casette

Topic gesloten, alleen lezen

6 berichten

Nieuwe poll opvoeren

casette

door: lucc op 2021-08-30 16:47:09

Ik ga trachten mijn probleem zo klaar mogelijk uit te leggen. Ben onlangs van mtb naar weg overgeschakeld ( op pensioengerechtigde leeftijd moet ne mens geen toeren meer uithalen) en op de racefiets staat vooraan een 50/34 en achteraan 11speed 11 /25. Met mijn fietscapaciteiten haal ik rond de 30km/u op het vlakke maar ik moet mijn inziens teveel schakelen om op een redelijk ritme te komen ( rond de 85 tr voel ik mij het best) Nu vraag ik mij af welke veranderingen dat ik aan de casette moet doen om mijn ritme te houden en om de kettinglijn redelijk te houden. Een 13/29 maar die is er niet in shimano, of vooraan een 36/52? Ik heb mij laten vertellen dat bij de 34/50 op de 34 en de ketting achteraan de laatste 3 kronen niet gebruiken nog doen baar is , vooraan op de 50 dan weer de 3 grootste kronen niet gebruiken. Hopelijk kan mij iemand wegwijs maken of aanbevelingen doen.

Nieuwe poll opvoeren

casette

door: Bas op 2021-08-30 16:54:11

Op https://ritzelrechner.de/ kan je alle mogelijke combinaties van cassettes etc invoeren en kijken wat voor snelheden je haalt met welke cadans (aantal omwentelingen per minuut).

Nieuwe poll opvoeren

casette

door: Pino op 2021-08-30 17:02:57

In de catalogi staan een hoop verschillende mogelijkheden, maar in de handel heb ik ooit een 14-28 gezien die mij heel aardig leek voor mijn bejaardenpootjes.

Nieuwe poll opvoeren

casette

door: Jan Willem op 2021-08-30 17:15:52

36/50 kan ook prima. Een beetje scheve kettinglijn is geen probleem trouwens.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nieuwe poll opvoeren

Jan Willem

casette

door: lucc op 2021-08-30 18:23:27

Met dat programma heb ik al eens gekeken en dan zou mijn cassette wel voldoen als ik de 2 kleinste (en de 34) en 2 grootst op de 50 niet gebruik.
Had een kettingverloop van 1.7% ingegeven maar heb toch de indruk dat de kettinglijn niet optimaal is, zal wel mijn beperkte kennis zijn zeker. We gaan een tijdje de cassette laten staan en de kettinglijn even vergeten en zien hoe snel er sleet op zit.
Met dank aan alle geleverde antwoorden

Nieuwe poll opvoeren

6 berichten

Nog geen lid!

Meld je dan nu aan als CTWT lid.

Of registreer je als vriend van de vereniging, en doe actief mee op ons forum

Registeer als vriend van de vereniging