maar er wordt niets geregistreerd als je trapt. Het lampje voor de verbinding knippert groen-rood en dat is uiteraard niet de bedoeling. Van Tacx heb ik een nieuwe kabel ontvangen maar dat biedt geen oplossing. Nu bieden ze aan om voor € 230 de motor te vervangen. Krijg je een refurbished model met 1 jaar garantie. In het verleden heb ik meer problemen gehad met de Flux dus nu twijfel ik. Of dit aanbod accepteren (komt vast nog wel het nodige aan verzendkosten bij) of een andere trainer aanschaffen, bijvoorbeeld deze https://www.bikester.nl/dare2ride-fuego-1.0-smart-bike-trainer-M961944.html?cgid=36908

Of heeft iemand een idee om zelf het euvel op te lossen?
Gekke vraag misschien, maar kan je niet teruggaan naar de oude softwareversie (bijv. opnieuw installeren)?

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-06-01 15:17:28

[=Alexander post_id=503167 time=1654078931 user_id=64] Ik lees het vaker op internet, zolang je geen problemen hebt dan beslist geen software update doen.

Zelf zou ik gewoon meteen weer voor een nieuwe gaan, voornamelijk omdat ik dat ding vaak gebruik.

Ik vraag me trouwens af waarom een motor vervangen het probleem met de verbinding zou kunnen oplossen. Misschien dat een harde reset mogelijk is.
Lees ook hier: https://forums.garmin.com/sports-fitness/indoor-training/f/tacx-flux-s/219507/device-bricked-due-to-firmware-upgrade

Het gekke is dat er wel verbinding is. Het lijkt erop dat er geen signaal doorgegeven wordt. Hoe een nieuwe motor dat gaat verhelpen is mij ook niet duidelijk. Ik ga in ieder geval kijken of die harde reset mogelijk is, wat Bas dus ook suggereert. Ik las ook nog ergens dat iemand het apparaat open geschroefd had en alle verbindingen los gemaakt had. Vervolgens weer in elkaar gezet en spontaan werkte het apparaat weer.

Mocht dit allemaal niet werken dan koop ik wel inderdaad iets nieuws misschien die dare2ride of een Elite Suito-T. M'n vertrouwen in Tacx is wel weg.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alexander op 2022-06-01 15:21:13

[=Alwin post_id=503174 time=1654089448 user_id=3]
[=Alexander post_id=503167 time=1654078931 user_id=64] Ik lees het vaker op internet, zolang je geen problemen hebt dan beslist geen software update doen.

Zelf zou ik gewoon meteen weer voor een nieuwe gaan, voornamelijk omdat ik dat ding vaak gebruik.

Ik vraag me trouwens af waarom een motor vervangen het probleem met de verbinding zou kunnen oplossen. Misschien dat een harde reset mogelijk is.
Lees ook hier: https://forums.garmin.com/sports-fitness/indoor-training/f/tacx-flux-s/219507/device-bricked-due-to-firmware-upgrade

Het gekke is dat er wel verbinding is. Het lijkt erop dat er geen signaal doorgegeven wordt. Hoe een nieuwe motor dat gaat verhelpen is mij ook niet duidelijk. Ik ga in ieder geval kijken of die harde reset mogelijk is, wat Bas dus ook suggereert. Ik las ook nog ergens dat iemand het apparaat open geschroefd had en alle verbindingen los gemaakt had. Vervolgens weer in elkaar gezet en spontaan werkte het apparaat weer.

Mocht dit allemaal niet werken dan koop ik wel inderdaad iets nieuws misschien die dare2ride of een Elite Suito-T. M'n vertrouwen in Tacx is wel weg.
Wat verbindingen loskoppelen klinkt inderdaad erg plausibel om het weer werkend te krijgen. Op een één of andere manier moet je forceren dat ie weer goed opstart. Als ik de berichten zo lees schijnt het apparaat in een reboot-loop te zitten.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Problemen Tacx Flux

door: Ronald op 2022-06-01 15:30:56

Laat Tacx het oplossen. Het is overduidelijk dat het fout gaat na een update en een softwareprobleem is. Een nieuwe motor kopen wat een flauwekul. Ze kunnen niet zomaar beslissen dat een update voor jouw motor niet werkt. Zo oud zal dat apparaat toch niet zijn? Mijn eravringen met de helpdesk waren overigens prima eerder, Kreeg met softwareproblemen een keer zonder verdere vragen nieuwste versies opgestuurd.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-06-01 15:42:16

[=Ronald post_id=503176 time=1654090256 user_id=14] Laat Tacx het oplossen. Het is overduidelijk dat het fout gaat na een update en een softwareprobleem is. Een nieuwe motor kopen wat een flauwekul. Ze kunnen niet zomaar beslissen dat een update voor jouw motor niet werkt. Zo oud zal dat apparaat toch niet zijn? Mijn eravringen met de helpdesk waren overigens prima eerder, Kreeg met softwareproblemen een keer zonder verdere vragen nieuwste versies opgestuurd.
Ik heb ze inderdaad gemaild dat ik het vreemd vind dat ik moet betalen voor iets dat door een software update niet meer werkt. Het apparaat is niet door mijn toedoen kapot. In de mail van Tacx stond echter dat het aanbod niet onderhandelbaar was. Daar verwacht ik dus niet veel van. Twijfel nog of het niet een gevalletje rechtsbijstand is.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-06-01 15:45:36

Het wordt nog mooier. Krijg net deze reactie:

[]Daarnaast willen wij graag melden dat het rood/groen branden van de lampjes, waardoor de tacx niet meer werkzaam is niet per definitie een actie-reactie is van een firmware update. Dit staat los van elkaar.

Wel kan het zijn als u iets veranderd heeft in uw settings, (andere kamer, verlengsnoer, zonnepanelen) dat dit wel allemaal een oorzaak kan zijn.
Dus als het apparaat werkt vooral laten staan, geen zonnepanelen installeren, geen verlengsnoer gebruiken want daar kan het kennelijk niet tegen....

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: PFW op 2022-06-01 16:22:06

O ja, het is gewoon heel toevallig...

Hoe oud is het ding?

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-06-01 17:01:18

[=PFW post_id=503179 time=1654093326 user_id=4] O ja, het is gewoon heel toevallig...

Hoe oud is het ding?
3 jaar en niet heel vaak gebruikt. De laatste tijd werd hij vaker gebruikt.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: kaj_666 op 2022-06-01 18:19:40

Mijn eigen ervaring is dat de klantenservice van Tacx sinds ze zijn overgenomen door Garmin in een hele steile lijn bergafwaarts is beland. Zeg maar naar het niveau waar de met-een-kluitje-in-het-rietservice van Garmin altijd al zat. Deze casus past daar prima in. Ik hoop dat mijn Tacx Neo het nog even uithoudt, maar daarna stap ik sowieso over op een ander merk.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alexander op 2022-06-01 20:00:21

Die indruk heb ik ook. Tacx had altijd een goede dienstverlening, maar past vermoedelijk niet qua huidige winst binnen het Garmin business model. Dus dan moet er bezuinigd worden zodat bepaalde standaard targets gehaald moeten worden. Jammer want Tacx levert uitermate goede producten.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Problemen Tacx Flux

door: Bas op 2022-06-01 20:36:04

[=Alwin post_id=503177 time=1654090936 user_id=3]
[=Ronald post_id=503176 time=1654090256 user_id=14] Laat Tacx het oplossen. Het is overduidelijk dat het fout gaat na een update en een softwareprobleem is. Een nieuwe motor kopen wat een flauwekul. Ze kunnen niet zomaar beslissen dat een update voor jouw motor niet werkt. Zo oud zal dat apparaat toch niet zijn? Mijn eravringen met de helpdesk waren overigens prima eerder, Kreeg met softwareproblemen een keer zonder verdere vragen nieuwste versies opgestuurd.
Ik heb ze inderdaad gemaild dat ik het vreemd vind dat ik moet betalen voor iets dat door een software update niet meer werkt. Het apparaat is niet door mijn toedoen kapot. In de mail van Tacx stond echter dat het aanbod niet onderhandelbaar was. Daar verwacht ik dus niet veel van. Twijfel nog of het niet een gevalletje rechtsbijstand is.
Waar heb je het ding gekocht? Voor garantie etc moet je bij de winkel zijn. Naast garantieperiode heb je ook zoiets als een periode dat je als klant redelijkerwijs mag verwachten dat het apparaat goed werkt. Een jaar of 5 lijkt me redelijk voor zo'n ding

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-08-19 12:13:02

Het verhaal is nog gekker geworden. Het blijkt aan de energievoorziening in schijndel te liggen. Ik was laatst bij Mantel om te kijken voor een alternatief en legde het probleem uit. ' Woon je toevallig in Schijndel?' was ongeveer de eerste vraag. Blijkt dat dit probleem vaker voorkomt. Ze hadden een klant uit Schijndel die 3x een nieuwe Tacx mee had genomen en drie keer werkte het apparaat niet. In de winkel aangesloten was er geen enkel probleem. Gisteren mijn apparaat meegenomen naar de winkel en ja hoor, dat ding werkt gewoon. Iemand anders had onderzoek gedaan en kwam met het volgende. Er zijn kennelijk fluctuaties in het stroomnet bij Schijndel waar een Tacx niet mee om kan gaan. Uit bescherming tegen oververhitting oid, gaat ie dan in storing.

Gisteren m'n Saris H3 opgehaald en die deed het gelijk zonder problemen. De Tacx gaat op marktplaats. Daar kan ik iemand nog blij mee maken. Als die maar niet in Schijndel woont....

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Wombcat op 2022-08-19 13:15:59

Dit is wel bizar.
Ik moest er wel om lachen :oops:

Overigens nog steeds apart dat 'ie het voor de softwareupdate wel deed. Kennelijk is de software iets kritischer geworden over de stroomvoorziening.

Vraag is natuurlijk wie je daarover moet benaderen: de netwerkbeheerder of je stroomleverancier.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alexander op 2022-08-19 13:54:41

Zijn daar geen speciale adapters voor? Er zijn namelijk ook adapters die beschermen tegen fluctuaties na een blikseminslag.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

Problemen Tacx Flux

door: Pino op 2022-08-19 14:00:51

Een Flux werkt toch ook als hij niet aan de stroom os aangesloten (zonder alle mogelijke functies)?
Heb je dat eens geprobeerd?
Niet dat je dat zou willen of moeten accepteren.

Nieuwe poll opvoeren

Problemen Tacx Flux

door: Alwin op 2022-10-17 09:34:34

En de Tacx heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Niet woonachtig in Schijndel dus hij werkt gewoon. Heel apart maar hij blij en ik blij :oke:

Nieuwe poll opvoeren
   

19 berichten


Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging