34/50 en 36/52 waarom ?

Topic gesloten, alleen lezen

24 berichten

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: lucc op 2021-09-07 17:52:24

Ik rij recentelijk met de racefiets, komende van de mountainbike , en van daaruit prefereer ik de meer de omwentelingen dan de kracht.
Als ik nu zie dat er een combo is van een 34/50 en 36/52 waarom geen 36/50 ? Als ik 34/60 rij op de 13 heb ik mijn omwentelingen (rond de 85) maar ligt de ketting vrij schuin op een 11/28 casette. Moest ik daarentegen een 36 monteren dan hou ik mijn omwentelingen maar kan de ketting op de 14 wat al wat rechter loopt. Is het technisch gezien mogelijk om een kettingblad 36 te monteren samen met een 50 ? (ultegra).
Alvast bedankt voor de antwoorden/oplossingen

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: ahensen op 2021-09-07 18:17:02

Tuurlijk. Kleiner verschil kan altijd, zowel voor als achter. Wat volgens mij redelijk algemeen aangehouden wordt is dat de buitenste twee kransjes niet gebruikt worden icm kleine blad voor en de binnenste twee niet met het grote blad voor. Misschien anders, afhankelijk van aantal bladen achter/voor(?).

Persoonlijk stem ik het verzet af op wat ik de komende tijd veel doe. Polderen: 53/39 en 11/25. Lichter verzet niet nodig en zo gebruik je niet alleen maar je grote blad. Klimmen? 52/36 of 50/34 met iets van 11/30. Moet wel rond te krijgen zijn.

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-07 18:37:32

Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Jan Willem op 2021-09-07 20:03:03

Ik verving meestal de 34 voor een 36 bij een 34/50. Alleen in de bergen ging er weer een 34 op.
85 omwentelingen is niet echt hoog trouwens, eerder aan de lage kant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Harm Jan op 2021-09-09 11:30:42

[=Alexander post_id=501027 time=1631032652 user_id=64] Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.

Nieuwe poll opvoeren

Harm Jan

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-09 12:33:37

[="Harm Jan" post_id=501076 time=1631179842 user_id=2640]
[=Alexander post_id=501027 time=1631032652 user_id=64] Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Bij Campa wordt het ook niet officieel ondersteund. Maar persoonlijk snap ik niet waar het probleem zou moeten liggen.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Thierry le Brun op 2021-09-09 13:16:34

[="Harm Jan" post_id=501076 time=1631179842 user_id=2640]
[=Alexander post_id=501027 time=1631032652 user_id=64] Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
hoe het met de huidige complete Shimano 11 crankssets zit weet ik niet maar op mn oude 10 speed compact past alles: 34-36-39-42-50-53.
53-42/39 dus voor het vlakke en 50-34/36 voor het echter bergop werk.

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-09 13:43:38

[="Thierry le Brun" post_id=501080 time=1631186194 user_id=92]
[="Harm Jan" post_id=501076 time=1631179842 user_id=2640]
[=Alexander post_id=501027 time=1631032652 user_id=64] Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
hoe het met de huidige complete Shimano 11 crankssets zit weet ik niet maar op mn oude 10 speed compact past alles: 34-36-39-42-50-53.
53-42/39 dus voor het vlakke en 50-34/36 voor het echter bergop werk.
Ook geen idee, maar ik denk dan eerder aan de voorderailleur dan aan het crankstel.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Pino op 2021-09-09 13:54:37

Voorderailleurs (in ieder geval van SRAM) zijn geoptimaliseerd voor een bepaald verschil tussen de kettingbladen.
Dat houdt niet in dat je niets anders kunt gebruiken.
Asl je een klein verschil in bladen hebt, zal de buitenplaat van de kooi wat verder boven het buitenblad staan dan optimaal.
Bij een groot verschil tussen de bladen zal de binnenplaat van de derailleurkooi hoog boven het binnenblad staan.
Beide situaties zijn voor een optimaal schakelcomfort wat minder. (minder schakelprecisie)

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-09 14:45:17

Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Thierry le Brun op 2021-09-09 14:49:40

[=Alexander post_id=501083 time=1631191517 user_id=64] Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Bij mij enkel hoger of lager zetten

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

34/50 en 36/52 waarom ?

door: vinc op 2021-09-09 14:53:23

[="Alexander"]
[="Harm Jan" post_id=501076 time=1631179842 user_id=2640]
[=Alexander post_id=501027 time=1631032652 user_id=64] Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Bij Campa wordt het ook niet officieel ondersteund. Maar persoonlijk snap ik niet waar het probleem zou moeten liggen.
“Probleem” bij campagnolo is gelegen in het feit dat afwijkende tandwielcombinaties niet op elkaar zijn afgestemd waardoor het op/afschakelen niet zo soepel loopt en de ketting er ook eenvoudig afvalt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-09 16:07:08

[="Thierry le Brun" post_id=501084 time=1631191780 user_id=92]
[=Alexander post_id=501083 time=1631191517 user_id=64] Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Bij mij enkel hoger of lager zetten
Komt omdat je tussen 50 en 53 wisselt. Als je alleen binnenblad wisselt hoef je niets met de hoogte te doen.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-09 16:18:57

[=vinc post_id=501085 time=1631192003 user_id=94]
[="Alexander"]
[="Harm Jan" post_id=501076 time=1631179842 user_id=2640]

Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Bij Campa wordt het ook niet officieel ondersteund. Maar persoonlijk snap ik niet waar het probleem zou moeten liggen.
“Probleem” bij campagnolo is gelegen in het feit dat afwijkende tandwielcombinaties niet op elkaar zijn afgestemd waardoor het op/afschakelen niet zo soepel loopt en de ketting er ook eenvoudig afvalt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zelf nog geen ervaring met de 11 speed variant, ik heb wel een 39 liggen. Maar ik denk dat je terecht probleem tussen quotes plaatst. Het is eerder een klein ongemak.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Thierry le Brun op 2021-09-09 16:28:07

[=Alexander post_id=501087 time=1631196428 user_id=64]
[="Thierry le Brun" post_id=501084 time=1631191780 user_id=92]
[=Alexander post_id=501083 time=1631191517 user_id=64] Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Bij mij enkel hoger of lager zetten
Komt omdat je tussen 50 en 53 wisselt. Als je alleen binnenblad wisselt hoef je niets met de hoogte te doen.
I know

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

34/50 en 36/52 waarom ?

door: MJW op 2021-09-14 00:20:57

En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... ([url=https://www.strava.com/activities/5950880425]voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Jan Willem op 2021-09-14 09:54:32

[=MJW post_id=501172 time=1631571657 user_id=103] En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... ([url=https://www.strava.com/activities/5950880425]voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
dan kan je de cross verzetten er ook wel bij gaan betrekken :) . Een 48/36 bijvoorbeeld.

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Thierry le Brun op 2021-09-14 10:05:49

[="Jan Willem" post_id=501177 time=1631606072 user_id=1038]
[=MJW post_id=501172 time=1631571657 user_id=103] En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... ([url=https://www.strava.com/activities/5950880425]voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
dan kan je de cross verzetten er ook wel bij gaan betrekken :) . Een 48/36 bijvoorbeeld.
of de 70 x 13 van Maas van Beek

https://images.regiogroei.cloud/1104x620/0c1b55ab-1eba-3380-8b7b-dca2ac988d6b.jpg">

Nieuwe poll opvoeren

Thierry le Brun

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Pino op 2021-09-14 10:33:36

Als je je crank twee keer zo lang maakt, hoef je een stuk minder hard te trappen.

(Bouwjaar 1955 heeft wat vreemde mensen opgeleverd, zie MvB)

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Harm Jan op 2021-09-14 10:53:21

[=Pino post_id=501082 time=1631188477 user_id=26] Voorderailleurs (in ieder geval van SRAM) zijn geoptimaliseerd voor een bepaald verschil tussen de kettingbladen.
Dat houdt niet in dat je niets anders kunt gebruiken.
Asl je een klein verschil in bladen hebt, zal de buitenplaat van de kooi wat verder boven het buitenblad staan dan optimaal.
Bij een groot verschil tussen de bladen zal de binnenplaat van de derailleurkooi hoog boven het binnenblad staan.
Beide situaties zijn voor een optimaal schakelcomfort wat minder. (minder schakelprecisie)
Ik begreep dat het ook iets had te maken met nokjes en wanneer je ketting dan van je blad loopt, maar ik ben er niet helemaal in thuis

Nieuwe poll opvoeren

Harm Jan

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Pino op 2021-09-14 11:01:20

Voorderailleurs zijn best wel lastige dingen bij het ontwerpen van een fiets.
Vandaar ook de mode van enkele bladen bij MTB, gravel en Maas van Beek.

Nieuwe poll opvoeren

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Alexander op 2021-09-14 11:56:19

[=MJW post_id=501172 time=1631571657 user_id=103] En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... ([url=https://www.strava.com/activities/5950880425]voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
Voor mijn Apex heb ik nog een dergelijk crank overwogen, maar sinds 11-speed heb je de beschikking over een 32 en dan heb je 34x32 als kleinste. Bij Shimano kun je zelfs nog tot een 34 achter gaan. Wellicht ook bij Campa omdat de 11-speed wielen uitwisselbaar zijn, de vraag is alleen of de achterderailleur dat aan kan.

Nieuwe poll opvoeren

Alexander

34/50 en 36/52 waarom ?

door: Pino op 2021-09-14 12:08:02

Een cyclocross verzet was voor mijn Strade Bianche onvoldoende.
Met een wolftooth (en andere ketting en derailleur) kun je veel meer dan 40 monteren.
Met SRAM wordt een 51 (achter :-) ) een optie.

Nieuwe poll opvoeren
   

24 berichten


Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging